Θα κάνεις βόλτες με το magic bus

Τα σχέδια και έργα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης της χώρας έχουν αναβληθεί λόγω του COVID-19 αλλά αυτό στο Δήμο Θεσσαλονίκης δεν ισχύει. Όπως γνωστοποιήθηκε, στις 02.05.2019, η διοίκηση πρόκειται να ολοκληρώσει την αγορά 50 μεταχειρισμένων λεωφορείων από τον αδελφοποιημένο Δήμο της Λειψίας. Με απώτερο σκοπό να παραχωρηθούν στον ΟΑΣΘ με τη μορφή χρησιδανείου! Το κόστος της αγοράς ανέρχεται στο 1.000.000€ (περίπου 11.500€ έκαστο) και τα χρήματα προήλθαν από τα δημοτικά ανταποδοτικά τέλη. Τα τέλη αυτά βάσει νόμου μπορούν να αξιοποιηθούν μόνο για τις ανάγκες της καθαριότητας και του ηλεκτροφωτισμού. Οι ανάγκες είναι πολλές στον Τομέα της Καθαριότητας και του Ηλεκτροφωτισμού κυρίως στα ελάχιστα αναξιοποίητα και ημισκότεινα πάρκα, στα οποία ο πολίτης αναγκάστηκε μετά από πολλά χρόνια να καταφύγει σε αυτά για να διασκεδάσει λόγω του COVID-19. Ωστόσο, ο κ. Ζέρβας προτίμησε να προχωρήσει σε συμφωνία με την κυβέρνηση και με Πράξη Νομοθετικού Περιεχόμενου, χωρίς την έγκριση του Δημοτικού Συμβουλίου, σκεπτόμενος πονηρά. Η πρωτοβουλία της αγοράς αυτής γεννά πολλά ερωτήματα και κυρίως μετά την από 07-05-2020 δήλωση του αντιδημάρχου Οικονομικών κ. Κούπκα «Η κατάσταση είναι δύσκολη. Αν η κυβέρνηση δεν βάλει πλάτη, ενδεχομένως μέσα στο καλοκαίρι να αντιμετωπίσουμε ζητήματα» ενώ παράλληλα ο κ. Ζέρβας την ίδια ημέρα ανακοίνωσε ότι η ζημιά του Δήμου υπολογίζεται γύρω στα 2,6 εκατομμύρια ευρώ λόγω του COVID-19. Δεδομένου ότι ο Δήμος έχει πολλές ελλείψεις είναι πραγματικά οξύμωρο και άξιο απορίας γιατί πραγματοποιήθηκε μία τέτοια αγορά ενώ η διοίκηση του Δήμου γνώριζε για το μεγάλο έλλειμμα στα ταμεία του; Γιατί δεν προέβη μαζί με τη κυβέρνηση σε άλλη μορφή τροποποίησης του νόμου ώστε τα χρήματα να αξιοποιηθούν διαφορετικά καθώς τα δύσκολα είναι προ των πυλών σε όλους του τομείς; Γιατί δεν προνόησε με την αγορά αυτή να έχει κάποιος όφελος ο Δήμος για παράδειγμα με τη σύναψη μίας μίσθωσης και όχι χρησιδανείου; Αναμφισβήτητα, η αγορά των λεωφορείων θα βοηθήσει την αστική συγκοινωνία. Όμως το ερώτημα που τίθεται είναι γιατί ο Δήμος ανέλαβε να λύσει ένα μέρος του προβλήματος που είναι αμιγώς της πολιτείας, η οποία έχει δεσμευτεί να προμηθεύσει τον ΟΑΣΘ με 180 λεωφορεία εντός του έτους ύστερα από διαγωνισμό; Την παρουσία του κ. Ζέρβα στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΑΣΘ σίγουρα τη φανταζόμασταν διαφορετική. Θα περιμέναμε αν μη τι άλλο να ενημερωθεί εκτενώς για τα προβλήματα του ΟΑΣΘ ώστε να πιέσει αναλόγως την κυβέρνηση και όχι να πραγματοποιεί «δωρεές» σε αυτήν. Αξίζει να σημειωθεί, ότι τα λεωφορεία αυτά είναι δεκαετίας και κατηγορίας EURO 4. Στο κέντρο απαγορεύεται ήδη η κυκλοφορία των πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. αυτοκινήτων της κατηγορίας αυτής. Επομένως, μία τέτοια αγορά μπορεί να θεωρηθεί περισσότερο προσωρινή παρά επένδυση για το μέλλον. Παρόλο τα παραπάνω με την αγορά των λεωφορείων δίνεται μια νέα διάσταση, αν κατά πόσο ένας Δήμος μπορεί να αποκτήσει και να διατηρήσει τη δική του εταιρεία συγκοινωνίας. Κάτι τέτοιο δεν είναι στις αρμοδιότητες ενός Δήμου, αλλά αν ο κ. Ζέρβας πριν προβεί στην αγορά είχε παρουσιάσει ένα πρωτοποριακό, τουλάχιστον για την Ελλάδα, πλάνο και προχωρούσε στις κατάλληλες νομικές ενέργειες για την υλοποίησή του, σίγουρα θα τον επιβραβεύαμε.

*Ο Γιάννης Αργυριάδης είναι δικηγόρος και πολιτικός επιστήμονας