Στον εισαγγελέα έχουν διαβιβαστεί τα ευρήματα από το πόρισμα των επιθεωρητών των υπουργείων Μεταφορών και Οικονομικών που έκαναν “φύλλο και φτερό” τα πεπραγμένα του ΟΑΣΘ για την περίοδο 2010 – 2016.
Οπως προκύπτει από την έρευνα που έγινε ο ΟΑΣΘ είχε μονιμοποιήσει το καθεστώς ειδικών και έκτακτων αναγκών προκειμένου να συνάπτει συμβάσεις με ανάθεση και όχι με δημόσιους διαγωνισμούς, ακόμη και για ποσά πάνω από 200.000 ευρώ.
Ο ΟΑΣΘ έχει συσταθεί με ειδικό σκοπό την κάλυψη αναγκών γενικού συμφέροντος καθώς ο μοναδικός σκοπός του είναι η εκτέλεση της δημόσιας υπηρεσίας του μεταφορικού έργου και εντάσσεται στους φορείς γενικής κυβέρνησης. Σύμφωνα με τα κριτήρια του ν. 4412/2016 περί αναθετουσών αρχών οφείλει να εφαρμόζει το νόμο περί δημοσίων διαγωνισμών ανάθεσης έργων, υπηρεσιών και προμηθειών. Ωστόσο όπως προκύπτει από το πόρισμα των επιθεωρητών ο Οργανισμός προχωρούσε σε απευθείας αναθέσεις ή παρέτεινε συμβάσεις καταστρατηγώντας τις διατάξεις του Κανονισμού. Οπως διαπίστωσαν οι επιθεωρητές η επέκταση των συμβάσεων χωρίς την προκήρυξη διαγωνισμού είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση όπως προβλέπεται. Ειδικά και σε ό,τι αφορά τις συμβουλευτικές υπηρεσίες της «link technologies» αλλά και τις υπηρεσίες τηλεματικής της ιδίας εταιρίας και των «3Π Συστήματα Πληροφορικής», «3ΠΙ ΜΕΠΕ», «KONICA MINOLTA BGR AE», ακολουθείται είτε η απευθείας ανάθεση, είτε η διαδοχική ανανέωση και παράταση των συμβάσεων.
Τα καύσιμα
Σε ό,τι αφορά τις προμήθειες καυσίμων, φαίνεται από δειγματοληπτικούς ελέγχους παραστατικών ότι υπάρχει αναντιστοιχία ανάμεσα στα στοιχεία των τιμολογίων με τα δελτία καυσίμων που κόπηκαν από τον ΟΑΣΘ, οπότε ενδέχεται αντί για τα ρεζερβουάρ τα καύσιμα να πήγαιναν σε… τσέπες.
Ο ΟΑΣΘ τηρεί διαδικασία ηλεκτρονικής καταμέτρησης και διάθεσης καυσίμων καθώς έχει σύμβαση με την εταιρία «euromat» ώστε τα οχήματα του οργανισμού να εφοδιάζονται με καύσιμα από συγκεκριμένα πρατήρια της ΕΚΟ, η οποία εξοφλεί τον πρατηριούχο και στη συνέχεια ο ΟΑΣΘ την ΕΚΟ. Η «euromat» καταγράφει και στέλνει στον ΟΑΣΘ συγκεντρωτική κατάσταση των χρεώσεων για καύσιμα. Από δειγματοληπτικό έλεγχο των ελεγκτών προκύπτει στο πόρισμα ότι πολλά εκ των εκδοθέντων τιμολογίων των πρατηριούχων φέρουν ενδείξεις οδομετρητή του οχήματος διαφορετικές από τα αντίστοιχα δελτία εφοδιασμού καυσίμων του ΟΑΣΘ (προφανώς το κάθε τιμολόγιο αντιστοιχεί στο αντίστοιχο δελτίο εφοδιασμού που εκδίδει ο ΟΑΣΘ). Οι αποκλίσεις έγκειται σε δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα στους οδομετρητές και σε δεκάδες χιλιόμετρα σε διανυθείσα απόσταση από τον τελευταίο εφοδιασμό. Επίσης υπάρχουν αποκλίσεις μεταξύ δελτίου καυσίμου, αντίστοιχου τιμολογίου και συγκεντρωτικής ηλεκτρονικής κατάστασης της «euromat».