Μαθηματική εκπαίδευση και “ευφυείς” τεχνολογίες

Με χρήσιμα συμπεράσματα για την αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας, τόσο για τη μαθηματική εκπαίδευση, όσο για καθημερινά προβλήματα των τοπικών κοινωνιών, ολοκληρώθηκαν οι εργασίες της διεθνούς διημερίδας με θέμα: «Μαθηματικά των πόλεων – Τα 100 χρόνια των δήμων της Κεντρικής Μακεδονίας συναντούν τα εκατό χρόνια της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας».

Στο επίκεντρο των παρουσιάσεων βρέθηκαν η μαθηματική εκπαίδευση με χρήση φορητής ψηφιακής τεχνολογίας και τα Ευφυή Συστήματα Μεταφοράς (Intelligent Transportation Systems), που συνδυάζουν τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, με αλγορίθμους στατιστικής μάθησης για να εκτιμηθούν τα κυκλοφοριακά προβλήματα.

Ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ανοιχτής Γνώσης (ΕΔΙΠ τμήματος μαθηματικών ΑΠΘ), Χαράλαμπος Μπράτσας και ο αναλυτής δεδομένων, Κλεάνθης Κουπίδης μιλώντας για την «αξιοποίηση των νευρωνικών δικτύων στην πρόβλεψη της κυκλοφοριακής κατάστασης» επισήμαναν ότι η συνδυαστική αξιοποίηση πληροφορικής και επικοινωνιών, με αλγορίθμους στατιστικής μάθησης, είναι χρήσιμη για να «μοντελοποιηθεί» και να εκτιμηθούν οι κύριες παράμετροι του κυκλοφοριακού προβλήματος, όπως η κυκλοφοριακή ροή και η ταχύτητα. Ενδιαφέρουσα, ήταν επίσης η εισήγηση του καθηγητή του τμήματος Μαθηματικών του ΑΠΘ, Γιάννη Αντωνίου, με θέμα «Από τη Στατιστική Μηχανική στα Μαθηματικά της πόλης». Ο κ. Αντωνίου μίλησε για τη διακίνηση οχημάτων (Traffic), η οποία μοντελοποιήθηκε μαθηματικά αρχικά με βάση τη Θερμοδυναμική και τη Μηχανική των Ρευστών.

Εντύπωση προκάλεσε η παρουσίαση μιας ψηφιακής εφαρμογής (NOVOVILLE) που υιοθετήθηκε στο δήμο Νεάπολης -Συκεών, μέσω της οποίας επιλύονται προβλήματα της καθημερινότητας. Η εφαρμογή κατεβαίνει δωρεάν στο κινητό, ή στον υπολογιστή και δίνει τη δυνατότητα στον πολίτη να φωτογραφίζει ή να βιντεοσκοπεί οποιοδήποτε πρόβλημα στον δήμο του, όπως λακκούβες, σκουπίδια, καταστροφές σε πεζοδρόμια, δέντρα, παρατημένα οχήματα, ή ακινητοποιημένα λεωφορεία, να τα ανεβάσει στην εφαρμογή, μέσω της οποίας ενημερώνεται άμεσα ο δήμαρχος και οι αρμόδιες δημοτικές υπηρεσίες. Ο χρήστης μπορεί να παρακολουθεί και τις απαντήσεις τους και το χρόνο επίλυσης του προβλήματος. Σήμερα μάλιστα, όπως ανέφερε ο δήμαρχος Συμεών Δανιηλίδης έχουν επιλυθεί 25.000 καταγεγραμμένα προβλήματα, ενώ αυτές τις μέρες εκκρεμούν μόλις τέσσερα.

Μιλώντας για τη μαθηματική εκπαίδευση στο αστικό περιβάλλον, ο αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Γιώργος Φεσάκης, τόνισε ότι οι φορητές τεχνολογίες σε συνδυασμό με την επαυξημένη πραγματικότητα και την ασύρματη δικτύωση, επιτρέπουν το σχεδιασμό μαθησιακών περιβαλλόντων και εμπειριών χωρίς ιστορικό προηγούμενο.

«Ο συνδυασμός των τεχνολογιών αυτών, διαμεσολαβεί στην αλληλεπίδραση του χρήστη με το περιβάλλον του, επιτρέποντας έτσι την ανάπτυξη μιας νέας διαλεκτικής σχέσης μεταξύ χρήστη και κοινωνικού, ή και αστικού περιβάλλοντος» υπογράμμισε ο κ. Φεσάκης.

Επίσης ανέφερε ότι τα μαθηματικά αξιοποιούνται ως εργαλείο για τη συμμετοχική λήψη αποφάσεων μέσα από τη μαζική συλλογή και επεξεργασία δεδομένων σχετικά με την αλληλεπίδραση των πολιτών με την πόλη.

Η διημερίδα, οι εργασίες της οποίας ολοκληρώθηκαν σήμερα, πραγματοποιήθηκε με αφορμή την ανακήρυξη του 2018 ως «έτους Μαθηματικών», προς τιμήν των 100 χρόνων από την ίδρυση της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας.

ΑΠΕ/ΜΠΕ