«Ο Ταχιάος με τα λόγια χτίζει ανώγεια και κατώγεια»

Πόσο θράσος χρειάζεται και πόση αμετροέπεια, για να μην πω ανοησία, για να κατηγορεί ο σημερινός πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ, υπεύθυνος για το τίποτε της σημερινής προόδου του Μετρό Θεσσαλονίκης, (για να μην τον αδικώ, καταβάλλει εργώδεις προσπάθειες για να ακυρώσει τις μελέτες και να ξηλώσει τα έργα που έγιναν στη Βενιζέλου το διάστημα 2016 – 2019), την προηγούμενη διοίκηση της εταιρείας ως δήθεν υπεύθυνη για τις καθυστερήσεις που επικαλείται ο εργολάβος, όταν η προηγούμενη διοίκηση (2026 – 2019):
1. Βρήκε το Μάρτιο 2016 τα έργα σταματημένα και πάλι από κυβέρνηση της ΝΔ
2. Επανεκκίνησε τα έργα σε όλα τα επίπεδα και έλυσε όλα τα προβλήματα που τα ταλάνιζαν επί χρόνια (διοικητικά, οικονομικά, τεχνικά)
3. Διευθέτησε υπέρ του δημόσιου συμφέροντος τις τότε διεκδικήσεις των εργολάβων για τις υπαρκτές καθυστερήσεις από 2006 – 2015. Υπενθυμίζεται ότι οι εργολάβοι για έργο προϋπολογισμού 900 εκ. Ευρώ, ζητούσαν αποζημιώσεις ύψους 1,15 δις. εκ. Ευρώ και τελικά με τη σθεναρή στάση της Αττικό Μετρό, επιδικάστηκαν στους εργολάβους από τα διαιτητικά δικαστήρια μόλις 200 εκ. Ευρώ.
4. Βρήκε λύση τεχνικά εφικτή και εφαρμόσιμη για την «κατά χώρα» ανάδειξη των σημαντικών αρχαιοτήτων της Βενιζέλου, την οποία μελέτησε και άρχισε να κατασκευάζει, για πρώτη φορά από το 2006 που ξεκίνησε το έργο. Υπενθυμίζεται ότι μέχρι τότε η επίσημη άποψη των διοικήσεων της Αττικό Μετρό και των κυβερνήσεων της ΝΔ ήταν ότι τέτοια λύση δεν υπήρχε και ότι η απόσπαση της Βυζαντινής Μέσης Οδού ήταν δήθεν μονόδρομος.
5. Βρήκε λύση για την κατά χώρα ανάδειξη της μαρμαρόστρωτης πλατείας που βρέθηκε σε εξαιρετική κατάσταση στο βόρειο τμήμα του σταθμού Αγ. Σοφίας, με αλλαγή του σχεδιασμού της βόρειας πρόσβασης του σταθμού. Συγχρόνως ολοκλήρωσε την αρχαιολογική έρευνα στον πλούσιο σε αρχαιολογικό υλικό σταθμό Αγ. Σοφίας, αποκαθιστώντας και μεταφέροντας το κρηναίο της βόρειας και τα ψηφιδωτά και τη μαρμαρόστρωτη πλατεία της νότιας πρόσβασης του σταθμού, ξεκινώντας και ολοκληρώνοντας χωρίς προβλήματα την κατασκευή.
6. Ολοκλήρωσε τη διάνοιξη των δίδυμων σηράγγων σε μήκος 14,5 χλμ συνολικά σε βασική γραμμή και επέκταση προς Καλαμάρια.
7. Ολοκλήρωσε την κατασκευή του μεγαλύτερου μέρους των σταθμών στις δυο γραμμές.
8. Προχώρησε την κατασκευή της επιδομής στο μεγαλύτερο μέρος της βασικής γραμμής Θεσσαλονίκης.
9. Ξεκίνησε την προμήθεια των συρμών, με τον πρώτο να φτάνει στη Θεσνίκη τον Μάιο 2019.
10. Άλλαξε το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου, θέτοντας νέο ορίζοντα λειτουργίας της βασικής γραμμής, πλην σταθμού Βενιζέλου, τέλος του 2020 και της επέκτασης προς Καλαμαριά εντός 2021.
11. Από το 30% του φυσικού αντικειμένου του έργου που βρήκε το 2016, προχώρησε σε 3,5 χρόνια και παρέδωσε το καλοκαίρι του 2019 στη νέα διοίκηση ολοκληρωμένο το 75% του έργου.
12. Σχεδίασε την επέκταση της γραμμής προς Αεροδρόμιο και προς δυτικές συνοικίες.
13. Επένδυσε κατά μέσο όρο στο έργο 135 εκ. Ευρώ ετησίως, ενώ άφησε στα ταμεία της εταιρείας για πρώτη φορά αποθεματικό ύψους 1 δις με το οποίο η νέα διοίκηση αν ήθελε, μπορούσε να προχωρήσει και να ολοκληρώσει το έργο.
14. Ο ίδιος ο ανάδοχος που σήμερα διεκδικεί αποζημιώσεις επικαλούμενος καθυστερήσεις, τον Φεβρουάριο του 2019 διαβεβαίωνε ότι το έργο προχωρούσε εντός χρονοδιαγράμματος και θα παραδίδονταν στην ώρα του, στο τέλος του 2020.
Η σημερινή διοίκηση, υπεύθυνη μόνο για το ξήλωμα των έργων που βρήκε έτοιμα στο σταθμό Βενιζέλου και υπόλογη για αδικαιολόγητες καθυστερήσεις και στασιμότητα στα έργα από το καλοκαίρι του 2019 μέχρι σήμερα, οφείλει να απαντήσει στις ερωτήσεις που της θέτει ο ανάδοχος για τις καθυστερήσεις στο έργο συνολικά και στο σταθμό Βενιζέλου ειδικότερα και να εξηγήσει γιατί δεν ενεργοποίησε τις ρήτρες καθυστέρησης των έργων μέχρι τώρα.
Αντίστοιχα, η κυβέρνηση της ΝΔ είναι υπόλογη απέναντι στους Θεσσαλονικείς γιατί βρήκε ένα συγκοινωνιακό έργο έτοιμο κατά 75%, που θα παραδίδονταν και θα λειτουργούσε στο τέλος του 2020, λύνοντας έτσι το τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης και αντί να επισπεύσει την ολοκληλρωσή του, το τίναξε στον αέρα.
Γιατί αν κρίνουμε από όσα λέει ο ανάδοχος, ούτε σε 10 χρόνια δεν τελειώνει το Μετρό έτσι όπως τα κατάφεραν…
Κλείνοντας, τους υπενθυμίζω ότι αν δεν είχαν σταματήσει τα έργα το καλοκαίρι του 2019, με πρόσχημα την αλλαγή σχεδιασμού στη Βενιζέλου, σήμερα, σύμφωνα με το συμφωνημένο με τον ανάδοχο χρονοδιάγραμμα του έργου, θα έπρεπε να γίνονται δοκιμαστικά δρομολόγια στο Μετρό της Θεσσαλονίκης.
Γιάννης Μυλόπουλος  πρώην προέδρος της Αττικό Μετρό