Ούτε μετρό ούτε αρχαία

Μέχρι πρότινος, δηλώσεις στελεχών της ΝΔ και τοπικών παραγόντων, είχαν δημιουργήσει έντονη ανησυχία, πως εμμονές και διάθεση ρεβανσισμού, οδηγούσαν την κυβέρνηση, με τη συνηγορία του δημάρχου της πόλης και του περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, στην καταστροφική λύση της απόσπασης των αρχαίων από το σταθμό Βενιζέλου και με άγνωστη την μετέπειτα τύχη τους.

Της Ρίας Καλφακάκου*

Η ιστορία και ο πολιτισμός στην πόλη μας υφίστατο ένα βαρύ και ανεπανόρθωτο πλήγμα.

Όπως σωστά αναφέρει η «Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς», οι ” απώλειες και οι ανεπανόρθωτες βλάβες του μνημειακού συνόλου, στη λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης (από την οποία το έργο έχει απομακρυνθεί ύστερα από μία επίπονη κοινωνική, σε πανελλήνιο και όχι μόνον επίπεδο, διοικητική και καθόλα νόμιμη διαδικασία)  στερεί το μοναδικό παγκόσμια πολιτιστικό κεφάλαιο της πόλης της Θεσσαλονίκης από την αυθεντικότητά του”.

Χιλιάδες υπογραφές συγκεντρώθηκαν σε σύντομο χρονικό διάστημα, άνθρωποι του πνεύματος και του πολιτισμού πήραν θέση, αρχαιολογικοί σύλλογοι και ενώσεις αντέδρασαν.

Όμως το πρώτο σοκ, από τη διαφαινόμενη πρόθεση για την απόσπαση και στην ουσία καταστροφή μεγάλου μέρους του μνημειακού συνόλου με άγνωστη την τύχη για ότι περισωθεί, αυτό το έγκλημα σε βάρος του πολιτισμού της πόλης, ήρθε να συμπληρώσει ένα μεγαλύτερο σοκ από τις δηλώσεις του πρωθυπουργού κ.Μητσοτάκη.

Με απίστευτη επιπολαιότητα, ή ακόμα χειρότερα συνειδητή θρασύτητα, μετέτρεψε το πρόβλημα του σταθμού Βενιζέλου, σε πρόβλημα όλης της γραμμής του Μετρό, με τεράστιες επιπτώσεις στη ζωή της πόλης.

Στην κυκλοφορία ,στο περιβάλλον, στη μετακίνηση των εργαζομένων, στη λειτουργία της αγοράς, στους μετρόπληκτους.

Δηλώνοντας πως το έργο στο σύνολό του θα παραδοθεί το 2023, διότι(sic) πρέπει να δοθεί ολοκληρωμένο.

Ένα έργο που καρκινοβατούσε από το 2006 ως το 2016, και μέσα σε 2,5 χρόνια, έτρεξε με απίστευτα ταχείς ρυθμούς, έτσι που και η διοίκηση της Αττικό Μετρό αλλά και η κατασκευάστρια εταιρία, (τουλάχιστον μέχρι πρόσφατα,) συμφωνούσαν πως θα αποπερατωθεί ως το τέλος του 2020, χωρίς το σταθμό Βενιζέλου. Ο οποίος σταθμός θα ήθελε άλλα δύο χρόνια το πολύ για τη ολοκλήρωσή του.

Ακόμα και οι πλέον αδαείς, ακόμα και όσοι έχουν αντίθετη άποψη για τα αρχαία στη Βενιζέλου, δεν μπορούν να μην καταλαβαίνουν πόσο θα ανάσαινε η πόλη, με το Μετρό σε λειτουργία με 12 σταθμούς, κι ας υπήρχαν οι αντιθέσεις, για τη λύση στο σταθμό Βενιζέλου.

Η επαναφορά ενός διλήμματος που είχε λυθεί μετά από επίμονες και επίπονες διαβουλεύσεις, για τα αρχαία στη Βενιζέλου, ήδη τραυμάτιζε και δίχαζε την πόλη, και μπορούσε να εξηγηθεί, ως ιδεοληψία ή διάθεση ρεβανσισμού.

Με την πρόταση όμως του πρωθυπουργού κ. Μητσοτάκη, που άνοιξε την όρεξη στον εθνικό μας εργολάβο, για αποζημιώσεις και αύξηση του προϋπολογισμού του έργου, άλλα ερωτήματα τίθενται που ξεπερνούν δεξιές εμμονές και πολιτικές αντιπαραθέσεις. Τι συμφέροντα εξυπηρετούνται και τι υποχρεώσεις έχει η ΝΔ απέναντι σε τεχνικές εταιρείες, όπως και σε εταιρείες εξόρυξης και άλλες.

Εκείνο που είναι φανερό, είναι πως με την πρόταση του κ.Μητσοτάκη η απόφαση που γινόταν πράξη, για το καλό της πόλης, το “και Μετρό και αρχαία ” μετατράπηκε στο καταστροφικό για το λαό της πόλης, για την ιστορία της και την πολιτιστική κληρονομιά της, για την ποιότητα ζωής των πολιτών, για την καθημερινότητα των κατοίκων, “ούτε μετρό ούτε αρχαία”.

Πριν από δύο μέρες είχα αναρτήσει στο Facebook, πως με την πρόταση Μητσοτάκη, η κοινή γνώμη κατάλαβε, πως η πόλη δεν θα έχει ούτε Μετρό ούτε Αρχαία . Είναι πολύ σημαντικό ότι το ίδιο είπε και ο πρόεδρος Αλέξης Τσίπρας στην ομιλία του στη ΔΕΘ χτες.

Και είμαι σίγουρη πως ο λαός της πόλης θα αντισταθεί και δεν θα επιτρέψει αυτές τις καταστροφικές λύσεις, να εφαρμοστούν.

*H Ρία Καλφακάκου είναι δημοτική σύμβουλος της παράταξης “Θεσσαλονίκη ΜΑΖΙ”