Λόης Λαμπριανίδης: Μπαίνει σε δρόμο η χαώδης κατάσταση που παραλάβαμε με τον αναπτυξιακό

Την εκτίμηση ότι “άρχισε να συμμαζεύεται η χαώδης κατάσταση που παρέλαβε η σημερινή κυβέρνηση” σε ό,τι αφορά τους αναπτυξιακούς νόμους και ότι πλέον έχει αλλάξει η φιλοσοφία τους, διατύπωσε σήμερα, από τη Θεσσαλονίκη, ο γενικός γραμματέας Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων, Λόης Λαμπριανίδης, μιλώντας από το βήμα του Περιφερειακού Αναπτυξιακού Συνεδρίου Κ.Μακεδονίας.

“Πολύ μεγάλη συγκέντρωση ενισχύσεων σε πάρα πολύ λίγες επιχειρήσεις”

Αναλύοντας τους αναπτυξιακούς νόμους της περιόδου 1998-2014, έκανε λόγο για ελάχιστο αριθμό επιχειρήσεων, που έλαβαν τη μερίδα του λέοντος των διαθέσιμων κονδυλίων, για επενδυτές, οι οποίοι έλαβαν ακόμη και το 100% της προκαταβολής του αναπτυξιακού νόμου, χωρίς ποτέ να πραγματοποιήσουν την επένδυση, αλλά και για καθημερινές εισαγγελικές παραγγελίες.

“Αναλύοντας τους τρεις τελευταίους αναπτυξιακούς νόμους βλέπουμε ότι το 95% των επενδυτικών σχεδίων που ενισχύθηκαν ήταν σε τομείς μέσης και χαμηλής τεχνολογίας (…) Επιπλέον, το 95% των ενισχύσεων που δόθηκαν ήταν με τη μορφή της επιχορήγησης (…) ενώ το 4% των επενδυτικών σχεδίων πήρε το 44% των συνολικών επιχορηγήσεων και έξι όμιλοι, σε σύνολο 14.500 επενδυτικών σχεδίων, πήραν πάνω από το 8% των συνολικών ενισχύσεων. Είχαμε δηλαδή πολύ μεγάλη συγκέντρωση ενισχύσεων σε πάρα πολύ λίγες επιχειρήσεις. Δόθηκαν προκαταβολές ύψους άνω των 600 εκατ., σε ορισμένες περιπτώσεις στο 100%. Το τελικό αποτέλεσμα ήταν ότι μετά από τέσσερα – πέντε χρόνια, επενδύσεις που δεν υλοποιήθηκαν, παρότι είχαν πάρει το 100% της προκαταβολής, επιστρέφουν χρήματα”, είπε χαρακτηριστικά.

“Το 10% των ελεγκτών έκανε το 50% των ελέγχων”

Ο ίδιος, επικαλούμενος παλαιότερη (2014) έκθεση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης για την υπηρεσία του αναπτυξιακού νόμου, επισήμανε ότι οι χρόνοι διεκπεραίωσης των σταδίων αξιολόγησης κυμαίνονταν από λίγες μέρες έως 60 μήνες, ενώ στα στάδια ελέγχου από λίγες ημέρες μέχρι 36 μήνες. Μάλιστα, ο επιθεωρητής χαρακτήριζε τις υπερβάσεις χρόνου ώς συστημικές και όχι περιπτωσιολογικές και κατέληγε στο ότι δεν μπορούν να αποδοθούν σε φόρτο εργασίας. Παράλληλα, ο επιθεωρητής διαπίστωνε μεγάλη ανισότητα στην κατανομή των ανατιθέμενων αξιολογήσεων και ελέγχου των αιτήσεων, υποστηρίζοντας ότι ένας πυρήνας 30-40 αξιολογητών, δηλαδή περίπου το 10% του συνόλου, έκανε πάνω από το 50% των ελέγχων και των αξιολογήσεων. “Μέχρι σήμερα εξακολουθούμε να απαντάμε σε εισαγγελικές παραγγελίες, που ελέγχουν το σύνολο των περισσότερων από 10000 σχεδίων (του αναπτυξιακού νόμου) του 2014 και το σύνολο των άνω των 2700 σχεδίων του 1998. Καθημερινά έχουμε τέτοιες εισαγγελικές παραγγελίες. (…) Αυτό θέλαμε να αλλάξει και η χαώδης κατάσταση που βρήκαμε άρχισε να συμμαζεύεται”, σημείωσε.

“Άλλαξε η φιλοσοφία του νόμου”

Κατά τον κ.Λαμπριανίδη, άλλαξε η φιλοσοφία του νόμου, με ενίσχυση της βιομηχανίας έντασης γνώσης, αυξανόμενης απασχόλησης και υψηλής Προστιθέμενης Αξίας, θέσπιση ανώτατου ορίου στην ενίσχυση που μπορεί να λάβει κάποιος, έμφαση στις φοροαπαλλαγές και όχι στις επιχορηγήσεις, μείωση του ελάχιστου κόστους των επενδυτικών σχεδίων, ώστε να μπορούν να ενταχθούν στον νόμο και μικρές επιχειρήσεις, αλλά και διάθεση πρόσθετων ενισχύσεων σε λιγότερο ευνοημένες περιοχές.

Επιτεύχθηκε, παράλληλα, όπως υποστήριξε, η απλοποίηση και ψηφιοποίηση των διαδικασιών αξιολόγησης και ελέγχου, με τρόπο που όχι απλά μειώνει τη γραφειοκρατία, αλλά και συνδράμει στη διασφάλιση της διαφάνειας και του αδιάβλητου χαρακτήρα της διαδικασίας. “Δεν πρέπει να μπερδεύουμε την πολιτική της σημερινής κυβέρνησης, που ενθαρρύνει την υγιή επιειρηματικότητα (…) με μια πολιτική που υλοποιείτο μέχρι πρόσφατα, χωρίς στόχευση και με πολλά περιθώρια εξυπηρέτησης λίγων εκλεκτών”, σημείωσε.

Ο γενικός γραμματέας Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων γνωστοποίησε, ακόμη, ότι το 2017 “πληρώσαμε πάνω από 800 επενδυτικά σχέδια και βγάλαμε προκηρύξεις για τον νέο αναπτυξιακό. Υπήρξε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, πάνω από 770 αιτήσεις, προϋπολογισμού πάνω από 2 δισ. ευρώ”.

Δραστήριες στην αγροτοδιατροφή και τη βιομηχανία οι επιχειρήσεις της Κ.Μακεδονίας

Οι επιχειρήσεις της Κ.Μακεδονίας, ιδίως στους τομείς της αγροτοδιατροφής και της βιομηχανίας, εμφανίζονται ιδιαίτερα δραστήριες. Συγκεκριμένα, στην Κεντρική Μακεδονία αντιστοιχεί το 22,5% των συνολικών αιτήσεων, ήτοι αιτήσεις προϋπολογισμού 450 εκατ. (21,5% συνολικού). Πάνω από το 36% των αιτήσεων από την Κ.Μακεδονία και το 27% του προϋπολογισμού αφορούσε την αγροτοδιατροφή, ενώ άλλο 38% των αιτήσεων και 42% του προϋπολογισμού τη βιομηχανία. Και στις δύο περιπτώσεις η Κεντρική Μακεδονία βρίσκεται πάνω από τον μέσο όρο της χώρας.

Ο κ.Λαμπριανίδης, υπενθύμισε, τέλος, ότι πρόσφατα ολοκληρώθηκε ο πρώτος κύκλος των τριών καθεστώτων του νέου αναπτυξιακού νόμου, για τη γενική επιχειρηματικότητα, και δημοσιοποιήθηκε οριστικός πίνακας υπαγωγής. Την επόμενη εβδομάδα, γνωστοποίησε, θα βγουν και τα αποτελέσματα για τον μηχανολογικό εξοπλισμό και σε δύο – τρεις εβδομάδες θα υπάρχει ο προσωρινός πίνακας υπαγωγής για τις νέες ανεξάρτητες ΜΜΕ. Παράλληλα, άνοιξε και ο δεύτερος κύκλος για τη γενική επιχειρηματικότητα.

AΠΕ – ΜΠΕ

Δημοφιλή άρθρα

Λαμπάκι λαδιού: Γιατί ανάβει και πώς να το διορθώσετε;

Δείτε γιατί ανάβει το λαμπάκι λαδιού στο αυτοκίνητό σας και βρείτε όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζεται για να το διορθώσετε!

Οδηγός Πόλης: Εναλλακτικοί χώροι για παιδικά πάρτυ στη Θεσσαλονίκη

Αν αναζητάτε εναλλακτικούς χώρους για παιδικά πάρτυ στη Θεσσαλονίκη, διαβάστε τον οδηγό μας & κάντε τα πιο αξέχαστα πάρτυ γενεθλίων ή γιορτής!

Λεκάνη τουαλέτας: 5 Παράγοντες για τη σωστή επιλογή!

Δείτε πώς να επιλέξτε την ιδανική λεκάνη τουαλέτας για τον χώρο και τις ανάγκες σας!

5 + 1 Κοντινές Αποδράσεις από τη Θεσσαλονίκη

Έχεις ανάγκη ένα city break; Βρες 5 + 1 μοναδικές προτάσεις μια ανάσα από τη Θεσσαλονίκη!

10 + 1 Χριστουγεννιάτικα Δώρα για Άντρες: Τι δώρο να του πάρω;

Αναζητάς χριστουγεννιάτικα δώρα για άντρες, αλλά δυσκολεύεσαι να αποφασίσεις τι τελικά θα πάρεις; Tο αντρικό δώρο είναι μια κατηγορία από μόνο του, καθώς συνήθως...