Mαρ. Ξενογιαννακοπούλου: Αποκαλύφθηκε το νεοφιλελεύθερο πρόσωπο της νέας κυβέρνησης

Για «πραξικοπηματικές» πρακτικές και μεθοδεύσεις κατηγορεί την κυβέρνηση η Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου σε συνέντευξή της στο Αθηναϊκό- Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, σχολιάζοντας την κατάθεση των τροπολογιών από τον υπουργό Εργασίας, Γιώργο Βρούτση, λίγο πριν την ψηφοφορία της Πέμπτης.

Η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος και βουλευτής Β1′ Βόρειου Τομέα Αθηνών του ΣΥΡΙΖΑ, σημειώνει ότι οι αλλαγές καταργούν τον πυρήνα της φιλεργατικής πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ, εξυπηρετούν μεγάλα εργοδοτικά συμφέροντα και «είναι προάγγελος της επιδίωξης της κυβέρνησης να αναθέσει δημόσιες υπηρεσίες σε εργολαβικές εταιρίες».

«Η κυβέρνηση της ΝΔ όποιον θεσμό δεν ελέγχει τον καταργεί, όποια διαδικασία θέτει θεσμικά όρια και προϋποθέσεις την καταστρατηγεί, και όποιον συσχετισμό δεν την ευνοεί τον αλλάζει νομοθετικά και διοικητικά, ενώ ταυτόχρονα δίνει τα διαπιστευτήρια της στον ΣΕΒ», αναφέρει η κ. Ξενογιαννακοπούλου. «Είναι διατάξεις που εξυπηρετούν μεγάλα εργοδοτικά συμφέροντα. Γι’ αυτό και καταγγείλαμε τη μεθόδευση και τη διαδικασία και αποχωρήσαμε από την Ολομέλεια της Βουλής και την ψηφοφορία», προσθέτει.

Όσον αφορά το νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος, η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι επιδιώκει τον απόλυτο έλεγχο και κομματικοποίηση του κράτους με το πρόσχημα της αποκομματικοποίησης, υποβαθμίζει τις αρμοδιότητες και το ρόλο των υπουργών, ενώ αναβιώνει τις κομματικές τοποθετήσεις σε κρίσιμες θέσεις του δημοσίου.

Παράλληλα, επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι στόχος του ΣΥΡΙΖΑ είναι η δυναμική αντιπολίτευση στη Βουλή και στην κοινωνία, στους χώρους δουλειάς και στα κινήματα και ο μετασχηματισμός του «σε ένα σύγχρονο αριστερό-προοδευτικό, δημοκρατικό, μαζικό και λαϊκό κόμμα με ισχυρούς δεσμούς με τους εργαζόμενους, τη νεολαία, τις παραγωγικές δυνάμεις, τα κινήματα και την κοινωνία».

Για το ενδεχόμενο σύγκλισης με το Κίνημα Αλλαγής τέλος επισημαίνει ότι «αντιμετωπίζει πρόβλημα ιδεολογικής φυσιογνωμίας και στρατηγικής». «Προεκλογικά είχε εγκλωβιστεί στη λογική της στρατηγικής ήττας του ΣΥΡΙΖΑ, που στην πράξη ενίσχυσε την αυτοδυναμία της ΝΔ. Δυστυχώς, ακόμη και μετά τις εκλογές, δείχνει να πατάει σε δύο βάρκες. Ελπίζω στο μέλλον να αποφασίσει να ανταποκριθεί στο ευρύτερο προοδευτικό κάλεσμα διαλόγου που έχει απευθύνει ο Αλέξης Τσίπρας» καταλήγει.

Ολόκληρη η συνέντευξη της Κοινοβουλευτικής Εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ, Μαριλίζας Ξενογιαννακοπούλου, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και στη δημοσιογράφο Νεκταρία Σταμούλη:

   ΕΡ: Ποια είναι η πρώτη σας κρίση για τον ένα μήνα διακυβέρνησης που μόλις ολοκλήρωσε η Νέα Δημοκρατία; Δεδομένου ότι τα νομοσχέδια που ψηφίστηκαν είχαν σε γενικές γραμμές εξαγγελθεί προεκλογικά, τι διαφορετικό περιμένατε;

ΑΠ: Παρότι δεν είχαμε ψευδαισθήσεις για την πολιτική της ΝΔ, τα πρώτα δείγματα γραφής αποκάλυψαν πλήρως το νεοφιλελεύθερο πρόσωπο της νέας κυβέρνησης και την καταστρατήγηση θεσμικών λειτουργιών και δεοντολογικών κανόνων. Από τις πρώτες ημέρες διορίσθηκαν κομματικά στελέχη ως Γενικοί Γραμματείς, χωρίς διαδικασίες αξιολόγησης, και υφυπουργοί, για τους οποίους τίθενται θέματα δεοντολογίας όσον αφορά τις επαγγελματικές τους ενασχολήσεις σε σχέση με τις κυβερνητικές τους αρμοδιότητες. Χαρακτηριστική επίσης περίπτωση ο νέος Διοικητής της ΕΥΠ που όπως φάνηκε δεν πληροί καν τα τυπικά προσόντα της θέσης. Ο νόμος για το επιτελικό κράτος θεσμοθετεί την υπερσυγκέντρωση εξουσιών στον πρωθυπουργό, υποβαθμίζει τον κοινοβουλευτικό έλεγχο και οδηγεί στην παλινόρθωση ενός κομματικά ελεγχόμενου κράτους. Ο νόμος του Υπουργείου Εσωτερικών συνιστά αντισυνταγματική παρέμβαση στην Αυτοδιοίκηση, που παραβιάζει την πρόσφατη λαϊκή ετυμηγορία στις αυτοδιοικητικές εκλογές, καταργεί το πανεπιστημιακό άσυλο, καθώς και την ηγεσία της Επιτροπής Ανταγωνισμού κατά παράβαση του Ευρωπαϊκού δικαίου. Η πλήρης όμως αποκάλυψη του νεοφιλελεύθερου προσώπου της κυβέρνησης της ΝΔ ήταν η απαράδεκτη αντεργατική τροπολογία που κατέθεσε στη Βουλή την τελευταία στιγμή πριν την ψηφοφορία. Το συμπέρασμα είναι ότι η κυβέρνηση της ΝΔ όποιον θεσμό δεν ελέγχει τον καταργεί, όποια διαδικασία θέτει θεσμικά όρια και προϋποθέσεις την καταστρατηγεί, και όποιον συσχετισμό δεν την ευνοεί τον αλλάζει νομοθετικά και διοικητικά, ενώ ταυτόχρονα δίνει τα διαπιστευτήρια της στον ΣΕΒ.

   ΕΡ: Γιατί επέλεξε ο ΣΥΡΙΖΑ να αποχωρήσει από την ψηφοφορία του Πολυνομοσχεδίου του Υπουργείου Εσωτερικών;

ΑΠ: Μετά από δύο ημέρες πολύωρης κοινοβουλευτικής διαδικασίας, ο υπουργός Εργασίας κ. Βρούτσης έφερε πραξικοπηματικά δυο τροπολογίες, οι οποίες, ουσιαστικά, καταργούν τον πυρήνα της φιλεργατικής πολιτικής της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Με τις τροπολογίες αυτές αίρεται το αιτιολογημένο των απολύσεων και η προστασία των εργαζομένων στις εργολαβίες. Η υποχρέωση αιτιολόγησης σπουδαίου λόγου απόλυσης ήταν ένας φραγμός στην αυθαιρεσία του εργοδότη, αποτελούσε ασπίδα για τον εργαζόμενο. Η διάταξη για τις εργολαβικές εταιρείες έδινε δυνατότητες διεκδίκησης στους εργαζομένους όσον αφορά την ευθύνη έναντι των δικαιωμάτων τους. Η προηγούμενη διάταξη έλεγε πως, πέραν από τον άμεσο εργοδότη, μπορούσε κανείς να απευθυνθεί στον έμμεσο εργοδότη για τα κεκτημένα του. Η αλλαγή αυτή, πέραν του ότι θίγει κατάφορα τα δικαιώματα των εργαζομένων, είναι προάγγελος της επιδίωξης της κυβέρνησης να αναθέσει δημόσιες υπηρεσίες σε εργολαβικές εταιρίες. Είναι διατάξεις που εξυπηρετούν μεγάλα εργοδοτικά συμφέροντα. Γι’ αυτό και καταγγείλαμε τη μεθόδευση και τη διαδικασία και αποχωρήσαμε από την Ολομέλεια της Βουλής και την ψηφοφορία.

   ΕΡ: Ποια είναι η άποψή σας για το νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος που ψηφίστηκε μέσα στην εβδομάδα;

ΑΠ: Δυστυχώς η νέα κυβέρνηση εγκαινίασε τη νομοθετική της πρωτοβουλία με ένα σχέδιο νόμου που κατ’ ευφημισμόν έχει τον τίτλο «Επιτελικό Κράτος». Πρέπει να αναγνωρίσω ότι ο υπουργός Επικρατείας, ο κ. Γεραπετρίτης, ήταν ανοικτός σε πολλές βελτιώσεις και αποδέχθηκε πολλές από τις παρατηρήσεις μας, όμως η φιλοσοφία και η κεντρική κατεύθυνση του σχεδίου νόμου παρέμεινε αναλλοίωτη.

Στην πραγματικότητα με αυτόν τον νόμο επιδιώκεται ο απόλυτος έλεγχος και η κομματικοποίηση του κράτους με το πρόσχημα της αποκομματικοποίησης. Δημιουργείται ένα απόλυτα συγκεντρωτικό και ελεγχόμενο από τον πρωθυπουργό κράτος, και αναβιώνουν οι κομματικές τοποθετήσεις σε κρίσιμες θέσεις του δημοσίου.

Επιπλέον, η κυβέρνηση με τη νεοφιλελεύθερη αντίληψη της αποδυναμώνει όλη την προσπάθεια ενίσχυσης και εκσυγχρονισμού της δημόσιας διοίκησης, παγώνει τις αναγκαίες προσλήψεις που είχαμε δρομολογήσει προκειμένου να ανταποκριθεί η δημόσια διοίκηση στον αναπτυξιακό και κοινωνικό της ρόλο και υποβαθμίζει κρίσιμους ελεγκτικούς θεσμούς, όπως το ΣΕΠΕ και το ΣΔΟΕ. Καταργεί χωρίς αξιολόγηση σημαντικές θεσμικές αλλαγές ανεξαρτησίας και αναβάθμισης της Δημόσιας Διοίκησης της κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, όπως το Μητρώο Επιτελικών Στελεχών, τους Διοικητικούς Γραμματείς και τη διαδικασία επιλογής τους, που ήταν σε εξέλιξη από το ΑΣΕΠ, και το Παρατηρητήριο Δημόσιας Διοίκησης. Καταργεί αυθαίρετα τον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και άλλες ελεγκτικές αρχές και συγκροτεί την Αρχή Διαφάνειας χωρίς θεσμικές εγγυήσεις.

Όπως επισημάναμε στη Βουλή, μια κυβέρνηση δεν νομοθετεί στο κενό αλλά σε μια δεδομένη πολιτική συγκυρία. Υπάρχει βαριά σκιά ότι πίσω από την κατάργηση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης υποκρύπτεται η προσπάθεια χειραγώγησης και αρχειοθέτησης ερευνών για μεγάλες υποθέσεις και σκάνδαλα.

Προτείναμε να μην οριστεί μεταβατικός Διοικητής απευθείας από τον Πρωθυπουργό, αλλά εξαρχής ο Διοικητής της Αρχής να οριστεί με αυξημένη πλειοψηφία της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, προκειμένου ο νέος θεσμός να έχει την έξωθεν καλή μαρτυρία. Δυστυχώς η κυβέρνηση της ΝΔ επέλεξε να εμμείνει στη κομματική τοποθέτηση του νέου Διοικητή και των προϊσταμένων της Αρχής αποδεικνύοντας ξεκάθαρα την επιδίωξη ελέγχου της.

   ΕΡ: Πολύ συχνά -και κατά τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ- έχει διαπιστωθεί ότι για να προχωρήσουν διαδικασίες σε διάφορα ζητήματα χρειάζεται η παρέμβαση του Μεγάρου Μαξίμου. Δεν θεωρείτε λοιπόν ότι η συγκέντρωση αρμοδιοτήτων μπορεί εν τέλει να επιταχύνει ζητήματα που χρονίζουν;

ΑΠ: Άλλο ο αναγκαίος συντονισμός της κυβέρνησης και άλλο αυτός ο υδροκέφαλος θεσμός της Προεδρίας του Πρωθυπουργού με πέντε Γενικές Γραμματείες και μια Ειδική Γραμματεία, που συγκεντρώνει υπερεξουσίες και θα απασχολεί πάνω από 120 μετακλητούς. Με τη συγκρότηση της Προεδρίας του Πρωθυπουργού υποβαθμίζεται ο έλεγχος της Βουλής, διαταράσσεται η θεσμική ισορροπία, καθώς δημιουργείται μια «Δυτική Πτέρυγα Λευκού Οίκου» σε κοινοβουλευτικό σύστημα, υποβαθμίζονται οι αρμοδιότητες και ο ρόλος των υπουργών, ιδίως η νομοθετική πρωτοβουλία τους. Εκτιμώ ότι τελικά αυτό το σύστημα, πέραν των άλλων, στην πράξη θα αποδειχθεί δυσλειτουργικό και αναποτελεσματικό.

   ΕΡ: Περιμένετε εκπλήξεις από Σεπτέμβριο σε ό,τι αφορά την οικονομική πολιτική της κυβέρνησης;

ΑΠ: Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έβγαλε τη χώρα από τα μνημόνια, ρύθμισε το χρέος και άφησε το μαξιλάρι των 37 δισ. ευρώ που αποτελεί την ασφάλεια ανεξαρτησίας της χώρας μας. Η αντίληψη του νεοφιλελευθερισμού και της λιτότητας είναι συστατικό χαρακτηριστικό της φυσιογνωμίας της κυβέρνησης της ΝΔ. Η παραπομπή στις καλένδες της διαπραγμάτευσης για τη μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων, αντίθετα με τις προεκλογικές δεσμεύσεις της ΝΔ, σε συνδυασμό με τις εξαγγελίες της κυβέρνησης, προοιωνίζει επιλογές που θα θίξουν τη δημόσια υγεία και παιδεία και θα υπονομεύσουν το Κοινωνικό Κράτος. Εξάλλου, ήδη ξεκίνησε το ξήλωμα των εργασιακών κεκτημένων, όπως φάνηκε με την τροπολογία, ενώ στρώνουν το χαλί για την εκχώρηση υπηρεσιών του δημοσίου σε εργολαβικά συμφέροντα, καθώς και για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ και της επικουρικής ασφάλισης.

   ΕΡ: Θεωρείτε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει καταφέρει να κάνει αισθητή την αντιπολιτευτική του παρουσία ή βρίσκεται σε μια διαδικασία αναστοχασμού;

ΑΠ: Ναι, ήδη από τις πρώτες μέρες μετά τις εκλογές έχουμε κάνει αισθητή την αντιπολιτευτική παρουσία μας στη Βουλή. Σε αυτήν την κατεύθυνση, οι κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις μας είχαν ως αποτέλεσμα την απόσυρση πρόδηλα αντισυνταγματικών διατάξεων από το νομοσχέδιο του Επιτελικού Κράτους και τη βελτίωση μιας σειράς άλλων. Επιλογή μας είναι η προγραμματική και δυναμική αντιπολίτευση στη Βουλή και στην κοινωνία, στους χώρους δουλειάς και στα κινήματα για να προασπίσουμε το δημόσιο συμφέρον και τα κοινωνικά δικαιώματα απέναντι στις νεοφιλελεύθερες κυβερνητικές επιλογές της ΝΔ που ήδη εκδηλώνονται.

   ΕΡ: Τι κινήσεις να περιμένουμε το προσεχές διάστημα από τον ΣΥΡΙΖΑ προκειμένου να εδραιώσει τη θέση του ως κύρια δύναμη στον χώρο της αριστεράς;

ΑΠ: Το αποτέλεσμα των εκλογών με το ποσοστό του 31,5% επιβεβαίωσε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί τον βασικό πυλώνα του ευρύτερου προοδευτικού αριστερού χώρου και δικαίωσε το εγχείρημα της Προοδευτικής Συμμαχίας. Σήμερα, η μεγάλη πρόκληση, στην οποία οφείλουμε να απαντήσουμε συντεταγμένα και συλλογικά στη βάση των κοινών αξιών μας και ενός προοδευτικού προγραμματικού πλαισίου, είναι ο μετασχηματισμός σε ένα σύγχρονο αριστερό – προοδευτικό, δημοκρατικό, μαζικό και λαϊκό κόμμα με ισχυρούς δεσμούς με τους εργαζόμενους, τη νεολαία, τις παραγωγικές δυνάμεις, τα κινήματα και την κοινωνία. Ένα κόμμα που διατηρεί τον ριζοσπαστισμό του και εκφράζει πολιτικά μια ευρύτερη προοδευτική κοινωνική πλειοψηφία στην προοπτική της προοδευτικής διακυβέρνησης.

   ΕΡ: Θεωρείτε ότι πρέπει να γίνουν άμεσα προσπάθειες σύγκλισης με το Κίνημα Αλλαγής;

ΑΠ: Το ΚΙΝΑΛ αντιμετωπίζει πρόβλημα ιδεολογικής φυσιογνωμίας και στρατηγικής. Προεκλογικά είχε εγκλωβιστεί στη λογική της στρατηγικής ήττας του ΣΥΡΙΖΑ, που στην πράξη ενίσχυσε την αυτοδυναμία της ΝΔ. Δυστυχώς, ακόμη και μετά τις εκλογές, δείχνει να πατάει σε δύο βάρκες. Ελπίζω στο μέλλον να αποφασίσει να ανταποκριθεί στο ευρύτερο προοδευτικό κάλεσμα διαλόγου που έχει απευθύνει ο Αλέξης Τσίπρας.