Την αντίθεσή του στην επιλογή της κυβέρνησης να ξεκινήσει η διδασκαλία των αγγλικών στο νηπιαγωγείο εξέφρασε ο τομεάρχης Παιδείας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ, Ν. Φίλης, μιλώντας χθες στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για το νομοσχέδιο για την εκπαίδευση.
Σχετικά με αναφορά της υπουργού Παιδείας ότι 14 ευρωπαϊκές χώρες πράττουν το ίδιο ο κ. Φίλης σχολίασε: «Ούτε η μισή αλήθεια δεν είναι αυτό. Είναι 14 χώρες μέσα 38, αλλά τι είδους χώρες; Μικρές κατά κύριο λόγο ή με συγκεκριμένες ιδιαιτερότητες. Είναι για παράδειγμα χώρες που έχουν ισχυρές εθνικές μειονότητες, και αυτό που εφαρμόζουν είναι ότι τα παιδιά εξοικειώνονται στο νηπιαγωγείο με τη γλώσσα που ήδη ακούνε σπίτι τους αλλά δεν είναι η κύρια, η επίσημη γλώσσα της χώρας».
Όπως εξήγησε ο κ. Φίλης, «στο Βέλγιο, στις περιοχές που μιλάνε γερμανικά και μόνο, τα παιδιά κάνουν και γερμανικά στο νηπιαγωγείο. Στην Ισπανία, κάνουν μαζί με ισπανικά τη γλώσσα που ομιλείται σε συγκεκριμένες περιφέρειες, όπως πχ. στη χώρα των Βάσκων. Στη Βουλγαρία, κάνουν τουρκικά εκεί που ζει η μειονότητα. Το Λουξεμβούργο είναι ήδη πολυγλωσσική χώρα. Η Φινλανδία διδάσκει στα νηπιαγωγεία τη γλώσσα των προσφυγόπουλων, όπως κι εσείς θα έπρεπε να έχετε σκύψει πάνω από τα σχολεία στα οποία φοιτούν (ή δυστυχώς δεν φοιτούν, γιατί εκδιώχνονται αυτές τις μέρες ως κι από το σπίτι τους) τα προσφυγόπουλα. Η Εσθονία έχει μεγάλη ρωσική μειονότητα. To Μαυροβούνιο έχει μόνο 45% Μαυροβούνιους»
Σε τέτοιες χώρες, συνέχισε ο τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ, είναι φυσιολογικό να εφαρμόζεται η διδασκαλία ξένης γλώσσα από το νηπιαγωγείο γιατί τα παιδιά ήδη μεγαλώνουν σε δίγλωσσο περιβάλλον. Ωστόσο, όπως είπε, «στις μεγάλες χώρες, στη συντριπτική πλειοψηφία δηλαδή του ευρωπαϊκού πληθυσμού, δεν εφαρμόζεται κάτι ανάλογο. «Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Αγγλία, Αυστρία, Ολλανδία, Δανία, Σουηδία, 24 χώρες συνολικά που εκπροσωπούν τα τέσσερα πέμπτα του πληθυσμού της Ευρώπης δεν το εφαρμόζουν. Τι συμβαίνει; Δεν ξέρουν αυτοί ακόμα τον τροχό που ανακαλύψατε εσείς;» ανέφερε.
Υπενθύμισε ακόμη ότι ο ίδιος ως υπουργός Παιδείας θέσπισε «την εκμάθηση της ξένης γλώσσας στην Α και Β τάξη όλων των δημοτικών σχολείων, με αντιδράσεις μάλιστα βουλευτών της Ν.Δ., ότι ‘θα προκαλούσαμε σύγχυση στα παιδιά’».
«Δεν το είχα αποφασίσει για να αυτοδιαφημιστώ ως πρωτοπόρος. Αλλά μετά από εκτενείς συζητήσεις με επιστήμονες παιδαγωγούς, που μου είχαν τονίσει, θυμάμαι χαρακτηριστικά: «για τα παιδιά της Α’ & Β’ δημοτικού, το συστήνουμε. Για παιδιά πιο μικρά, όχι» πρόσθεσε για να καταλήξει: «Τι συμβαίνει; Άλλαξαν οι επιστημονικές απόψεις από το 2016; Μα δεν προκύπτει κάτι τέτοιο. Ούτε ένα ειδικό επιστήμονα δεν μας φέρατε να ισχυριστεί ότι χρειάζεται η εκμάθηση ξένης γλώσσας στα 4χρονα, στις ελληνικές συνθήκες. Προκύπτει αντίθετα ότι θέλετε να μετατρέψετε τα νηπιαγωγεία σε δημοτικά και γυμνάσια, διασπώντας την συνοχή τους και την εκπαιδευτική σχέση του νηπιαγωγού με το νήπιο. Και όλα αυτά για να αφήσετε δήθεν το ‘μεταρρυθμιστικό σας στίγμα’, αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις του στα μικρά παιδιά και την ανάπτυξή τους».