Eίναι κοινώς παραδεκτό πλέον ότι ο τουρισμός της Θεσσαλονίκης έχει ανέβει επίπεδο. Οι ενωτικές προσπάθειες των τελευταίων τριών χρόνων, που έχουν γίνει κατά κύριο λόγο για την προβολή της τουριστικής Θεσσαλονίκης από τους σημαντικότερους φορείς (ΠΚΜ, ΠΕΔΚΜ, ΔΘ, ΔΕΘ, ΟΛΘ, ΠΤΑΚΜ, ΕΒΕΘ, ΕΕΘ, ΕΞΘ) και από την ιδιωτική πρωτοβουλία αποσκοπώντας στην προσέλκυση τουριστών, αποδίδουν!
Της Βούλας Πατουλίδου*
Ο εισερχόμενος τουρισμός, που δεν είχε παρά ελάχιστη συμβολή στο κατά κεφαλήν εισόδημα της Θεσσαλονίκης, σήμερα απέκτησε υπολογίσιμο κι αξιόλογο ποσοστό. Το 13% των εσόδων της Κεντρικής Μακεδονίας προέρχεται από αυτόν. Ο αριθμός των διανυκτερεύσεων στα ξενοδοχεία προσέγγισε πέρυσι τα 2,3 εκατομμύρια χωρίς να συμπεριλαμβάνονται σ’ αυτόν οι διανυκτερεύσεις μέσω Airbnb, Booking και από άλλα καταλύματα.
Χρόνο με το χρόνο η Θεσσαλονίκη αποκτά τη δική της τουριστική ταυτότητα.
Είναι η πόλη με τα περισσότερα (15) χαρακτηριζόμενα και προστατευόμενα μνημεία από την UNESCO. Η μόνη βυζαντινή πόλη της Ευρώπης. Η πολυπολιτισμική της ιστορία είναι «Ατού». Η κουζίνα της, την αναδεικνύει σε πρωτεύουσα της ελληνικής γαστρονομίας. Στους tour operators και τις ταξιδιωτικές σελίδες καταγράφεται ως city break με ικανοποιητικό value for money. Η πόλη και η ευρύτερη περιοχή έχει κάνει προόδους στον ψηφιακό τουρισμό, στον εκπαιδευτικό, στον τουρισμό αναψυχής, στον προσκυνηματικό και συνεδριακό τουρισμό. Εμφανίζει συνεχώς θετικό πρόσημο στον εκθεσιακό τουρισμό. Στην τελευταία ΔΕΘ πέτυχε νέο ρεκόρ επισκεπτών, ξεπερνώντας τους 280.000 σε 8 ημέρες λειτουργίας.
Ευοίωνες οι προοπτικές για τον αθλητικό, τον ιατρικό, τον οικογενειακό τουρισμό και τον περιβαλλοντικό τουρισμό. Οι υγρότοποί της, όπως του Αξιού, του Λουδία, του Γαλλικού και του Αλιάκμονα, του Αγγελοχωρίου και της Επανομής, η Βόλβη και τα Μακεδονικά Τέμπη, ο ορεινός όγκος του Βερτίσκου, τα τοπικά προϊόντα μπορούν και πρέπει να αναδειχθούν και να αξιοποιηθούν. Οι παραλίες των παράκτιων δήμων κερδίζουν τα τελευταία καλοκαίρια μεγαλύτερο μερίδιο. Η Θεσσαλονίκη είναι σταθμός στο (δυτικό) Δρόμο του Μεταξιού. Μαζί με το Κιλκίς είναι στους 10 σημαντικότερους προορισμούς του κόσμου για τους «ταξιδιώτες μνήμης» του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Ο τουρισμός της κρουαζιέρας πρέπει να (ξανα)κερδηθεί και το ρεύμα από τη Βαλκανική τουριστική ενδοχώρα να ενδυναμωθεί με την προσέλκυση επισκεπτών υψηλότερων εισοδημάτων…
Ο πήχης για τον τουρισμό της Θεσσαλονίκης έχει ανέβει. Για το μέλλον μας πρέπει να προσέξουμε, να απαιτήσουμε, να συνδεθούμε, να συνεργαστούμε και να σχεδιάσουμε καλύτερα. Ο Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης έγινε πρόσφατα (συνδεδεμένο) μέλος του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού προσδοκώντας οφέλη συνεργασίας. Η 8η Διεθνής συνάντηση για τον τουρισμό στο Δρόμο του Μεταξιού θα γίνει εδώ τον ερχόμενο μήνα. Τα έργα σε αεροδρόμιο και λιμάνι όταν ολοκληρωθούν θα προσθέσουν παράσημα στην πόλη μας. Όμως η πόλη θα πρέπει να φροντίσει θέματα ασφάλειας των επισκεπτών κι αυτά που τώρα της αφαιρούν: τις μετακινήσεις, την καθαριότητα, την εμφάνισή της! Να πιέσει για την ταχύτερη ολοκλήρωση του μετρό και τη βελτίωση της εικόνας του Θερμαϊκού. Να ξαναβρεί τη σχέση με τη θάλασσα και τον τουρισμό στο παράκτιο μέτωπό της.
Ο πολυθεματικός τουρισμός είναι το μεγάλο μας πλεονέκτημα που πάνω του η Θεσσαλονίκη μπορεί να στηριχθεί…
*Η Βούλα Πατουλίδου είναι αντιπεριφερειάρχης Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης