Νέο σύστημα μετεγγραφών, θέσεις ΔΕΠ και αύξηση χρηματοδότησης ζητά το ΑΠΘ

“Στρατηγική ήττα της αριστείας και του αυτοδιοίκητου για το ελληνικό πανεπιστήμιο”, χαρακτήρισε ο πρύτανης του ΑΠΘ, καθ. Περικλής Μήτκας την ψήφιση του νόμου “Συνέργειες Πανεπιστημίων και ΤΕΙ πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις”.

“Σε συνέχεια άλλων παρόμοιων νομοσχεδίων έρχεται και “πανεπιστημιοποιεί”, χωρίς κάποια διαδικασία, δεκάδες τμήματα της χώρας, στην ουσία καταργείται η τεχνολογική εκπαίδευση, “πολυτεχνειοποιούνται” τμήματα μηχανικών τετραετούς φοίτησης με συνοπτικές διαδικασίες και σε αρκετές περιπτώσεις η άποψη των συλλογικών οργάνων των Πανεπιστημίων – των Συγκλήτων – δεν έχει ληφθεί υπόψη”, ανέφερε ο κ. Μήτκας σε συνέντευξη Τύπου, όπου με τους Κοσμήτορες των Σχολών του ΑΠΘ παρουσίασαν τους προβληματισμούς τους για τον νέο ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας, καθώς και τις προτάσεις, που υιοθέτησε χθες η Σύγκλητος με στόχο να προστατευθεί η ποιότητα των προγραμμάτων σπουδών, που παρέχει το Ίδρυμα.

Συγκεκριμένα η Σύγκλητος του ΑΠΘ ζητεί από το υπουργείο Παιδείας:
-Την άμεση κάλυψη των κενών θέσεων διδακτικού, ερευνητικού και εργαστηριακού προσωπικού, οι οποίες δημιουργήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια από αφυπηρετήσεις στα υφιστάμενα τμήματα, τα οποία έχουν υποστεί μεγάλη μείωση προσωπικού
-Την αλλαγή του ισχύοντος συστήματος μετεγγραφών, ώστε να αποφευχθεί η μαζική μετακίνηση φοιτητών από τα νέα, περιφερειακά τμήματα προς τα κεντρικά πανεπιστήμια
-Την άμεση αύξηση της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων για την κάλυψη όλων των πάγιων και λειτουργικών αναγκών

“Θα πλημμυρίσουμε από φοιτητές”

“Με τη λειτουργία δεκάδων νέων τμημάτων είναι ορατός ο κίνδυνος οι φοιτητές, οι οποίοι θα εισάγονται στα περιφερειακά τμήματα με ίδιο όνομα, να έρχονται στο Αριστοτέλειο και στα κεντρικά πανεπιστήμια των Αθηνών. Θα “πλημμυρίσουμε” από φοιτητές και δε θα μπορούμε να λειτουργήσουμε ούτε τα δικά μας προγράμματα σπουδών”, προέβλεψε ο πρύτανης, εξηγώντας πως για να αποτραπεί μία τέτοια εξέλιξη “κατ’ ελάχιστο ζητάμε να αλλάξει το σύστημα μετεγγραφών, ούτως ώστε να μπορούμε να δεχόμαστε ένα λογικό ποσοστό της τάξης του 5-10% των εισακτέων, όπως ήταν τα παλαιότερα χρόνια”, προτείνοντας επίσης “εφόσον οι νέες προβλέψεις στοχεύουν και στην ενίσχυση των περιφερειακών Πανεπιστημίων, να βοηθηθούν οι φοιτητές που εισάγονται στα περιφερειακά τμήματα να σπουδάζουν εκεί, μέσα από κοινωνικές πολιτικές, οι οποίες θα τους προφέρουν σίτιση και στέγαση στην πόλη που φιλοξενεί το Τμήμα”.

“Θα επιμείνουμε σε αυτό και θα ζητήσουμε τη σύμπραξη του υπουργείου. Καταλαβαίνουμε ότι μεσούσης προεκλογικής περιόδου δεν είναι εύκολο να ζητάμε από δημάρχους ή πολιτικούς να σκεφτούν με όρους ακαδημαϊκής αριστείας, είναι δική μας υποχρέωση. Όμως, δεν είναι φιλολαϊκή πολιτική οι μετεγγραφές, πλήττονται και τα περιφερειακά πανεπιστήμια”, επισήμανε ο πρύτανης, αναφέροντας χαρακτηριστικά πως “υπήρξε περίπτωση τμήματος σε περιφερειακό πανεπιστήμιο που δέχθηκε τον Σεπτέμβριο 150 εισακτέους και του έφυγαν οι 120 προς εμάς και την Αθήνα”.

Σε ό,τι αφορά τις προκηρύξεις νέων θέσεων Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ) διερωτήθηκε “ποιο τμήμα θα έχει προτεραιότητα σε νέες προσλήψεις και χρηματοδότηση στο μέλλον, θα είναι ένα τμήμα, όπως το Μαθηματικό του ΑΠΘ, όπου από περίπου 50 μέλη ΔΕΠ και 2.500 φοιτητές έχει παραμείνει με 2.500 φοιτητές, αλλά μόνο 20 μέλη ΔΕΠ, ή ένα νέο τμήμα που ξεκινά να λειτουργεί χωρίς φοιτητές και καθηγητές”.

Σχετικά με τα τετραετή προγράμματα σπουδών μηχανικών των πρώην ΤΕΙ παρατήρησε πως “καταθέτοντας ενδεικτικά προγράμματα σπουδών δύνανται με συνοπτικές διαδικασίες να πάρουν έγκριση και να τα μετατρέψουν τα προγράμματα σε πενταετή και ισότιμα με αυτά των πολυτεχνείων”, ενώ χαρακτήρισε “πρωτοφανές” ότι προβλέπεται έγκριση από το υπουργείο Υποδομών μαζί με το υπουργείο Παιδείας, “είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε να παρεμβαίνει σε μια ακαδημαϊκή διαδικασία ένα άλλο υπουργείο”. Ο κ. Μήτκας, εκτίμησε ότι οι αλλαγές που νομοθετήθηκαν “είναι δύσκολα αναστρέψιμες, γιατί είναι πολύ πιο εύκολο – όπως έχει αποδειχθεί σε αυτή τη χώρα – να δημιουργείς νέα τμήματα, παρά να τα συγχωνεύεις, είναι πολύ πιο εύκολο να “ανεβάζεις” το επίπεδο της εκπαίδευσης αλλάζοντας την “ετικέτα” στην πόρτα ή στην κάρτα, παρά να κάνεις μία ουσιαστική δουλειά, που θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για ουσιαστική αναβάθμιση”.

ΑΠΕ/ΜΠΕ