Πώς οι εφαρμογές στο κινητό ξέρουν πού βρίσκεσαι κάθε στιγμή

Δεκάδες εταιρείες χρησιμοποιούν τοποθεσίες smartphone για να βοηθήσουν τους διαφημιζόμενους και ακόμη και τα hedge funds. Λένε ότι είναι ανώνυμο, αλλά τα δεδομένα δείχνουν πόσο προσωπικά είναι.

Τουλάχιστον 75 εταιρείες λαμβάνουν ανώνυμα, ακριβή δεδομένα τοποθεσίας από εφαρμογές των οποίων οι χρήστες επιτρέπουν σε υπηρεσίες εντοπισμού τοπικών ειδήσεων, καιρικών συνθηκών ή άλλων πληροφοριών. Πολλές από αυτές τις επιχειρήσεις ισχυρίζονται ότι ανιχνεύουν έως και 200 εκατομμύρια κινητές συσκευές στις Ηνωμένες Πολιτείες – περίπου το ήμισυ αυτών που χρησιμοποιούνται πέρυσι. Η βάση δεδομένων που εξετάστηκε από τους New York Times – ένα δείγμα πληροφοριών που συγκεντρώθηκαν το 2017 και κατέχονται από μία εταιρεία – αποκαλύπτει τα ταξίδια των ανθρώπων με εκπληκτική λεπτομέρεια, με ακρίβεια σε λίγα μέτρα και σε ορισμένες περιπτώσεις ενημερωμένες περισσότερες από 14.000 φορές την ημέρα.

Είναι μια καυτή αγορά, με τις πωλήσεις της τοποθεσίας στοχευμένης διαφήμιση να φτάνουν κατά προσέγγιση τα 21 δισεκατομμύρια δολάρια κατά το τρέχον έτος. Η IBM έχει εισέλθει στον κλάδο, με την αγορά των εφαρμογών του Weather Channel. Το κοινωνικό δίκτυο Foursquare αναπροσαρμόστηκε ως εταιρεία μάρκετινγκ θέσης. Οι κυριότεροι επενδυτές στις νεοσύστατες τοποθεσίες περιλαμβάνουν τη Goldman Sachs και τον Peter Thiel, τον συνιδρυτή της PayPal.

Οι επιχειρήσεις λένε ότι το ενδιαφέρον τους είναι στα πρότυπα, όχι στην ταυτότητα, που αποκαλύπτουν τα δεδομένα για τους καταναλωτές. Σημειώνουν ότι οι εφαρμογές πληροφοριών που συλλέγονται δεν συνδέονται με το όνομα ή τον αριθμό τηλεφώνου κάποιου, αλλά με ένα μοναδικό αναγνωριστικό.

Σύμφωνα με τους Times, οι εξηγήσεις που βλέπουν οι άνθρωποι όταν τους ζητείται να δώσουν άδεια είναι συχνά ελλιπείς ή παραπλανητικές. Μια εφαρμογή μπορεί να πει στους χρήστες ότι η παροχή πρόσβασης στην τοποθεσία τους θα τους βοηθήσει να αποκτήσουν πληροφορίες κυκλοφορίας, αλλά δεν αναφέρουν ότι τα δεδομένα θα μοιραστούν και θα πουληθούν. Αυτή η αποκάλυψη συχνά θάβεται σε μια ασαφή πολιτική απορρήτου. “Οι πληροφορίες σχετικά με την τοποθεσία μπορούν να αποκαλύψουν κάποιες από τις πιο οικείες λεπτομέρειες της ζωής ενός ατόμου – είτε επισκεφθήκατε κάποιον ψυχίατρο, είτε πήγατε σε μια συνάντηση ΑΑ, την οποία θα μπορούσατε να συναντήσετε”, δήλωσε ο γερουσιαστής Ron Wyden, Δημοκρατικός του Όρεγκον, λογαριασμούς για τον περιορισμό της συλλογής και της πώλησης τέτοιων δεδομένων, τα οποία σε μεγάλο βαθμό δεν ρυθμίζονται στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Συσκευές Κινητής Επιτήρησης

Η βιομηχανία κινητής τοποθεσίας ξεκίνησε ως ένας τρόπος για να προσαρμόσετε τις εφαρμογές και τις διαφημίσεις στόχευσης για τις επιχειρήσεις που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση, αλλά μεταμορφώθηκε σε μηχανή συλλογής και ανάλυσης δεδομένων.

«Προσπαθούμε να κατανοήσουμε ποιος είναι ένα άτομο, με βάση το πού βρίσκονται και πού πηγαίνουν, προκειμένου να επηρεάσουν τι θα κάνουν στη συνέχεια», είπε η κα Greenstein, εκτελεστικό μέλος της εταιρείας GroundTruth. Οι εγκαταστάσεις υγειονομικής περίθαλψης συγκαταλέγονται στις πιο δελεαστικές. Πυρκαγιές, σχολεία, στρατιωτική βάση και πυρηνικός σταθμός ηλεκτροπαραγωγής, ακόμα και σκηνές εγκλήματος – εμφανίστηκαν στο σύνολο δεδομένων The Times reviewed.

Η πιο παραγωγική εταιρεία ήταν η Reveal Mobile, με έδρα τη Βόρεια Καρολίνα, η οποία είχε κώδικα συγκέντρωσης θέσης σε περισσότερες από 500 εφαρμογές, συμπεριλαμβανομένων πολλών που παρέχουν τοπικές ειδήσεις. Ένας εκπρόσωπος Reveal δήλωσε ότι η δημοτικότητα του κώδικα του έδειξε ότι βοήθησε τους προγραμματιστές εφαρμογών να κάνουν χρήματα διαφημίσεων και οι καταναλωτές να έχουν δωρεάν υπηρεσίες. Η διάδοση αυτών των πληροφοριών εγείρει ερωτήματα σχετικά με το πόσο ασφαλώς τα χειρίζεται και αν είναι ευάλωτα σε πειρατεία, δήλωσε ο Serge Egelman, ερευνητής ασφάλειας και προστασίας προσωπικών δεδομένων που συνδέεται με το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας, Berkeley. “Δεν υπάρχουν πραγματικά συνέπειες” για εταιρείες που δεν προστατεύουν τα δεδομένα, είπε, “εκτός από τον κακό Τύπο που ξεχνιέται”.

Ευαισθητοποίηση

Οι εταιρείες που χρησιμοποιούν δεδομένα θέσης δηλώνουν ότι οι άνθρωποι συμφωνούν να μοιράζονται τις πληροφορίες τους με αντάλλαγμα προσαρμοσμένες υπηρεσίες, ανταμοιβές και εκπτώσεις. Ο Brian Wong, διευθύνων σύμβουλος της Kiip, μιας εταιρείας διαφημίσεων για κινητά που έχει επίσης πουλήσει ανώνυμα δεδομένα από μερικές από τις εφαρμογές με τις οποίες συνεργάζεται, λέει ότι οι χρήστες δίνουν στις εφαρμογές την άδεια να χρησιμοποιούν και να μοιράζονται τα δεδομένα τους. “Παίρνετε αυτές τις υπηρεσίες δωρεάν επειδή οι διαφημιστές βοηθούν να κερδίσουν χρήματα και να πληρώσουν για αυτό”, δήλωσε.

Μία από τις πιο χαρακτηριστικές εφαρμογές είναι το Score, μια αθλητική εφαρμογή: Όταν έκαναν τους χρήστες να δώσουν πρόσβαση στην τοποθεσία τους, ανέφεραν ότι τα δεδομένα θα βοηθούσαν “να συστήσουν τοπικές ομάδες και παίκτες που είναι σχετικές με εσάς.” Η εφαρμογή πέρασε ακριβείς συντεταγμένες σε 16 εταιρείες διαφήμισης και τοποθεσίας. Ενώ, η εφαρμογή για το Weather Channel, που ανήκει σε θυγατρική της IBM, είπε στους χρήστες ότι η κοινή χρήση των τοποθεσιών τους θα τους επιτρέπει να λαμβάνουν εξατομικευμένες τοπικές αναφορές του καιρού.

“Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν ξέρουν τι συμβαίνει”, δήλωσε ο Emmett Kilduff, ο διευθύνων σύμβουλος του Eagle Alpha, ο οποίος πωλεί στοιχεία σε χρηματοπιστωτικές επιχειρήσεις και hedge funds. Ο κ. Kilduff δήλωσε ότι η ευθύνη για τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς περί συλλογής δεδομένων έπεσε στις εταιρείες που το συγκέντρωσαν από τους ανθρώπους. Ορισμένες εταιρείες λένε ότι διαγράφουν τα δεδομένα τοποθεσίας μετά τη χρήση τους για την προβολή διαφημίσεων, μερικές τις χρησιμοποιούν για διαφημίσεις και τις διαβιβάζουν σε εταιρείες συγκέντρωσης δεδομένων και άλλοι διατηρούν τις πληροφορίες για χρόνια.

Χρήμα

Οι προγραμματιστές εφαρμογών μπορούν να κερδίσουν χρήματα με απευθείας πώληση των δεδομένων τους ή μοιράζοντάς τα για διαφημίσεις με βάση την τοποθεσία, οι οποίες δίνουν προτεραιότητα. Η στοχοθετημένη διαφήμιση είναι μακράν η συνηθέστερη χρήση των πληροφοριών.

Η Google και το Facebook, που κυριαρχούν στην αγορά διαφημίσεων για κινητά, οδηγούν επίσης στη διαφήμιση βάσει τοποθεσίας. Και οι δύο εταιρείες συλλέγουν τα δεδομένα από τις δικές τους εφαρμογές. Λένε ότι δεν το πωλούν, αλλά το διατηρούν μόνοι τους για να προσωποποιήσουν τις υπηρεσίες τους, να πουλήσουν στοχευμένες διαφημίσεις μέσω του διαδικτύου και να παρακολουθήσουν εάν οι διαφημίσεις οδηγούν σε πωλήσεις σε καταστήματα με τούβλα και κονίαμα. Η Google, η οποία λαμβάνει επίσης ακριβείς πληροφορίες τοποθεσίας από εφαρμογές που χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες διαφημίσεών της, δήλωσε ότι τροποποίησε τα δεδομένα για να την καταστήσει λιγότερο ακριβή.

Η Apple και η Google έχουν οικονομικό συμφέρον να κρατήσουν τους προγραμματιστές ευτυχείς, αλλά και οι δύο έχουν λάβει μέτρα για να περιορίσουν τη συλλογή δεδομένων τοποθεσίας. Στην πιο πρόσφατη έκδοση του Android, εφαρμογές που δεν είναι σε χρήση μπορούν να συλλέγουν τοποθεσίες “μερικές φορές την ώρα”, αντί για συνεχή. Η Apple ήταν πιο αυστηρή, για παράδειγμα απαιτώντας εφαρμογές για να δικαιολογήσει τη συλλογή λεπτομερειών τοποθεσίας σε αναδυόμενα μηνύματα. Ωστόσο, οι οδηγίες της Apple για τη σύνταξη αυτών των αναδυόμενων παραθύρων δεν αναφέρουν τη διαφήμιση ή την πώληση δεδομένων, μόνο χαρακτηριστικά γνωρίσματα όπως η λήψη “εκτιμώμενων χρόνων ταξιδιού”.