«Η Βιογραφία του Πατρογονικού» στο θέατρο Αυλαία

Πολεμιστές στο Σούλι, πολιορκημένοι στο Μεσολόγγι, έμποροι στα Βαλκάνια, κτηνοτρόφοι στο Παγγαίο, καπνέμποροι στην Καβάλα και ένα ιστορικό παλίμψηστο της Ελλάδας, των Βαλκανίων, του 18ου και του 19ου αιώνα, μιας πόλης (της Καβάλας εν προκειμένω). Και… ένα σπίτι, “Η βιογραφία του Πατρογονικού”.

Αυτό το χρονικό ενός υπεραιωνόβιου μεσοαστικού σπιτιού στην Καβάλα, όπως ξετυλίγεται μέσα από ένα μπαρουτοκαπνισμένο Λειτουργικό Χειρόγραφο, οικογενειακά και δημόσια Αρχεία, αρχιτεκτονικά διαγράμματα και αποθανατίζεται σε αναμνήσεις και φωτογραφίες, έγινε ένα ανεξάντλητο κουβάρι διήγησης, μυθοπλασίας και τεκμηρίωσης, έγινε λέξεις και εικόνες μαζί σ’ ένα βιβλίο (Τη “Βιογραφία του Πατρογονικού” της Μάγκυς Κριθαρέλλη), που ξεφύλλισε τυχαία σ’ ένα βιβλιοπωλείο ο συγγραφέας, στιχουργός και σκηνοθέτης αλλά και καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας Θοδωρής Γκόνης και…έγινε θεατρικό έργο, έγινε παράσταση κι ανέβηκε ήδη στο Θέατρο “ Αντιγόνη Βαλάκου” του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας, και ταξιδεύει τώρα στη Θεσσαλονίκη (φιλοξενείται στο θέατρο “ Αυλαία” στις 7,8 και 9 Δεκεμβρίου).

«Τα κτίρια έχουν αυτή τη μοναδική φιλοδοξία. Να διηγούνται την ιστορία μέσα απ τη σιωπή τους. Την πρώτη και τελευταία γλώσσα του κόσμου. Επιχείρησα αυτο το τόλμημα καθώς πιστεύω πως τα ΔΗΠΕΘΕ (που δεν διάγουν και την πλέον δημιουργική περίοδο τους) – τα θέατρα της περιφέρειας- πρέπει να παράγουν “αυτοφυή” έργα, να “συνδημιουργούν” στους χώρους -πόλεις δράσης τους. Τα μικρά θαύματα εξάλλου καλλιεργούνται σε μικρές καλλιέργειες υψηλού φρονήματος» τονίζει χαρακτηριστικά το ΑΠΕ-ΜΠΕ ο σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας, Θοδωρής Γκόνης.

«Αυτό που ενδιαφέρει την παράσταση μας είναι οι άνθρωποι και λιγότερο η “περιήγηση” του σπιτιού αυτού καθεαυτού. Οι άνθρωποι που έβαλαν την πρώτη πέτρα για να χτιστεί αυτό το μικρό, ελάχιστο πεπρωμένο. Αυτοί που ανέγραψαν τη χρονολογία κτίσεως ανάγλυφα στο κέντρο του. Αυτοί που έσφαξαν τον πετεινό κι έβαλαν τη λίρα τη χρυσή κάτω από το θεμέλιο λίθο. Οι κτήτορες και οι νεότεροι ιδιοκτήτες του που έφεραν το σπίτι ως εδώ. Οι δύο οικογένειες που δέθηκαν μαζί του, η οικογένεια του Δημητρίου Σούλα και η οικογένεια του Χρήστου Παπανικολάου. Η ιστορία τους, το θάρρος τους, η διαδρομή τους, οι θυσίες τους, η πίστη τους, η αρχοντιά τους. Το αίμα και το χρυσάφι τους. Και μαζί μ’ αυτούς η ιστορία της Καβάλας, της Μακεδονίας και της Πατρίδας μας, από το τέλος του 19ου αιώνα ως τις μέρες μας» τονίζει στο πρόγραμμα της παράστασης ο κ.Γκόνης.

Παρόντες για τις παραστάσεις της Θεσσαλονίκης και οι δυο εκ των απογόνων των πρώτων  ιδιοκτητών τού ηλικίας 115 ετών “πατρογονικού”:

Ο Δημήτρης Σούλας (εγγονός του συνώνυμου και συνεπώνυμου πρώτου ιδιοκτήτη του σπιτιού με καταγωγή απ το Σούλι της Ηπείρου), επιφανής φωτοειδησεογράφος της μεταδικτατορικής Ελλάδας και Γερμανίας, όπου μετανάστευσε και ζει έκτοτε, συμμετέχει -με το δικό του τρόπο- στην παράσταση του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας.

Η συγγραφέας του έργου, Μάγκυ Κριθαρέλλη -απόγονος κι αυτή των δεύτερων ιδιοκτητών του σπιτιού (το νεοκλασικό της μεγαλοαστικής -την εποχή εκείνη – περιοχής του Αι-Γιαννη  στην Καβάλα, μεταπουλήθηκε στα 1936 στην οικογένεια Παπανικολάου απ το Ροδολίβος των Σερρών που έφτασαν στην Καβάλα μετα τη βουλγαρική κατοχή της περιοχής, υπομένοντας με την αρχοντιά της εποχής τα βάσανα εκείνης της ..κρίσης).

Τους ρόλους στην παράσταση ανέλαβαν να ερμηνεύσουν οι ηθοποιοί  Ελένη Μαβίδου και  Παύλος Σταυρόπουλος .

Οι παραστάσεις θα δοθούν στο θέατρο “ Αυλαία”  (Πλατεία ΧΑΝΘ/ Τσιμισκή) από τις 7 ώς τις 9 Δεκεμβρίου ( Παρασκευή, Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 20:00). Η διάρκεια της παράστασης είναι 70 λεπτά και τα εισιτήρια κοστίζουν 12 και 10 ευρώ.