Εικόνα φθοράς κι εγκατάλειψης στο Αμαξοστάσιο του Δήμου Θεσσαλονίκης

Στην πρόσφατη επίσκεψη της υποψήφιας δημάρχου Κατερίνας Νοτοπούλου και του κλιμάκιου υποψηφίων δημοτικών συμβούλων της παράταξης Προχωράμε Μαζί –Ανοιχτή Πόλη στον Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων Θεσσαλονίκης αλλά και στο Αμαξοστάσιο που βρίσκεται αρκετά μακρύτερα από αυτόν, διαπιστώσαμε ιδίοις όμμασι αυτό που  εμείς αποκαλούμε « υπηρεσιακό πατριωτισμό», δηλαδή τις προσπάθειες που κάνουν οι ελάχιστοι εργαζόμενοι για να διατηρήσουν σε λειτουργία τα απορριμματοφόρα.

Του Τριαντάφυλλου Τρανού*

Πέρα από την έλλειψη ολοκληρωμένου Συστήματος Αποθήκης για τα ανταλλακτικά, την ύπαρξη άχρηστων ανταλλακτικών που απλώς καταλαμβάνουν χρόνια τώρα, τους χώρους των Αποθηκών διότι ουδείς από τον κεντρικό Δήμο ασχολείται για την απομάκρυνση και την ανακύκλωσή τους, καθώς και την διαβίωση και την εργασία σε χώρους στους οποίους υπάρχει παντελής έλλειψη στοιχειωδών κανόνων ασφάλειας και υγιεινής (πχ εξαερισμός, θέρμανση) υπάρχουν οξυμένα προβλήματα που επισημαίνουν οι εργαζόμενοι και τα οποία απαιτούν άμεσα λύση. Η ιδανική λύση για τη  μόνιμη στέγασης του Αμαξοστασίου και των υπηρεσιών που παρέχει θα ήταν η μεταφορά του σε νέες εγκαταστάσεις σε ήδη ασφαλτοστρωμένο χώρο που υπάρχει στο πρώην κατάστημα SATURN, πολύ κοντά στο  Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων. Η λύση αυτή λόγω της εγγύτητας με το Σταθμό Μεταφόρτωσης θα εξασφάλιζε προοπτικά τεράστια οικονομία κλίμακας σε χρόνο και σε δαπάνες και θα έδινε επιπλέον την δυνατότητα στους εργαζόμενους να χρησιμοποιούν για την μετάβασή τους στους χώρους εργασίας τα μέσα μαζικής μετακίνησης αντί για τα ΙΧ τους που τώρα δεν έχουν που να παρκάρουν. Αυτά είναι διαρκώς εκτεθειμένα σε φθορές και κλοπές στο αυτοσχέδιο πάρκινγκ που βρίσκεται πριν την είσοδο του αμαξοστασίου εμποδίζοντας την άνετη είσοδο των βαρέων οχημάτων όπως οι στενοί δρόμοι και η έλλειψη σχεδιασμού εμποδίζουν και την ασφαλή έξοδο τους από αυτό.

O όρχος των οχημάτων του Δήμου παραμένει σήμερα σε μεγάλο ποσοστό σε αργιλώδες έδαφος με αποτέλεσμα συχνά  να βουλιάζουν εργαζόμενοι και οχήματα ειδικά το χειμώνα, στη λάσπη και τελικά  τα αυτοκίνητα να μεταφέρουν και στο Σταθμό Μεταφόρτωσης αλλά και στην πόλη περιττή βρωμιά.

Ο όρχος των οχημάτων πρέπει να είναι πλήρως ασφαλτοστρωμένος, σωστά διαγραμμισμένος και οριοθετημένος, επαρκώς φωτισμένος, σωστά περιφραγμένος με συρματόπλεγμα και όχι με πρόχειρες λαμαρίνες που εμποδίζουν την σωστή επιτήρησή του όπως γίνεται σήμερα να φυλάσσεται αποτελεσματικά και να επιτηρείται με κάμερες ασφαλείας.

Πρέπει επιπλέον αυτών να δημιουργηθεί άμεσα κλειστή αίθουσα παραμονής και αναμονής των οδηγών με θέρμανση και κλιματισμό. Σήμερα οι οδηγοί και το υπόλοιπο προσωπικό είναι υποχρεωμένοι να διαβιούν και να εργάζονται σκληρά  χειμώνα -καλοκαίρι σε τεράστιους χώρους, εκτεθειμένοι εναλλακτικά στο κρύο ή την αποπνικτική ζέστη και στα κουνούπια που αναπτύσσονται σε τεράστιους αριθμούς στα λιμνάζοντα νερά που εκρέουν από το παρακείμενο ανοικτό ρέμα που μεταφέρει μαζί με τα νερά και τα υπολείμματα  των λιπασμάτων από την κοντινή Αμερικάνικη Γεωργική Σχολή από όπου πηγάζει.

Στην κοίτη του ρέματος πρέπει να τοποθετηθούν με την μέριμνα του Δήμου Πυλαίας, στον οποίο ανήκει το ρέμα χωροτακτικά, τσιμεντένιοι σωλήνες και να γίνεται τακτικά ψεκασμός των λυμάτων που μεταφέρει από την πηγή. Η απολύμανση και η απεντόμωση όλων των εγκαταστάσεων του Αμαξοστασίου είναι απαραίτητο να γίνεται σε τακτική βάση όπως είναι απαραίτητη η δημιουργία ενός σύγχρονου πλυντηρίου αυτοκινήτων και εγκαταστάσεων βιολογικού καθαρισμού για τα καδοπλυντήρια.

Η στελέχωση της υπηρεσίας με κατάλληλα εκπαιδευμένο διοικητικό προσωπικό ώστε να απελευθερωθούν από το πολύπλοκο διοικητικό έργο έμπειροι μάχιμοι οδηγοί που απασχολούνται σήμερα με αυτό, είναι αναγκαία. ‘Όπως αναγκαία είναι και η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των γερασμένων υπολογιστών των γραφείων και συνολικά της μηχανοργάνωσης της υπηρεσίας. Η ανάγκη για την εκπαίδευση και την επανεκπαίδευση του προσωπικού είναι πιεστική. Πρέπει να αναβαθμιστούν οπωσδήποτε οι τουαλέτες και να φτιαχθούν ντουζ για την καθαριότητα του προσωπικού και να προχωρήσει η αντικατάσταση των  αυτοσχέδιων επίπλων  και υποδομών. Η στελέχωση της υπηρεσίας με κατάλληλα εκπαιδευμένο διοικητικό προσωπικό ώστε να απελευθερωθούν από το πολύπλοκο  διοικητικό έργο  έμπειροι και μάχιμοι οδηγοί που ασχολούνται σήμερα με αυτό, είναι αναγκαία. ‘Όπως αναγκαία είναι και η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των γερασμένων υπολογιστών των γραφείων και της μηχανοργάνωσης της υπηρεσίας. Η εκπαίδευση και η επανεκπαίδευση του προσωπικού είναι απαραίτητη. Το Αμαξοστάσιο και οι πολύτιμες για την πόλη υπηρεσίες που αυτό παρέχει πρέπει να σταματήσει να δίνει πλέον την εικόνα προσωρινότητας και φθοράς και να αποκαρδιώνει τους εργαζόμενους. Πρέπει να εκσυγχρονιστεί και να αποκτήσει χαρακτηριστικά μονιμότητας. Ο κρίσιμος τομέας της καθαριότητας δεν πρέπει σε καμμία περίπτωση να εκχωρηθεί στους ιδιώτες όπως επιθυμούν οι κ.κ Ορφανός και Ταχιάος. Μάλιστα ο δεύτερος προβαίνει συστηματικά και σε δημόσιες δηλώσεις που δεν αφήνουν καμμιά αμφιβολία για τις προθέσεις του. Το Αμαξοστάσιο και οι πολύτιμες για την πόλη υπηρεσίες που αυτό παρέχει πρέπει να σταματήσει να δίνει πλέον την εικόνα προσωρινότητας και φθοράς και να αποκαρδιώνει τους εργαζόμενους. Πρέπει  να εκσυγχρονιστεί και να αποκτήσει χαρακτηριστικά μονιμότητας.

Ενδεχόμενη απώλεια του Δήμου και των υπηρεσιών του και ο σφετερισμός τους από τη νέα «ιερά συμμαχία» που διαμορφώνεται μπροστά στα μάτια όλων μας, με τη συνενοχή και τη συμμετοχή όσων συμπεριφέρονται και στα αυτοδιοικητικά πράγματα ως «ιδανικοί αυτόχειρες», θα γυρίσει το ρολόι στην περίοδο που το Δήμο λυμαίνονταν οι συμμορίες που θεωρούν ακόμη και σήμερα τον εαυτό τους μόνιμο ιδιοκτήτη του.

Η αρνητική αύρα που αποπνέουν οι θέσεις της ευρύτερης Δεξιάς για το Δήμο και στον κρίσιμο τομέα της καθαριότητας είναι προϊόν της αντίληψη του άκρατου νεοφιλευθερισμού για μια «ελάχιστη πόλη» ανάλογη με την αντίληψή των ταγών του για ένα «ελάχιστο κράτος».

Στη δημόσια συζήτηση που έχει ανοίξει για το είδος του Δήμου που θέλουμε και την οποία υπονομεύουν και βραχυκυκλώνουν διαρκώς η δυσφήμηση των εργαζομένων από τα συστημικά ΜΜΕ και οι οπισθοδρομικές παρεμβάσεις των «εχόντων και κατεχόντων» της πόλης, δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε ότι η ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης περνά μέσα από την ανάπτυξη ενός αισθήματος αστικής υπερηφάνειας και συνευθύνης για την πόλη. Η πόλη μας ανήκει και της ανήκουμε εξίσου. Ο πολιτισμός της πόλης ξεκινά από την καθαριότητα και τους εργαζόμενους σε αυτήν.

Τα κολοσσιαία ζητήματα που αντιμετωπίζει ακόμη και τώρα ο Δήμος και οι δημοσιονομικοί περιορισμοί δεν πρέπει να περιορίζουν τη δύναμη παρέμβασης και διεκδίκησης. Η ένταση των συχνών άγονων αντιπαραθέσεων  στο δημοτικό Συμβούλιο για την καθαριότητα, ένταση που εμείς αντιπαλέψαμε με τους εκπροσώπους μας, ο οργανωτικός κατακερματισμός του Δήμου και των υπηρεσιών του και η σκόπιμη πολλές φορές διαιώνιση των δυσλειτουργιών σε κρίσιμους τομείς όπως είναι και η καθαριότητα, η έντονη παραταξιοποίηση, η αμφισβήτηση της αυτονομίας και του «υπηρεσιακού πατριωτισμού» των υπαλλήλων του Δήμου μειώνουν την αποτελεσματικότητα της δράσης όλων μας, υποσκάπτουν την απήχησή μας, κάνουν τον Δήμο και τη Διοίκησή του λιγότερο αξιόπιστο στα μάτια των εργαζομένων και των πολιτών.

Η χρονίζουσα κρίση στα οικονομικά του Δήμου τον οποίο ουσιαστικά χρεωκόπησε η διοίκηση Παπαγεωργόπουλου δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι ο απαιτούμενος και αναγκαίος οικονομικός ανασχεδιασμός του και η αλλαγή των άμεσων προτεραιοτήτων του που αφορούν και στην καθαριότητα πρέπει να παροπλιστούν. Όπως και η γενικότερη οικονομική κρίση, η κρίση στο Δήμο δεν ξεπερνιέται, αλλά παροξύνεται  με την κατάργηση των στοιχειωδών εργατικών δικαιωμάτων και με την τσιγκουνιά που δεν πρέπει να την μπερδεύει κάποιος με την λελογισμένη διαχείριση των οικονομικών, όσο κι αν προύχοντες της πόλης σαν τους κ.κ Ταχιάο και Ορφανό προσπαθούν να μας πείσουν ότι ο κόσμος της σκληρής εργασίας όπως είναι οι εργαζόμενοι και οι εργαζόμενες στην καθαριότητα πρέπει να πληρώσουν ξανά το λογαριασμό. Δεν θα τους περάσει!

* Ο Τριαντάφυλλος Τρανός είναι υποψήφιος με την δημοτική παράταξη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΜΑΖΙ. Ανοιχτή Πόλη.