“Οχι” στη μετατροπή της παιδαγωγικής επάρκειας σε πιστοποιητικό λένε φοιτητές του ΑΠΘ

Με βασικό αίτημα να μην μετατραπεί σε καμία περίπτωση το επαγγελματικό δικαίωμα της παιδαγωγικής επάρκειας σε πιστοποιητικό, το οποίο θα αποκτούν σε μεταπτυχιακούς κύκλους σπουδών ή σε προγράμματα και κύκλους εξειδίκευσης έξω από το βασικό πτυχίο και το οποίο σημαίνει ότι θα αναγκαστούν να βάλουν το χέρι στη τσέπη, φοιτητές του ΑΠΘ θα πραγματοποιήσουν τη Δευτέρα 12 Δεκεμβρίου στις 11.00 το πρωί παράσταση διαμαρτυρίας στην πρυτανεία του ιδρύματος. Ελπίζοντας, όπως αναφέρουν, να μην βρουν για μια ακόμη φορά τις πόρτες κλειστές φοιτητές σκοπεύουν να παραδώσουν στη διοίκηση του ΑΠΘ τα ψηφίσματα των συλλόγων τους (μέχρι στιγμής έχουν πάρει αποφάσεις οι Σύλλογοι Φιλολογίας και Χημείας αλλά τις επόμενες μέρες θα περάσει και από άλλες γενικές συνελεύσεις).

Όπως αναφέρεται στο ψήφισμα, από το 2013 και μετά δόθηκε μια μάχη από τη πλευρά των Φοιτητικών Συλλόγων, ώστε η παιδαγωγική επάρκεια να είναι ενσωματωμένη στο πτυχίο και να κατοχυρώνεται ενιαία για όλους τους φοιτητές, τη στιγμή που το Υπουργείο ενέκρινε και προέτασσε διασπασμένα προγράμματα σπουδών. Το αίτημα των Φοιτητικών Συλλόγων για ενιαία κατοχύρωση επιτεύχθηκε σε μια σειρά τμημάτων καθηγητικών σχολών. “Ωστόσο, εν έτει 2016, εκδίδονται τα πορίσματα του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, που φέρνουν αλλαγές στην τριτοβάθμια και ιδιαίτερα στα προγράμματα σπουδών και τα πτυχία. Οι δηλώσεις του νέου Υπουργού Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, έρχονται να θέσουν σε εφαρμογή τα πορίσματα αυτά και να εξαπολύσουν εκ νέου μία επίθεση στον τομέα της εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, η δήλωση για την αποστέρηση της παιδαγωγικής επάρκειας από τα πτυχία και η μεταφορά της ως πιστοποιητικό αλλά και ως επαγγελματικό δικαίωμα έξω από τα (τετραετή) προγράμματα σπουδών σε μεταπτυχιακούς κύκλους (επί πληρωμή) αποτελεί τομή, καθώς το πτυχίο καθίσταται ένα απλό πιστοποιητικό γνώσεων, ενώ τα επαγγελματικά δικαιώματα που μέχρι πρότινος στοιχίζονταν σ’ αυτό θα κατοχυρώνονται μέσω των μεταπτυχιακών”, τονίζεται στο ψήφισμα.

Σύμφωνα με την Πένυ Κουτσού, μέλος του συλλόγου φοιτητών Φιλολογίας ΑΠΘ, τα πορίσματα του Εθνικού Διαλόγου κινούνται σαφώς προς την κατεύθυνση αποκοπής των επαγγελματικών δικαιωμάτων από τα πτυχία και μεταφοράς τους σε άλλους κύκλους σπουδών με τη μορφή του πιστοποιητικού. Επομένως, ανάλογα προβλήματα αντιμετωπίζουν και άλλες σχολές (π.χ. πολυτεχνείο, γεωπονική).

poria_41

Αναλυτικά, το ψήφισμα που θα παραδώσουν οι φοιτητές στην πρυτανεία του ΑΠΘ:

ΨΗΦΙΣΜΑ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΠΑΡΚΕΙΑ

Η κατάργηση της επετηρίδας και η εισαγωγή του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ το 1998 αποτέλεσε τομή γύρω από τον τρόπο διορισμού των εκπαιδευτικών. Το πέρασμα αυτό, από την ενιαία και ισάξια απορρόφηση όλων των αποφοίτων στο δημόσιο σχολείο σε ένα μοντέλο διορισμού με αξιολογικά κριτήρια και εξετάσεις, είχε σαν αποτέλεσμα μια πρώτη υποβάθμιση του πτυχίου. Το πτυχίο δεν αποτελούσε τη μοναδική προϋπόθεση για την εύρεση εργασίας, αλλά ήταν απαραίτητη και η επιτυχία στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Το φρακάρισμα και αυτού του τρόπου διορισμού των εκπαιδευτικών, οδήγησε στην αναζήτηση ενός νέου μοντέλου, το οποίο βασίστηκε πάνω στην έννοια της «παιδαγωγικής επάρκειας», η οποία αρχικά είχε εισαχθεί μαζί με τις εξετάσεις του ΑΣΕΠ. Η ενεργοποίηση αυτής της διάταξης με τη νομοθετική ρύθμιση του νόμου 3848/2010 συνοδεύτηκε από τη μετατροπή της έννοιας της «παιδαγωγικής επάρκειας» σε Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας. Με την εισαγωγή του Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας ως απαραίτητου προσόντος για τον διορισμό άνοιξε ο δρόμος για την αφαίρεση των επαγγελματικών δικαιωμάτων που στοιχίζονταν στο πτυχίο και για τη μεταφορά τους σε διάφορους κύκλους σπουδών, σεμινάρια ή μεταπτυχιακά. Αυτή η τάση της αναδιάρθρωσης είναι στενά συνδεδεμένη με τις τομές που προωθούνταν το ίδιο διάστημα με τον νόμο Διαμαντοπούλου γύρω από τα προγράμματα σπουδών και την διάσπαση των πτυχίων.

Από το 2013 και μετά δόθηκε μια μάχη από τη πλευρά των Φοιτητικών Συλλόγων, ώστε η παιδαγωγική επάρκεια να είναι ενσωματωμένη στο πτυχίο και να κατοχυρώνεται ενιαία για όλους τους φοιτητές, τη στιγμή που το Υπουργείο ενέκρινε και προέτασσε διασπασμένα προγράμματα σπουδών. Το αίτημα των Φοιτητικών Συλλόγων για ενιαία κατοχύρωση επιτεύχθηκε σε μια σειρά τμημάτων καθηγητικών σχολών. Ωστόσο, εν έτει 2016, εκδίδονται τα πορίσματα του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, που φέρνουν αλλαγές στην τριτοβάθμια και ιδιαίτερα στα προγράμματα σπουδών και τα πτυχία. Οι δηλώσεις του νέου Υπουργού Παιδείας, Γαβρόγλου, έρχονται να θέσουν σε εφαρμογή τα πορίσματα αυτά και να εξαπολύσουν εκ νέου μία επίθεση στον τομέα της εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, η δήλωση για την αποστέρηση της παιδαγωγικής επάρκειας από τα πτυχία και η μεταφορά της ως πιστοποιητικό αλλά και ως επαγγελματικό δικαίωμα έξω από τα (τετραετή) προγράμματα σπουδών σε μεταπτυχιακούς κύκλους (επί πληρωμή) αποτελεί τομή, καθώς το πτυχίο καθίσταται ένα απλό πιστοποιητικό γνώσεων, ενώ τα επαγγελματικά δικαιώματα που μέχρι πρότινος στοιχίζονταν σ’ αυτό θα κατοχυρώνονται μέσω των μεταπτυχιακών.

Η κίνηση αυτή, εναρμονίζεται με την εισαγωγή ενός νέου θεσμού, του “Πλαισίου Προσόντων Εκπαιδευτικών”, ο οποίος προβλέπεται από τα πορίσματα του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία. Συμπληρωματικά με τις εξετάσεις του ΑΣΕΠ, ο θεσμός αυτός σε περίπτωση που συγκροτηθεί θα θέσει ως αξιολογικά κριτήρια για το διορισμό των εκπαιδευτικών στο δημόσιο σχολείο μία σειρά συνεχώς αυξανόμενων και επαναπροσδιοριζόμενων προσόντων (ανάμεσα σε αυτά και η παιδαγωγική επάρκεια). Σ’ αυτή τη βάση, οι απόφοιτοι εξωθούνται σ’ ένα συνεχές κυνήγι πιστοποιήσεων, επανακαταρτίσεων και μεταπτυχιακών ώστε να συγκροτήσουν έναν ανταγωνιστικό ατομικό φάκελο προσόντων που θα τους διασφαλίσει έστω και εφήμερα μια θέση στην αγορά εργασίας. Η διαρκής αυτή επανεκπαίδευση, ωστόσο, δεν σχεδιάζεται με στόχο την αναβάθμιση της παρεχόμενης δημόσιας παιδείας όπως εξαγγέλλεται, ούτε ως ποιοτικό κριτήριο για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Πολύ περισσότερο μετακυλύει το βάρος για την αδιοριστία και την ανεργία χιλιάδων αποφοίτων στις πλάτες τους, συγκροτώντας το άλλοθι για την κυβερνητική πολιτική της στοχευμένης αδιοριστίας και της διάλυσης του δημόσιου σχολείου. Τη στιγμή που η κυβέρνηση προχωρά στη διάλυση της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης, στις συγχωνεύσεις ή καταργήσεις σχολικών μονάδων, στις ευκαιριακές ή μηδαμινές αναπληρώσεις κενών στο δημόσιο σχολείο και στην υπερσυγκέντρωση μαθητών σε μία σχολική τάξη, το Υπουργείο θεσπίζει φίλτρα που θα προσπαθούν να καθιστούν τους εκπαιδευτικούς όλο και πιο «ανεπαρκείς» για να διοριστούν στο δημόσιο σχολείο. Σε μια συγκυρία δηλαδή που οι λίστες των αναπληρωτών φιλολόγων αγγίζουν τις 22.000, που το ΑΣΕΠ αδυνατεί να διορίσει ακόμη και τους επιτυχόντες και που η ανεργία στους νέους αγγίζει τα μεγαλύτερα ποσοστά της, το Υπουργείο αναζητά νέους τρόπους να αντιστρέψει την μέχρι πρότινος αξία των ενιαίων πτυχίων με πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα και να την εναρμονίσει με την ανασφαλή και ευέλικτη κατάσταση στο δημόσιο σχολείο και την αγορά εργασίας.

Η κίνηση που ψηλαφεί αυτή τη στιγμή το Υπουργείο για την αφαίρεση του βασικού-αν όχι του μοναδικού- επαγγελματικού δικαιώματος των καθηγητικών σχολών από το πτυχίο και τη μεταφορά του σε μεταπτυχιακούς κύκλους σπουδών, ανοίγει το δρόμο για έναν συνολικό επαναπροσδιορισμό της έννοιας των πτυχίων. Η κίνηση αυτή είναι συνολική, αφορά όλες τις σχολές και βαδίζει στην κατεύθυνση του ‘’Εθνικού Πλαισίου Προσόντων’’ που έρχεται να τσακίσει την προοπτική των αποφοίτων. Έτσι με τον ίδιο τρόπο που το επαγγελματικό δικαίωμα της παιδαγωγικής επάρκειας μεταφέρεται σε μεταπτυχιακό επίπεδο, αντίστοιχα διερευνώνται κινήσεις και για τα επαγγελματικά δικαιώματα μιας σειράς άλλων σχολών (Πολυτεχνεία, Νομικές, Γεωπονικό κ.α).

Η μετατροπή του πτυχίου μας σε απλό πιστοποιητικό γνώσης και η εδραίωση της απόκτησης μεταπτυχιακού για την κατοχύρωση επαγγελματικών δικαιωμάτων, αυτόματα υποβαθμίζει την αξία και την ισχυρών πτυχίων μας και των σπουδών μας. Στο εξής κάθε επαγγελματικό δικαίωμα που θα «φεύγει» από το πτυχίο θα δυσχεραίνει περαίτερω την μηδαμινή επαγγελματική προοπτική των αποφοίτων που υπάρχει στο σήμερα στα πλαίσια των ελαστικών σχέσεων εργασίας, της ανεργίας για τους νέους και του ‘’ανοίγματος’’ των επαγγελμάτων σύμφωνα με τις ορέξεις της εργοδοσίας και των μεγάλων επιχειρήσεων.

ΓΙ’ ΑΥΤΟ ΩΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΩΣ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΟΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ ΚΑΙ ΠΑΛΕΥΟΥΜΕ ΓΙΑ:

-ΚΑΜΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΠΟΡΙΣΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ

-ΚΑΜΙΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΣΤΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ. ΟΛΑ ΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΣΤΟ ΠΤΥΧΙΟ.

-ΕΝΙΑΙΑ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΠΟΦΟΙΤΟΥΣ ΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΩΝ. ΚΑΜΙΑ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ.

-ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΗΣ ΕΝΝΟΙΑΣ ΤΟΥ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ. ΜΑΖΙΚΟΙ ΚΑΙ ΜΟΝΙΜΟΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ-ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΩΝ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΩΝ.

-ΠΤΥΧΙΑ ΜΕ ΠΛΗΡΗ ΚΑΙ ΕΝΙΑΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ. ΤΟ ΠΤΥΧΙΟ ΩΣ ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΗ ΓΙΑ ΔΟΥΛΕΙΑ. ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ.

-ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ.

Δημοφιλή άρθρα

Λαμπάκι λαδιού: Γιατί ανάβει και πώς να το διορθώσετε;

Δείτε γιατί ανάβει το λαμπάκι λαδιού στο αυτοκίνητό σας και βρείτε όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζεται για να το διορθώσετε!

Οδηγός Πόλης: Εναλλακτικοί χώροι για παιδικά πάρτυ στη Θεσσαλονίκη

Αν αναζητάτε εναλλακτικούς χώρους για παιδικά πάρτυ στη Θεσσαλονίκη, διαβάστε τον οδηγό μας & κάντε τα πιο αξέχαστα πάρτυ γενεθλίων ή γιορτής!

Λεκάνη τουαλέτας: 5 Παράγοντες για τη σωστή επιλογή!

Δείτε πώς να επιλέξτε την ιδανική λεκάνη τουαλέτας για τον χώρο και τις ανάγκες σας!

5 + 1 Κοντινές Αποδράσεις από τη Θεσσαλονίκη

Έχεις ανάγκη ένα city break; Βρες 5 + 1 μοναδικές προτάσεις μια ανάσα από τη Θεσσαλονίκη!

10 + 1 Χριστουγεννιάτικα Δώρα για Άντρες: Τι δώρο να του πάρω;

Αναζητάς χριστουγεννιάτικα δώρα για άντρες, αλλά δυσκολεύεσαι να αποφασίσεις τι τελικά θα πάρεις; Tο αντρικό δώρο είναι μια κατηγορία από μόνο του, καθώς συνήθως...