Οι νέες ταινίες στις κινηματογραφικές αίθουσες (εβδομάδα 16-22 Φεβρουαρίου)

Επιμέλεια – παρουσίαση: Δημοσθένης Ξιφιλίνος,
κριτικός κινηματογράφου, μέλος ΠEKK

Καλωσορίσατε στη νέα στήλη του dailythess.gr, που θα σας ενημερώνει κάθε Πέμπτη για τις ταινίες που πρωτοφτάνουν στις αίθουσες της Θεσσαλονίκης. Αρχή, λοιπόν, με την εβδομάδα 16-22 Φεβρουαρίου, που φέρνει μαζί της μια 6άδα νέων φιλμ. Τολμούμε, μάλιστα, να πούμε ότι οι ενδείξεις για τις περισσότερες από αυτές είναι τουλάχιστον ενθαρρυντικές…

Με τα μάτια ανοιχτά

peine j’ouvre les yeux / As I open my eyes)

ΑΙΘΟΥΣΑ: ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΡΝΕΣ

Τυνησία – Γαλλία – Βέλγιο – Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, 2015

Διάρκεια: 102′

Σκηνοθεσία: Λεϊλά Μπουζίντ

Σενάριο: Λεϊλά Μπουζίντ, Μαρί-Σοφί Σαμπόν

Ρόλοι: Μπαγιά Μεντχαφάρ, Γκάλια Μπεναλί, Μοντασάρ Αγιάρι

Ηρωίδα είναι μια έφηβη και χωροχρόνος εξέλιξης των δρωμένων η Τυνησία το καλοκαίρι του 2010. Όπως όλα σχεδόν τα κορίτσια της ηλικίας της, η κοπέλα θέλει να ξεφύγει από τους περιορισμούς του σπιτιού. Να βγει έξω, να πιει, να ξεδώσει με το συγκρότημα που έχουν σκαρώσει με την παρέα της…

Διαδραματιζόμενη ακριβώς πριν από την “Αραβική Άνοιξη”, που ξεκίνησε από τη συγκεκριμένη βορειοαφρικανική χώρα, προτού θεριέψει και απλωθεί σε όλα τα αραβόφωνα κράτη της βόρειας Αφρικής, η δημιουργία της Μπουζίντ υπαινίσσεται όλα όσα οδήγησαν στα γεγονότα της εποχής. Καθρεφτίζει τη συντηρητική ισλαμική κοινωνία, την οργισμένη νεολαία που εκτονώνει τις αντιρρήσεις της μέσω της μουσικής και του ξεσπάσματος σε μη συνηθισμένες συμπεριφορές, τη νύχτα που έχει πάντα τα ρίσκα της, καθώς και τις ενδοοικογενειακές σχέσεις, που (αναγκαστικά;) κρύβουν και αρκετά ψέματα μέσα τους.

Πρόκειται για την πρώτη και πολυβραβευμένη σκηνοθετική προσπάθεια της Λεϊλά Μπουζίντ. Έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας (τμήμα Giornate degli Autori), όπου απέσπασε το Europa Cinemas Label. Συμπεριλήφθηκε επίσης στις τρεις φιναλίστ για το βραβείο LUX του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και ήταν η πρόταση της Τυνησίας για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.

Η ζωή μιας γυναίκας

(Une vie / A woman’s life)

ΑΙΘΟΥΣΑ: ΠΑΥΛΟΣ ΖΑΝΝΑΣ

Γαλλία – Βέλγιο 2016

Διάρκεια: 119′

Σκηνοθεσία: Στεφάν Μπριζέ

Σενάριο: Στεφάν Μπριζέ, Φλοράνς Βινιόν (από μυθιστόρημα του Γκι Ντε Μοπασάν)

Ρόλοι: Ζουντίθ Σεμλά, Ζαν-Πιέρ Νταρουσέν, Γιολάντ Μορό

Νορμανδία, 1819. Μετά από μια σχολική ζωή, που πέρασε σε μοναστήρι, η Ζαν εξέρχεται στον αληθινό κόσμο. Έχει όνειρα, που ελπίζει να υλοποιήσει και με το γάμο της με έναν ευγενή. Μόνο που εκείνος αποδεικνύεται πολύ… αγροίκος και μίζερος, διαλύοντας κάθε προσδοκία της.

Μόλις πέρυσι, ο Στεφάν Μπριζέ εντυπωσίασε στις Κάννες με τον “Νόμο της αγοράς”, οπότε ετούτη η τόσο γρήγορη επιστροφή του, με φιλμ βασισμένο σε ένα ρομαντικό μυθιστόρημα εποχής, ξενίζει κάπως, αλλά και -γι’ αυτό ακριβώς- προκαλεί έντονο ενδιαφέρον.

Απέσπασε το βραβείο της Fipresci στο Φεστιβάλ της Βενετίας, αλλά και 2 υποψηφιότητες για τα Σεζάρ (Καλύτερης ηθοποιού για τη Ζουντίθ Σεμλά και Κοστουμιών για τη Μαντλέν Φοντέν).

Όλα αρχίζουν αύριο

(Demain tout commence / Two is a family)

ΑΙΘΟΥΣΕΣ: ΒΑΚΟΥΡΑ 2, ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ 6, ODEON ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ 8

Γαλλία – Ηνωμένο Βασίλειο, 2016

Διάρκεια: 118′

Σκηνοθεσία: Ουγκό Ζελέν

Σενάριο: Ουγκό Ζελέν, Ματιέ Ουγιόν, Ζαν-Αντρέ Γιερλ, Ιγκόρ Γκοτεσμάν, Εζενιό Ντερμπέζ, Λετισιά Λόπεζ Μαργκαλί, Γκιγέρμο Ρίος

Ρόλοι: Ομάρ Σι, Κλεμάνς Ποεζί, Αντουάν Μπερτράν

Ο Σαμουέλ ζει μια ανέμελη ζωή, χωρίς ευθύνες. Η ηλιόλουστη Νότια Γαλλία και οι άνθρωποί του δεν τον “αφήνουν” να αγχώνεται και ιδιαίτερα. Όμως, ξάφνου εμφανίζεται ένα παλιό αμόρε. Και ο σκοπός δεν είναι καλός! Του δίνει στα χέρια ένα μωρό μερικών μηνών και του λέει: “Παρ’τη! Κόρη σου είναι!”. Πριν προλάβει να αντιοδράσει, εκείνη έχει εξαφανιστεί. Άντε τώρα να την ξαναβρεί και μάλιστα στο Λονδίνο, όπου μαθαίνει ότι εκείνη βρίσκεται, ώστε να της επιστρέψει το βρέφος…

Έχουμε να κάνουμε με ένα remake της πολύ πετυχημένης μεξικάνικης κωμωδίας του 2013 “Πουθενά χωρίς την κόρη μου”. Ατού του φιλμ αποτελεί σίγουρα ο εμπορικότατος Ομάρ Σι, που οι πιο πολλοί γνωρίσατε στους “Άθικτους”. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι στόχος είναι το ευρύ κοινό και το εύκολο γέλιο. Αν το επιτυγχάνει; Η οθόνη θα δείξει!

Η κλούβα

(Eshtebak / Clash)

ΑΙΘΟΥΣΑ: ΠΑΥΛΟΣ ΖΑΝΝΑΣ

Αίγυπτος – Γαλλία, 2016

Διάρκεια: 97′

Σκηνοθεσία: Μοχάμεντ Ντιάμπ

Σενάριο: Χαλέντ Ντιάμπ, Μοχάμεντ Ντιάμπ

Ρόλοι: Νέλλη Καρίμ, Χανί Αντέλ, Ελ Σεμπάι Μοχάμεντ

Αίγυπτος, 2013. Το κράτος είναι σε αναβρασμό. Ο λαός είναι στους δρόμους και διαδηλώνει ενάντια στον Πρόεδρο Μόρσι, δύο μόλις χρόνια μετά την προηγούμενη εξέγερσή του. Η αστυνομία αρπάζει κάποιους από δαύτους και τους χώνει βίαια σε μια κλούβα. Εκεί θα λάβει χώρα και όλη η ιστορία που θα δούμε. Στο κλειστοφοβικό και χωρίς περιθώρια για ανάσες περιβάλλον της. Με μαντρωμένους μέσα διάφορους, κάθε καρυδιάς καρύδι!

“Αφήνοντας στην άκρη το ρόλο μου ως σκηνοθέτης, στάθηκα στο πλευρό της δημοκρατίας, μαζί με τον αιγυπτιακό λαό. Στη σημερινή Αίγυπτο πρέπει να προσέχουμε πολύ τις λέξεις που χρησιμοποιούμε γιατί η χώρα και ο λαός βλέπει τα πράγματα ή άσπρα ή μαύρα. Μία λάθος λέξη και αμέσως έχεις τοποθετηθεί στους επαναστάτες ή στην Αδελφότητα. Θέλω ο κόσμος να δει την ταινία χωρίς να σκέφτεται σε ποια πλευρά είμαι εγώ. Δεν είναι μία ταινία για την πολιτική, αλλά μία ταινία για την ανθρώπινη πλευρά των γεγονότων”. Τα λόγια του ίδιου του σκηνοθέτη κατευθύνουν.

Ταινία Έναρξης στο τμήμα «Ένα κάποιο βλέμμα» του Φεστιβάλ των Καννών 2016, αλλά και πρόταση της Αιγύπτου για το Oscar Καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας. Ένα πολυαναμενόμενο φιλμ.

Μια πόλη δίπλα στη θάλασσα

(Manchester by the sea)

ΑΙΘΟΥΣΑ: ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΝ

Η.Π.Α., 2016

Διάρκεια: 137′

Σενάριο-σκηνοθεσία: Κένεθ Λόνεργκαν

Ρόλοι: Κέισι Άφλεκ, Μισέλ Γουίλιαμς, Κάιλ Τσάντλερ, Λούκας Χεντζ

Στον Λι ανατίθεται η κηδεμονία του ανεψιού του, όταν εκείνος χάνει τον πατέρα του. Και οι δύο τους δεν ενθουσιάζονται με την προοπτική της συνύπαρξής τους. Ο ένας δεν μπορεί να φανταστεί έναν ουσιαστικά ξένο να του ελέγχει τη ζωή, ο άλλος είναι αντικοινωνικός, χωρίς να ανοίγεται συναισθηματικά, με παγωμένη την ίδια του την ύπαρξη. Το Μάντσεστερ (των Η.Π.Α.) δίπλα στη θάλασσα μοιάζει αφιλόξενο για τους ήρωές μας…

Η μία από τις δύο αμερικανικές ταινίες που μας έρχονται αυτή την εβδομάδα είναι must. Απαραίτητη δηλαδή. Οφείλεις να την τσεκάρεις, να μπεις στο κλίμα τούτου του δράματος, να απολαύσεις τις ερμηνείες των πρωταγωνιστών, προεξάρχοντος του Κέισι Άφλεκ (που ήδη κέρδισε και τη Χρυσή Σφαίρα). Οι βραδυφλεγείς ταινίες, σαν αυτήν εδώ, αξίζουν την υπομονή και την προσήλωσή μας.

Άλλωστε, το φιλμ του Λόνεργκαν κέρδισε 6 Οσκαρικές υποψηφιότητες (ταινίας, α’ ανδρικού ρόλου για τον Άφλεκ, β’ ανδρικού ρόλου για τον Λούκας Χέντζις, β’ γυναικείου για τη Μισέλ Γουίλιαμς, σεναρίου και σκηνοθεσίας για τον Λόνεργκαν). Προσθέστε την προαναφερθείσα Χρυσή Σφαίρα, τα BAFTA α’ ανδρικού και σκηνοθεσίας που απέσπασε, το βραβείο του American Film Institute για την ταινία της χρονιάς και καμιά εκατοστή ακόμα βραβεία (!) και θα αντιληφθείτε ότι τα πράγματα είναι σοβαρά…

John Wick: Κεφάλαιο 2

(John Wick: Chapter 2)

ΑΙΘΟΥΣΕΣ: VILLAGE CENTRE 4, CINEPLEXX ONE SALONICA 1, CINEPLEXX ONE SALONICA 6, ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ 5, ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ 8, ODEON ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ 10, ODEON ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ 11

Η.Π.Α., 2017

Διάρκεια: 122′

Σκηνοθεσία: Τσαντ Σταχέλσκι

Σενάριο: Ντέρεκ Κόλσταντ

Ρόλοι: Κιάνου Ριβς, Ρικάρντο Σκαμάρτσιο, Ίαν Μακ Σέιν

Ο τρομερός εκτελεστής Τζον Γουίκ είχε αποσυρθεί από την ενεργό δράση. Όμως, το… καθήκον τον ξανακαλεί! Είναι καιρός να ξεπληρώσει το χρέος του σε έναν Ιταλό παλιόφιλο. Σύντομα θα καταλάβει ότι έχουν επικηρύξει το τομάρι του με κάμποσα χρήματα…

Δεν είναι η καλύτερη ταινία της εβδομάδας, αυτό είναι βέβαιο! Δεν εκφράζει και τα “θέλω” του γράφοντος για το σινεμά. Όμως, έχει και την πλάκα του να βλέπεις τον όχι πιο ταλαντούχο ηθοποιό της γενιάς του Κιάνου Ριβς να καθαρίζει “σαν αυγά” όλους όσους τολμούν να μπουν στο διάβα του. Το φιλμ θυμίζει με τον τρόπο του τα παλιά καράτε, όπου γινόταν μακελειό από το πρώτο πλάνο, μόνο που εδώ το μακελειό είναι τελεσίδικο, μια που όποιος πέφτει δεν ξανασηκώνεται! Στην Αμερική, πάντως, άρεσε αρκετά, οι κριτικές δεν είναι καθόλου άσχημες…