Πρωτοβουλία του Κ. Γαβρόγλου για την ενίσχυση και την εξωστρέφεια των ελληνικών πανεπιστημίων

Πρωτοβουλία για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών πανεπιστημίων ανέλαβε ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου στο περιθώριο της Υπουργικής Διάσκεψης για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΧΑΕ) που ολοκληρώνεται σήμερα στο Παρίσι.

Ο υπουργός και οι συνεργάτες του είχαν διαδοχικές συναντήσεις με υπουργούς και συνεργάτες τους από την Πορτογαλία, τη Ρωσία, την Κύπρο και άλλες χώρες, με στόχο να τεθούν οι βάσεις για την περαιτέρω συνεργασία των ελληνικών πανεπιστημίων με τα αντίστοιχα των χωρών αυτών, καθώς επίσης και για την προσέλκυση φοιτητών για προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές.

Συγκεκριμένα, ο Υπουργός στις κατ’ ιδίαν συναντήσεις που είχε με ομολόγους του τάχθηκε υπέρ της σύνταξης μιας κοινής διακήρυξης με έμφαση στην ανάπτυξη συνεργασιών στον τομέα των ανθρωπιστικών σπουδών μεταξύ των ελληνικών πανεπιστημίων και των πανεπιστημίων των άλλων χωρών.

Στις συναντήσεις που είχε η ελληνική αντιπροσωπεία με αντίστοιχες άλλων χωρών, εστίασε στην ανάγκη της συνεργασίας και της κινητικότητας των επιστημόνων και των φοιτητών, ενώ ο κ. Γαβρόγλου σημείωσε με έμφαση στους συνομιλητές του ότι τα ελληνικά ιδρύματα έχουν να επιδείξουν υψηλές επιδόσεις στην έρευνα και τη διδασκαλία και ως εκ τούτου μπορούν να υποδεχθούν νέες και νέους από τις άλλες χώρες.

Ο κ. Γαβρόγλου μίλησε σε δύο συνεδρίες υπουργών με θέματα «Διεύρυνση των Πανεπιστημίων και διασφάλιση του δικαιώματος των σπουδών σε όλους» και «Θεμελιώδη δικαιώματα και κοινωνική ένταξη».

Στις παρεμβάσεις του ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων εστίασε στο γεγονός ότι η εκπαίδευση, όπως ορθά σημειώνουν οι διεθνείς οργανισμοί και ο ΟΗΕ, είναι καθολικό δικαίωμα. «Για τον λόγο αυτό όλοι θα πρέπει να έχουν πρόσβαση. Υποχρέωση, συνεπώς, κάθε πολιτείας είναι να ανταποκριθεί με επάρκεια στο στόχο αυτό. Αυτό επιδιώκει η ελληνική κυβέρνηση. Οι σπουδές ωστόσο, έχουν νόημα όταν και εφόσον τα Πανεπιστήμια πέρα από την έρευνα και τη μάθηση προάγουν θεμελιώδεις δημοκρατικές αξίες και συγκροτούν ενεργούς πολίτες» επισήμανε ο κ. Γαβρόγλου και στις τοποθετήσεις του εστίασε κυρίως σε τρεις τομείς: Στο δικαίωμα στις σπουδές σε όλες τις ομάδες του πληθυσμού, συμπεριλαμβανομένων και των πλέον ευάλωτων, στη γενναία αύξηση των κονδυλίων σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την κινητικότητα των φοιτητών και του προσωπικού με στόχο την περαιτέρω διεθνοποίηση των ελληνικών πανεπιστημίων και στην ενδυνάμωση της συνέργειας των ελληνικών ιδρυμάτων με ομοταγή ευρωπαϊκά και μη ώστε να προαχθεί η έρευνα, η διδασκαλία και ο πολιτισμός.

Η γαλλική προεδρία έδωσε προτεραιότητα στη διεύρυνση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στις πιο ευάλωτες κοινωνικά ομάδες, στα δικαιώματα των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας, στη φοιτητοκεντρική μάθηση και στην αρτιότερη παιδαγωγική κατάρτιση των εκπαιδευτικών. Ως νέους στόχους, έθεσε τη διεύρυνση του ΕΧΑΕ με νέες χώρες και τη στενότερη συνεργασία των ιδρυμάτων με τη μορφή των «συνδεδεμένων πανεπιστημίων» (Joint Universities).

Στη διάσκεψη συμμετείχαν περισσότεροι από 60 Υπουργοί, 48 από τις χώρες του ΕΧΑΕ και οι υπόλοιποι από χώρες μη μέλη καθώς και εκπρόσωποι πολλών θεσμών και διεθνών οργανισμών.

Τον υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων συνόδευσαν ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Γιώργος Αγγελόπουλος, η αναπληρώτρια καθηγήτρια της Νομικής Σχολής Α.Π.Θ./ Προέδρος Ε.Κ.Δ.Δ.Α Ιφιγένεια Καμτσίδου, ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής Ερρίκος Χάιμ Βεντούρας, ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών Παντελής Κυπριανός και ο Πρόεδρος του Erasmus Student Network Greece Κωστής Γιαννίδης.