Τις επιπτώσεις των αυξημένων συνοριακών περιορισμών στις μετακινήσεις των προσφύγων και μεταναστών προς και εντός της Ευρώπης περιγράφει η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες σε έκθεσή της. Μπορεί μετά το κλείσιμο της οδού των δυτικών Βαλκανίων και τη Συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας ο αριθμός των ανθρώπων που φτάνουν στην Ελλάδα να μειώθηκε δραστικά, ωστόσο, όπως επισημαίνεται στην έκθεση, οι πρόσφυγες και μετανάστες συνεχίζουν να μετακινούνται, αλλά επιχειρούν διαφορετικά και επικίνδυνα ταξίδια, που βασίζονται συχνά σε διακινητές λόγω της έλλειψης προσβάσιμων νόμιμων οδών για να φτάσουν στην Ευρώπη. Οι περισσότεροι από όσους επιλέγουν τη διαδρομή της Ανατολικής Μεσογείου, διασχίζουν τη θάλασσα με κατεύθυνση την Ελλάδα, αλλά υπάρχουν και ορισμένοι που διασχίζουν τα χερσαία σύνορα προς την Ελλάδα και τη Βουλγαρία ή διασχίζουν τη θάλασσα προς την Κύπρο.
Η οδός της Κεντρικής Μεσογείου από τη Βόρεια Αφρική μέχρι την Ιταλία έγινε το κύριο σημείο εισόδου. Όμως, μέσα στο 2016 καταγράφηκαν οι περισσότεροι θάνατοι στη Μεσόγειο από ποτέ. Από τους 5.096 πρόσφυγες και μετανάστες που έχασαν την περασμένη χρονιά τη ζωή τους ή αγνοούνται στη θάλασσα, το 90% επέλεξε τη θαλάσσια οδό με κατεύθυνση την Ιταλία, με έναν στους 40 ανθρώπους να χάνει τη ζωή του κατά τη διάρκεια του ταξιδιού αυτού. Επίσης, αναδεικνύεται ο ολοένα αυξανόμενος αριθμός των ασυνόδευτων παιδιών που επιχείρησαν να ταξιδέψουν στην Ιταλία το 2016. Ο αριθμός αυτός αντιστοιχεί στο 14% του συνόλου των νέων αφίξεων στην Ιταλία και διπλασιάστηκε σε σύγκριση με την περασμένη χρονιά.
Επίσης, τους τελευταίους μήνες του 2016 περισσότεροι άνθρωποι έφτασαν στην Ευρώπη μέσω της οδού της δυτικής Μεσογείου είτε διασχίζοντας τη θάλασσα με κατεύθυνση την Ισπανία από το Μαρόκο και την Αλγερία ή μπαίνοντας στους ισπανικούς θύλακες Μελίγια και Θέουτα.