Μαθητές διακρίθηκαν στον διεθνή διαγωνισμό για την πολυγλωσσία «Kamishibaï-Plurilingue» του ΑΠΘ

Μαθητές από δομές δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης, οι οποίοι συμμετείχαν με τις δημιουργίες τους στον διεθνή διαγωνισμό για την πολυγλωσσία και την πολυπολιτισμικότητα με τίτλο «Kamishibaï Plurilingue» του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ θα βραβευθούν τη Δευτέρα 10 Ιουνίου στη διάρκεια εκδήλωσης στη Θεσσαλονίκη, στο Πολιτιστικό Κέντρο Αλέξανδρος.

Ο διαγωνισμός διοργανώθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το σχολικό έτος 2018-2019 από την ερευνητική ομάδα «Pluralitis» του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ σε συνεργασία με τον γαλλικό επιστημονικό σύλλογο DULALA (D’une Languei l’Autre) και διεθνείς φορείς.

Στα γιαπωνέζικα kamishiba σημαίνει «θέατρο από χαρτί» και είναι μία πρωτότυπη τεχνική αφήγησης, ένα είδος περιφερόμενου θεάτρου, το οποίο χρησιμοποιούσαν στην Ιαπωνία για να αφηγηθούν ιστορίες στα παιδιά, χρησιμοποιώντας ένα ξύλινο πλαίσιο, το buta, μέσα από το οποίο περνάνε σανίδες με εικονογράφηση και κείμενο. Κάθε σανίδα δείχνει ένα επεισόδιο της ιστορίας.

Το πολύγλωσσο kamishibai αποτελεί ένα παιγνιώδες παιδαγωγικό εργαλείο, το  οποίο  όχι μόνο προάγει την εκμάθηση της ανάγνωσης, της γραφής, της διήγησης, της προφορικής και καλλιτεχνικής έκφρασης, αλλά και αναπτύσσει την πολυγλωσσική δεξιότητα των παιδιών.

Στα πολύγλωσσα kamishiba υπάρχουν τουλάχιστον τέσσερις γλώσσες, οι οποίες εντάσσονται μέσα στην αφήγηση ή/και στην εικονογράφηση. Η πολύγλωσση αυτή γραφή δίνει στους μαθητές τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τη γλωσσική ποικιλομορφία που υπάρχει στο σχολικό και στο κοινωνικό τους περιβάλλον.

Το πολύγλωσσο Kamishiba, όπως αναφέρεται σε δελτίο τύπου του ΑΠΘ, προσφέρει, επίσης, στα παιδιά την ευκαιρία να αναπτύξουν στρατηγικές μάθησης, δεξιότητες ενεργητικής ακρόασης, παρατήρησης, σύγκρισης και σκέψης σχετικά με τις γλώσσες και τον λόγο, προωθώντας παράλληλα τη συνεργασία στο πλαίσιο μιας εργασίας σύνταξης και εικονογράφησης. Τους επιτρέπει επίσης να αγωνιστούν για τις διακρίσεις και να ενθαρρύνουν τη συνύπαρξη των λαών, αξιοποιώντας τις γλώσσες οι οποίες αντιμετωπίζονται ως ισότιμες.

Στον διαγωνισμό με θέμα «Από το παράθυρό μου στον κόσμο» του Fernando Pessoa διακρίθηκαν και θα παραλάβουν τα βραβεία σε διάφορες κατηγορίες οι ομάδες μαθητών:
Βραβείο coup de cur: Δομές Υποδοχής και Εκπαίδευσης Προσφύγων -ΔΥΕΠ Λαγκαδικίων για το έργο «J’ouvre une fentre, j’ouvre mon petit cur / Ανοίγω ένα παράθυρο, ανοίγω την καρδούλα μου». Εκπαιδευτικοί: Θεοφανούλα Μπαλίτα και Άννα Ιακωβίδου

Βραβείο Νηπιαγωγείων

Νηπιαγωγείο Περίκλειας για το έργο «Un dragon plurilingue au c?ur doux / Ένας πολύγλωσσος δράκος με γλυκιά καρδιά». Εκπαιδευτικοί: Αικατερίνη Βότση και Αναστασία Φωτιάδου

Βραβείο Δημοτικών Σχολείων

4ο Δημοτικό Σχολείο Πρέβεζας, Δ΄ τάξη για το έργο «Au port /Στο λιμάνι». Εκπαιδευτικός: Παρασκευή Παππά

Δημοτικό Σχολείο  Δελασάλ, Ε΄ τάξη για το έργο «The bambino qui fliegen alto nel cielo». Εκπαιδευτικός: Πηνελόπη Σταυρίδου

Βραβείο Γυμνασίων 

Πειραματικό Γυμνάσιο Ρεθύμνου για το έργο «Un monde de rve / Ένας ονειρεμένος κόσμος». Εκπαιδευτικός: Εμμανουέλα Καραπιδάκη

Βραβείο ψηφιακού πολύγλωσσου Kamishiba για τα Νηπιαγωγεία

14ο Νηπιαγωγείο Ευόσμου για το έργο «Le voyage de Elli / Το ταξίδι της Έλλης» Εκπαιδευτικοί: Αγγελική Τζόλου και Μαρία Κρυστάλλη

Βραβείο ψηφιακού πολύγλωσσου Kamishiba για τα Δημοτικά 

Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης, Στ΄ Τάξη για το έργο: «La fentre / Το παράθυρο» Εκπαιδευτικοί : Ελένη Σιδηροπούλου και Βιργινία Τσιτιρίδου

Βραβείο ψηφιακού πολύγλωσσου Kamishiba για τα Γυμνάσια

5ο Γυμνάσιο Ευόσμου, Γ΄ τάξη για το έργο «Voyage au pays des rves / Ταξίδι στη χώρα των ονείρων». Εκπαιδευτικοί: Ερμοφίλη Καλαμακίδου, Όλγα Πούλιου, Νικολέττα Σαββοπούλου

Βραβείο Supra-Concours για την Ελλάδα 2018-2019 

Ερευνητική ομάδα «Pluralits», Τμήμα Γλωσσικής Αφύπνισης στη γαλλική γλώσσα (10-12 ετών) για το έργο «Le diamant plurilingue / Το πολύγλωσσο διαμάντι». Εκπαιδευτικοί: Marine Celas, Ελένη Κύρκου, Αγάπη Χαρισούλη.

Ο διαγωνισμός για το επόμενο σχολικό έτος θα έχει θεματική «Je me souviens /Θυμάμαι» του Georges Perec.
ΑΠΕ-ΜΠΕ