Απολογισμός και προγραμματισμός της επόμενης θεατρικής περιόδου από το ΚΘΒΕ

Μηδενισμός των χρεών, αύξηση των παραστάσεων, αύξηση των θεατών, αύξηση των εσόδων, θεατρικά εργαστήρια, δεκάδες συνεργασίες με φορείς της πόλης, αγαστή συνεργασία Δ.Σ και Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης, ανανεωμένη θητεία της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης  (η μοναδική σε εποπτευόμενους από το ΥΠΠΟ οργανισμούς που έγινε με ανάθεση κι όχι με διαγωνισμό) αλλά και στάσεις εργασίας, απεργίες, ματαιώσεις παραστάσεων, οικονομική αλλά και …αισθητική ζημιά σ έναν καλλιτεχνικό οργανισμό, όπως το ΚΘΒΕ, με αφορμή τις διαφωνίες όσον αφορά τους όρους της συλλογικής σύμβασης εργασίας μεταξύ του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών(ΣΕΗ) και του ΚΘΒΕ, η οποία είναι ακόμα στον…αέρα, είναι τα στοιχεία που “χτίζουν” το …σκηνικό του “έργου” απολογισμού αλλά και προγραμματισμού που “παίζεται” στο Κρατικό θέατρο Βόρειας Ελλάδας με θεματική: “Ζωτικό ψεύδος” – ένα “ψέμα” δηλαδή,  που αναζητά το θέατρο προκειμένου να κρύψει μια οδυνηρή αλήθεια”.

“Υπάρχουν πολλοί…αριθμοί που ευημερούν και αποτυπώνουν μια αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα. Αλλά δεν είναι πρόθεσή μας να ευημερούν μονάχα οι αριθμοί. Ένας οργανισμός είναι υγιής όταν αυτοί που τον στελεχώνουν, αυτοί που μοχθούν καθημερινά στη σκηνή, στα παρασκήνια και στα γραφεία νοιώθουν πως αγωνίζονται για έναν κοινό σκοπό. Ο δρόμος είναι μπροστά μας κι είναι ανοιχτός. Όλα είναι δρόμος. Προχωρούμε, λοιπόν” είπε χαρακτηριστικά, παρουσιάζοντας τον καλλιτεχνικό και οικονομικό απολογισμό του Θεάτρου αλλά και τον προγραμματισμό της επόμενης χρονιάς ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ Γιάννης Αναστασάκης, διευκρινίζοντας πως : “στην κρίσιμη καμπή που περνά η χώρα μας κι η Ευρώπη ολόκληρη έχει έρθει η ώρα να αναζητήσουμε την Αλήθεια και να τη φέρουμε στο φως. Η τέχνη του θεάτρου προσφέρει πολλά εργαλεία σε αυτήν την αναζήτηση. Ακόμη κι αν η Αλήθεια, όπως λένε κάποιοι, δεν είναι μία, τελικά. (Να ένα καινούριο βολικό… ζωτικό ψεύδος, που έχει τη δύναμη να μας καθησυχάσει…)”.

Προγραμματισμός

Η έννοια του “ζωτικού ψεύδους” διατρέχει ως γενική θεματική τα 14 έργα (εννέα καινούργια και πέντε επαναλήψεις περσινών παραγωγών) που η διεύθυνση του ΚΘΒΕ ανακοίνωσε για την ερχόμενη θεατρική περίοδο.

Πρόκειται για τις παραγωγές ανά σκηνή:

Θέατρο ΕΜΣ: “Οι τρείς αδελφές” του Άντον Τσέχωφ σε σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις (πρεμιέρα 9/11/2019). Στο ΚΘΒΕ ανεβαίνει 40 ακριβώς χρόνια μετά την πρώτη του παρουσίαση το Νοέμβριο του 1979 στην ίδια σκηνή.
“Οι στυλοβάτες της κοινωνίας” του Ερίκου Ιψεν σε μετάφραση Γιώργου Δεπάστα και διασκευή-σκηνοθεσία του Γιάννη Μόσχου (πρεμιέρα 15/2/2020- το έργο ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ) .
Φουαγιέ του θεάτρου της ΕΜΣ: “Μόλλυ Σουήνη” του Μπράιαν Φρίελ σε μετάφραση και σκηνοθεσία της Γλυκερίας Καλαιτζή. Πρεμιέρα στις 19/10/2019. Το έργο ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ.
“Εδώ ουρανός” της Ρουμάνας Αγλαία Βετεράνι (1962-2002) σε πανελλήνια πρώτη. Το έργο που σκηνοθετεί ο Σίμος Κακάλας θα κάνει πρεμιέρα στις 7 Μαρτίου 2020.
Βασιλικό θέατρο: “Υπηρέτης δύο Αφεντάδων” του Κάρλο Γκολντόνι (επανάληψη περσινής παραγωγής) σε σκηνοθεσία του Μιχάλη Σιώνα (από τις 5 /10).
“Ο μεγαλοπρεπής κερατάς” του Φερνάν Κρομλένκ σε σκηνοθεσία Ελεάνας Τσίχλη – για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ (πρεμιέρα 11/1/2020).

Μονή Λαζαριστών- Σκηνή Σωκράτης Καραντινός: “Η Μεγάλη πλατεία” του Νίκου Μπακόλα (1927-1999) σε θεατρική διασκευή Άκη Δήμου και σκηνοθεσία Ελένης Ευθυμίου (πρεμιέρα 12 Οκτωβρίου 2019). Το βραβευμένο μυθιστόρημα του δημοσιογράφου και για δυο θητείες (1980-1982 και 1990-1993) καλλιτεχνικού διευθυντή του ΚΘΒΕ , ανεβαίνει για πρώτη φορά στο θέατρο.

Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών: “Ο ελέφας” του Κώστα Βοσταντζόγλου σε σκηνοθεσία του Γιάννη Λεοντάρη (επανάληψη της εξαιρετικά επιτυχημένης περσινής παραγωγής).
“Ποιός ανακάλυψε την Αμερική” της πρόωρα χαμένης ηθοποιού και μέλους του Δ.Σ του ΚΘΒΕ (2015-2018) Χρύσας Σπηλιώτη. Το έργο σκηνοθετεί η Σοφία Πάσχου-πρεμιέρα 18.1.2020.
Στην Παιδική Σκηνή: Απο τις 13 Οκτωβρίου επαναλαμβάνεται η μεγάλη περσινή καλλιτεχνική αλλά και εισπρακτική επιτυχία, “Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου” της Αλκης Ζέη.
Στην ίδια σκηνή από τις 2 Φεβρουαρίου 2020 θα παρουσιαστεί μια άκρως ανατρεπτική κωμωδία που αφορά στις προκαταλήψεις και την πολιτισμική συμφιλίωση. Το έργο με τίτλο “Μια γιορτή στου Νούριαν” του Φόλκερ Λούντβιχ σκηνοθετεί ο Βασίλης Κουκαλάνι και αφορά στη συνύπαρξη ντόπιων και μεταναστών. Ο αρχικός του τίτλος ήταν …”Μια γιορτή στου Παπαδάκη” καθώς η οικογένεια των μεταναστών (της αρχικής γερμανικής γραφής) ήταν…Έλληνες μετανάστες. !!!
-Στη Νεανική σκηνή (Μονή Λαζαριστών) επαναλαμβάνεται (από τις 26 Οκτωβρίου), η παράσταση του έργου του Σάμον Στεφενς “Ποιός σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα” σε σκηνοθεσία Ελεάνας Τσίχλη ενώ από τις 25 Ιανουαρίου του 2020 θα παρουσιαστεί το έργο του Φίλιπ Ρίντλευ “Παραμύθι για δυο” σε σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Ράπτη, (για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ).

Στη βρεφική σκηνή τέλος (στο Βασιλικό θέατρο) επαναλαμβάνεται για δεύτερη χρονιά η επιτυχμένη παράσταση -ιδέα της Κατερίνας Καραδήμα “Εξω -πάνω- μέσα- κάτω” για βρέφη από 8 μηνών έως τεσσάρων χρόνων.

Απολογισμός

Είναι εδώ που οι αριθμοί ευημερούν με πρώτο αυτό των 9 σχεδόν εκατομμυρίων ευρώ των “κληρονομημένων” χρεών που επωμίστηκε εδώ και τέσσερα χρόνια η διεύθυνση και διοίκηση του Θεάτρου και τελικά χάρη στη χρηστή διαχείριση αλλά και τις συνεχείς οικονομικές ενισχύσεις από το ΥΠΠΟ, εξαλείφθηκαν πλήρως.

Απολογισμό της τετραετούς θητείας του Δ.Σ (η θητεία λήγει στις 26 Ιουνίου αλλά παρατάθηκε ήδη επί εξάμηνο με πρόσφατη υπουργική απόφαση) έκανε ο πρόεδρος του Δ.Σ Άρης Στυλιανού, τονίζοντας ιδιαίτερα την εμπιστοσύνη και τη βοήθεια που δέχτηκε το θέατρο από …τέσσερις υπουργούς του ΥΠΠΟ (οι κ.κ. Νίκος Ξυδάκης, Αριστείδης Μπαλτάς, Λυδία Κονιόρδου και Μυρσίνη Ζορμπά) ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί στα προβλήματα που αντιμετώπισε από το “ παλιό καθεστώς του Θεάτρου που αντιστάθηκε με δράση ή και αδράνεια στην εξυγίανση που επιχειρήθηκε” αλλά και στην ταλαιπωρία και το κόστος που υπέστη το Θέατρο από “ συντεχνιακά συμφέροντα και κομματικές σκοπιμότητες” που αφορούν στις στάσεις εργασίας και τη ζημία 250.000 ευρώ με τη ματαίωση 182 παραστάσεων απο τις στάσεις εργασίας των ηθοποιών αναφορικά με την υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας.

Όσον αφορά τις καλλιτεχνικές παραγωγές της περσινής περιόδου μάλλον θετικός προκύπτει ο ισολογισμός στο σύνολο των θεατρικών παραγωγών, και των παράλληλων προγραμμάτων (εργαστήρια, εκπαιδευτικά προγράμματα , συνεργασίες κ.α). Τις παραστάσεις παρακολούθησαν 199.321 θεατές. Κόπηκαν 146.831 εισιτήρια. Δόθηκαν συνολικά 937 παραστάσεις. Ξοδεύτηκαν για την παραγωγή τους 578.691 ευρώ και εισπράχθηκαν 904.333 ευρώ !!!  Παράλληλα απο τον Οκτώβριο του 2015 μέχρι σήμερα τις παραστάσεις παρακολούθησαν δωρεάν 22.675 άνεργοι.

“Νικητής” -εισπρακτικά αλλά και σε αριθμό και θετικές εντυπώσεις θεατών ανακηρύχθηκε “Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου” – η παιδική- εφηβική παράσταση του έργου της Άλκης Ζέη που σκηνοθέτησε ο Τάκης Τζαμαργιάς . Την παρακολούθησαν 51.693 θεατές , δόθηκαν 103 παραστάσεις, είχε έξοδα 47.453 ευρώ και έσοδα 198.340 ευρώ. Με 103 παραστάσεις , έξοδα 49.734 ευρώ και έσοδα 100.642 ευρώ και 20.551 θεατές ακολουθεί η παραγωγή “Καληνύχτα Μαργαρίτα” ενώ η εντυπωσιακή παραγωγή του σαιξπηρικού έργου “Χειμωνιάτικο παραμύθι” σε σκηνοθεσία του Ρουμάνου Σίλβιου Πουρκαρέτε αποδείχτηκε η ακριβότερη όλων  (έξοδα 118.075 ευρώ λόγω και των μετακλήσεων) έσοδα μόλις 58.731 ευρώ και 11.612 θεατές στις 46 παραστάσεις) -πολλές από τις οποίες ματαιώθηκαν, λόγω των στάσεων εργασίας των ηθοποιών.

ΑΠΕ/ΜΠΕ