Με ιδιωτικούς πόρους, που κατά κύριο λόγο εκταμιεύουν από τους Ειδικούς Λογαριασμούς Κονδυλίων Έρευνας και τις Εταιρείες Αξιοποίησης και Διαχείρισης της Περιουσίας, επιβιώνουν τα τελευταία χρόνια τα πανεπιστήμια. Οι πρυτάνεις στη Σύνοδο τους που ολοκληρώνεται σήμερα το απόγευμα στη Θεσσαλονίκη με την εξαγωγή συμπερασμάτων, αποφάσισαν να θέσουν εκ νέου στην κυβέρνηση το αίτημα τους για έκτακτη οικονομική επιχορήγηση. «Η μείωση στους τακτικούς προϋπολογισμούς μας από την αρχή της κρίσης φτάνει το 60%, δημιουργώντας μας τεράστια προβλήματα και αναγκάζοντας μας να αναζητούμε λύσεις σε ιδιωτική χρηματοδότηση. Προφανώς, στο παρελθόν είχαν γίνει σπατάλες, όπως σε όλο το δημόσιο τομέα, αλλά αυτή τη στιγμή η επιβίωση φτάνει στη λήξη της. Ελπίζουμε σε μια θετική εξέλιξη από πλευράς υπουργείου», τόνισε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ο πρύτανης του πανεπιστημίου Μακεδονίας και προεδρεύων της Συνόδου, Αχιλλέας Ζαπράνης.
Την ίδια ώρα, η υποστελέχωση αποτελεί ακόμη ένα «αγκάθι» των ιδρυμάτων, αφού από τα 12.500 μέλη ΔΕΠ που αριθμούσαν στην αρχή της κρίσης, τώρα έφτασαν τα 8.000. Συνολικά, η μείωση του προσωπικού των πανεπιστημίων κυμαίνεται από 20-40% με τις τελευταίες προσλήψεις να έχουν γίνει το 2009. Θα πρέπει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι το υπουργείο Παιδείας ενίσχυσε τα ΑΕΙ με περίπου 1000 θέσεις προσωπικού το τελευταίο διάστημα, οι οποίες, όπως υποστήριξαν οι πρυτάνεις, δεν επαρκούν.
Επιπλέον, με αφορμή τα παραπάνω οι πρυτάνεις σκοπεύουν να θέσουν στο υπουργείο Παιδείας αίτημα για αλλαγή του θεσμικού πλαισίου που διέπει τους Ειδικούς Λογαριασμούς των Κονδυλίων Έρευνας.
«Ναι» στο νομοσχέδιο για τα μεταπτυχιακά
Μέχρι το τέλος της άλλης εβδομάδας η ειδική επιτροπή που συνέστησαν οι πρυτάνεις θα καταθέσει στο υπουργείο Παιδείας συγκεκριμένες προτάσεις πάνω στο νομοσχέδιο για τα μεταπτυχιακά, η διαβούλευση του οποίου τυπικά τελειώνει σήμερα. Όπως σημείωσε ο πρύτανης του ΕΚΠΑ, Αθανάσιος Δημόπουλος οι αρχές των πανεπιστημίων της χώρας θεωρούν ότι υπάρχει ανάγκη για αλλαγή του πλαισίου, το οποίο θα βασίζεται σε ακαδημαϊκά κριτήρια, θα υπόκειται σε αξιολόγηση, τόσο εσωτερική όσο και εξωτερική, και το οποίο θα πρέπει να εξασφαλίζει τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε αυτά όσο το δυνατόν περισσότεροι φοιτητές, που ανήκουν στις οικονομικά ασθενέστερες ομάδες. Οι πρυτάνεις, που προφανώς δέχονται τη θεσμοθέτηση διδάκτρων στα μεταπτυχιακά προγράμματα, αναζητούν τρόπους, όπως οι υποτροφίες ή η παροχή κάποιων δωρεάν ΜΠΣ, ώστε να βοηθηθούν οι απόφοιτοι που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα.
Σε ερώτηση, πάντως, εάν υπήρξε συζήτηση κατά τη διάρκεια της Συνόδου για αναθεώρηση του άρθρου 16, που κατοχυρώνει τη δημόσια δωρεάν ανώτατη εκπαίδευση σε όλους τους πολίτες, και για το ενδεχόμενο δημιουργίας ιδιωτικών πανεπιστημίων, ο κ. Ζαπράνης σχολίασε ότι είναι δημόσιοι λειτουργοί και ενδιαφέρονται για το δημόσιο πανεπιστήμιο και τη βελτίωση του. Δεν θα έμπαιναν, πρόσθεσε, σε μια συζήτηση για ιδιωτικά πανεπιστήμια.