Μαθητές από όλη την Ελλάδα στέλνουν τα πειράματά τους στο διάστημα

Πιστεύετε ότι ανακαλύψεις όπως αυτή των Βαρυτικών κυμάτων ή του Μποζονίου Higgs μπορούν να ενταχθούν στη σχολική πρακτική με τρόπο κατανοητό και συνεπή; Μπορείτε να φανταστείτε τους μαθητές σας να επισκέπτονται εικονικά το CERN ή το VIRGO, να αναλύουν πραγματικά πειραματικά δεδομένα και να συνομιλούν με τους πρωταγωνιστές των πιο σύγχρονων ανακαλύψεων της Φυσικής; Θέλετε να γίνετε μέλη μιας διεθνούς κοινότητας εκπαιδευτικών και ερευνητών στο χώρο της Φυσικής και της Διδακτικής της Φυσικής, με τους οποίους θα μπορείτε να αλληλεπιδράτε, να συνεργάζεστε και να ανταλλάζετε ιδέες και πρακτικές;

Όλα αυτά και ακόμη περισσότερα θα συζητηθούν το Σάββατο 18 Ιανουαρίου στη Θεσσαλονίκη , σε μια ημερίδα που είναι αφιερωμένη στην Αστρονομία, τη Φυσική και την Εκπαίδευση.

«Το Σάββατο 18 Ιανουαρίου στο Ανατόλια η Ένωση Ελλήνων Φυσικών πραγματοποιεί ημερίδα προκειμένου να ενημερώσει τους εκπαιδευτικούς για την  διαστημική αποστολή Blueorigin 2019 και τη συμμετοχή της Ελλάδας . Θα γίνει δηλαδή ένα εργαστήριο για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, καθώς είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι ανάλογο. Παράλληλα με αυτή την ημερίδα ζητάμε ως Ένωση Ελλήνων Φυσικών να επιστρέψει το μάθημα της Αστρονομίας έστω και ως μάθημα επιλογής στα σχολεία.» λέει ο Απόστολος Μιχαλούδης υπεύθυνος της Επιτροπής Παιδείας της ΕΕΦ και επίσημος εκπρόσωπος της Ελλάδας στους διεθνείς διαγωνισμούς IYPT & IYNT, Απόστολος Μιχαλούδης.

Μπορεί στην Αρχαία Ελλάδα ο Αναξίμανδρος (610-545 πΧ) να υποστήριζε ότι αρχή όλων είναι το άπειρο και να επινόησε το πρώτο ηλιακό ημερολόγιο, ο Αναξιμένης (585-528 πΧ) να εξήγησε επιστημονικά τις εκλείψεις του ηλίου και της σελήνης, ο Αναξαγόρας το 500 πΧ να θεωρούσε τη Σελήνη δεύτερη Γη , ο Φιλόλαος (6ος-5ος) να θεωρούσε πως η Γη και η Σελήνη περιστρέφονται γύρω από μια πύρινη σφαίρα, μπορεί όλη αυτή η επιστημονική αναζήτηση να έθεσε τα θεμέλια της Αστρονομίας, αλλά σήμερα η γνώση αυτή είναι εξοβελισμένη από το ελληνικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα.

Η συμμετοχή των ελλήνων μαθητών στον διεθνή διαγωνισμό για τη δημιουργία ενός πειράματος που θα εξελιχθεί στο διάστημα μέσα στον πύραυλο της Blue Origin , είναι μια μοναδική εμπειρία για τους έλληνες μαθητές από όλη την Ελλάδα , οι οποίοι έρχονται σ επαφή με γνώσεις φυσικής και αστρονομίας, ενώ παράλληλα καλλιεργούν ομαδικό πνεύμα συνεργασίας

«Πρόκειται για μία μοναδική διαθεματική δράση που βασίζεται στη μεταφορά της γνώσης και της ερευνητικής πρακτικής από τη διαστημική έρευνα και τεχνολογία στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, ενώ προωθείται η καλλιέργεια νοοτροπίας μετασχηματισμού της γνώσης σε καινοτομία μέσα από την υποστήριξη ερευνητικών δράσεων σε σχολεία. Απώτερος σκοπός της είναι η ενημέρωση και εξοικείωση των μαθητών, των εκπαιδευτικών αλλά και της τοπικής κοινωνίας με σύγχρονες επιστημονικές τεχνικές μέσα από βιωματικά εργαστήρια κατασκευών και την παραγωγή επαναχρησιμοποιούμενου ανοιχτού εκπαιδευτικού περιεχόμενου στην Επιστήμη & Τεχνολογία (π.χ. τομέας Ρομποτικής και Ηλεκτροκίνησης), η Μηχανική και ο Μηχανολογικός Σχεδιασμός και τα Μαθηματικά (STEM: Science, Technology, Engineering, Mathematics)», λέει ο Απόστολος Μιχαλούδης. 

Στην πρώτη φάση του διαγωνισμού πραγματοποιήθηκαν εργαστήρια προετοιμασίας σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού επιλέγονται οι καλύτεροι από κάθε περιοχή, ενώ στις επόμενες φάσεις που ολοκληρώνονται την Άνοιξη, γίνεται η τελική επιλογή στην Αθήνα.

Τον Απρίλιο του 2020 η ομάδα που θα επιλεγεί θα ετοιμάσει την πειραματική της διάταξη , η οποία θα ταξιδέψει στο Διάστημα με τον πύραυλο της Blue Origin.

Διοργανωτές της όλης δράσης είναι η Ένωση Ελλήνων Φυσικών, και η διαδικασία γίνεται με την υποστήριξη της Πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα και της ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας Space EU (http://www.space-eu.org)