Γ. Μυλόπουλος: Έξι ψέματα για το Μετρό της Θεσσαλονίκης

Για έξι ψέματα «στα οποία η κυβέρνηση στηρίζει την αλλαγή σχεδιασμού στο σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης» κάνει λόγο ο Γιάννης Μυλόπουλος, πρώην πρόεδρος της Αττικό Μετρό με ανάρτησή του στο Facebook.

Αναλυτικά το κείμενο του Γιάννη Μυλόπουλου:

ΨΕΜΑ 1. Η λύση της κατά χώρα ανάδειξης των αρχαιοτήτων που εφάρμοζε η προηγούμενη διοίκηση «δεν περπατούσε».

Ουδέν ψευδέστερον. Ανέκαθεν οι κυβερνήσεις της ΝΔ, για να υποστηρίξουν λύση της απόσπασης των αρχαιοτήτων, ισχυρίζονταν ότι δεν υπάρχει άλλη λύση. Είχαν βάλει μάλιστα ανθρώπους να υποστηρίζουν ότι θα χρειάζονταν, δήθεν, το γκρέμισμα 6 πολυκατοικιών στην οδό Εγνατία για να επιτευχθεί αυτό! Σε αυτή την εδραιωμένη αντίληψη, άλλωστε, της μη ύπαρξης εναλλακτικής λύσης, στηρίχθηκε και η γνωμοδότηση του ΣτΕ του 2016 η οποία απέρριψε την προσφυγή του τότε δημάρχου Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη.Μέχρι που τον Ιανουάριο του 2017, η λύση όχι μόνο βρέθηκε, αλλά και σε επίπεδο προκαταρκτικής μελέτης κατατέθηκε στο ΚΑΣ. Το οποίο την ενέκρινε και στη συνέχεια εκδόθηκε η υπουργική απόφαση της υπ. Πολιτισμού, βάσει της οποίας η Αττικό Μετρό ΑΕ ξεκίνησε να την εφαρμόζει. Η προμελέτη αυτής της λύσης εγκρίθηκε από την ΑΜ το 2018, ενώ στις 30/7/2019 κατατέθηκε στην εταιρεία η οριστική μελέτη της λύσης.

ΨΕΜΑ 2.
Η οριστική μελέτη της λύσης της κατά χώρα ανάδειξης των αρχαιοτήτων απορρίφθηκε από την προηγούμενη διοίκηση της Αττικό Μετρό ΑΕ.

Η μελέτη δεν απορρίφθηκε από τη διοίκηση της Αττικό Μετρό ΑΕ. Για να γίνει αυτό, έπρεπε το θέμα της απόρριψης να είχε συζητηθεί στο ΔΣ της εταιρείας. Και αυτό δεν συνέβη ποτέ. Η μελέτη άλλωστε δεν απορρίφθηκε καν. Αναπέμφθηκε με παρατηρήσεις για να επαναυποβληθεί. Η αναπομπή είναι μια συνήθης πρακτική της εταιρείας. Οι μελέτες που υποβάλλονται στη δνση Μελετών της Αττικό Μετρό ΑΕ αξιολογούνται και αν δεν πληρούν τις προδιαγραφές της εταιρείας επιστρέφονται με παρατηρήσεις. Η διαδικασία αυτή επαναλαμβάνεται πολλές φορές μέχρι μια μελέτη να γίνει δεκτή και να εγκριθεί. Ακόμη και για εύκολα και συνηθισμένα τεχνικά ζητήματα, οι μελέτες αναπέμπονται πολλές φορές μέχρι να υποβληθούν πληρώντας τις προδιαγραφές της εταιρείας. Ακόμη και στο θεωρητικό εκείνο ενδεχόμενο που η μελέτη ήταν πράγματι κάκιστη και είχε απορριφθεί οριστικά, ακόμη και από τη διοίκηση της Αττικό Μετρό ΑΕ, αυτό δεν θα σήμαινε ότι δεν υπάρχει λύση για το συγκεκριμένο τεχνικό θέμα και ότι θα έπρεπε να αλλάξει ο σχεδιασμός. Θα σήμαινε ότι ο ανάδοχος δεν θέλει ή δεν μπορεί να κάνει σωστή μελέτη. Στην περίπτωση αυτή η εταιρεία οφείλει να υποδείξει στον ανάδοχο να βρει άλλον μελετητή, εντός ή και εκτός Ελλάδας, πιο ικανό, που να μπορεί να καταρτίσει άρτια μελέτη.

ΨΕΜΑ 3.
Η προηγούμενη διοίκηση έλεγε ψέματα ότι θα παρέδιδε τους 12 στους 13 σταθμούς τέλος του 2020.

Η παράδοση των 12 από τους 13 σταθμούς δεν θα γινόταν ούτε το… 2022!
Ο ισχυρισμός αυτός είναι απολύτως αβάσιμος, ατεκμηρίωτος και ψευδής. Με λόγια του αέρα, χωρίς καμιά μελέτη ή στοιχείο που να τεκμηριώνει αυτή την άποψη, ακυρώνουν ένα χρονοδιάγραμμα που στηρίζεται σε πλήθος τεχνικών μελετών, το οποίο έχει εγκριθεί από την Αττικό Μετρό ΑΕ μετά από ενδελεχή έλεγχο και έχει συμφωνηθεί σε μακρόχρονες διαπραγματεύσεις με τον ανάδοχο.Το μόνο που είναι αλήθεια είναι, λαμβάνοντας υπόψη την πραγματική καθυστέρηση που προκαλεί, για ευνόητους λόγους, ο ανάδοχος τους τελευταίους μήνες, ότι το έργο έτσι όπως διαμορφώθηκαν σήμερα τα πράγματα, δεν θα παραδίνονταν τέλος του 2020, αλλά λίγους μήνες αργότερα, και πάντως εντός του 2021.

ΨΕΜΑ 4.
Ο ανάδοχος σε επιστολές του ισχυρίζεται ότι το έργο έχει μεγάλες καθυστερήσεις και θα αργήσει χρόνια να παραδοθεί.

Η κυβέρνηση της ΝΔ, αντί να αντικρούσει τα αιτήματα του εργολάβου, υπερασπιζόμενη το δημόσιο συμφέρον, τα υιοθετεί και τα χρησιμοποιεί ως δήθεν αντικειμενική μαρτυρία, για λόγους μικροπολιτικής σκοπιμότητας. Πολύ περισσότερο μάλιστα, όταν ο ίδιος ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, τον Φεβρουάριο του 2019, διαβεβαίωνε δημόσια ότι το χρονοδιάγραμμα τηρείται και το έργο θα παραδοθεί στο τέλος του 2020!Από αυτό και μόνον αντιλαμβάνεται κανείς την «επιχείρηση εξαπάτησης». Ακόμη και στην εντελώς θεωρητική περίπτωση που το έργο είχε σταματήσει την επομένη των δηλώσεων του Εξάρχου, είναι αδύνατον μέσα σε 5 μόλις μήνες να έχει συσσωρεύσει καθυστέρηση χρόνων…

ΨΕΜΑ 5.
Η επιστροφή στη λύση της απόσπασης των αρχαιοτήτων επελέγη γιατί είναι πιο εύκολη, πιο γρήγορη και πιο φτηνή.

Το μόνο που ισχύει είναι ότι η απόσπαση είναι πράξη παράνομη. Υπενθυμίζω ότι σύμφωνα με το άρθρο 42 του αρχαιολογικού νόμου του 2002, η απόσπαση αρχαιοτήτων σε περίπτωση κατασκευής τεχνικού έργου δεν επιτρέπεται, όσο υπάρχουν επιστημονικές μαρτυρίες ότι υπάρχει άλλη λύση. Και τέτοιες μαρτυρίες στην προκειμένη περίπτωση υπάρχουν πολλές. Συνεπώς η λύση της απόσπασης θα πέσει στα αρμόδια θεσμικά ή δικαστικά όργανα, οδηγώντας ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΣΕ ΝΕΕΣ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ που και ακριβότερες θα αποβούν και πολύ πιο χρονοβόρες θα αποδειχθούν. Και όταν αυτό συμβεί, δεν θα φταίει αυτός που ανέδειξε την παρανομία, αλλά εκείνος που υπέπεσε στην έκνομη ενέργεια, εν γνώσει του ότι η λύση που ακολουθεί είναι παράνομη.Ακόμη και στη θεωρητική εκείνη περίπτωση όμως που η κυβέρνηση της ΝΔ καταφέρει να μην ακυρωθεί στα δικαστήρια η λύση της απόσπασης ως παράνομη, η λύση αυτή θα αποδειχθεί και πιο ακριβή και πιο χρονοβόρα. Πιο χρονοβόρα θα αποδειχθεί γιατί μη έχοντας σήμερα μελέτη για την απόσπαση και επανατοποθέτηση, πέφτουν έξω στους χρόνους που εξαγγέλλουν για την παράδοση των έργων. Πρώτα απ’ όλα γιατί υποτιμούν την αρχαιολογική ανασκαφή που θα υποχρεωθούν να κάνουν 3,5 μέτρα κάτω από το δάπεδο των αρχαιοτήτων που θα αποσπαστούν. Η ανασκαφή αυτή, η οποία δεν θα γίνονταν αν εφαρμόζονταν η λύση της κατά χώρα ανάδειξης των αρχαιοτήτων, θα καθυστερήσει την παράδοση του έργου 1-2 χρόνια αργότερα από τον εξαγγελθέντα χρόνο του Απριλίου του 2023. Δεύτερον γιατί υποτιμούν τον χρόνο που θα χρειαστούν για να ολοκληρώσουν τις μελέτες και να πάρουν έγκριση από το ΚΑΣ. Και τρίτο γιατί υποτιμούν τον χρόνο που θα χρειαστεί για να ξηλώσουν τα έργα που έχουν ήδη γίνει, την κατάχωση δηλαδή των αρχαιοτήτων με σάκους άμμου. Τέλος, αν υπολογιστεί και ο χρόνος για την απορρύπανση του υδραργύρου που έχει βρεθεί στην περιοχή των αρχαίων, τότε πάμε αρκετά χρόνια μετά το 2023.Η λύση όμως της απόσπασης, με δεδομένη τη σημερινή πρόοδο του έργου, είναι πιο χρονοβόρα και για τον λόγο ότι καθυστερεί την παράδοση και του υπολοίπου έργου. Επειδή η απόσπαση στηρίζεται στην λύση της κατασκευής του σταθμού με ανοιχτό όρυγμα, δεν επιτρέπει τη διέλευση του τρένου καθ’ όλη τη διάρκεια της κατασκευής του σταθμού. Που σημαίνει ότι οι 12 στους 13 σταθμούς, ενώ θα είναι έτοιμοι, θα πρέπει να περιμένουν για να λειτουργήσουν, την ολοκλήρωση της Βενιζέλου, δηλαδή πολλά χρόνια μετά το 2021 που θα λειτουργούσαν με τη λύση της κατά χώρα ανάδειξης. Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς ότι η λύση της απόσπασης, με δεδομένη τη σημερινή εξέλιξη του έργου, και πολύ πιο χρονοβόρα είναι, αλλά και πολύ πιο ακριβή θα αποδειχθεί, αφού περισσότερος χρόνος κατασκευής σημαίνει και μεγαλύτερο κόστος.Ένας ακόμη παράγοντας που θα ανεβάσει σημαντικά όμως το κόστος αυτής της λύσης, είναι οι αποζημιώσεις που θα κληθεί να πληρώσει η Αττικό Μετρό, λόγω καθυστερήσεων, στον ανάδοχο. Πολύ περισσότερο μάλιστα, αφού η Αττικό Μετρό, μετά την εξαγγελία του πρωθυπουργού για την καθυστέρηση του έργου, δεν θα μπορέσει να αποκρούσει τα αιτήματα των αποζημιώσεων, μια και ο ίδιος ο πρωθυπουργός τα έχει εξαγγείλει.

ΨΕΜΑ 6.
Μα και στη λύση της κατά χώρα ανάδειξης των αρχαιοτήτων, το τρένο δεν θα περνούσε για 6-18 μήνες από το σταθμό Βενιζέλου.
Είναι απολύτως ψευδές ότι θα σταματούσε ολόκληρο το μετρό για πολλούς μήνες. Θα σταματούσε για λίγους μήνες, μόνο το τμήμα της γραμμής από το σταθμό Σιντριβάνι και μετά. Κατά τη διάρκεια αυτή πάντως, το μετρό θα λειτουργούσε ανελλιπώς από τη Χαριλάου μέχρι το κέντρο και από τη Μίκρα της Καλαμαριάς μέχρι το κέντρο. Ενώ με τη λύση της απόσπασης, το έργο δεν θα ξεκινήσει, παρά μόνον όταν ολοκληρωθεί και ο σταθμός Βενιζέλου. Δηλαδή μετά το 2015!Άρα τι συγκρίνουμε; Με τη λύση της κατά χώρα ανάδειξης, τη λειτουργία των 12 στους 13 σταθμούς το 2021 και λίγο αργότερα και τη γραμμή Καλαμαριάς, ενώ τέλος του 2023 και το σταθμό Βενιζέλου. Με προσωρινή διακοπή 6-8 μήνες των 4 σταθμών μετά το Σιντριβάνι.Ενώ με τη λύση της απόσπασης, τη λειτουργία του έργου 4 τουλάχιστον χρόνια μετά!

6 ΨΕΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣΠολλά είναι τα ψέματα στα οποία η κυβέρνηση στηρίζει την αλλαγή σχεδιασμού στο…

Gepostet von Γιάννης Α. Μυλόπουλος am Sonntag, 29. September 2019