ΠΟΣΔΕΠ: Μετά από δυο χρόνια απουσίας συγκροτήθηκε προεδρείο των πανεπιστημιακών

Συγκροτήθηκε το προεδρείο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ), το οποίο δεν λειτουργούσε την τελευταία διετία. Στις 19 Φεβρουαρίου συνεδρίασε η νέα Εκτελεστική Γραμματεία (ΕΓ) της ΠΟΣΔΕΠ, η οποία προέκυψε από τις διαδικασίες του 13ου Συνεδρίου της, με μοναδικό θέμα τη συγκρότηση σε σώμα και την εκλογή προεδρείου.

Όπως αναφέρει η ανακοίνωση της ΠΟΣΔΕΠ, η «Συνεργασία Πανεπιστημιακών», ως πλειοψηφούσα παράταξη, πρότεινε για τη θέση του Προέδρου τον Στάθη Ευσταθόπουλο. Δεν υπήρξε άλλη υποψηφιότητα. Μετά από ψηφοφορία εκλέχθηκε με 6 θετικές ψήφους, δηλ. με την απόλυτη πλειοψηφία της ΕΓ.

Στη συνέχεια, εκ μέρους της «Συνεργασίας Πανεπιστημιακών» διατύπωσε την εξής πρόταση για την εκλογή των υπολοίπων θέσεων του προεδρείου: «Η Ομοσπονδία μας δεν είχε προεδρείο την τελευταία διετία και αυτό αναγνωρίστηκε απ’ όλους τους συνέδρους κατά τη διάρκεια των εργασιών του συνεδρίου ως πολύ αρνητικό για την ΠΟΣΔΕΠ. Δεν θα κρίνω τους λόγους για τους οποίους έγινε αυτό ούτε θα καταλογίσω ευθύνες σε κανέναν και σε καμιά παράταξη. Οι παρατάξεις είχαν τις δικές τους προσεγγίσεις και απόψεις και έβλεπαν το θέμα από τη σκοπιά που έκριναν καλύτερη. Όλοι μας κριθήκαμε από τους συνέδρους που συμετείχαν στο συνέδριο ως εκπρόσωποι των συναδέλφων μας απ’ όλη τη χώρα. Η παράταξη μας, όπως πολλές φορές μέχρι σήμερα έχουμε δηλώσει και όπως το λέει και τ’ όνομα της, πιστεύει πολύ στη συνεργασία, την ευρύτερη δυνατή συναίνεση και τη συνεννόηση μεταξύ όλων μας. Αυτό επιδιώκουμε και θα το προσπαθούμε πάντα. Θέλουμε η Ομοσπονδία ν’ αλλάξει σελίδα, να αφήσουμε πίσω μας αυτά που μας χώρισαν στο παρελθόν και να κρατήσουμε αυτά που (πρέπει να) μας ενώνουν για το μέλλον. Και αυτά είναι μόνο τα προβλήματα των συναδέλφων μας. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο πιστεύουμε ότι πρέπει να επιδιώξουμε τη μέγιστη δυνατή συναίνεση, συνεννόηση και συνεργασία και στα πλαίσια της ΕΓ και στη συγκρότηση του προεδρείου. Με αυτό το σκεπτικό προτείνουμε στην ΚΙΠΑΝ να αναλάβει την Αντιπροεδρία, στην Ενωτική Πρωτοβουλία τη Γραμματεία, στην ΑΡΜΕ το ταμείο, και στην Συσπείρωση την Ειδική Γραμματεία».

Σύμφωνα με την ΠΟΣΔΕΠ, μετά την τοποθέτηση αυτή έλαβε το λόγο εκ μέρους Συσπείρωσης το μέλος της ΕΓ, Ράνια Αστρινάκη και δήλωσε ότι η Συσπείρωση δε δέχεται να συμμετέχει στο προεδρείο. Ακολούθως έλαβε το λόγο εκ μέρους της ΚΙΠΑΝ το μέλος της ΕΓ, Νίκος Σταυρακάκης και δήλωσε ότι και η ΚΙΠΑΝ δε δέχεται να συμμετέχει στο προεδρείο.

Μετά τις τοποθετήσεις των δύο αυτών παρατάξεων, έλαβε το λόγο ο πρόεδρος, και αφού εξέφρασε τη λύπη του για τη μη αποδοχή από τις δυο προαναφερόμενες παρατάξεις της ενωτικής αυτής πρότασης, πρότεινε:

α) για τη θέση του Αντιπροέδρου τον Γιάννη Νηματούδη από τη «Συνεργασία Πανεπιστημιακών»

β) για τη θέση του Γραμματέα τον Χαράλαμπο Φείδα από την «Ενωτική Πρωτοβουλία»

γ) για τη θέση του Ειδικού Γραμματέα τον Γεράσιμο Σιάσο από τη «Συνεργασία Πανεπιστημιακών»

δ) για τη θέση του ταμία τον Ιορδάνη Χατζηπαυλίδη από την ΑΡΜΕ.

Δεν υπήρξαν αντιπροτάσεις και όλες αυτές οι προτάσεις εγκρίθηκαν από την απόλυτη πλειοψηφία της Εκτελεστικής Γραμματείας με 6 θετικές ψήφους (από τις 11).

Το συνέδριο της ΠΟΣΔΕΠ

Τα αποτελέσματα της ψηφοφορίας των συνέδρων τα οποία ήταν:

Σύνολο συνέδρων που ψήφισαν: 167, έγκυρα 167, λευκά 0. Έλαβαν:

«Συνεργασία Πανεπιστημιακών» 60 ψήφους

ΚΙΠΑΝ 38 ψήφους

«Συσπείρωση Πανεπιστημιακών Δασκάλων» 18 ψήφους

ΔΗΠΑΚ 14 ψήφους

«Συνάντηση Πανεπιστημιακών Δασκάλων» 11 ψήφους

ΑΡΜΕ 10 ψήφους

«Ενωτική Πρωτοβουλία» 10 ψήφους

«Πρωτοβουλία Μελών ΔΕΠ Ιατρικής Σχολής Αθηνών» 4 ψήφους

Α.ΔΙ.ΚΙ.Α 2 ψήφους

Η κατανομή των εδρών στη Διοικούσα Επιτροπή ήταν (σύνολο 33):

«Συνεργασία Πανεπιστημιακών» 12

ΚΙΠΑΝ 7

«Συσπείρωση Πανεπιστημιακών Δασκάλων» 4

ΔΗΠΑΚ 3

«Συνάντηση Πανεπιστημιακών Δασκάλων» 2

ΑΡΜΕ 2

«Ενωτική Πρωτοβουλία» 2

«Πρωτοβουλία Μελών ΔΕΠ Ιατρικής Σχολής Αθηνών» 1

Α.ΔΙ.ΚΙ.Α 0

Η κατανομή των εδρών στη Εκτελεστική Γραμματεία ήταν (σύνολο 11):

«Συνεργασία Πανεπιστημιακών» 4

ΚΙΠΑΝ 2

«Συσπείρωση Πανεπιστημιακών Δασκάλων» 1

ΔΗΠΑΚ 1

«Συνάντηση Πανεπιστημιακών Δασκάλων» 1

ΑΡΜΕ 1

«Ενωτική Πρωτοβουλία» 1

«Πρωτοβουλία Μελών ΔΕΠ Ιατρικής Σχολής Αθηνών» 0

Α.ΔΙ.ΚΙ.Α 0

Κατόπιν τούτων, το προεδρείο της ΠΟΣΔΕΠ συγκροτήθηκε ως εξής:

Πρόεδρος: Ευστάθιος Ευσταθόπουλος, ΕΚΠΑ, Συνεργασία Πανεπιστημιακών

Αντιπρόεδρος: Ιωάννης Νηματούδης, ΑΠΘ, Συνεργασία Πανεπιστημιακών

Γραμματέας: Χαράλαμπος Φείδας, ΑΠΘ, Ενωτική Πρωτοβουλία

Ταμίας: Ιορδάνης Χατζηπαυλίδης, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ΑΡΜΕ

Ειδικός Γραμματέας: Γεράσιμος Σιάσος, ΕΚΠΑ, Συνεργασία Πανεπιστημιακών

Το Σάββατο 18/2, ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του 13ου Συνεδρίου της Ομοσπονδίας, όπου στο τέλος της ημέρας ελήφθησαν οι τελικές αποφάσεις του Συνεδρίου.

Για το πρόγραμμα δράσης της Ομοσπονδίας για την επόμενη διετία ψηφίστηκε με απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων το προτεινόμενο από τη «Συνεργασία Πανεπιστημιακών» πλαίσιο με 48 ψήφους έναντι 25 ψήφων που έλαβε το πλαίσιο της ΚΙΠΑΝ, ενώ υπήρξαν και 18 λευκά.

Ακολούθως, εγκρίθηκαν τα ακόλουθα ψηφίσματα:

Το προτεινόμενο από τη «Συνεργασία Πανεπιστημιακών» την ΑΡΜΕ και την «Ενωτική Πρωτοβουλία» για την Ανώτατη Εκπαίδευση και την ευρωπαϊκή πορεία της χώρας

Το προτεινόμενο από τη «Συνεργασία Πανεπιστημιακών» για τις πελατιακού χαρακτήρα νομοθετικές ρυθμίσεις της Κυβέρνησης στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας

Το προτεινόμενο από την ΚΙΠΑΝ για τη δίωξη πανεπιστημιακών καθηγητών στην Τουρκία

Το προτεινόμενο από τη ΔΗΠΑΚ για τη δίωξη του Δημάρχου Πατρέων

Το προτεινόμενο από τη «Συνάντηση Πανεπιστημιακών Δασκάλων» για τη δίωξη φοιτητών του ΔΠΘ

Το προτεινόμενο από το σύνεδρο Δ. Φασουλιώτη από τη ΣΘΕ του ΕΚΠΑ για την καθαριότητα των χώρων του Πανεπιστημίου

Τέλος, για την πρόσφατη υπόθεση άσκησης βίας εναντίον του Καθηγητή Άγγελου Συρίγου στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, κατατέθηκαν 4 ψηφίσματα από τη «Συνεργασία Πανεπιστημιακών», την ΚΙΠΑΝ, τη ΔΗΠΑΚ και την «Ενωτική Πρωτοβουλία». Μετά την ανάγνωση τους, υιοθετήθηκε από τη «Συνεργασία Πανεπιστημιακών» και την ΚΙΠΑΝ το κείμενο της «Ενωτικής Πρωτοβουλίας» με κάποιες προσθήκες, το οποίο και τελικά εγκρίθηκε.

Το εγκριθέν πρόγραμμα δράσης της Ομοσπονδίας:

Συνεργασία Πανεπιστημιακών -13ο Συνέδριο ΠΟΣΔΕΠ

Θέσεις – Προτάσεις

Πριν 4 μόλις χρόνια, γεννήθηκε η «Συνεργασία Πανεπιστημιακών» μια συνδικαλιστική παράταξη στην ΠΟΣΔΕΠ πλήρως ανεξάρτητη, χωρίς κομματικούς προσδιορισμούς, αναφορές και δεσμεύσεις, με στόχο να εκφράζει, να εκπροσωπεί και να ασχολείται με τα σημαντικά προβλήματα που μας ταλαιπωρούν. Η «Συνεργασία Πανεπιστημιακών» προέκυψε από την ανάγκη πολλών από εμάς να εκφραστούμε και να διεκδικήσουμε καλύτερες συνθήκες στη δουλειά μας και καλύτερους όρους λειτουργίας για τα Πανεπιστήμια μας, με μοναδικό στόχο την προώθηση και επίλυση των προβλημάτων μας.

Αυτή έφτασε να είναι σήμερα η μεγαλύτερη παράταξη στην ΠΟΣΔΕΠ και αυτή στην οποία οι συνάδελφοι μας δείχνουν την εμπιστοσύνη τους. Επιπλέον, είναι αυτή που κυρίως κράτησε όρθια την ΠΟΣΔΕΠ στην κρίσιμη τελευταία 2ετία που η Ομοσπονδία μας δεν είχε συγκροτημένο προεδρείο με τις γνωστές ευθύνες άλλων παρατάξεων που έπαιξαν πρωταγωνιστικό ρόλο τα τελευταία χρόνια. Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός και το αναγνωρίζουν όλοι, αλλά φαίνεται εύκολα και από τα γεγονότα, ότι αν η «Συνεργασία» δεν είχε παίξει το ρόλο που έπαιξε την τελευταία 2ετία, η ΠΟΣΔΕΠ δε θα υπήρχε και δε θα είχε καμιά δραστηριότητα. Αντιθέτως, όπως μπορεί να δει κανείς και από τα γεγονότα στο υπόμνημα που επισυνάπτεται με την καταγραφή τους, η ΠΟΣΔΕΠ είχε πολύ σημαντική δράση και παρέμβαση στα πράγματα, όχι βέβαια αυτή που θα έπρεπε, λόγω της έλλειψης του προεδρείου.

Τί πετύχαμε:

Α. Οικονομικά θέματα

-Δικαίωση στο ΣτΕ για επιστροφή των αποδοχών μας στα επίπεδα του καλοκαιριού του 2012 και επιβεβαίωση με ακόμη θετικότερη τοποθέτηση από το Συμβούλιο Συμμόρφωσης του ΣτΕ.

-Επιστροφή του φόρου για το επίδομα βιβλιοθήκης που παράνομα μας παρακρατούσαν

-Αναπροσαρμογή της παρακράτησης 15% υπέρ των ΕΛΚΕ (στο 7%) από την άσκηση ελευθέριου επαγγέλματος.

Β. Θεσμικά θέματα μελών ΔΕΠ και Πανεπιστημίων

-Θετικές μεταβατικές ρυθμίσεις για τις εξελίξεις των μελών Δ.Ε.Π.

-Μείωση του χρόνου για την εξέλιξη στην επόμενη βαθμίδα των Επικούρων και Αναπλ. Καθηγητών από 4 σε 3 χρόνια

Γ. Αυτονομία και χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων

-Υιοθέτηση της θέσης της ΠΟΣΔΕΠ από τα συναρμόδια Υπουργεία για κατάργηση της αναλογίας 1/10 στην Παιδεία

-Τα Μεταπτυχιακά προγράμματα εγκρίνονται πλέον από τα Πανεπιστήμια, χωρίς τη μεσολάβηση του Υπουργείου. Πρέπει να διαφυλάξουμε την αυτονομία των Ιδρυμάτων μας από την πρόθεση που δείχνει το Υπουργείο να βάλει σημαντικούς περιορισμούς στη λειτουργία των ΠΜΣ και στους συναδέλφους μας.

Δ. Σχολές Επιστημών Υγείας

-Επαναφορά του θεσμού του Αναπλ. Διοικητή Ακαδημαϊκών υποθέσεων στα Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία, τον οποίο παρανόμως δεν εφαρμόζει το Υπουργείο

Ε. Αναβάθμιση – εξωστρέφεια της ΠΟΣΔΕΠ

-Οι θέσεις της ΠΟΣΔΕΠ για όλα τα επίκαιρα θέματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης προβλήθηκαν σε πολύ μεγάλο βαθμό από τα ΜΜΕ (έντυπα και ηλεκτρονικά) με το δεδομένο μειονέκτημα της έλλειψης προεδρείου

-Επαναφορά σε άριστο επίπεδο συνεργασίας των σχέσεων ΠΟΣΔΕΠ – Συνόδου Πρυτάνεων που είχαν γίνει εχθρικές
Τί διεκδικούμε:

Η ΠΟΣΔΕΠ πρέπει να θέσει ως διαρκείς στόχους τα παρακάτω κρίσιμα θέματα που αφορούν τα Πανεπιστήμια:

Πως θα διεκδικήσουμε τη χρηματοδότηση από την Πολιτεία που έχουν ανάγκη τα Πανεπιστήμια για να λειτουργήσουν στοιχειωδώς. Είναι γνωστό ότι τα Πανεπιστήμια μας έχουν υποστεί μειώσεις στη χρηματοδότηση που έχουν από την Πολιτεία της τάξης του 75% τα τελευταία 6 χρόνια της κρίσης. Η ύφεση όμως της οικονομίας δεν ξεπερνά το 30% τα αντίστοιχα χρόνια. Και αυτή η κατάσταση συνεχίζεται με όλες και με την τωρινή κυβέρνηση η οποία προχώρησε σε επιπλέον μείωση της χρηματοδότησης των Πανεπσιτημίων μας για τη νέα χρονιά, σε πλήρη αντίθεση με αυτά που έλεγε ένα μόλις χρόνο πριν, όταν ήταν αντιπολίτευση και όταν μαζί με όλη την Πανεπιστημιακή κοινότητα κατήγγειλε (ορθά) τις προηγούμενες κυβερνήσεις γι αυτή την κατάσταση. Αυτό λοιπόν είναι το Νο 1 σημείο που πρέπει να ενώσουμε τις φωνές μας και τις δυνάμεις μας όλοι μαζί.

Πως θα διεκδικήσουμε την εφαρμογή της απόφασης του ΣτΕ για την επαναφορά των αποδοχών μας στα επίπεδα του 2012, καθώς η τότε τεράστια μείωση που μας έγινε (3η στη σειρά) κρίθηκε αντισυνταγματική. Ήδη έχουμε κάνει νέες ενέργειες για να γίνει αποδεκτή η απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου. Ελπίζουμε σύντομα να έχουμε απτά αποτελέσματα. Χρειάζεται όμως όλοι μαζί ν’ αναδείξουμε το θέμα.

Πως θα διεκδικήσουμε νέες θέσεις για τα πανεπιστήμια. Νέες θέσεις μελών ΔΕΠ και ερευνητικού προσωπικού ώστε να ανακοπεί το brain drain και η πριμοδότηση των ξένων κρατών από τη χώρα μας σε υψηλότατου επιπέδου επιστημονικό προσωπικό που έχει εκπαιδευτεί με τους κόπους και τα χρήματα της ελληνικής κοινωνίας.

Πως θα διαμορφωθεί το νέο θεσμικό πλαίσιο των Πανεπιστημίων μας μέσα (ή έξω?) από τον Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία που έχει ανακοινώσει το Υπουργείο Παιδείας. Και σ’ αυτό το θέμα χρειάζεται να αναλώσουμε αρκετό χρόνο για να βρούμε τις βέλτιστες πρακτικές και να πετύχουμε τις απαραίτητες συναινέσεις που είναι αναγκαίες για να μπορέσουμε να εφαρμόσουμε το οποιοδήποτε νέο πλαίσιο. Θα πρέπει εδώ να επισημάνουμε, ότι πολλές μεταρρυθμίσεις (θετικές ή αρνητικές είναι πολλές φορές αμφιλεγόμενο ανάλογα και με τις θέσεις του καθενός) απέτυχαν να εφαρμοστούν λόγω της έλλειψης συναίνεσης από την Πανεπιστημιακή Κοινότητα.

Πως τα Πανεπιστήμια μας όχι μόνο θα συνεχίσουν να ανταποκρίνονται στο ρόλο τους και στις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας και των παιδιών μας, αλλά και πως συνεχώς θα βελτιώνονται στα πλαίσια του διεθνούς περιβάλλοντος και θα βελτιώνουν συνεχώς τη θέση τους μεταξύ των κορυφαίων Πανεπιστημίων παγκοσμίως.
Για όλα αυτά χρειάζεται ενότητα, συναίνεση, συνεργασία και επικέντρωση όλων μας στους βασικούς στόχους.
Α. Οικονομικά θέματα μελών ΔΕΠ και Πανεπιστημίων

Αλλαγή του απαράδεκτου μισθολογίου των μελών ΔΕΠ. Είναι ντροπή για την ελληνική κοινωνία αξιακά να δέχεται να τοποθετεί σε αυτά τα επίπεδα τις αμοιβές των καθηγητών Πανεπιστημίου στους οποίους θέλει να εμπιστεύεται τη σημαντικότερη περιουσία της, την ανώτατη εκπαίδευση των παιδιών της. Το ΣτΕ με την απόφαση του (4741/2014) δικαίωσε την προσφυγή μας σε πρότυπη δίκη και πλέον, υποχρέωσε την ελληνική πολιτεία να επαναφέρει τις αποδοχές ΟΛΩΝ των Πανεπιστημιακών στα επίπεδα του Αυγούστου του 2012. Βέβαια η «πρώτη φορά αριστερά» κυβέρνηση όχι μόνο ξέχασε όλα αυτά που έλεγε προεκλογικά, αλλά και αγνόησε επιδεικτικά την (υποχρεωτική στην εφαρμογή της βάση του Συντάγματος) απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου, μη εφαρμόζοντας την ούτε στους 3 που είχαν προσφύγει για λογαριασμό όλων. Από δω και πέρα, οι κύριοι στόχοι που έχουμε ήδη θέσει, είναι

η εφαρμογή της νέας απόφασης μέσω της νέας δικαστικής προσφυγής που κάναμε στο ΣτΕ. Επιτέλους η πολιτεία οφείλει να σέβεται τους θεσμούς. Οφείλει να εφαρμόσει τις αποφάσεις του ΣτΕ. Έχει τρείς μήνες διορία γι αυτό. Εμείς δε θα σταματήσουμε. Θα συνεχίσουμε μέχρι την οριστική δικαίωση.

η δημιουργία ενός ουσιαστικού ενιαίου ειδικού μισθολογίου που θα αποκαθιστά τις αδικίες που προέκυψαν μετά τους αυθαίρετους και αναιτιολόγητους διαχωρισμούς που συνέβησαν στα επιμέρους ειδικά μισθολόγια από το 2008 και μετά και θα τοποθετεί τις αποδοχές των Πανεπιστημιακών καθηγητών σε επίπεδα αξιοκρατίας σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά και διεθνή δεδομένα, σταματώντας παράλληλα αυτό το παράλογο καθεστώς των «επιδομάτων» με ενσωμάτωση τους ως ενιαίες αποδοχές. Ειδικά με τη νέα απόφαση, το Ανώτατο Δικαστήριο της χώρας, επιβάλλει στην πολιτεία, ότι και με το νέο μισθολόγιο (όταν θελήσει να το θεσμοθετήσει) οφείλει να καθορίσει τις αποδοχές των Πανεπσιτημιακών Καθηγητών στα ίδια ή μεγαλύτερα επίπεδα από αυτά που υπήρχαν πριν τις μειώσεις του 2012.

Διεκδίκηση περισσότερων πόρων για την Ανώτατη Εκπαίδευση και Έρευνα. Εδώ συμπεριλαμβάνεται τόσο η απ’ ευθείας χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων , όσο και οι νέες θέσεις μελών ΔΕΠ κυρίως, κονδύλια για την αναβάθμιση του εξοπλισμού και των κτιριακών υποδομών όπου απαιτείται.

Αναπροσαρμογή της παρακράτησης υπέρ των ΕΛΚΕ από την άσκηση ελευθέριου επαγγέλματος. Μετά από πολλά χρόνια επίπονων αγώνων για να πείσουμε για τα αυτονόητα, πετύχαμε να κάνουμε ένα βηματάκι προς τις θέσεις μας. Η παρακράτηση μειώθηκε από το 15% στο 7% αλλά θα πρέπει να επανέλθει ο υπολογισμός να γίνεται επί των «καθαρών» κερδών της δραστηριότητας του ελεύθερου επαγγέλματος. Επιπλέον θα πρέπει να θεσμοθετηθεί και για τα φυσικά πρόσωπα η διαδικασία της περαίωσης όπως θεσπίστηκε και για τις εταιρείες για όσους έχουν εκκρεμότητες από το παρελθόν. Εν τούτοις, εξακολουθούμε να πιστεύουμε οτι παρακρατήσεις αυτού του είδους αλλά και τέτοιου ύψους , με ασαφείς στόχους και κατάληξη και χωρίς αυτές να ονοματίζονται αν αποτελούν/συνιστούν τέλος ή φόρο ή ειδική εισφορά ή επιφορολόγηση, με την αόριστη μάλιστα διατύπωση ότι αξιοποιούνται για τις ανάγκες των Ιδρυμάτων, είναι απαράδεκτες.

Άμεση χρηματοδότηση των ΑΕΙ από την Πολιτεία ανάλογα με τις υπηρεσίες που αυτή ζητάει. Τα Παν/μια θα πρέπει να χρηματοδοτούνται από την Πολιτεία με βάση τις υπηρεσίες που εκείνη ζητά από αυτά. Αυτές πρέπει να αποτιμηθούν και να κοστολογηθούν. Π.χ. αν υπολογιστεί ότι το κόστος εκπαίδευσης για τον κάθε φοιτητή είναι 1 ευρώ κατ’ έτος και η Πολιτεία θέλει να στείλει στα πλαίσια της δωρεάν παιδείας 70.000 φοιτητές στα Παν/μια, θα πρέπει να τα χρηματοδοτήσει με 70.000 ευρώ. Εάν αποφασίσει να διαθέσει 40.000 ευρώ, θα στείλει 40.000 φοιτητές.

Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών. Θα πρέπει να ενισχυθούν αλλά παράλληλα να είναι και υπό συνεχή αξιολόγηση. Όχι μόνο δε θα πρέπει να αφαιρέσουμε ή να περιορίσουμε τη δυνατότητα λειτουργίας τους με δίδκατρα, αλλά θα πρέπει να βοηθήσουμε και για επιπλέον πόρους χρηματοδότησης. Η επιπλέον αμοιβή των διδασκόντων σε αυτά, στα πλαίσια που συμβάλλει στο υψηλό επίπεδο ποιότητας των σπουδών που παρέχουν δεν πρέπει να αποθαρρύνεται. Θα πρέπει να ενισχύσουμε τις προσπάθειες των Πανεπιστημίων να παρέχουν προγράμματα συνδεδεμένα με τις ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας, τόσο ελληνόφωνα όσο και ξενόγλωσσα.

Ελεύθερη ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Το κάθε Παν/μιο θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα στα πλαίσια της αυτονομίας του με απόφαση της Συγκλήτου να οργανώνει ξενόγλωσσα εκπαιδευτικά προγράμματα και με δίδακτρα σε όλα τα επίπεδα. Θα μπορεί έτσι (όπου έχει δυνατότητα, ανάλογα με τους πόρους και τις υποδομές του κάθε τμήματος και Σχολής) να εισάγει φοιτητές πέραν του αριθμού που μπαίνουν με τις πανελλαδικές εξετάσεις στα πλαίσια της δωρεάν εκπαίδευσης. Θα μπορεί η Πολιτεία να ζητήσει από τα Παν/μια να δίδουν σημαντικό αριθμό υποτροφιών στα δίδκατρα μετά το 2ο έτος σε όσους αριστεύουν. Η ρύθμιση αυτή εκτιμάται ότι θα έχει άμεσα θετικά αποτελέσματα σε πολλά επίπεδα. Θα μπορεί να εισάγει και αλλοδαπούς φοιτητές. Θα μπορεί ν’ αναπτυχθεί μια υψηλής ποιότητας «εκπαιδευτική βιομηχανία» στη χώρα μας. Αυτό το μέτρο δε θα μπορέσει να αποδώσει άμεσα, αλλά εκτιμάται ότι εάν τα Πανεπιστήμια δουλέψουν σοβαρά πάνω σε τέτοια προγράμματα μέσα 5-10 χρόνια θα έχει γίνει μια πολύ μεγάλη πηγή εσόδων γι αυτά, για την ελληνική οικκονομία αλλά και κυρίως θα δημιουργηθεί μια μεγάλη μάζα αλλοδαπών φοιτητών που θα έχουν εκπαιδευτεί στα ελληνικά Παν/μια με ότι αυτό σημαίνει για τη χώρα. Ένα από τα καλύτερα παραδείγματα προς αυτή την κατεύθυνση είναι τα ξενόγλωσσα προγράμαμτα τουριστικής εκπαίδευσης που εδώ και χρόνια ζητά από την Πολιτεία την άδεια το Πανεπσιτήμιο Αιγαίου να αναπτύξει.

Εκπαιδευτικά προγράμματα εξ’ αποστάσεως. Όλα τα ελληνικά Πανεπιστήμια θα πρέπει να μπορούν ν’ αναπτύξουν τέτοια προγράμματα σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, τόσο ελληνόφωνα όσο και ξενόγλωσσα, που τώρα μόνο το ΕΑΠ μπορεί. Είναι προφανή τα πλεονεκτήματα αυτής της ιδέας που δε χρειάζονται περαιτέρω ανάλυση.

Εταιρείες έντασης γνώσης (spin-off). Θα πρέπει να ενισχυθεί επί της ουσίας η επιχειρηματικότητα στα Πανεπιστήμια. Είναι τόσο προφανή τα πλεονεκτήματα που δε χρειάζεται ν’ αναλυθούν ειδικότερα.

Δια βίου μάθηση. Θα πρέπει να ενισχυθεί και να ενθαρυνθεί η ανάπτυξη τέτοιων προγραμμάτων.

Αξιολόγηση. Τα Παν/μια θα αξιολογούνται τόσο για την εκπαιδευτική τους λειτουργία από την ΑΔΙΠ, όσο και για την διοικητικοοικονομική τους λειτουργία από το Ελελγκτικό Συνέδριο.

Β. Θεσμικά θέματα μελών ΔΕΠ και Πανεπιστημίων

Από τα ποιό σημαντικά πράγματα είναι να διεκδικήσουμε την αυτονομία των Πανεπιστημίων, που τόσο πολύ σήμερα απ’ ότι ποτέ είναι αναγκαία και η σημαντικότερη συνθήκη για να σταθούν στα πόδια τους και να αναβαθμιστούν. Μέσα από αυτή την αυτονομία, τα Πανεπιστήμια θα μπορέσουν να βρουν επιπλέον πόρους και θα τους δοθεί η δυνατότητα ν’ αυξησουν τη φήμη τους και την επιρροή τους, τόσο στην ελληνική κοινωνία όσο και στο εξωτερικό.

Αναδείξαμε και υποστηρίξαμε τα προηγούμενα χρόνια, την αναγκαιότητα μεταρρύθμισης του θεσμικού πλαισίου των ΑΕΙ και συνταχθήκαμε με όλες εκείνες τις πανεπιστημιακές δυνάμεις που υποστήριξαν αυτή την αναγκαιότητα με στόχο την βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου και την προώθηση της ερευνητικής δραστηριότητος στο δημόσιο πανεπιστήμιο. Οι μεταρρυθμιστικές δυνάμεις στα Πανεπιστήμια χρειάζονται ένα νέο όραμα και ένα νέο πλαίσιο λειτουργίας. Η βάση του πλαισίου αυτού θα πρέπει να είναι η μέγιστη αυτονομία των Πανεπιστημίων. Η εποπτεία της πολιτείας θα πρέπει να είναι σε βασικά επίπεδα αρχών μόνο. Και η χρηματοδότηση από αυτήν να συνδέεται με τις υπηρεσίες που παρέχουν τα Πανεπιστήμια στην ελληνική κοινωνία και με την αξία τους.

Πολύ σημαντική προτεραιότητα σήμερα είναι να προχωρήσουν οι εξελίξεις και μονιμοποιήσεις των μελών ΔΕΠ που έχουν «παγώσει» λόγω τεχνικών προβλημάτων του ΑΠΕΛΛΑ. Αυτό θα πρέπει να ξεπεραστεί και δε θα πρέπει στο μέλλον, οι εξεξλίξεις και μονιμοποιήσεις των μελών ΔΕΠ να εξαρτώνται από τέτοια τεχνικά προβλήματα.

Με τις παρεμβάσεις μας στο παρελθόν, πετύχαμε σημαντικές προόδους στο νομοθετικό πλαίσιο. Η εκλογή των Κοσμητόρων από τα μέλη ΔΕΠ και των πρυτάνεων (αργότερα) από τα μέλη ΔΕΠ, η διατήρηση του Τμήματος ως της βασικής εκπαιδευτικής μονάδας, η διατήρηση των Τομέων (που ενσωματώθηκαν νωρίς, στο Νόμο 4076/2012). Επιπροσθέτως, μετά από δική μας πρόταση στην τότε ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας προβλέφθηκαν στον Νόμο 4115/2013 επιπλέον ευνοϊκές μεταβατικές ρυθμίσεις για τις εξελίξεις των μελών Δ.Ε.Π. όπως βελτίωση των χρονικών ορίων των εξελίξεων για τους Λέκτορες, μονιμοποίηση στη βαθμίδα του Επίκουρου Καθηγητή στην 3ετία για όλους και άμεση αίτηση για εξέλιξη στην βαθμίδα του Αναπληρωτή Καθηγητή, 3ετία για εξέλιξη (στους υπηρετούντες αρχικά και αργότερα για όλους) στους Αναπληρωτές Καθηγητές. Παρ΄ όλο όμως που θεωρούμε ότι το νέο θεσμικό πλαίσιο για τα ΑΕΙ, βελτιώθηκε σημαντικά σε σχέση με το αρχικό σχέδιο του 4009, πιστεύουμε ότι απαιτούνται περαιτέρω σημαντικές αλλαγές στο πλαίσιο αυτό προς την κατεύθυνση της μεταρρύθμισης του δημόσιου πανεπιστημίου σε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό πλαίσιο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Τέτοιες αλλαγές υπέδειξε η ΠΟΣΔΕΠ στη διάρκεια της Προεδρίας μας, μερικές μάλιστα από τις οποίες με ΟΜΟΦΩΝΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ των οργάνων της, πράγμα πρωτοφανές για την ΠΟΣΔΕΠ. Οι σημαντικότερες από αυτές τις αποφάσεις που ελήφθησαν στη συνεδρίαση της Διοικούσας Επιτροπής του Φεβρουαρίου 2014 στη Θεσσαλονίκη, ήταν:

Απόφαση – αίτημα της ΠΟΣΔΕΠ για την αλλαγή της αποτυχημένης διαδικασίας εκλογής και εξέλιξης μελών ΔΕΠ, με καθιέρωση της διαφάνειας της διαδικασίας και της διεύρυνσης των εκλεκτορικών σωμάτων ώστε να πάψει να συμβαίνει να εκλέγονται μέλη ΔΕΠ από 4 άτομα που συνεδριάζουν χωρίς να το γνωρίζει κανένας. Έτσι άλλαξαν τα εκλεκτορικά, ίσως όχι με τον καλύτερο τρόπο, αφού δεν υιοθετήθηκε η πρόταση της ΠΟΣΔΕΠ, αλλά τουλάχιστον προς καλύτερη κατεύθυνση.

Απόφαση – αίτημα της ΠΟΣΔΕΠ για την αλλαγή του καθεστώτος προεπιλογής από το ΣΙ των υποψηφίων Κοσμητόρων και Πρυτάνεων. Οι εκλέκτορες είναι τα μέλη ΔΕΠ και αυτοί και μόνο αυτοί θα πρέπει να αποφασίζουν με την ψήφο τους μέσω ελεύθερα κατατιθέμενων υποψηφιοτήτων χωρίς προεπιλογές και φίλτρα. Κι αυτή η θέση υιοθετήθηκε και βελτιώνει τα πράγματα.

Απόφαση – αίτημα της ΠΟΣΔΕΠ προς τις διοικήσεις των Πανεπιστημίων για επίσπευση θεσμοθέτησης νέων οργανισμών και εσωτερικών κανονισμών, μέσα από ανοιχτές και διαφανείς διαδικασίες, που τόσο τους έχουν ανάγκη τα Ιδρύματα μας. Χρειαζόμαστε περισσότερη προσπάθεια εδώ ώστε η διαδικασία αυτονομίας των ιδρυμάτων μας να ξεκινήσει από το εσωτερικό τους.

Απόφαση – αίτημα της ΠΟΣΔΕΠ προς τα αρμόδια Υπουργεία για αλλαγή της καταστροφικής για τα Πανεπιστήμια διαδικασίας διαθεσιμότητας – κινητικότητας των διοικητικών υπαλλήλων τους. Δυστυχώς παρ’ ότι ματαιώθηκε αυτή η καταστροφική διαδικασία, έχει αφήσει βαριά τραύματα στα Πανεπιστήμια και είναι άγνωστο πότε αυτά θα κλείσουν.

Απόφαση – αίτημα της ΠΟΣΔΕΠ για ολοκλήρωση των διορισμών των εκλεγέντων εδώ και χρόνια συναδέλφων μας των οποίων εκκρεμούσαν οι διορισμοί. Αυτό ολοκληρώθηκε σε χρόνο –ρεκόρ που δεν το περίμενε ακόμη και ο πιο αισιόδοξος από εμάς, καθώς διορίστηκαν περίπου 750 συνάδελφοι από τον Ιανουάριο έως τον Ιούνιο του 2014. Είναι σημαντικό ότι δόθηκαν τα τελευταία 2 χρόνια 1.000 νέες θέσεις στα Πανεπιστήμια (και 50 επιπλέον στις Ιατρικές Σχολές από θέσεις του ΕΣΥ). Ελπίζουμε οι διορισμοί των συναδέλφων που θα εκλεγούν να ολοκληρωθούν χωρίς προβλήματα, καθώς υπάρχουν αρκετές ανησυχίες γι αυτό.

Απόφαση – αίτημα της ΠΟΣΔΕΠ για την τροποποίηση της διάταξης του Νόμου Ν4093/2012, η οποία θέτει αυτοδικαίως σε αργία δημοσίους λειτουργούς, χωρίς αυτοί να έχουν καταδικαστεί τελεσίδικα, για αδικήματα που δεν διαπράχθηκαν κατά την άσκηση των κυρίων καθηκόντων του λειτουργήματός τους (οπότε και η θέση τους σε αργία θα δικαιολογούνταν), αλλά κατά την άσκηση προσθέτων καθηκόντων διαχειριστικής φύσεως, που τους ανατίθενται παράλληλα προς το κύριο λειτούργημα που ασκούν. Τούτο δε, διότι η κύρωση προσβάλλει κατά τρόπο δυσανάλογο όχι την πρόσθετη θέση τους, όπως ενδεχομένως θα έπρεπε, αλλά την κύρια εργασία τους. Εάν η επίμαχη ρύθμιση δεν εξειδικευτεί κατά τα ανωτέρω διαλαμβανόμενα, κανείς δημόσιος λειτουργός δεν πρόκειται στο εξής να δεχτεί να αναλάβει πρόσθετα διαχειριστικά καθήκοντα από το φόβο μη χάσει όχι απλώς την πρόσθετη θέση του, αλλά και την κύρια δουλειά του, χωρίς να έχει κατ’ ελάχιστον τη δυνατότητα να υπερασπίσει τον εαυτό του ενώπιον του αρμόδιου ποινικού δικαστή.

Πετύχαμε σημαντικές αλλαγές – προσθήκες στο νομικό πλαίσιο για τα μέλη ΔΕΠ (κυρίως με το Ν.4115/13). Βελτίωση των χρονικών ορίων των εξελίξεων για τους Λέκτορες (μόνιμους ή με θητεία), τους Επίκουρους και τους Αναπληρωτές Καθηγητές, δυνατότητα απ’ ευθείας εξέλιξης των Επικ. Καθηγητών που υπηρετούσαν πριν την καθιέρωση του 4009, θεσμοθέτηση του Πανεπιστημιακού υποτρόφου με διαδικασίες απ’ ευθείας από το Τμήμα κ.λ.π.

Βαθμίδες μελών ΔΕΠ. Οι βαθμίδες θα πρέπει να είναι 4. Λέκτορας, Επίκουρος Καθηγητής, Αναπληρωτής Καθηγητής, Καθηγητής. Τρία χρόνια ελάχιστη παραμονή στην κάθε βαθμίδα. Δυνατότητα μονιμοποίησης στα βαθμίδα του επίκουρου Καθηγητή μετά από τρία χρόνια θητεία στη βαθμίδα.

Θέσεις μελών ΔΕΠ. Όλες οι θέσεις που κενώνονται λόγω παραίτησης ή αφυπηρέτησης να επιστρέφονται για προκήρυξη στα Τμήματα όπου υπήρχαν και να ισχύσει και για τα ΑΕΙ η παράγραφος 11 του άρθρου 16 του Ν 4386/2016 που υπήρχε επίσης στη παράγραφο 9 του άρθρου 18 του 4310/2014 για το προσωπικό των ερευνητικών κέντρων όπου αναφέρεται: «Αν κενωθεί η οργανική θέση ή αποχωρήσει, για οποιοδήποτε λόγο, προσωπικό που υπηρετεί ως μόνιμο σε ερευνητικό κέντρο που έχει χαρακτήρα Ν.Π.Δ.Δ., η θέση δεν καταργείται, αλλά διατηρείται και μπορεί να επαναπροκηρύσσεται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.» Είναι λογικό να αντιμετωπίζονται με ενιαίο τρόπο τέτοια θέματα μέσα στον ενιαίο χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας που και η Κυβέρνηση αλλά και η Αντιπολίτευση υιοθετούν «και δεν μπορούν να υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά».

Εκλογή μελών ΔΕΠ. Τα μέλη ΔΕΠ θα πρέπει να εκλέγονται με πλήρη διαφάνεια στα πλαίσια της ΓΣ του τμήματος (θεσμοθετήθηκε πρόσφατα με το Ν. 4386/16) από εκλεκτορικά σώματα σύμφωνα με την πρόταση της ΠΟΣΔΕΠ με επαναφορά των τριών συνιστωσών Τομέας – Τμήμα – Εξωτερικοί, στις επιτροπές επιλογής και εξέλιξης, σε αναλογία 5-5-5. Δηλαδή το 1/3 της επιτροπής θα προέρχεται από τον Τομέα και θα είναι του ιδίου ή συναφούς γνωστικού αντικειμένου σύμφωνα με το μητρώο εσωτερικών εκλεκτόρων, το 1/3 θα προέρχεται μετά από κλήρωση από όλους τους υπολοίπους Τομείς και το 1/3 μετά από κλήρωση από το μητρώο εξωτερικών εκλεκτόρων ίδιου ή συναφούς γνωστικού αντικειμένου. Το εν λόγω σύστημα είχε λειτουργήσει για πολλά χρόνια με θετικά αποτελέσματα και σύμφωνα με τη μεγάλη πλειοψηφία των μελών ΔΕΠ που υπηρετούν σήμερα στα ΑΕΙ ήταν το πιο επιτυχημένο. Οι εκλογές θα γίνονται σε αυστηρά συγκεκριμένες προθεσμίες. Εάν αυτές δεν τηρούνται, αυτό θα πρέπει να αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα για τους υπαίτιους.

Αποδοχές Μελών ΔΕΠ. Δημιουργία ενός ουσιαστικού ενιαίου ειδικού μισθολογίου που θα αποκαθιστά τις αδικίες που προέκυψαν μετά τους αυθαίρετους και αναιτιολόγητους διαχωρισμούς που συνέβησαν στα επιμέρους ειδικά μισθολόγια από το 2008 και μετά και θα τοποθετεί τις αποδοχές των Πανεπιστημιακών καθηγητών σε επίπεδα αξιοκρατίας σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά και διεθνή δεδομένα, σταματώντας παράλληλα αυτό το παράλογο καθεστώς των «επιδομάτων» με ενσωμάτωση τους ως ενιαίες αποδοχές. Επιπλέον, θα έχουν τη δυνατότητα επιπλέον αμοιβής από όλων των ειδών τα προγράμματα που θα αναπτύσσει το Παν/μιο (εκπαιδευτικά, ερευνητικά, δια βίου μάθησης κ.λ.π.), αλλά και από επιχειρηματική δραστηριότητα μέσα στο Πανεπιστήμιο και άσκηση ελεύθερου επαγγέλματος.

Επιστημονικοί Συνεργάτες – Μεταπτυχιακοί Υπότροφοι. Στη παράγ. 20 του άρθρου 9 των Μεταβατικών Διατάξεων για την Ανώτατη Παιδεία του Υπ. Παιδείας που τροποποιεί τη παράγραφο 7 του άρθρου 24 του ν.4009/2011 (Α’ 195) που ορίζει ότι «Για την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών του ιδρύματος κατά τη διάρκεια των αδειών που προβλέπονται στο άρθρο 27, καθώς και κατά τη διάρκεια της αναστολής καθηκόντων, είναι δυνατή η χρήση των μη καταβαλλομένων αποδοχών για πρόσκληση επισκεπτών καθηγητών ή ερευνητών από Α.Ε.Ι. της αλλοδαπής, ή και πρόσληψης με συμβάσεις ιδιωτικού έργου επιστημόνων του άρθρου 5 του π.δ. 407/80 (Α’ 112) ή του άρθρου 19 του ν.1404/1983 (Α΄ 173). Το όφελος για τα ΑΕΙ είναι προφανές, καθώς τα κονδύλια που υπάρχουν, αντί να κάθονται θα αξιοποιούνται για όσο χρόνο ισχύει η άδεια άνευ αποδοχών, ώστε να καλύπτονται τα κενά που δημιουργούνται από τις άδειες ή την περίοδο αναστολής καθηκόντων μελών ΔΕΠ.

Επιχειρηματική δραστηριότητα μελών ΔΕΠ. Θα μπορούν να συμμετέχουν σε οποιασδήποτε μορφής εταιρεία υπό την αιγίδα του Παν/μίου και να αναπτύσσουν ελεύθερα οποιαδήποτε δραστηριότητα. Οι εταιρείς αυτές θα αποδίδουν παρακράτηση 5% επί των κερδών τους ως overhead προς το Παν/μιο.

Σχολές Επιστημών Υγείας. Τα μέλη ΔΕΠ των ΣΕΥ που υπηρετούν σε Νοσοκομεία, έχουν όλες τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των μελών ΔΕΠ των άλλων Σχολών. Για το κλινικό έργο που παρέχουν επιπλέον του Πανεπιστημιακού τους έργου, αμοίβονται ξεχωριστά από το Νοσοκομείο στο οποίο παρέχουν τις υπηρεσίες τους. Υποχρεώνονται να συμμετέχουν στις εφημερίες (εκτός από τη βαθμίδα του Καθηγητή που είναι προεραιτικό) σύμφωνα με το πρόγραμμα εφημεριών της κλινικής τους. Η αμοιβή για τις εφημερίες θα είναι η ίδια με των αντίστοιχων επιστημόνων του ΕΣΥ με την ακόλουθη αναλογία στις βαθμίδες: Λέκτορας (με ειδικότητα) – Επιμ. Α’, Επικ. Καθηγητής – Διευθυντής ΕΣΥ, Αναπλ. Καθηγητής και Καθηγητής – Συντονιστής Διευθυντής ΕΣΥ

Αφυπηρέτηση των καθηγητών: Σχετικά με την ηλικία αφυπηρέτησης των καθηγητών, θα μπορούσε να παραταθεί σε εθελοντική βάση, καθώς στην πλειοψηφία των τμημάτων των ελληνικών Πανεπιστημίων υπάρχουν σημαντικά κενά σε γνωστικά αντικείμενα λόγω της δραματικής μείωσης του αριθμού των καθηγητών τα τελευταία έτη και την απουσία νέων θέσεων. Ακόμη και οι νέες θέσεις που ανακοινώθηκαν φέτος στα Πανεπιστήμια, λόγω των χρονοβόρων διαδικασιών εκλογής δεν αναμένεται να στελεχώσουν τα Ιδρύματα πριν από τη μεθεπόμενη ακαδημαϊκή χρονιά (Σεπτέμβριος 2017). Προτείνουμε λοιπόν την αύξηση του ορίου ηλικίας αφυπηρέτησης για όποιον το επιθυμεί, στα 70 έτη, μόνο όμως με εκπαιδευτικά και ερευνητικά καθήκοντα, χωρίς διοικητικά καθήκοντα (διευθυντής εργαστηρίου ή κλινικής, διευθυντής τομέα, πρόεδρος τμήματος κ.λ.π.). Η προτεινόμενη διατύπωση είναι η εξής:

«Η παρ. 4 του άρθρου 7 του Ν 3194/2003 (ΦΕΚ 267/20.11.03 τ. Α’) τροποποιείται ως ακολούθως :

α) Τα Μέλη ΔΕΠ πανεπιστημίων ή Ε.Π. ΤΕΙ αποχωρούν από την υπηρεσία την 31η Αυγούστου του έτους, κατά τη διάρκεια του οποίου συμπληρώνουν το 67ο έτος της ηλικίας, ανεξάρτητα αν γεννήθηκαν πριν ή μετά την ημερομηνία αυτή.

β) Μέλη ΔΕΠ ή Ε.Π. ΤΕΙ που συμπληρώνουν το 67ο έτος ηλικίας μπορούν να παραμείνουν στην υπηρεσία τους σε προσωποπαγή θέση, εφ’ όσον το επιθυμούν, μέχρι την συμπλήρωση του 70ου έτους μετά από αίτησή τους.

γ) Τα Μέλη ΔΕΠ της ανωτέρω παραγράφου σε προσωποπαγή θέση δεν μπορούν να εκλέγονται, κατέχουν ή τοποθετούνται σε οποιαδήποτε διοικητική θέση ή όργανα των Ιδρυμάτων.

Ειδικά θέματα Οδοντιατρικών Σχολών. Στις δύο Οδοντιατρικές Σχολές της χώρας μας, εκτός από θεωρητική εκπαίδευση των φοιτητών στις αίθουσες και τα εργαστήρια παρέχεται και πλήρης θεραπεία σε εκατοντάδες ασθενείς καθημερινά που σε αντίθεση με τις άλλες θεωρητικές Σχολές πρέπει για την ασφάλεια των ασθενών, να διατηρούνται κάποια υψηλά standards που απαιτούν: α) Μεγαλύτερο αριθμό μελών ΔΕΠ / φοιτητές β) ενίσχυση με τεχνικό και εξειδικευμένο νοσηλευτικό προσωπικό (για αποστείρωση, διάθεση εργαλείων και υλικών) δ) Κάλυψη αστικής ευθύνης των μελών ΔΕΠ, και τέλος ε) Χορήγηση του «Ειδικού επιδόματος» και στους Οδοντιάτρους Πανεπιστημιακούς , κατ’ αντιστοιχία με τους Ιατρούς, για τη παροχή κλινικού έργου που παρέχουν σε ασθενείς στις Οδοντιατρικές Σχολές
Γ. Αυτονομία και χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων.

Η θεωρητικά κατοχυρωμένη αυτονομία των Πανεπιστημίων μας στην πράξη λίγες δυνατότητες αφήνει στα Πανεπιστήμια να καθορίσουν «τα του οίκου τους». Σημαντικό ήταν η συμφωνία μεταξύ Συνόδου Πρυτάνεων και Υπουργού Παιδείας για θεσμοθέτηση 3μερούς συμφωνίας (Υπουργείο Παιδείας, Σύνοδος Πρυτάνεων και ΑΔΙΠ) για τον καθορισμό του τελικού αριθμού των φοιτητών που θα εκπαιδεύονται στα Ιδρύματα, αλλά δυστυχώς η τωρινή κυβέρνηση το σταμάτησε.

Η χρηματοδότηση που υπάρχει αυτή τη στιγμή είναι ανεπαρκέστατη για το έργο που ζητάει η Πολιτεία και η ελληνική κοινωνία από αυτά. Η χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων θα πρέπει να γίνεται από την Πολιτεία με συγκεκριμένο σχέδιο και στόχο και με το δεδομένο ότι η Παιδεία δεν είναι δαπάνη, αλλά επένδυση. Και για την Ελλάδα είναι επένδυση στην πιο προσοδοφόρα πηγή, που είναι το ανθρώπινο δυναμικό. Δυστυχώς αυτό το δυναμικό, τα τελευταία χρόνια της κρίσης στελεχώνει σχεδόν αποκλειστικά μόνο ιδρύματα του εξωτερικού. Η όποια επένδυση και παραγωγή γίνεται στην Ελλάδα αποδίδει ωφέλη σε ξένες χώρες. Αυτό πρέπει να το αναστρέψουμε. Και επιπλέον, πρέπει να το αναδείξουμε σε πλεονέκτημα των Δημόσιων Πανεπιστημίων μας και της Δημόσιας Ανώτατης Εκπαίευσης της χώρας, καθώς αναδεικνύει την ποιότητα των πτυχιούχων μας, άρα και την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου των Πανεπιστημίων μας.

Ενδυνάμωση του Δημόσιου Πανεπιστημίου και επιδίωξη της ενίσχυσης της αριστείας στα Πανεπιστήμια. Η ενίσχυση και διεύρυνση των μονάδων αριστείας οι οποίες προφανώς και υπάρχουν δεν είναι όμως αυτοσκοπός. Αυτές δε μπορούν να αναπτυχθούν αυτόνομα και συνεπώς δε μπορούμε να μιλάμε μόνο γι αυτές. Πρέπει να ενδυναμωθεί συνολικά το δημόσιο Παν/μιο και μέσα από αυτή τη διαδικασία να “φυτρώνουν” και να αναπτύσσονται οι μονάδες αριστείας. Κι όχι να “ποτίζονται” μόνο αυτές. Μόνο έτσι δε θα μαραθούν κι αυτές.

Επιπλέον, θα πρέπει να υπάρχει σταθερό και διαρκές πρόγραμμα για την προκήρυξη νέων θέσεων μελών ΔΕΠ. Τα οφέλη είναι πολλαπλά αλλά και η αναγκαιότητα προφανής. Ανανέωση δυναμικού, κίνητρα στους νέους επιστήμονες να παραμείνουν στη χώρα μας, φραγή στο φαινόμενο εξαγωγής εγκεφάλων.

Η Παιδεία συνολικά αλλά και ειδικότερα η Ανώτατη, δε μπορεί να εντάσσονται στο πλαίσιο μείωσης του Δημόσιου Τομέα, και σε λογικές 1 προς 5 ή 1 προς 10. Η ΠΟΣΔΕΠ θα πρέπει να πρωτοστατήσει να καταργηθεί κάθε τέτοιος περιορισμός στο χώρο της Παιδείας.

Δ. Σχολές Επιστημών Υγείας

Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία

Τα Νοσοκομεία Αρεταίειο και Αιγινήτειο είναι τα μόνα σήμερα αμιγώς Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία της χώρας, καθώς ανήκουν στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και η χρηματοδότηση τους βαρύνει αποκλειστικά το Υπουργείο Παιδείας. Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια η οικονομική στενότητα στη χρηματοδότηση, έχει αναγκάσει την διοίκηση του Αρεταιείου να προχωρήσει σε επώδυνα μέτρα, όπως σύμπτυξη νοσηλευτικών θαλάμων κ.ά. που πρακτικά μειώνουν σε απαράδεκτο βαθμό τη λειτουργικότητα του Νοσοκομείου.

Ζητούμε μεγαλύτερη και απρόσκοπτη χρηματοδότηση των Πανεπιστημιακών Νοσοκομείων, τη θεσμοθέτηση νέων οργανισμών λειτουργίας αλλά και τη λειτουργία αμιγώς Πανεπιστημιακών Νοσοκομείων σε όλες τις Ιατρικές Σχολές που η λειτουργία τους να είναι προσαρμοσμένη και στον εκπαιδευτικό τους ρόλο, με δημιουργία οργανισμών που να καθορίζουν το διακριτό τους ρόλο και να αναδεικνύουν ως πρώτο και κυριότερο στόχο τους την εκπαίδευση των φοιτητών.
Προς αυτή την κατεύθυνση είχαμε πετύχει 2 σημαντικά βήματα:

την επαναφορά του θεσμού του Αναπλ. Διοικητή Ακαδημαϊκών υποθέσεων στα Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία του ΕΣΥ, ο οποίος θα διορίζεται από τον Υπουργό Υγείας μέσα από μια λίστα 3 ονομάτων που θα υποβάλλει η οικεία Ιατρική Σχολή.

Τη δημιουργία από τον Υπουργό Υγείας ειδικής επιτροπής για την αναμόρφωση του Οργανισμού των Πανεπιστημιακών Νοσοκομείων, αποτελούμενη από στελέχη και των 2 εμπλεκόμενων Υπουργείων, Υγείας και Παιδείας, και Πανεπιστημιακών Καθηγητών, υπό την προεδρία του Προέδρου της ΠΟΣΔΕΠ.
Δυστυχώς η τωρινή κυβέρνηση, μη εφαρμόζοντας το νόμο, κατήργησε στην πράξη το θεσμό του Αναπλ. Διοικητή Ακαδ. Υποθέσεων καθώς δεν έχει διορίσει κανέναν σε κανένα Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο. Επιπλέον, κατήργησε την επιτροπή για τους οργανισμούς των Παν/κών Νοσοκομείων και έφτιαξε άλλη, αγνοώντας στην αρχή πλήρως το Πανεπιστήμιο και τις Ιατρικές Σχολές. Μετά από την αντίδραση μας, συμπεριέλαβε έναν εκπρόσωπο (στους 5) των Ιατρικών Σχολών. Αλλά είναι σαφές ότι η πλειοψηφία στην Επιτροπή είναι εναντίον των θέσεων των Ιατρικών Σχολών. Πρέπει να συνεχίσουμε την προσπάθεια και για τα δύο θέματα. Ήδη έχουμ επροσφύγει εναντίον του Υπουργού Υγείας για την υπόθεση του Αναπλ. Διοικητή. Είμαστε σε ετοιμότητα και για τους Οργανισμούς των Πανεπιστημιακών Νοσοκομείων.

Πρέπει να θεσμοθετηθεί διυπουργικό όργανο μεταξύ Υπουργείων Παιδείας και Υγείας, που θα χειρίζεται αποκλειστικά τα θέματα των πανεπιστημιακών Νοσοκομείων, και των Καθηγητών Πανεπιστημίου που υπηρετούν σε αυτά.
ΘΕΣΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ που αφορούν μέλη ΔΕΠ που είναι τοποθετημένα σε Νοσοκομεία

Πλήρης, μη αποκλειστική απασχόληση Πανεπιστημιακών ιατρών που είναι τοποθετημένοι από το Πανεπιστήμιο σε Νοσοκομεία του ΕΣΥ, όπως ισχύει για όλους τους Πανεπιστημιακούς της χώρας. Ζητάμε να εφαρμοστεί πλήρως το νομικό πλαίσιο που ισχύει για όλους τους Πανεπιστημιακούς σε όλους όσους είναι τοποθετημένοι στα Νοσοκομεία.

Δημιουργία νέων οργανισμών στα Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία, προσανατολισμένων στον Πανεπιστημιακό – εκπαιδευτικό τους χαρακτήρα.

Τροποποίηση των διατάξεων του Νόμου 3754 (Αρ. ΦΕΚ 43, τ. Α’, 11-3-2009) που θίγουν και υποβαθμίζουν την ύπαρξη και λειτουργία των Πανεπιστημιακών στα Νοσοκομεία.

Αντιστοιχία Πανεπιστημιακών προς γιατρούς του ΕΣΥ. Η αντιστοιχία (για λόγους μόνο λειτουργικούς) θα πρέπει να είναι: Καθηγητές – Συντονιστές Διευθυντές ΕΣΥ, Αναπληρωτές και Επίκουροι Καθηγητές – Διευθυντές ΕΣΥ και Λέκτορες – Επιμελητές Α΄, όπως προεβλέπετο στο Φ.Ε.Κ 311/20-4-1995,Υπουργική Απόφαση Υ4α/3428, Άρθρο Πρώτο, Παραγ. 2.

Εκπροσώπηση Πανεπιστημιακών (όλων των βαθμίδων) στα Διοικητικά και Επιστημονικά όργανα του Νοσοκομείου, σε όλα τα Νοσοκομεία που είναι τοποθετημένες Πανεπιστημιακές κλινικές ή/και εργαστήρια.

Επέκταση της διάταξης για τον Αναπλ. Διοικητή των Παν/κών Νοσοκομείων και στα μικτά Νοσοκομεία, με όλες τις αρμοδιότητες που προβλέπονται από το Νόμο.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ που αφορούν μέλη ΔΕΠ που είναι τοποθετημένα σε Νοσοκομεία

Αναγνώριση του κλινικού και εργαστηριακού έργου που καθημερινά προσφέρουν οι Πανεπιστημιακοί γιατροί και απόδοση πλήρους αμοιβής, ισότιμης των γιατρών του ΕΣΥ, σε όλους για το έργο αυτό.

Αμοιβή εφημεριών Μελών ΔΕΠ που είναι τοποθετημένα από το Πανεπιστήμιο σε Νοσοκομεία του Υπουργείου Υγείας, τουλάχιστον ισότιμη με των συναδέλφων μας του ΕΣΥ.

Θα πρέπει οι εφημερίες των μελών ΔΕΠ να υπολογίζονται ως εξής:

Αμοιβή εφημερίας Λέκτορα ίση με την αμοιβή του Επιμελητή Α’

Αμοιβή εφημερίας Επίκουρου και Αναπλ. Καθηγητή ίση με την αμοιβή του Διευθυντή ΕΣΥ

Αμοιβή εφημερίας Καθηγητή ίση με την αμοιβή του Συντ. Διευθυντή ΕΣΥ
Οικονομική ενίσχυση των Κλινικών των Οδοντιατρικών Σχολών, οι οποίες προσφέρουν υψηλού επιπέδου κοινωνικό έργο σε μεγάλο αριθμό οδοντιατρικών ασθενών. Συγκεκριμένα προτείνεται η ενίσχυση υποδομών και μέσων ελέγχου διασποράς λοιμώξεων, ακτινοπροστασίας και περιβαλλοντικής επαγρύπνησης.

Ενσωμάτωση στη μισθοδοσία των Μελών ΔΕΠ των Οδοντιατρικών Σχολών που παρέχουν κλινικό έργο στις Κλινικές των Πανεπιστημίων Αθηνών και Θεσσαλονίκης , του προβλεπόμενου από το Νόμο 4009/11 Κλινικού επιδόματος το οποίο όμως χορηγείται μόνον στου απασχολούμενους σε Κλινικές των Νοσοκομείων του ΕΣΥ.

Ε. Αναβάθμιση – εξωστρέφεια της ΠΟΣΔΕΠ

Σημαντική προσπάθεια καταβάλλαμε τόσο κατά τη διάρκεια της προεδρίας μας όσο και κατά τη διάρκεια της τελευταίας 2ετίας (που δεν υπήρχε προεδρείο) για την εξωστρέφεια και την προβολή της Ομοσπονδίας με τελικό στόχο την αναβάθμιση της Ομοσπονδίας. Όπως φαίνεται και από τα πεπραγμένα της ΠΟΣΔΕΠ, πολλές ήταν οι εμφανίσεις του προέδρου σε ΜΜΕ για διάφορα θέματα επικαιρότητας των ΑΕΙ και των Πανεπιστημιακών. Παλαιότερα, τα συνέδρια της Ομοσπονδίας είχαν δημοσιότητα, δημοσιογράφους, κάμερες, επισήμους από την πολιτική ηγεσία, Υπουργούς Παιδείας παρόντες στις τελετές έναρξης κ.λ.π. Τα τελευταία 6-8 χρόνια, μιζέρια, απαξίωση, αφάνεια. Αυτό προσπαθήσαμε να τ’ αλλάξουμε. Δεν αλλάζει από τη μια μέρα στην άλλη. Είναι ένας μεγάλος στόχος αλλά και στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί η αναβάθμιση της Ομοσπονδίας μας και η αναγωγή της σε πρώτο τη τάξη θεσμικό συνομιλητή της Πολιτείας για θέματα Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας.

Προσπαθήσαμε πολύ να επαναφέρουμε σε καλό επίπεδο τις σχέσεις της Ομοσπονδίας με τη Σύνοδο των Πρυτάνεων, οι οποίες όχι απλώς είχαν διαρραγεί, αλλά είχαν γίνει εχθρικές και το κλίμα ήταν πολεμικό εξ’ αιτίας της στάσης που είχε κρατήσει ο πρώην πρόεδρος της ΠΟΣΔΕΠ. Τα καταφέραμε πέρα από τις προσδοκίες μας. Αυτή τη στιγμή η ΠΟΣΔΕΠ και οι Πρυτάνεις έχουν πολύ στενή συνεργασία. Ο Πρόεδρος της ΠΟΣΔΕΠ καλείται σε κάθε τακτική συνεδρίαση της Συνόδου και είναι ο μόνος εκτός των Πρυτάνεων και Αντιπρυτάνεων που συμμετέχει ισότιμα (με δικαίωμα λόγου) σε ολόκληρη τη συνεδρίαση. Το προεδρείο της Συνόδου των Πρυτάνεων καλείται στις συνεδριάσεις της ΔΕ, απευθύνει χαιρετισμό και συμμετέχει σε συζήτηση για κοινά θέματα. Η Πανεπιστημιακή κοινότητα έχει αποκαταστήσει την ενότητα της. Αυτό πρέπει να διαφυλαχθεί και να διευρυνθεί ανεξαρτήτως προσώπων. Ανεξάρτητα ποιός είναι Πρύτανης και ποιός είναι Πρόεδρος της ΠΟΣΔΕΠ. Ο σεβασμός των ρόλων και των θεσμών οφείλει να διαφυλάσσεται απ’ όλες τις πλευρές.

Δημοφιλή άρθρα

Λαμπάκι λαδιού: Γιατί ανάβει και πώς να το διορθώσετε;

Δείτε γιατί ανάβει το λαμπάκι λαδιού στο αυτοκίνητό σας και βρείτε όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζεται για να το διορθώσετε!

Οδηγός Πόλης: Εναλλακτικοί χώροι για παιδικά πάρτυ στη Θεσσαλονίκη

Αν αναζητάτε εναλλακτικούς χώρους για παιδικά πάρτυ στη Θεσσαλονίκη, διαβάστε τον οδηγό μας & κάντε τα πιο αξέχαστα πάρτυ γενεθλίων ή γιορτής!

Λεκάνη τουαλέτας: 5 Παράγοντες για τη σωστή επιλογή!

Δείτε πώς να επιλέξτε την ιδανική λεκάνη τουαλέτας για τον χώρο και τις ανάγκες σας!

5 + 1 Κοντινές Αποδράσεις από τη Θεσσαλονίκη

Έχεις ανάγκη ένα city break; Βρες 5 + 1 μοναδικές προτάσεις μια ανάσα από τη Θεσσαλονίκη!

10 + 1 Χριστουγεννιάτικα Δώρα για Άντρες: Τι δώρο να του πάρω;

Αναζητάς χριστουγεννιάτικα δώρα για άντρες, αλλά δυσκολεύεσαι να αποφασίσεις τι τελικά θα πάρεις; Tο αντρικό δώρο είναι μια κατηγορία από μόνο του, καθώς συνήθως...