Διαμαρτυρία των “αόρατων” αναπληρωτών εκπαιδευτικών στη Θεσσαλονίκη (βίντεο/φωτογραφίες)

Με αίτημα να υπάρξει σταθερότητα στην εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία αλλά και να γίνουν μαζικοί διορισμοί στην εκπαίδευση αναπληρωτές ειδικής αγωγής αλλά και πρωτοβουλίες αναπληρωτών εκπαιδευτικών από τη γενική παιδεία προχώρησαν σήμερα σε διαμαρτυρία στο Άγαλμα Βενιζέλου, η οποία ολοκληρώθηκε αργά το απόγευμα με πορεία προς το υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης, όπου ζήτησαν συνάντηση με τη διευθύντρια του γραφείου πρωθυπουργού, Κ. Νοτοπούλου αλλά και διαμαρτυρία στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης.

Αφορμή για αυτήν την κινητοποίηση των εκπαιδευτικών, στην οποία συμμετείχαν και εκπρόσωποι των ΕΛΜΕ και των συλλόγων δασκάλων στο πλαίσιο των ευρύτερων κινητοποιήσεων που προκήρυξαν οι ομοσπονδίες τους που θα κορυφωθούν την ερχόμενη εβδομάδα, είναι η τροπολογία του υπουργείου Παιδείας που κατατέθηκε σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών και αναμένεται να ψηφιστεί σήμερα στη Βουλή. Σε αυτήν καθίσταται σαφές ότι «οι ισχύοντες δημοσιονομικοί περιορισμοί καθιστούν αδύνατο το διορισμό μόνιμων εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση», οι διορισμοί αναπληρωτών θα γίνονται μέσω ΑΣΕΠ ενώ, παράλληλα, δίνει σοβαρό χτύπημα και στην Ειδική Αγωγή, θέτοντας εν αμφιβόλω την εύρυθμη και οργανωμένη λειτουργία της. Ουσιαστικά, όπως αναφέρουν οι αναπληρωτές ειδικής αγωγής (περίπου 2.500 σε όλη τη χώρα), το βασικό πτυχίο στην Ειδική Αγωγή πάλι καταργείται, αφού βάζει πάλι τα μεταπτυχιακά και τα διδακτορικά σε κοινή θέση/πίνακα με τους εκπαιδευτικούς που έχουν βασικό πτυχίο. Βάζει ακόμα και εκπαιδευτικούς χωρίς σπουδές στην ΕΑΕ αλλά μόνο με προϋπηρεσία. Αντίστοιχη κινητοποίηση γίνεται και στη Βουλή στην Αθήνα, ζητώντας την απόσυρση της επίμαχης τροπολογίας αλλά και μαζικούς διορισμούς 20.000 αναπληρωτών εκπαιδευτικών.

Δείτε στη συνέχεια τις δηλώσεις της Μαριάννας Ιωακειμίδου, νηπιαγωγού ειδικής αγωγής και αντιπροέδρου του Συλλόγου Αποφοίτων Τμημάτων Ειδικής Αγωγής

Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί έχουν προχωρήσει σε καμπάνια για μαζικούς διορισμούς στην εκπαίδευση, τονίζοντας ότι “είναι ανήκουστο τη σημερινή εποχή η εκπαίδευση να βασίζεται κατά μεγάλο ποσοστό στην αναπλήρωση… Βέβαια αυτό μπορεί να συμφέρει τις εκάστοτε κυβερνήσεις γιατί είμαστε προσωπικό που δεν έχει απαιτήσεις, δεν έχει δικαιώματα, αλλά παρ όλα αυτά πρέπει να αντεπεξέλθει στις εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών… Δεκαπέντε χρόνια αδιοριστίας είναι πάρα πολλά”. Σημειώνουν, μάλιστα, ότι ζητούν να πάψουν “να αναπληρώνουμε τον εαυτό μας, όπως 23.000 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί με ελαστικές συμβάσεις εργασίας που προωθούν τον εργασιακό μεσαίωνα και στον δημόσιο τομέα, αντί να γίνεται αγώνας να εξαλειφθεί στον ιδιωτικό. Το υπουργείο παιδείας οφείλει να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων για την εκπαίδευση αντί να διαλύει συνεχώς δομές και εξειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό με τροπολογίες».

Δείτε στη συνέχεια φωτογραφίες με μπλουζάκια της καμπάνιας αλλά και σχετικό βίντεο


Η απάντηση του υπουργείου Παιδείας

Με αφορμή ανησυχίες και αντιδράσεις σχετικές με τη διάταξη που αφορά στις προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών, το Υπουργείο Παιδείας ενημερώνει ότι “η προτεινόμενη ρύθμιση σκοπεύει στη διατήρηση του υπάρχοντος συστήματος πρόσληψης αναπληρωτών υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ για τα επόμενα 2 σχολικά έτη. Αυτό σε καμία περίπτωση δεν ακυρώνει και δεν έρχεται σε αντίθεση με τον προγραμματισμό της κυβέρνησης που αφορά την πραγματοποίηση μόνιμων διορισμών στην εκπαίδευση”.

Για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση η τροπολογία -σύμφωνα με το υπουργείο- προβλέπει την έκδοση ΥΑ για τον καθορισμό κριτηρίων πρόσληψης, όπως προβλεπόταν και στο ν.4186/2013. Σε αντίθεση με τον προαναφερόμενο νόμο η συγκεκριμένη εξουσιοδότηση ορίζει το σαφές νομοθετικό πλαίσιο που θα κινηθεί η ΥΑ και είναι αυτό του πρόσφατα ψηφισθέντος ν.4415/2016.

Ειδικά για τους απόφοιτους του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής, με κατεύθυνση την εκπαίδευση των ατόμων με ειδικές ανάγκες, του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, το Υπουργείο Παιδείας δηλώνει ότι σε καμία περίπτωση δεν υποβαθμίζεται το πτυχίο τους και αναγνωρίζει το ρόλο και τη συμβολή τους στη λειτουργία των δομών ΕΑΕ, όπως και των αναπληρωτών όλων των κλάδων και παράλληλα οφείλει να λαμβάνει υπόψη τις αυξημένες λειτουργικές ανάγκες για την κάλυψη των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών. Οι 2.300 αναπληρωτές απόφοιτοι των παραπάνω τμημάτων δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (4.888 αναπληρωτές κλάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης προσλήφθηκαν φέτος συνολικά στην ΕΑΕ, εκ των οποίων οι 635 προέρχονται από τους πίνακες της γενικής εκπαίδευσης).

“Είναι η πρώτη φορά που γίνεται τόσο μεγάλος αριθμός προσλήψεων σε όλες τις δομές ΕΑΕ και αυτό αποδεικνύει το έμπρακτο ενδιαφέρον της κυβέρνησης για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Μετά από 8 ολόκληρα χρόνια, ιδρύσαμε 531 Τμήματα Ένταξης στα γενικά σχολεία και 3 Ειδικά Νηπιαγωγεία, 9 Ειδικά Δημοτικά Σχολεία, 5 Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. και 9 Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια. Ακόμα ιδρύσαμε 12 Λυκειακές Τάξεις στα υπάρχοντα Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια. Αυτό δημιούργησε επιπλέον ανάγκες σε προσωπικό. Για να καλυφθούν αυτές οι ανάγκες, κατά το τρέχον σχολικό έτος, πραγματοποιήθηκαν προσλήψεις άνω των 10.700 αναπληρωτών όλων των κλάδων. Οι αντίστοιχες προσλήψεις στην ΕΑΕ τα προηγούμενα χρόνια ήταν 6.308 το 2014-15 και 8.623 το 2015-16. Το Υπουργείο Παιδείας, προκειμένου να λάβει υπόψη τους τις παρατηρήσεις όλων των εμπλεκομένων φορέων, θα αναρτήσει σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο της ΥΑ για τον καθορισμό κριτηρίων πρόσληψης αναπληρωτών εκπαιδευτικών στην ΕΑΕ, αμέσως μετά την ψήφιση της τροπολογίας”, καταλήγει η ανακοίνωση.