Την ανάγκη να ενισχυθεί η πανευρωπαϊκή συνεργασία και ο κοινός προβληματισμός, που θα μεταφράζεται σε συγκεκριμένες παρεμβάσεις και σε μεγαλύτερη συμβολή των θρησκευτικών κοινοτήτων στον δημόσιο ευρωπαϊκό διάλογο, στοχεύει να αναδείξει το διεθνές διεπιστημονικό συνέδριο, με θέμα: “Η Οικονομική και Προσφυγική Κρίση: Οι Πολιτικές, Θρησκευτικές και Πνευματικές Διαστάσεις” που διοργανώνει στη Θεσσαλονίκη το Κέντρο Οικουμενικών, Ιεραποστολικών και Περιβαλλοντικών Μελετών “Μητροπολίτης Παντελεήμων Παπαγεωργίου” (CEMES) και το ίδρυμα Sallux του Ευρωπαϊκού Χριστιανικού Πολιτικού Κινήματος (ECPM).
Σύμφωνα με τον ομότιμο καθηγητή του τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ και πρόεδρο του CEMES, Πέτρο Βασιλείου, επιχειρείται μία διεπιστημονική προσέγγιση της οικονομικής και προσφυγικής κρίσης μέσα από την οπτική και την οικουμενική συνεργασία των χριστιανικών κοινοτήτων (Ορθόδοξοι, Ευαγγελικοί, Καθολικοί) της Ευρώπης, με στόχο να σταλεί ένα μήνυμα στην ελληνική αλλά και στην ευρωπαϊκή κοινότητα. Αναφέρθηκε στην οικονομική συνεισφορά των εκκλησιαστικών και θρησκευτικών οργανώσεων στις δαπάνες για τους πρόσφυγες (κατά 50% σύμφωνα με παραδοχή του ΟΗΕ), αλλά και στην προσπάθεια να ενσωματωθούν οι πρόσφυγες στον ευρωπαϊκό χώρο χωρίς να προσηλυτιστούν. “Ο πρόσφυγας δεν είναι ένα τμήμα, όπου θα ασκήσουμε την ιεραποστολή μας, αλλά ένας εταίρος στον αγώνα για έναν καλύτερο κόσμο”, είπε.
Ο σύμβουλος της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης της Ορθοδοξίας, Κώστας Μυγδάλης, τόνισε ότι η προσφυγική κρίση δοκιμάζει την ευρωπαϊκή κοινωνική συνοχή, θέτοντας ερωτήματα σε πολίτες και συλλογικότητες για το εάν μετουσιώνεται η χριστιανική διδασκαλία σε πράξη και σε δράση, εάν μπορούν να διαχειριστούν αυτή την ανθρωπιστική και πολιτική κρίση, από κοινού, με όρους ανθρωπιάς και αλληλεγγύης. “Οι ευρωπαϊκοί παλιοί χριστιανικοί λαοί – κάποια από τα πολιτικά τους κόμματα και οργανώσεις – στάθηκαν γυμνοί και φοβισμένοι με την ιστορία και τα μεγάλα λόγια που τόσα χρόνια λέγανε. Μετρήθηκαν με την πραγματικότητα που προκάλεσε ο πολιτισμός μας και όσοι ύψωσαν τοίχους δύσκολα μπορούν να εμφανιστούν ξανά μπροστά στην ιστορία ως ευσεβείς και φιλάνθρωποι”, τόνισε. Σε ό,τι αφορά τον κίνδυνο να επιλέξει η Ευρώπη τον δρόμο του φόβου, εκτίμησε ότι ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα οδηγήσει στην ένταση της περιθωριοποίησης των μουσουλμάνων που ζουν στην Ευρώπη. Ταυτόχρονα, εξέφρασε την αντίθεσή του στην χρήση του όρου “ανεκτικότητα” (tolerance) γιατί δεν απευθύνεται σε ίσους, αλλά σε κάποιους που ανεχόμαστε και κάνουμε υπομονή. Αντίθετα, είπε, ορθότερος είναι ο όρος “ετερότητα”, που μιλά για διαφορετικούς ανθρώπους και πολιτισμούς, αλλά ίσους.
Ο πρωτοπρεσβύτερος, καθηγητής της Ορθόδοξης Θεολογικής Σχολής Τιμίου Σταυρού Βοστώνης, π. Εμμανουήλ Κλάψης, δήλωσε ότι τόσο η οικονομική, όσο και η προσφυγική κρίση, αποτελούν ένα ερέθισμα για την εκκλησία να καταλάβει ότι τα προβλήματα της κοινωνίας δεν μπορούν να απαντηθούν μόνο από τους πολιτικούς και άλλες συλλογικότητες. “Η εκκλησία πρέπει να βρίσκεται δυναμικά στον δημόσιο χώρο, να μαρτυρεί τις βασικές αλήθειες του χριστιανισμού και να δίνει κατευθύνσεις τις οποίες οι πολιτικοί θα τις ενσαρκώσουν μέσα στον πολιτικό τους σχεδιασμό και τις αποφάσεις τους”, υποστήριξε.
Οι εργασίες του συνεδρίου φιλοξενούνται στο Κέντρο Διάδοσης Ερευνητικών Αποτελεσμάτων ΑΠΘ και θα ολοκληρωθούν αύριο στο δημαρχείο Θεσσαλονίκης, όπου εκπρόσωποι ελληνικών πολιτικών κομμάτων, που εκπροσωπούνται στο Ευρωκοινοβούλιο, θα συμμετάσχουν σε στρογγυλή τράπεζα, με θέμα: “Δημοκρατία, Οικονομική και Προσφυγική Κρίση, και Λαϊκισμός στην Ευρώπη”.
Πηγή: ΑΠΕ/ΜΠΕ