Δ. Νεάπολης-Συκεών: «Πίσω ολοταχώς» με το Νομοσχέδιο του υπ. Παιδείας…

Τη μεταβίβαση βασικών αρμοδιοτήτων για τη λειτουργία των σχολείων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην εγγύτερη στον πολίτη εξουσία, στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, προτείνει με ψήφισμά του το Δημοτικό Συμβούλιο Νεάπολης-Συκεών, ζητώντας παράλληλα την απόσυρση του νομοσχεδίου του υπ. Παιδείας και την διεξαγωγή ενός ουσιαστικού διαλόγου.

Όπως σημειώνεται στο -κατά πλειοψηφία- ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Νεάπολης-Συκεών «το σημερινό σύστημα εκπαίδευσης στη χώρα μας, με τον κατακερματισμό των αρμοδιοτήτων, λειτουργεί δυστυχώς εις βάρος της ποιότητας. Ως Αυτοδιοίκηση οφείλουμε να διεκδικήσουμε αλλαγές στην Παιδεία και την Εκπαίδευση στη χώρα μας, θεωρώντας πως η Εκπαίδευση είναι από τους τομείς που θα μπορούσε να αποτελέσει ισχυρό πυλώνα των αρμοδιοτήτων των δήμων, λαμβάνοντας υπόψη τη διεθνή πετυχημένη εμπειρία και ιδιαίτερα των σκανδιναβικών χωρών».

Παράλληλα, το Δημοτικό Συμβούλιο Νεάπολης-Συκεών ζητά την απόσυρση του νομοσχεδίου του υπ. Παιδείας και τη διεξαγωγή ενός ουσιαστικού διαλόγου «με γνώμονα τη χάραξη μιας εκπαιδευτικής πολιτικής και τη δημιουργία συναινέσεων, που θα ενώνουν τους εκπαιδευτικούς, που θα έχουν θετικό αντίκτυπο στους μαθητές και τις οικογένειές τους, που θα διαμορφώνουν ένα συλλογικό όραμα για το τι σχολείο θέλουμε σε μια κοινωνία, σε έναν κόσμο που αλλάζουν», όπως επισημαίνει, χαρακτηρίζοντας το νομοσχέδιο «χωρίς όραμα, δίχως σχέδιο, με παλιές ή αναχρονιστικές ιδέες, μια συντηρητική επίθεση στην Παιδεία με κύριο χαρακτηριστικό έναν άκρατο διοικητισμό που γυρίζει την χώρα στο ‘‘χθες’’»».

Το ψήφισμα

Αναλυτικά το ψήφισμα, που εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία, αναφέρει τα εξής:

«Η κυβέρνηση κατέθεσε, εν μέσω κορωνοϊού, ένα νομοσχέδιο για την Παιδεία που γυρίζει την χώρα στο ‘‘χθες’’. Χωρίς όραμα, δίχως σχέδιο, με παλιές ή αναχρονιστικές ιδέες, επιχειρείται μια συντηρητική επίθεση στην Παιδεία με κύριο χαρακτηριστικό έναν άκρατο διοικητισμό.

  • Αντί να ακυρωθούν οι αναχρονιστικές διατάξεις για την προσχολική αγωγή, οι οποίες απαξιώνουν, συρρικνώνουν και αποδομούν ένα νευραλγικό κομμάτι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που είναι οι Παιδικοί Σταθμοί (στελεχωμένοι με εξειδικευμένο παιδαγωγικό και βοηθητικό προσωπικό παρέχοντας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες), επιχειρείται η σχολειοποίηση του Νηπιαγωγείου, γεγονός που δείχνει την πλήρη άγνοια του υπουργείου για το περιεχόμενο του τόσο σημαντικού θεσμού της προσχολικής αγωγής,
  • Αντί να αναδιαρθρωθεί και να αναβαθμιστεί η επαγγελματική εκπαίδευση εισάγεται ένα άκρως αναχρονιστικό και αντιεκπαιδευτικό μέτρο στην εγγραφή των μαθητών στα ΕΠΑ.Λ. θέτοντας όριο ηλικίας τα 17 έτη! Είναι προφανές ότι η Ν.Δ. ωθεί ένα μέρος των νέων προς την κατάρτιση και την ιδιωτική εκπαίδευση,
  • Αντί να θεσπιστεί ο μετασχηματισμός της τελευταίας τάξης Λυκείου σε προπαρασκευαστικό έτος για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και να θεσπιστεί το Εθνικό Απολυτήριο με χρήση τράπεζας θεμάτων για την ενιαία αξιολόγηση των μαθητών, ως προαπαιτούμενο για την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση, επιβεβαιώνονται για ακόμα μια φορά οι δέσμες, ως σύστημα πρόσβασης, οι οποίες προκαλούν πολλές στρεβλώσεις στο Λύκειο και υπονομεύουν την κύρια μορφωτική αποστολή του επιβάλλοντας στους μαθητές ένα μονομερές περιεχόμενο ημιτελούς γενικής εκπαίδευσης,
  • Αντί να χαραχθεί μια εθνική πολιτική για την εκπαίδευση και την έρευνα επιλέγονται «νομοθετικά πασαλείμματα» για την ανώτατη εκπαίδευση,
  • Αντί το εκπαιδευτικό σύστημα να αλλάξει, να εξελιχθεί και να προσαρμοστεί στα σύγχρονα ευρωπαϊκά δεδομένα και ιδιαίτερα εκείνα των σκανδιναβικών χωρών, επιλέγεται η στασιμότητα και η ακινησία.

»Το νομοσχέδιο της κυβέρνησης δεν προσφέρει τίποτα. Είναι προϊόν μιας στενής κομματικής επεξεργασίας και όχι μιας ουσιαστικής και γόνιμης διαβούλευσης. Η κυβέρνηση συμπεριφέρεται στην Παιδεία ωσάν ένα διοικητικό μηχανισμό που κατά τη γνώμη της έχει ανάγκη από τεχνικές διευθετήσεις.

»Όμως η Παιδεία είναι πολύ περισσότερα πράγματα από ένα σύστημα ανθρώπων και υποδομών. Είναι κοινωνικός και πολιτικός, μορφωτικός και παιδαγωγικός θεσμός με επιρροή στο μέλλον της χώρας. Θέλει σχέδιο και όραμα. Θέλει πολιτική πρόταση, που να διαποτίζεται από τις σύγχρονες αλλαγές και να δημιουργεί το αύριο. Αυτή η αντίληψη δεν υπάρχει στην κυβέρνηση και δεν αποτυπώνεται στο νομοσχέδιο.

»Το Δημοτικό Συμβούλιο Νεάπολης-Συκεών ζητά την απόσυρση του νομοσχεδίου και την διεξαγωγή ενός ουσιαστικού διαλόγου με γνώμονα τη χάραξη μιας εκπαιδευτικής πολιτικής και τη δημιουργία συναινέσεων, που θα ενώνουν τους εκπαιδευτικούς, που θα έχουν θετικό αντίκτυπο στους μαθητές και τις οικογένειές τους, που θα διαμορφώνουν ένα συλλογικό όραμα για το τι σχολείο θέλουμε σε μια κοινωνία, σε έναν κόσμο που αλλάζουν.

»Σήμερα το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να εξελιχθεί, στο πλαίσιο μιας ριζικής αναδιάρθρωσής του σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας του, στο διοικητικό, στο παιδαγωγικό, στο ερευνητικό, κ.λπ.

»Ως Αυτοδιοίκηση οφείλουμε να διεκδικήσουμε αλλαγές στην Παιδεία και την Εκπαίδευση στη χώρα μας. Θεωρούμε πως η Εκπαίδευση είναι από τους τομείς που θα μπορούσε να αποτελέσει ισχυρό πυλώνα των αρμοδιοτήτων των δήμων. Η διεθνής εμπειρία, και ιδιαίτερα των σκανδιναβικών χωρών (Φινλανδία, Σουηδία), δείχνει πως το μοντέλο της διαχείρισης του συστήματος Εκπαίδευσης από την Αυτοδιοίκηση μπορεί να αποδώσει και να προσφέρει ποιοτικές συνθήκες μόρφωσης.

»Το σημερινό σύστημα Εκπαίδευσης στη χώρα μας, με τον κατακερματισμό των αρμοδιοτήτων, λειτουργεί δυστυχώς εις βάρος της ποιότητας. Το Δημοτικό Συμβούλιο Νεάπολης-Συκεών προτείνει τα σχολεία και η λειτουργία τους να είναι αρμοδιότητα της εγγύτερης στον πολίτη εξουσίας, δηλαδή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

»Στο πλαίσιο αυτό, οι παρακάτω τομείς πρέπει να ανάγονται στον κύκλο των αρμοδιοτήτων των δήμων:

  • Χωροθέτηση σχολείων-Εκπόνηση και υλοποίηση δημοτικού προγράμματος σχολικής στέγης (απαλλοτριώσεις, κατασκευή σχολείων),
  • Κατανομή μαθητικού δυναμικού,
  • Συντηρήσεις σχολικών κτιρίων,
  • Φύλαξη σχολικών εγκαταστάσεων,
  • Εξοπλισμός και εποπτικό υλικό,
  • Όργανα διοίκησης σχολικών μονάδων (Δημοτική Επιτροπή Παιδείας, Σχολική Επιτροπή, Σχολικό Συμβούλιο),
  • Ανθρώπινο δυναμικό (Εκπαιδευτικό προσωπικό, Ειδικό επιστημονικό προσωπικό, Διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό),
  • Προγράμματα πολιτισμού, αθλητισμού, οικολογίας, προαγωγής υγείας, κ.λπ.,
  • Κοινωνικός έλεγχος, δημόσια λογοδοσία και αξιολόγηση.

»Προτείνουμε, δηλαδή, στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης της Αυτοδιοίκησης, τη μεταβίβαση αρμοδιοτήτων για τη λειτουργία των σχολείων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Αυτό θα σημαίνει παροχή υπηρεσιών Παιδείας υπό την άμεση εποπτεία της τοπικής κοινωνίας, την προσαρμογή του προγράμματος σπουδών και τον εμπλουτισμό της ύλης με θέματα τοπικού ενδιαφέροντος και την πρόσληψη εκπαιδευτικών.

»Οι αλλαγές που προτείνουμε θα διαμορφώσουν ένα νέο σύστημα που θα στηρίζεται στη τοπική διοίκηση και διαχείριση, στον κεντρικό συντονισμό και εποπτεία, στη δημόσια λογοδοσία και τον τοπικό κοινωνικό έλεγχο.

»Το εκπαιδευτικό σύστημα χρειάζεται μια γενναία μεταρρύθμιση, με όραμα, στηριγμένη στην αποκέντρωση και τον κοινωνικό έλεγχο».