Σπύρος Βούγιας: «Οι μέχρι στιγμής δημοσκοπήσεις αντανακλούν εμφανώς την επιθυμία αυτού που τις παραγγέλνει…»

Ο υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης Σπύρος Βούγιας, επικεφαλής της παράταξης «ΠΟΛΗχρωμη Θεσσαλονίκη», έχει μία μακρά θητεία στα κοινά: δημοτικός Σύμβουλος Θεσσαλονίκης την περίοδο 1994-2006, υποψήφιος Δήμαρχος Θεσσαλονίκης στις εκλογές του 1998 και του 2002, βουλευτής Επικρατείας το 2000 – 2004 και βουλευτής Α Θεσσαλονίκης την περίοδο 2009-2012. Επίσης έχει θητεύσει στις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ ως υφυπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών (2001-02), υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη (2009-2010) και υφυπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών (2011-2012). Συγκοινωνιολόγος, διδάκτωρ του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ, έχει εκπονήσει περισσότερες από 100 πολεοδομικές, συγκοινωνιακές και περιβαλλοντικές μελέτες για τη Θεσσαλονίκη και άλλες Ελληνικές και Ευρωπαϊκές πόλεις, έχει εκδώσει ποιητικές συλλογές και είναι πρόεδρος της Επιτροπής Πολιτισμού και Επικοινωνίας του ΑΠΘ. Με πολιτική καταγωγή από την ανανεωτική – ριζοσπαστική αριστερά και κατόπιν ενεργό παρουσία και δράση στο σοσιαλιστικό χώρο και στην κεντροαριστερά, ο Σπύρος Βούγιας, μπορεί να πει κανείς, ότι γνωρίζει καλά τα θέματα της πόλης όπως και τα πολιτικά πράγματα της χώρας.

Για την προεκλογική αναμέτρηση στο δήμο Θεσσαλονίκης, θεωρεί ότι δεν υπάρχει πολιτικός διάλογος και αμφισβητεί τις υπάρχουσες δημοσκοπήσεις. Δηλώνει ότι ο στόχος του δεύτερου γύρου για την παράταξη του είναι εφικτός, δεν απορρίπτει την εφαρμογή της απλής αναλογικής στις δημοτικές εκλογές ενώ «κατηγορεί» τον νυν δήμαρχο Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη για τον «υδραργυρικό» του χαρακτήρα και τις… συνεχείς αντιφατικές δηλώσεις του….

Συνέντευξη στον Φίλιππο Δεργιαδέ

  • Κύριε Βούγια είστε ικανοποιημένος από τον διάλογο που αναπτύσσεται προεκλογικά; Πως σχολιάζετε και το κλίμα που διαμορφώνεται με τις πολλές υποψηφιότητες και δαπάνες αλλά και τις δημοσκοπήσεις;

Είναι οι πιο παράξενες εκλογές από όσες έχω συμμετάσχει και διεξάγονται σε ένα πολύ περίεργο εικονικό κλίμα, χωρίς ζωντανή, ουσιαστική επαφή και διάλογο μεταξύ των υποψηφίων. Το μόνο που τους λείπει (μέχρι τώρα) είναι τα fake news.Ταυτόχρονα, ξεκίνησε ένας φρενήρης και πολύ δαπανηρός ανταγωνισμός για επικοινωνιακή προβολή κυρίως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ στα ραδιόφωνα και στα κανάλια πανελλαδικής εμβέλειας παρουσιάζονται μόνο οι κομματικοί υποψήφιοι. Ακούω για προϋπολογισμούς εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ και αναρωτιέμαι γιατί ξοδεύονται, τη στιγμή που την επόμενη μέρα κανείς δεν θα έχει απόλυτη πλειοψηφία. Εμείς πάντως δεν μπορούμε (και δεν επιθυμούμε) να σπαταλήσουμε ούτε το 10% των χρημάτων των βασικών ανταγωνιστών μας.

Στην πολιτική, όπως και στη ζωή, η δημοφιλία δεν αγοράζεται με χρήμα. Οι μέχρι στιγμής δημοσκοπήσεις, τέλος, αντανακλούν εμφανώς την επιθυμία αυτού που τις παραγγέλνει και προσπαθούν να επιβάλουν με το ζόρι το κεντρικό πολιτικό δίλημμα της πόλωσης μεταξύ ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ. Μέσα σε ένα τέτοιο σκηνικό, φοβάμαι πως δεν θα μπορέσουμε ως το τέλος να μιλήσουμε καθόλου για την πόλη.

  • Κάποιοι, όπως ο κ. Ορφανός, η κα. Νοτοπούλου ή ο κ. Ταχιάος, εμφανίζονται ως φαβορί για την δεύτερη Κυριακή. Πόσο εφικτό είναι για σας να περάσετε στον δεύτερο γύρο, με δεδομένο ότι τα καταγεγραμμένα ποσοστά του ΚΙΝΑΛ -ΠΑΣΟΚ και του Ποταμιού δεν επαρκούν…

Δεν στηρίζομαι στα ποσοστά κανενός κόμματος. ‘Όπως γνωρίζετε, ξεκίνησα εγκαίρως και εντελώς ανεξάρτητα την προσπάθεια της «Πολύχρωμης Θεσσαλονίκης» και από την πρώτη στιγμή το εγχείρημά μας έκανε αισθητή και διακριτή την παρουσία του στην πόλη. Αργότερα (και μάλιστα με αρκετή καθυστέρηση, και εμπόδια) ήρθε η στήριξη του ΚΙΝΑΛ και του Ποταμιού, ευπρόσδεκτη αλλά όχι καθοριστική της φυσιογνωμίας και των θέσεων του συνδυασμού μας. Αντίθετα, πολύ φοβάμαι ότι στην περίπτωση των δύο υποψηφίων που έλαβαν κομματικό χρίσμα από τον ΣΥΡΙΖΑ και τη ΝΔ, η λήψη καθοριστικών για την πόλη αποφάσεων θα γίνεται από τα κομματικά επιτελεία της Αθήνας.

Όμως, ο στόχος του δεύτερου γύρου είναι απολύτως εφικτός για μας, αφού σε μια χωριστή κάλπη η πόλη μπορεί να επιλέξει τον κατάλληλο δήμαρχοκαι σε μια διπλανή οι πολίτες μπορούν να εκφράσουν την όποια κομματική τους επιλογή.

  • Πως κρίνετε τη στάση του Γιάννη Μπουτάρη; Για όλους τους υποψήφιους λέει ένα καλό λόγο, αλλά τελικά δείχνει προς τον κ. Λεκάκη. Δεν είναι φυσιολογικό; Εκεί βρίσκονται άλλωστε και πολλοί από την Πρωτοβουλία…

Δεν με απασχολεί πια το θέμα αυτό. Συνήθισα, μάλιστα, ύστερα από τόσα χρόνια τον απρόβλεπτο, υδραργυρικό χαρακτήρα του κυρ- Γιάννη και έμαθα να τον δέχομαι όπως είναι. Ο Μπουτάρης, άλλωστε δεν είναι πλέον (ούτε υπήρξε ποτέ) πολιτικός μου αντίπαλος. Πήρε τη  σωστή απόφαση να μη συνεχίσει για άλλη θητεία και θα κριθεί από την ιστορία, θετικά, πιστεύω, μόλις περάσει λίγος χρόνος και καταλαγιάσουν τα πάθη. Έχω, μάλιστα, δηλώσει πως θα στηρίζω τις ορθές αποφάσεις της διοίκησης μέχρι τον Σεπτέμβριο, για να παραλάβουμε την πόλη (εφ’ όσον οι Θεσσαλονικείς μας επιλέξουν), σε όσο καλύτερη κατάσταση γίνεται.

Όσο για την προτίμησή του προς όλους, σχεδόν, τους υποψηφίους, αυτοακυρώνεται δέκα λεπτά μετά την ανακοίνωσή της και δεν ισχύει τελικά για κανέναν, σα να είναι γραμμένη με συμπαθητική μελάνη. Εκτιμώ, άλλωστε πως η γνώμη του δεν επηρεάζει πια κανέναν. Η άποψή μου για τη στάση του, που την έχω πει και στον ίδιο, είναι να κρατήσει μια ίση, ουδέτερη απόσταση από όλους μέχρι το τέλος της θητείας του και να σταθεί πάνω από τις εύλογες αντιπαραθέσεις των υποψηφίων, ενισχύοντας την υστεροφημία του, προστατεύοντας τη σοβαρότητά του και ενώνοντας την πόλη, αντί να την διχάζει με συνεχείς αντιφατικές δηλώσεις.

  • Ρωτήσαμε και τον κ. Ταχιάο αλλά δεν απάντησε επί της ουσίας. Είναι καλός ή κακός δήμαρχος ο Γιάννης Μπουτάρης; Έφερε μια εξωστρέφεια, έβαλε τάξη στα οικονομικά, αλλά η πόλη έχει τεράστια προβλήματα. Εσείς τι λέτε, αν ήταν ξανά υποψήφιος θα τον ψήφιζε η πόλη;

Έχω μιλήσει πολλές φορές γι αυτό το θέμα και δεν διστάζω να επαναλαμβάνω πως, στη διάρκεια της δευτερης θητείας, λόγω των γνωστών εσωτερικών προβλημάτων της διοίκησης, την διάλυση της «Πρωτοβουλίας», των συμπτωμάτων αλαζονείας και την έλλειψη ικανών αιρετών συνεργατών, ο δήμαρχος επιδόθηκε σε μια αποκλειστικά επικοινωνιακή αντιμετώπιση της κατάστασης, αφήνοντας την πόλη ουσιαστικά ακυβέρνητη, «στον αυτόματο πιλότο». Η υπόθεση του «Μακεδονικού» και ο αυθόρμητος πρωταγωνιστικός του ρόλος στη συμφωνία των Πρεσπών, ο ξαφνικός πολιτικός εναγκαλισμός του Δήμου από την κυβέρνηση και κάποιες άστοχες δηλώσεις του, μαζί με την υποβάθμιση της καθημερινότητας, ολοκλήρωσαν την αρνητική εικόνα και έστρεψαν την πόλη εναντίον του. Κατάλαβε πως πολύ δύσκολα θα μπορούσε να επανεκλεγεί και, κατά τη γνώμη μου, αυτός ήταν ο βασικός λόγος που τον οδήγησε στην απόφαση να αποσυρθεί, σε συνδυασμό με τη σωματική κόπωση και τη σεβαστή προσωπική του επιθυμία να περάσει, επιτέλους, περισσότερο ήρεμο και ποιοτικό χρόνο με την οικογένειά του, μακριά απ’ το αγριεμένο πλήθος.

  • Γίνεται πολύς λόγος για το Μακεδονικό και στις αυτοδιοικητικές εκλογές. Κατά τη γνώμη σας ποια πρέπει να είναι η στάση του δημάρχου Θεσσαλονίκης στο θέμα αυτό;

Κατ’ αρχήν, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης δεν μπορεί να υποκαθιστά τον αρμόδιο υπουργό εξωτερικών, ειδικά σε ένα τόσο σημαντικό και σύνθετο εθνικό θέμα, το οποίο απαιτεί τη μέγιστη δυνατή εθνική ομοψυχία. Με την εμπλοκή του, ο Γιάννης Μπουτάρης έγινε μέρος του προβλήματος και εισέπραξε τις επιπτώσεις του διχαστικού κλίματος που προκάλεσε ηλανθασμένη κυβερνητική τακτική, που ήταν ενταγμένη σε μια βραχυπρόθεσμη προεκλογική συγκυρία. Προσωπικά, ήμουν πάντοτε υπέρ μιας έντιμης συμφωνίας με τη γειτονική χώρα, όχι όμως οποιασδήποτε συμφωνίας και, σίγουρα, όχι αυτής.

Από δω και πέρα, η πόλη πρέπει να αντιμετωπίσει τη συμφωνία δημιουργικά, προσπαθώντας να περιορίσει τα αρνητικά της σημεία και τους επαπειλούμενους κινδύνους αλυτρωτισμού και να προωθήσει τις σχέσεις ειρήνης, φιλίας, σταθερότητας και συνεργασίας στα Βαλκάνια. Αυτό θα βοηθήσει και την ανάπτυξη της ίδιας της Θεσσαλονίκης και τον ηγετικό της ρόλο στην ευρύτερη περιοχή.

  • Ακούμε για αναπλάσεις στη ΔΕΘ και στην πλατεία Ελευθερίας. Δεν θα ήταν για το καλό της πόλης η ΔΕΘ να βγει από τη πόλη και στην πλατεία να υπάρξει και χώρος στάθμευσης;

Η συζήτηση για την μετακίνηση της ΔΕΘ στην περιοχή της Σίνδου, ξεκίνησε, προχώρησε  και διακόπηκε απότομα περίπου δεκαπέντε χρόνια πριν, λόγω της συνήθους πολιτικής δυστοκίας και αναποτελεσματικότητας του τοπικού πολιτικού συστήματος. Η οικονομική κρίση έθαψε οριστικά εκείνα τα μεγαλεπήβολα σχέδια και είναι λάθος να επανερχόμαστε σ’ αυτά. Υποστηρίζουμε, λοιπόν, την ιδέα της παραμονής της ΔΕΘ  στο κέντρο της πόλης και την ανάπλαση του οικοπέδου της με την δημιουργία ενός μεγάλου εκθεσιακού και επιχειρηματικού κέντρου, με δύο, όμως θετικούς, βελτιωτικούς όρους: ο ένας είναι να διατηρηθούν και να ενταχθούν στο κτιριολογικό πρόγραμμα του διαγωνισμού, τα ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής αξίας μοντερνιστικά περίπτερα 1 και 2, που θα προσδώσουν μεγάλη προστιθέμενη αξία στο νέο συγκρότημα. Και ο άλλος, να αποδοθεί στην πόλη ένα μεγάλο μέρος του οικοπέδου (τουλάχιστον 50%) ως κοινόχρηστο πράσινο, δημιουργώντας ένα μεγάλο μητροπολιτικό πάρκο από τη θάλασσα μέχρι το Σέιχ –Σου.

Όσο για την Πλατεία Ελευθερίας, στήριξα από την αρχή ανεπιφύλακτα την πρόταση του Δήμου για ανάπλασή της με το Πάρκο Μνήμης, ενώ η υπάρχουσα στάθμευση μπορεί να εξυπηρετηθεί άνετα στο λιμάνι και στο πολυώροφο πάρκινγκ της Κουντουριώτου. Ποτέ δεν έκανα στείρα αντιπολίτευση στη διοίκηση και, όπως σας είπα, θα ήθελα να παραλάβουμε την πόλη σε όσο γίνεται καλύτερη κατάσταση.

  • Είναι λύση για την καθαριότητα η ιδιωτικοποίηση; Τι πρέπει να γίνει για να έχουμε μια πόλη καθαρή;  

Όταν έχεις στη διάθεσή σου 1400 περίπου εργαζόμενους στην καθαριότητα (και πιθανόν  αρκετούς νέους συμβασιούχους ακόμη) θεωρώ πως αποτελεί ομολογία τεράστιας αποτυχίας για μια διοίκηση να μην μπορεί να διατηρεί την πόλη στοιχειωδώς καθαρή. Το πρόβλημα, επομένως, δεν είναι ο αριθμός των εργαζομένων αλλά οι επενδύσεις (σε σύγχρονα απορριμματοφόρα και υπόγειους κάδους) η εφαρμογή νέων, «έξυπνων» τεχνολογιών οργάνωσης και παρακολούθησης της λειτουργίας του συστήματος και βέβαια η ενεργός συμμετοχή των πολιτών στην οικολογική διαχείριση της ανακύκλωσης. Αυτό σημαίνει μείωση του όγκου των απορριμμάτων στην πηγή, διαχωρισμός τους στο σπίτι σε 4 βασικέςκατηγορίες (πλαστικό, γυαλί, χαρτί, μέταλλο), που, μαζί με τα οργανικά απόβλητα, θα συλλέγονται σε χωριστές, καθορισμένες ημέρες και συγκεκριμένες ώρες, μειώνοντας και απλοποιώντας σε μεγάλο βαθμό το έργο των υπηρεσιών καθαριότητας. Η επιτυχία ενός τέτοιου ολιστικού συστήματος, θα έχει και πολύ θετικό οικονομικό αποτέλεσμα για τους πολίτες με τη μείωση των δημοτικών τελών, αφού το έργο της καθαριότητας είναι καθαρά ανταποδοτικό.

  • Ποια είναι η θέση σας για την απλή αναλογική στις δημοτικές εκλογές; Πιστεύετε και εσείς όπως οι οπαδοί του “δημαρχοκεντρισμού” ότι αυτό το σύστημα δεν αρμόζει στην Ελλάδα διότι δεν έχουμε μάθει στις συνεργασίες;

Έχω μια πιο θετική και αισιόδοξη άποψη για την εφαρμογή της απλής αναλογικής στις δημοτικές εκλογές. Το μόνο που πιστεύω πως θα έπρεπε οπωσδήποτε να υπάρχει, είναι ένα όριο (π.χ. 3%) για την είσοδο μιας παράταξης στο δημοτικό συμβούλιο. Αν υπήρχε, θα αποφεύγαμε το κωμικό φαινόμενο να υπάρχουν σήμερα πάνω από 20 συνδυασμοί, γεγονός που απαξιώνει και την ίδια την έννοια του υποψηφίου δημάρχου.

Κατά τα άλλα, έχοντας περάσει 12 «πέτρινα» χρόνια ως αντιπολίτευση στο πιο σκληρό δημαρχοκεντρικό σύστημα που υπήρξε ποτέ, την περίοδο Παπαγεωργόπουλου, χαίρομαι που θα έχει τώρα λόγο η αντιπολίτευση και η όποια διοίκηση θα είναι υποχρεωμένη να την σέβεται και να την υπολογίζει. Άλλωστε μου αρέσουν, όπως γνωρίζετε, οι συναινέσεις, λόγω χαρακτήρα αλλά και για λόγους αρχής.

Πιστεύω πως η ανάγκη λήψης αποφάσεων από το επόμενο δημοτικό συμβούλιο, θα διαμορφώσει μια κουλτούρα συνεργασίας και θα οδηγήσει σε έναν πιο δύσκολο, ίσως, αλλά λιγότερο αυταρχικό και πιο δημοκρατικό τρόπο διακυβέρνησης, για το καλό της πόλης.