Ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή το… τέλος του «βασιλικού» μονοπωλίου του ΟΑΣΘ

Ψηφίζεται σήμερα το απόγευμα στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών με το οποίο ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης περνά στον έλεγχο του ελληνικού δημοσίου.

«Θεωρώ ότι θα κερδίσουμε το στοίχημα και της περιβαλλοντικής πολιτικής και της κοινωνικής πολιτικής της Θεσσαλονίκης. Θα μπορούν οι άνεργοι να μετακινούνται δωρεάν και όχι το Κράτος να αποζημιώνει τα πρόστιμα που οι ελεγκτές του ΟΑΣΘ βάζουν και πολλά άλλα σαν και αυτά που ακούσαμε πριν και, βέβαια, δεν θα έχουμε μια διοίκηση η οποία θα ξηλώνει τις πινακίδες γιατί θα διαφωνεί με κάποιο δήμο. Τα ακούσαμε αυτά πριν. Δεν θα έχουμε μια διοίκηση που θα έχει αποθεματικό από τα ρέστα που δεν δίνει και όλα τα υπόλοιπα πρωτοφανή που έχουμε» είπε χτες μεταξύ άλλων ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.

Τα αναπάντητα ερωτήματα

Ο υπουργός χτες κατά τη διάρκεια της συζήτησης έθεσε κάποια ερωτήματα τα περισσότερα από τα οποία παρέμειναν αναπάντητα:

  • Σύμφωνα με τη σύμβαση, οι μέτοχοι έχουν εγγυημένο κέρδος για το οποίο ο ΟΑΣΘ δεν φορολογείται. Το επιχειρηματικό κέρδος θεωρείται δαπάνη, βάση της οικονομικής συμφωνίας επειδή ο ΟΑΣΘ δεν έχει μια νομική μορφή ως εταιρία. Δεν φορολογείται δηλαδή ως νομικό πρόσωπο, όπως π.χ. φορολογούνται τα ΚΤΕΛ ή οι άλλοι. Θα ήθελα να σας ρωτήσω εάν γνωρίζετε άλλο φορέα στον κόσμο, στον οποίο καταβάλλεται μέρισμα ανά μήνα, όχι στο τέλος κάθε έτους και δεν φορολογείται.
  • Η δεύτερη ερώτηση είναι η εξής: Κατ’ επανάληψη και παρ’ ότι η συμφωνία προβλέπει ότι τα αποσβεσθέντα στοιχεία 1/1/2010 περιέρχονταν στο ελληνικό δημόσιο, δεν περιήλθαν. Γιατί; Στη συνέχεια της ερώτησης, γιατί ο ΟΑΣΘ έχει εκποιήσει λεωφορεία που έχει αποσβεσθεί η αξία τους και δεν έχει πει να έρθουν στο ελληνικό δημόσιο, όπως οριζόταν στη σύμβαση του 2001;
  • Η τρίτη ερώτηση είναι η εξής: Γιατί παρότι στην οικονομική συμφωνία αποκλείεται ο συνυπολογισμός τόκων δανείων στις συμβατικές δαπάνες, ο ΟΑΣΘ περιέλαβε και νομιμοποίησε αυτή την πρακτική μέσα στα χρόνια που περνούσαν;
  • Να μου πείτε εάν ισχύει ότι ο ΟΑΣΘ μισθώνει ακίνητα από το συνεταιρισμό «Ηρακλής» στο διπλάσιο τεκμαρτό μίσθωμα, γιατί στο διπλάσιο και σε ποιον ανήκει ο «Ηρακλής».
  • Θα ήθελα να μου σχολιάσετε τις δαπάνες καυσίμων, γιατί διαπιστώθηκαν από τον έλεγχο διαφοροποιήσεις σε ενδείξεις των οδομετρητών και σε διανυθέντα χιλιόμετρα, μεταξύ των στοιχείων του ΟΑΣΘ και των χορηγηθέντων στοιχείων της EUROMAT και των πρατηρίων υγρών καυσίμων.
  • Θα ήθελα να μου πείτε γιατί γινόντουσαν συνεχώς απευθείας αναθέσεις πρωτίστως στην εταιρεία Link Technologies και σε τέσσερις, πέντε ακόμη.
  • Θα ήθελα να μου πείτε, να ενημερώσουμε και το Κοινοβούλιο ότι το 2012 παρατάθηκε η κυκλοφορία 90 λεωφορείων κατά 3 χρόνια με ένα απλό έγγραφο του τότε Υπουργού, κατά παράβαση του ισχύοντος χρόνου ζωής που ήταν 15 έτη για όλα τα λεωφορεία, βάσει της τροποποίησης της οικονομικής συμφωνίας του 2008. Και σ’ αυτή την περίπτωση, αφού τα λεωφορεία κυκλοφόρησαν για άλλα 2 χρόνια, θα κρίνουμε εάν είναι νόμιμα ή παράνομα, νομιμοποιήθηκε εκ των υστέρων η παρανομία για 20 χρόνια απόσβεση. Γιατί;
  • Θα ήθελα, επίσης, να ρωτήσω σχετικά με τον πεπαλαιωμένο στόλο των αυτοκινήτων, εάν υπάρχουν τα 38 εκατ. € των ειδικών αποθεματικών για την ανανέωση του στόλου. Που είναι αυτά;
  • Θα ήθελα να ενημερώσετε τους Έλληνες Βουλευτές εάν έχετε συμβάσεις με site, δημοσιογράφους, εφημερίδες και φορείς της πόλης.
  • Επίσης, θα ήθελα να ενημερώσετε, όχι από το 1957 που έχουμε αυτή τη σύμβαση αλλά από τη μεταπολίτευση και μετά, από το 1974 και μετά, εάν υπάρχουν μέτοχοι Βουλευτές, Υπουργοί, ή συγγενείς τους και ποιοι.
  • Τελευταία ερώτηση, προτείνατε σ’ εμάς μείωση των μισθών και αύξηση των εισιτηρίων. Θα ήθελα να μου πείτε εάν πιστεύετε ότι το κέρδος των μετόχων του ΟΑΣΘ και οι δαπάνες των προμηθειών είναι μικρότερης αξίας για να μπορούν να ικανοποιήσουν αυτά που χρωστάει ο οργανισμός.

Καταψήφισαν ΝΔ, ΚΚΕ, Χρυσή Αυγή και Ποτάμι

Κατά τη συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή, το νομοσχέδιο έγινε δεκτό κατά πλειοψηφία επί της αρχής του. Υπέρ του νομοσχεδίου τάχθηκαν οι βουλευτές από ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ, ενώ ΝΔ,  ΚΚΕ,  Χρυσή Αυγή και Ποτάμι το καταψήφισαν. Επιφυλάχθηκαν για την Ολομέλεια η Δημοκρατική Συμπαράταξη και η Ένωση Κεντρώων.

Το σχέδιο νόμου προβλέπει την εξαγορά και εκκαθάριση του ΟΑΣΘ και την ίδρυση δύο νέων δημόσιων φορέων, του ΟΣΕΘ και του ΑΣΥΘ.
Ο πρώτος φορέας, ο «Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης», θα συσταθεί στα πρότυπα του ΟΑΣΑ και θα είναι ο νέος ρυθμιστικός φορέας, ενώ ο δεύτερος, οι «Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης Ανώνυμη Εταιρεία», θα αποτελέσει τον εκτελεστικό φορέα του συγκοινωνιακού έργου.
Ο ρόλος του ΟΣΕΘ θα είναι εποπτικός. Σκοπός της εταιρείας θα είναι η ανάπτυξη και ο έλεγχος όλων των μέσων μαζικής μεταφοράς της πόλης και της περιφερειακής ενότητας Θεσσαλονίκης, δηλαδή των λεωφορείων, μετρό, τραμ, των θαλάσσιων συγκοινωνιών, αλλά και των αστικών ΚΤΕΛ. Εξαιρούνται τα υπεραστικά ΚΤΕΛ, αλλά και το σιδηροδρομικό έργο του ΟΣΕ.
Την ίδια ώρα, ο ΑΣΥΘ, που θα αποτελεί θυγατρική εταιρεία του ΟΣΕΘ, πρόκειται για το φορέα λειτουργίας για τα αστικά λεωφορεία και αργότερα και το μετρό. Η ΑΣΥΘ θα αναλάβει το μετρό όταν θα είναι έτοιμη και σε υποδομές και σε προσωπικό και σε κάθε περίπτωση μέχρι και τα τέλη του ’19.
Το κατατεθέν νομοσχέδιο περιέχει έξι κεφάλαια, με τα οποία ρυθμίζονται το καθεστώς του νέου φορέα, η εξαγορά της επιχείρησης του ΟΑΣΘ, ζητήματα που αφορούν την αποτίμηση της αξίας της επιχείρησης, οι διαδικασίες αποζημίωσης των μετόχων και τέλος η ομαλή μετάβαση στο νέο φορέα με σκοπό την διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ.
Δημοφιλή άρθρα

Λαμπάκι λαδιού: Γιατί ανάβει και πώς να το διορθώσετε;

Δείτε γιατί ανάβει το λαμπάκι λαδιού στο αυτοκίνητό σας και βρείτε όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζεται για να το διορθώσετε!

Οδηγός Πόλης: Εναλλακτικοί χώροι για παιδικά πάρτυ στη Θεσσαλονίκη

Αν αναζητάτε εναλλακτικούς χώρους για παιδικά πάρτυ στη Θεσσαλονίκη, διαβάστε τον οδηγό μας & κάντε τα πιο αξέχαστα πάρτυ γενεθλίων ή γιορτής!

Λεκάνη τουαλέτας: 5 Παράγοντες για τη σωστή επιλογή!

Δείτε πώς να επιλέξτε την ιδανική λεκάνη τουαλέτας για τον χώρο και τις ανάγκες σας!

5 + 1 Κοντινές Αποδράσεις από τη Θεσσαλονίκη

Έχεις ανάγκη ένα city break; Βρες 5 + 1 μοναδικές προτάσεις μια ανάσα από τη Θεσσαλονίκη!

10 + 1 Χριστουγεννιάτικα Δώρα για Άντρες: Τι δώρο να του πάρω;

Αναζητάς χριστουγεννιάτικα δώρα για άντρες, αλλά δυσκολεύεσαι να αποφασίσεις τι τελικά θα πάρεις; Tο αντρικό δώρο είναι μια κατηγορία από μόνο του, καθώς συνήθως...