Εγκαινίασε ο Προκόπης Παυλόπουλος τις εκθέσεις Ντελακρουά και Φιλιποτό στο Τελλόγλειο

Εγκαινιάστηκαν σήμερα από τον πρόεδρο της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο οι εκθέσεις «Ο Ντελακρουά σκηνοθετεί το ’21» και «Ο Φιλιποτό δημιουργεί το Πανόραμα της Πολιορκίας του Παρισιού», στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών, με την ελληνογαλλική φιλία στο επίκεντρό τους.

Δίνοντας έμφαση στους δεσμούς ανάμεσα στις δύο χώρες, ο κ. Παυλόπουλος άνοιξε την ομιλία του στα γαλλικά τονίζοντας: «Αυτή η διπλή έκθεση σφραγίζει πολλούς αιώνες ελληνογαλλικής φιλίας. Πέρυσι γευτήκαμε τους καρπούς αυτής της φιλίας, γιατί χάρη στην αποφασιστική υποστήριξη της Γαλλίας η Ελλάδα ακολουθεί το δρόμο της στην Ευρώπη. Και να είστε σίγουροι ότι αυτή η φιλία έχει ένα μεγάλο μέλλον και οδηγεί προς έναν κοινό στόχο, προς την Ευρώπη μας, την Ευρώπη του πνεύματος και των ιδεών».

Ο πρόεδρος της Δημοκρατίας ήταν ιδιαίτερα επαινετικός όσον αφορά στον ρόλο του Τελλογλείου, το οποίο χαρακτήρισε «κόσμημα όχι μόνο για τη Θεσσαλονίκη αλλά για την Ελλάδα και την Ευρώπη», καθώς και στη συνεργασία του με το ΑΠΘ.

tel_1

Μιλώντας για τις εκθέσεις Ντελακρουά και Φιλιποτό, ο κ. Παυλόπουλος ανέφερε: «Οι δύο εκθέσεις προσεγγίζουν την ελληνογαλλική φιλία με βάση το τρίπτυχο της Επανάστασης του 1821, της Πολιορκίας του Παρισιού κατά τον γαλλοπρωσικό πόλεμο 1870-1871 και της τέλεσης των πρώτων Σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων το 1896 στην Αθήνα. Σ’ αυτό το εικαστικό πλαίσιο ο Ευάγγελος Ιωαννίδης και ο Δ. Βασιλείου “συνομιλούν” με τον Ντελακρουά, μ’ αντίγραφά τους που αναπαριστούν, “à la façon de”, αντιστοίχως τις “Σφαγές της Χίου” του 1824 και την “Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου” του 1826. Στο ίδιο πλαίσιο “δένει” ο πίνακας του Φιλιποτό από το Πανόραμα “Πολιορκία του Παρισιού” -τμήμα της πολύτιμης συλλογής τους ζεύγους Τέλλογλου- ο οποίος ήταν κομμάτι της Ροτόντας που ο ζωγράφος έστησε έξω από το Παναθηναϊκό Στάδιο το 1896, όταν τελέσθηκαν στην Αθήνα οι πρώτοι Σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες. Ας θυμηθούμε ότι ένα ολόκληρο κίνημα Ελλήνων βρέθηκαν στο πλευρό των Γάλλων κατά τη διάρκεια του γαλλοπρωσικού πολέμου 1870-1871».

Στην τελετή των εγκαινίων απηύθυνε χαιρετισμό ο Πρύτανης του Α.Π.Θ. και Πρόεδρος του Δ.Σ. του Τελλογλείου Περικλής Α. Μήτκας, ο οποίος αναφέρθηκε ιδιαιτέρως στη δύναμη των εικόνων, που αναδεικνύονται στις δύο εκθέσεις, «εικόνες φρίκης και μεγαλείου, δόξας και απόγνωσης σαν εκείνες που ζωγράφισε ο Ντελακρουά και σηματοδότησαν την Ελλάδα και τον αγώνα της για απελευθέρωση», όπως είπε. «Τέτοιες μεγαλειώδεις και εμβληματικές εικόνες σας καλούμε να απολαύσετε στις εκθέσεις στο Τελλόγλειο. Παράλληλα με το θαυμασμό έχουμε την ευκαιρία να αναλογιστούμε την επίδραση που είχαν οι πίνακες αυτοί στο κοινό μιας άλλης εποχής από την οποία έλειπαν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης», τόνισε ο κ. Μήτκας.

tel_6

Στη στενή φιλική σχέση μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας, την οποία σφραγίζουν οι δύο εκθέσεις, αναφέρθηκε ο σύμβουλος συνεργασίας και πολιτιστικής δράσης της Γαλλικής Πρεσβείας και διευθυντής του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδας Mikaël Hautchamp.  «Τα έργα του Ντελακρουά έχουν σημαδέψει την ιστορία του γαλλικού Φιλελληνισμού, εφόσον, παρουσιάζοντας μια ταπεινωμένη Ελλάδα, γονατισμένη αλλά αγωνιστική, κατάφεραν να προκαλέσουν  συγκίνηση σε ολόκληρη την  Ευρώπη την περίοδο του 1820. Τα έργα τιμούν την δύναμη και την ανδρεία του ελληνικού λαού που μάχεται εναντίον του κατακτητή», τόνισε. Σύμφωνα με τον κ.  Hautchamp, «το σύνολο του υλικού καθιστά σαφές ότι αυτή η ιστορική στιγμή είναι πραγματικά η γέννηση μιας ευρωπαϊκής ταυτότητας». Ο ίδιος πρόσθεσε: «Αν ο αγώνας των Ελλήνων για την ανεξαρτησία, προκάλεσε μια τόσο μεγάλη ώθηση σε όλες τις χώρες της δυτικής Ευρώπης, είναι επειδή οι εν λόγω χώρες θεωρούν συνειδητά ότι αυτό το καταπιεσμένο έθνος που προσπαθούσε να απελευθερωθεί από τον ανατολικό ζυγό, ήταν γένους ευρωπαϊκού.  Πρόκειται για μια από τις κρίσιμες στιγμές όπου οι λαοί της Ευρώπης συνειδητοποιούν ότι τους ενώνει μία κοινή μοίρα. Και αυτός ο φιλελληνισμός που στην ουσία είναι μια ευρωφιλία, δεν σταμάτησε μετά την απελευθέρωση, αλλά συνεχίστηκε μέχρι τις μέρες μας».

Στη  σπουδαιότητα και την πολλαπλή νοηματοδότηση των δύο εκθέσεων αναφέρθηκε η γενική γραμματέας του δ.σ. του Τελλογλείου, καθηγήτρια του ΑΠΘ, Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, που έχει τη γενική ευθύνη της διοργάνωσης. «Οι δύο εκθέσεις του Τελλογλείου, στις οποίες συνεργάζονται μουσεία από τη Γαλλία και την Ελλάδα, συναντώνται σε θέματα που σχετίζονται με τις φιλικές σχέσεις των δύο χωρών στον 19ο-20ό αιώνα», τόνισε η κ. Βουτυρά και πρόσθεσε: «Σε δραματικές στιγμές της ιστορίας τους, το θέμα της φιλίας ανάμεσά τους συναντά την τέχνη και μετατρέπεται σε μήνυμα. Μια οπτική που εδώ πρωτοπαρουσιάζεται στο κοινό. Γι’ αυτό είμαστε ιδιαίτερα ευτυχείς που και οι δύο εκθέσεις έχουν τεθεί υπό την αιγίδα της Ελληνικής και Γαλλικής Προεδρίας της Δημοκρατίας».

Η Επανάσταση του 1821 και η Πολιορκία Παρισιού το 1870, κομβικά ιστορικά γεγονότα για την Ελλάδα και τη Γαλλία, φωτίζονται μέσα από μία εξαιρετική εικαστική διατύπωση στις δύο εκθέσεις στο Τελλόγλειο, συνδέονται και αποκαλύπτουν τα αισθήματα  φιλίας και υποστήριξης  μεταξύ των δύο λαών. Όπως παρατήρησε η κ. Βουτυρά, «η έκθεση Ντελακρουά δεν είναι μια ακόμη προσέγγιση του Φιλελληνισμού, της Ελληνικής Επανάστασης ή της ζωγραφικής του Ρομαντισμού. Επιχειρεί να οδηγήσει τον θεατή να ανακαλύψει τον τρόπο δημιουργίας, τον μηχανισμό με τον οποίο χειρίζεται και «σκηνοθετεί» τη σχέση θύτη-θύματος, μετατρέποντας το έργο σε διαμαρτυρία που ενέχει την επικοινωνιακή δυναμική μιας αφίσας ή ακόμη ενός συμβόλου».

tel_10

Στα εγκαίνια έδωσαν το «παρών» ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, ο βουλευτής Θεσσαλονίκης Κώστας Γκιουλέκας, ο γάλλος πρόξενος Φιλίπ Ρέι, η αντιδήμαρχος Πολιτισμού Έλλη Χρυσίδου, ο γενικός πρόξενος της Κύπρου στη Θεσσαλονίκη   Αντώνιος Μανδρίτης, ο γενικός πρόξενος της Γερμανίας Βάλτερ Στέχελ, η επίτιμη πρόξενος της Αυστρίας Έβελυν Παπαδοπούλου, η υπεύθυνη συντήρησης του  Musée de l’Armée- Invalides του Παρισιού Σιλβί Λε Ρέϊ – Μπουριμί, εκπρόσωπος της μητρόπολης Θεσσαλονίκης, τα μέλη του δ.σ. του Τελλογλείου, καθώς και πολλοί εκπρόσωποι πολιτιστικών οργανισμών της Θεσσαλονίκης, του ΑΠΘ και πλήθος φιλότεχνων.

Οι εκθέσεις «Ο Ντελακρουά σκηνοθετεί το ’21» και «Ο Φιλιποτό δημιουργεί το Πανόραμα της Πολιορκίας του Παρισιού» θα παραμείνουν ανοιχτές ως τις 31 Ιανουαρίου 2017.

Ωράριο λειτουργίας: Τρίτη και Πέμπτη 9.00 – 14.00, Τετάρτη και Παρασκευή 9.00 – 14.00 και 17.00 – 21.00, Σάββατο και Κυριακή 10.00 – 18.00. Δευτέρα κλειστά.