Ομόφωνα σχεδόν, υπέρ της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαίων του σταθμού Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης, τάχθηκαν οι εκπρόσωποι των παραγωγικών και αυτοδιοικητικών φορέων, που συμμετείχαν, στην ελεγχόμενη ως προς τη σύνθεση της, σύσκεψη που συγκάλεσε σήμερα νωρίς το απόγευμα, ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας.
Όλοι συμφώνησαν πως η πιο συμφέρουσα λύση για την πόλη και το έργο, είναι η απόσπαση των αρχαίων, η ολοκλήρωση της κατασκευής του σταθμού και η επανατοποθέτηση των αρχαίων στον ίδιο χώρο, ο οποίος θα μπορεί να λειτουργεί και ως Μουσείο, ενώ το Μετρό θα παραδοθεί σε ενιαία λειτουργία.
Στη σύσκεψη συμμετείχαν εκτός του Περιφερειάρχη, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κ. Ζέρβας, ο δήμαρχος Μενεμένης – Αμπελοκήπων και πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, Λ. Κυρίζογλου και εκπρόσωποι, του Τεχνικού Επιμελητηρίου και του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου, των οικονομικών Επιμελητηρίων, δηλαδή του Εμποροβιομηχανικού, του Επαγγελματικού και του Βιοτεχνικού όπως και εκπρόσωποι του Εμπορικού Συλλόγου, του Συνδέσμου Βιομηχανιών Β. Ελλάδας και του Συνδέσμου Εξαγωγέων. Επίσης συμμετείχε και εκπρόσωπος του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, ο οποίος εξέφρασε μία ενδιάμεση πρόταση, δηλαδή να συσταθεί μία «Επιτροπή Ειδικών», η οποία θα αποφασίσει για την οριστική λύση.
Δεν θα επιτρέψω διχασμό της πόλης..
Ο Α. Τζιτζικώστας, εμφανίσθηκε αποφασισμένος να προωθήσει την πρόταση της κυβέρνησης με κάθε τρόπο. «Δεν θα ανεχτούμε άλλες καθυστερήσεις και ταλαιπωρίες» είπε και προειδοποίησε ότι δεν θα μείνει αναπάντητη η προσπάθεια να καθυστερήσει κι άλλο το έργο. Μίλησε δε για παιχνίδια σκοπιμοτήτων που διχάζουν τη Θεσσαλονίκη, εννοώντας τον Γ. Μπουτάρη και τη Κίνηση Πολιτών που ζητούν να μη μετακινηθούν τα αρχαία.
Επίσης ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κ. Ζέρβας είπε πως η λύση της απόσπασης δοκιμάστηκε με επιτυχία στην Αθήνα αλλά και στο σταθμό της Αγ. Σοφίας στη Θεσσαλονίκη, οπότε είναι η πιο πρόσφορη για το έργο. Είπε επίσης πως, για την συνέχιση του έργου με τα έργα στη θέση του, δεν υπάρχει καμία προετοιμασία ούτε μελέτη ενώ άφησε αιχμές κατά του Γιάννη Μπουτάρη λέγοντας πως κανείς δεν έχει το μονοπώλιο της ευαισθησίας.
«Δεν γίνεται να ακούμε ό,τι αγαπάει και χαίρεται ο καθένας»
Ανάλογα επιθετικός προς τον πρώην δήμαρχο Θεσσαλονίκης, εμφανίσθηκε και ο πρόεδρος της ΠΕΔΚΜ Λάζαρος Κυρίζογλου, που κατηγόρησε τον Γ. Μπουτάρη ότι συνέβαλε με τη στάση του στην καθυστέρηση του έργου. «Δεν μπορεί ο πατροκτόνος να ζητά επιείκεια διότι έμεινε ορφανός» είπε και τόνισε πως στην Θεσσαλονίκη «δεν γίνεται να ακούμε ό,τι αγαπάει και χαίρεται ο καθένας».
Από την πλευρά τους, οι εκπρόσωποι των παραγωγικών φορέων, πλην ΕΚΘ, με μία φωνή τάχθηκαν υπέρ της πρότασης που στηρίζει η κυβέρνηση και η ΝΔ, ενώ ζήτησαν να δοθούν αποζημιώσεις σε όσους απο τους εμπόρους και τους επαγγελματίες της πόλης έχουν υποστεί ζημιές, λόγω των εργασιών του Μετρό.
Εν κατακλείδι, η σύσκεψη ήταν μία καλά προετοιμασμένη σύσκεψη φορέων και στελεχών, που συντάσσονται παραδοσιακά με την ΝΔ και τον πολιτικό χώρο ο οποίος σήμερα ελέγχει την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και σε μεγάλο βαθμό τον κεντρικό δήμο της Θεσσαλονίκης. Στόχος ήταν αφενός να υποστηριχθεί η σημερινή απόφαση της κυβέρνησης να προωθηθεί η λύση της απόσπασης των αρχαίων, αλλά και να σταλεί ένα μήνυμα προς τον Γ. Μπουτάρη και την Κίνηση Πολιτών, που αντιδρούν στην απομάκρυνση των αρχαίων, ότι θα υπάρξει αναμέτρηση…
Κοινή δήλωση
Αργά το απόγευμα μέσω της Περιφέρειας διένειμαν στα ΜΜΕ κοινή δήλωση:
Με τα νέα δεδομένα που διαμορφώθηκαν στο έργο του μετρό Θεσσαλονίκης, οι παραγωγικοί φορείς της πόλης, ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης και ο Πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας συμφωνήσαμε ομόφωνα ότι:
-Η ενδεδειγμένη, ταχύτερη και οικονομικότερη λύση για την ολοκλήρωση του έργου και την ανάδειξη των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου είναι να ακολουθηθεί η μέθοδος της απόσπασης, εκσκαφής και επανατοποθέτησής τους, όπως έγινε και στο γειτονικό σταθμό της Αγίας Σοφίας.
-Ταυτόχρονα ζητούμε από τη νέα διοίκηση της «Αττικό Μετρό ΑΕ» να συγκαλέσει άμεσα σύσκεψη όλων των φορέων προκειμένου να παρουσιάσει ένα σαφές, δεσμευτικό και οριστικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών και λειτουργίας του μετρό.
-Ζητούμε επίσης να συσταθεί άμεσα η προβλεπόμενη από το νόμο Επιτροπή Παρακολούθησης της πορείας των εργασιών του μετρό, που θα συνεδριάζει ανά τρίμηνο και θα ενημερώνει για την πορεία υλοποίησης του έργου.
Δηλώνουμε ότι η Θεσσαλονίκη δεν θα επιτρέψει άλλες καθυστερήσεις και κάθε είδους οικονομική επιβάρυνση, τόσο στο έργο, όσο και στη λειτουργία της πόλης.
Έδωσαν το “σύνθημα” Καραμανλής – Ταχιάος
Νωρίτερα τα στελέχη της ΝΔ με “πρωταγωνιστές” τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, την Ντόρα Μπακογιάννη και τον νεοδιορισμένο στην Αττικό Μετρό Νίκο Ταχιάο έδωσαν τον… τόνο για τη «γαλάζια» γραμμή σχετικά με τα αρχαία στο σταθμό Βενιζέλου.
Στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής κατά την ακρόαση για το διορισμό Ταχιάου – Κουρέτα στην Αττικό Μετρό επιτέθηκαν με ανοίκειο τρόπο κατά των αρχαιολόγων της Θεσσαλονίκης, φτάνοντας στο σημείο να τους παρομοιάζουν με τον… κλήρο.
Ο Ν. Ταχιάος, νέος πρόεδρος της Αττικό Μετρό, εξομοίωσε τους αρχαιολόγους με τον κλήρο κριτικάροντας τον τρόπο που οι αρχαιολόγοι αντιλαμβάνονται τον χρόνο. «Με τους αρχαιολόγους πρέπει να βρούμε μία κοινή γλώσσα. Οι αρχαιολόγοι έχουν έναν δικό τους τρόπο να βλέπουν τον χρόνο, ο οποίος είναι ανάλογος με τον οποίο βλέπει τον χρόνο ο κλήρος. Δηλαδή, ανάγεται στο απώτατο παρελθόν. Βεβαίως, όχι στην αιωνιότητα που συνήθως κάνει η ιεραρχία. Εν πάση περιπτώσει, είναι ένας χρόνος που τραβάει πολύ πίσω. Εμείς πρέπει να τρέξουμε» ανέφερε.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η Ντ. Μπακογιάννη. «Υπάρχει ένα θέμα στη Θεσσαλονίκη με τους αρχαιολόγους» τόνισε και επανέλαβε το ίδιο παράδειγμα με το μουσείο της Ακρόπολης.
Φ.Δ. .