Τα σενάρια ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ

Θέμα ημερών είναι η αλλαγή της διοικητικής ηγεσίας της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ), με τις σχετικές ανακοινώσεις να αναμένονται την επόμενη εβδομάδα για τους αντικαταστάτες του Βελισσάριου Δότση, υφιστάμενου προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της επιχείρησης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τη θέση του προέδρου θα αναλάβει ο Γιάννης Παπαδόπουλος, συνιδρυτής της Attica Ventures, ενώ τη θέση του CEO της επιχείρησης ο Κωνσταντίνος Ξιφαράς, αναπληρωτής γενικός γραμματέας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και πρώην διευθύνων σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ.

Εναλλακτικά σχέδια
Παράλληλα, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας συνεχίζει να διερευνά την πιο πρόσφορη λύση για την ιδιωτικοποίηση της επιχείρησης, με δεδομένο ότι, όπως έχει δηλώσει δημόσια ο κ. Χατζηδάκης, η αποκρατικοποίηση δεν θα πραγματοποιηθεί μέσω της διάσπασης της ΔΕΠΑ σε δύο πλήρως ανεξάρτητες εταιρικές οντότητες, τη ΔΕΠΑ Εμπορίας και τη ΔΕΠΑ Υποδομών, όπως είχε δρομολογήσει η προηγούμενη κυβέρνηση.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στο τραπέζι βρίσκονται δύο με τρία εναλλακτικά σχέδια τα οποία εξετάζονται σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ και τους συμβούλους του.

Η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ (όπως και των ΕΛΠΕ) έχει σύμφωνα με το ΥΠΕΝ και συμβολική σημασία, καθώς θα δώσει διεθνώς το μήνυμα ότι η Ελλάδα είναι μια χώρα φιλική στις επενδύσεις. Σε αυτό το πλαίσιο, ένα από τα σενάρια που εξετάζεται είναι και το μοντέλο holding, που είχε εισηγηθεί το 2018 η McKinsey για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, αλλά απορρίφθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση.

Σύμφωνα με αυτό το σχέδιο, προβλέπεται η δημιουργία μίας εταιρείας συμμετοχών, στην οποία θα υπαχθούν τρεις θυγατρικές, μία για τις εμπορικές δραστηριότητες, μία για τις υποδομές και μία για τα διεθνή πρότζεκτ στα οποία συμμετέχει η ΔΕΠΑ.
Έτσι, στη συνέχεια θα εκχωρηθούν σε ιδιώτες ποσοστά από τις δύο πρώτες θυγατρικές, με την τρίτη να παραμένει στο χαρτοφυλάκιο της εταιρείας συμμετοχών, η οποία θα εισαχθεί στο χρηματιστήριο.

Οι εισηγήσεις
Ανεξάρτητα από τη «φόρμουλα» που τελικά θα προκριθεί, θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο πως θα αποκρατικοποιηθούν σε πλειοψηφικό ποσοστό οι εμπορικές δραστηριότητες της επιχείρησης. Το ΥΠΕΝ αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να γίνει το ίδιο και με τα δίκτυα.

Η τελική απόφαση για το ποσοστό ιδιωτικοποίησης των υποδομών θα ληφθεί με βάση και την εισήγηση των συμβούλων αποκρατικοποίησης, οι οποίοι θα υποδείξουν αν η εκχώρηση πλειοψηφικού ποσοστού πληροί και στη συγκεκριμένη περίπτωση τις καλύτερες προϋποθέσεις για την προσέλκυση επενδυτών.

Οι σύμβουλοι θα συνδράμουν επίσης και στην επιλογή της κατάλληλης χρονικής συγκυρίας στην οποία θα «βγουν στον αέρα» οι διαγωνισμοί, ώστε να επιτευχθεί το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Έτσι, για παράδειγμα, η αναστάτωση που θα προκληθεί στις διεθνείς αγορές στην περίπτωση ενός άτακτου Brexit, θα «μεταφέρει» σε μεταγενέστερο χρόνο την έναρξη της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης.

Προσοδοφόρα
Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο της προηγούμενης κυβέρνησης προέβλεπε τον πλήρη ιδιοκτησιακό διαχωρισμό της εμπορίας και των δραστηριοτήτων ανάπτυξης και λειτουργίας των δικτύων, με σκοπό την πώληση του 50,1% και του 14% αντίστοιχα.
Κατά τη συζήτηση του αντίστοιχου νομοσχεδίου στη Βουλή, η Νέα Δημοκρατία είχε υποστηρίξει ότι με αυτόν τον τρόπο απαξιώνεται η αποκρατικοποίηση.

Στο ίδιο μήκος κύματος, στις προγραμματικές δηλώσεις της νέας κυβέρνησης, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αρμόδιος για Θέματα Ενέργειας και Φυσικών Πόρων, Γεράσιμος Θωμάς, είχε σημειώσει πως θα αλλάξει το πλαίσιο αποκρατικοποίησης, ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο προσοδοφόρα για το Δημόσιο.

πηγή: naftemporiki.gr