«Ανοικτή πρόσβαση για ποιον; Δικαιοσύνη στην ανοικτή πρόσβαση», ημερίδα στο ΑΠΘ

Ημερίδα στο πλαίσιο της διεθνούς εβδομάδας ενημέρωσης για την ανοικτή πρόσβαση «Open Access Week» συνδιοργανώνουν για έκτη χρονιά η Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ανοικτής Γνώσης Ελλάδας. Το θέμα της φετινής δράσης είναι «Ανοικτή πρόσβαση για ποιον; Δικαιοσύνη στην ανοικτή πρόσβαση».

Η ημερίδα θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 22 Οκτωβρίου 2019, στις 9.15 π.μ., στο Αμφιθέατρο της Κεντρικής Βιβλιοθήκης του ΑΠΘ.

Οι ομιλίες που θα φιλοξενηθούν θα παρουσιάσουν τις υπηρεσίες του ΑΠΘ και της Βιβλιοθήκης και Κέντρου Πληροφόρησης του ΑΠΘ για φοιτητές και φοιτήτριες με αναπηρία, τον κίνδυνο των ψευδών δημοσιεύσεων για την αξιοπιστία της επιστήμης και της έρευνας, τις δράσεις των βιβλιοθηκών για δίκαιη πρόσβαση στην πληροφορία και στις υπηρεσίες των βιβλιοθηκών.

Η ημερίδα θα πλαισιωθεί από την πρώτη πανευρωπαϊκή προβολή του ντοκιμαντέρ «Change the Subject». Το ντοκιμαντέρ αυτό περιγράφει την ιστορία μιας ομάδας φοιτητών του Dartmouth College των ΗΠΑ, η οποία προσπάθησε να αντιμετωπίσει το αρνητικό αίσθημα που δημιουργούσε ο κατάλογος της βιβλιοθήκης Baker-Berry με την περιγραφή των μεταναστών ως παρανόμων. Οι προσπάθειές τους έφτασαν μέχρι την Washington και το Κογκρέσο.

Το ντοκιμαντέρ «Change the Subject» παρουσιάζει πώς μια δράση ακτιβισμού σε ένα Πανεπιστήμιο αποτέλεσε το θέμα συζήτησης σε όλες τις ΗΠΑ και πώς ένας όρος που χρησιμοποιείται για την περιγραφή βιβλίων αποτέλεσε το σημείο ανάφλεξης στη συζήτηση για τη μετανάστευση που εξελισσόταν στο Κογκρέσο. Μετά την προβολή, η οποία υποστηρίζεται από την ActionAid, θα ακολουθήσει συζήτηση.

Ανοικτή πρόσβαση

Ανοικτή πρόσβαση σημαίνει ελεύθερη, άμεση, διαρκή και απαλλαγμένη από τέλη αλλά και από τους περισσότερους περιορισμούς πνευματικών δικαιωμάτων διαδικτυακή πρόσβαση σε ψηφιακό ακαδημαϊκό και επιστημονικό περιεχόμενο. Η Ανοικτή Πρόσβαση συμβάλλει στη βελτίωση της ποιότητας της έρευνας, την επιτάχυνση της επιστημονικής προόδου και την ενίσχυση της καινοτομίας, καθώς οι αναγνώστες μπορούν να χρησιμοποιούν ελεύθερα το διαθέσιμο υλικό για ερευνητικούς, εκπαιδευτικούς και άλλους σκοπούς.