«Αμεσα να λυθεί το θέμα των σιδηροδρομικών συνδέσεων της Θεσσαλονίκης»

Την εκτίμηση ότι μετά και την παραχώρηση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) “ήρθε η ώρα να συζητήσουμε άμεσα το θέμα των σιδηροδρομικών συνδέσεων της πόλης, γιατί τα φορτία δεν αρκεί να έρχονται (στο λιμάνι), χρειάζεται και να φεύγουν”, διατύπωσε, μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), δρ. Κυριάκος Λουφάκης, με αφορμή συνάντηση εργασίας, που πραγματοποιήθηκε στη Σόφια (στο πλαίσιο κοινής πρωτοβουλίας του ΣΕΒΕ και του βουλγαρικού φορέα FBTI.)

“Λόγω και των εξελίξεων στο λιμάνι, η συζήτηση για τις συνδέσεις είναι απαραίτητη. Αυτή τη στιγμή η Θεσσαλονίκη έχει στόχο και σκοπό – και καλώς τους έχει – να γίνει hub στις μεταφορές. Γι΄αυτό και τα θέματα των συνδέσεων χρειάζεται να τα συζητήσουμε με μεγαλύτερη επιμονή, είναι κάτι εξαιρετικά σημαντικό αυτό, δεδομένου ιδίως ότι η πόλη βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση, σε σχέση με δίκτυα, όπως ο πανευρωπαϊκός διάδρομος 10”, σημείωσε ο δρ Λουφάκης. Ερωτηθείς ειδικά για τη σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα, ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ επισήμανε ότι – σύμφωνα με πληροφορίες από την ΕΡΓΟΣΕ – γίνονται μελέτες, με χρηματοδότηση από την ΕΕ, για παρεμβάσεις επί της γραμμής, ώστε να γίνει ηλεκτροδοτούμενη και γενικότερα να βελτιωθεί σημαντικά μέχρι το 2022.

“Το θέμα δεν είναι μόνο να γίνει ηλεκτροδοτούμενη η συγκεκριμένη γραμμή, θεωρώ ότι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματά της είναι πως δεν είναι αυτοματοποιημένη. Αν η γραμμή γίνει ηλεκτροδοτούμενη και αυτοματοποιηθεί, τότε η χωρητικότητά της θα αυξηθεί σημαντικά. Η λειτουργία της θα βελτιώσει κατά πολύ τα κοστολόγια για τις επιχειρήσεις, θα αυξηθεί η ταχύτητα των μεταφορών, ενώ θα ανοίξει εναλλακτικός δρόμος προς την Κεντρική Ευρώπη”, υπογράμμισε ο δρ. Λουφάκης, σύμφωνα με τον οποίο το μερίδιο των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών στο σύνολο δεν ξεπερνά σήμερα το 5%. Όπως είπε, προβλήματα υπάρχουν και στη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης – Ειδομένης, αν και εκεί η διακίνηση φορτίων είναι μεγαλύτερη, ενώ και τα ζητήματα που υφίστανται “μοιάζει να διευθετούνται πολύ πιο γρήγορα”. Σημαντικά, εκτιμάται, ότι θα αυξηθεί η κίνηση, “όταν γίνει στο σύνολό της διπλή η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης – Ευζώνων” πρόσθεσε.

Τα προγραμματισμένα έργα

Στο μεταξύ, κατά τον διευθυντή Στρατηγικής Ανάπτυξης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Νίκο Σουρτζίνο, ο οποίος ήταν επίσης παρών στη συνάντηση εργασίας στη Σόφια, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση στο σταυροδρόμι των χερσαίων μεταφορικών δικτύων τόσο της Ελλάδας, όσο και γενικότερα της Ευρώπης (πανευρωπαϊκοί διάδρομοι 4 και 10 και σιδηροδρομικός εμπορευματικός διάδρομος “Ανατολής – Ανατολικής Μεσογείου”), δεδομένου, ιδίως, ότι απέχει λιγότερο από 100 χλμ. από τα σύνορα της χώρας και χωροθετείται  εγγύτερα στις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης.

“Ως προς την ανάπτυξη της σιδηροδρομικής υποδομής και ειδικότερα ως προς τον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη- σύνορα, μήκους 433 χιλιομέτρων, προχωρά η κατασκευή διπλής γραμμής υψηλής ταχύτητας, η βελτίωση της σιδηροδρομικής γραμμής και η πλήρης ηλεκτροδότηση, καθώς και η αναβάθμιση της γραμμής σε υποδομή και υπερδομή”, επισήμανε ο κ.Σουρτζίνος και πρόσθεσε ότι, συνολικά, με την ολοκλήρωση των έργων υποδομής μέχρι το 2020 και την ενίσχυση με νέους μηχανοδηγούς και τροχαίο υλικό, αναμένεται να επιτευχθούν σημαντική αύξηση των δυνατοτήτων του δικτύου, παροχή αναβαθμισμένων υπηρεσιών και σημαντική ανάπτυξη των επιβατικών και εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών.

Στη συνάντηση στη Σόφια, η οποία εντασσόταν στο πλαίσιο του Πρωτοκόλλου Συνεργασίας (MOU) που έχει συναφθεί μεταξύ ΣΕΒΕ και FBTI (Forum for Balkan Transport & Logistics), παραβρέθηκαν – πέραν των κυρίων Λουφάκη και Σουρτζίνου – εκπρόσωποι εταιρειών διαμεταφοράς, καθώς και του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στη Σόφια, στελέχη των Βουλγαρικών Σιδηροδρόμων και ιδιωτικών διαμεταφορικών εταιριών.

Η βουλγαρική πλευρά

Οι εκπρόσωποι της βουλγαρικής πλευράς αναφέρθηκαν σε ζητήματα των οποίων η ρύθμιση θα συμβάλλει – όπως υποστήριξαν – στην ανάπτυξη της σιδηροδρομικής μεταφοράς μεταξύ των δύο γειτονικών κρατών. Μεταξύ αυτών, η προώθηση νέας διμερούς συμφωνίας για την εξυπηρέτηση των σιδηροδρομικών γραμμών διέλευσης των συνόρων μεταξύ Βουλγαρίας, καθώς η υπάρχουσα ισχύει από το 1964. Για το θέμα αυτό η Καίτη Βήτου, επικεφαλής της Διεθνούς Συνεργασίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενημέρωσε ότι η νέα συμφωνία βρίσκεται στο τελικό στάδιο έναρξης εφαρμογής της.

Η βουλγαρική πλευρά έθεσε, ακόμη, το ζήτημα της υπογραφής διμερούς συμφωνίας μεταξύ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ,  ή άλλων ελληνικών εταιριών (μόλις το θεσμικό πλαίσιο το επιτρέψει) και των αδειοδοτημένων Βούλγαρων μεταφορέων για τη διασύνδεση των δικτύων στους εμπορικούς σταθμούς Kulata και Svilengrand, βάσει της σύμβασης COTIF, αλλά και της βελτίωσης της χωρητικότητας της μεταφορικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Κούλατα – Σόφια – Βίντιν (γνωστή και ως Διάδρομος IV)

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω, οι πρόεδροι των ΣΕΒΕ και FTBI, κύριοι Λουφάκης και Πέταρ Μουταφτσίεφ (Petar Mutafchiev) υπογράμμισαν την ιδιαίτερη σημασία που – όπως είπαν – έχει η κοινή πρότασή τους για τη δημιουργία Βαλκανικού Κέντρου Τεκμηρίωσης για τις Μεταφορές με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Για την ίδρυσή του, πρόσθεσαν, υπάρχει καταρχήν υποστήριξη από την ελληνική και τη βουλγαρική Πολιτεία.

Πηγή: ΑΠΕ/ΜΠΕ