Το φιάσκο των δημοσκοπήσεων και οι αυτοεκπληρούμενες προφητείες

Στην τωρινή φάση πριν από τις ευρωεκλογές της 26ης Μαΐου το σύνολο των δημοσκοπήσεων προβλέπει νίκη της Νέας Δημοκρατίας και το ερώτημα που τίθεται από όλους τους δημοσιογράφους στους εκπροσώπους των κομμάτων αφορά το μέγεθος της διαφοράς του ποσοστού της από αυτό του δεύτερου ΣΥΡΙΖΑ.

Τη νίκη προεξοφλούν και οι εκπρόσωποι της Ν.Δ με πρώτο τον αρχηγό της μολονότι η πρωτοφανής οξύτητα και ειδικά το θεματολόγιο των ομιλιών του Κ Μητσοτάκη στη συζήτηση της πρότασης δυσπιστίας προς την κυβέρνηση στις 8 και 10/5 υποδηλώνει ανασφάλεια και ότι οι εσωτερικές αναλύσεις της προσδοκώμενης συμπεριφοράς του εκλογικού σώματος δεν είναι τόσο θετικές.

Τα μόνα πραγματικά δεδομένα που διαθέτουμε είναι τα αποτελέσματα των δύο τελευταίων εκλογικών αναμετρήσεων και του μεταξύ αυτών δημοψηφίσματος.

Όπως γράφει σήμερα στην Εφημερίδα των Συντακτών ο Κώστα Ζάμπας «οι δημοσκοπήσεις δεν καταλήγουν σε πρόβλεψη αποτελέσματος όπως άλλωστε δηλώνουν οι ίδιες οι εταιρείες αλλά ούτε φωτογραφία της στιγμής κατά τη γνωστή κοινοτοπία».

Η πρόσφατη εμπειρία όχι μόνο η ελληνική αποδεικνύει αυτό που έλεγαν οι ίδιοι οι δημοσκόποι την επομένη των εκλογών του 2015. Εχουν πρόβλημα μεθόδου. Οποιοσδήποτε γνωρίζει όχι ανώτερα μαθηματικά αλλά απλώς αριθμητική αντιλαμβάνεται ότι τα εντυπωσιακά έγχρωμα γραφήματα δεν έχουν καμιά ποσοτική αξία.

Παρέχουν απλώς χονδρικές ενδείξεις τάσεων δηλαδή εν περιλήψει: Μέγιστη συσπείρωση του 28% του Σεπτεμβρίου του 15 της Ν.Δ προβληματισμό σε μέρος του 35,5% των τότε ψηφοφόρων του ΣΥΡΙΖΑ αρκετοί εκ των οποίων κλείνουν το τηλέφωνο στα ηχογραφημένα ερωτηματολόγια των εταιρειών. Τίποτα άλλο. Αρα το κεντρικό πολιτικό ερώτημα πόσο μεγάλη θα είναι η διαφορά Ν.Δ ΣΥΡΙΖΑ βασίζεται σε αυθαίρετα συμπεράσματα.

Αυτοεκπληρουμενη προφητεία

Η περίφημη παράσταση νίκης δεν είναι τίποτα άλλο παρά η προβολή των αποτελεσμάτων των προηγούμενων δημοσκοπήσεων που οι ερωτώμενοι είδαν βιαστικά μεταξύ διαδοχικών ζάπινγκ στις τηλεοπτικές οθόνες ή στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων που κρέμονται στα περίπτερα ιδίως όταν δίνουν διψήφιες διαφορές για μήνες πριν από τις εκλογές. Είναι μια αυτοεκπληρούμενη προφητεία. Οι εταιρείες ερευνών κάνουν αυτό που μπορούν. Το ζήτημα είναι πώς χρησιμοποιούνται τα αποτελέσματά τους στις πρώτες ειδήσεις των τηλεοπτικών σταθμών και τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων που τις αγοράζουν και πώς τις χρησιμοποιεί η κομματική προπαγάνδα.

Μπορεί τις ευρωεκλογές να κερδίσει ο ΣΥΡΙΖΑ ή η Ν.Δ η διαφορά να είναι μικρή ή μεγάλη όμως οι εκλογείς δεν επηρεάζονται από επικοινωνιακά κόλπα .

Τα κύρια κριτήριά τους θα είναι πολιτικά και να μη χαμογελούν καθόλου όσοι υποτιμούν ακόμα και τις απλούστερες σκέψεις που κάνει κάθε πολίτης καθώς πηγαίνει στην κάλπη.

Διαβάστε περισσότερα σήμερα στην έντυπη έκδοση της Εφημερίδας των Συντακτών

Δημοφιλή άρθρα

Λαμπάκι λαδιού: Γιατί ανάβει και πώς να το διορθώσετε;

Δείτε γιατί ανάβει το λαμπάκι λαδιού στο αυτοκίνητό σας και βρείτε όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζεται για να το διορθώσετε!

Οδηγός Πόλης: Εναλλακτικοί χώροι για παιδικά πάρτυ στη Θεσσαλονίκη

Αν αναζητάτε εναλλακτικούς χώρους για παιδικά πάρτυ στη Θεσσαλονίκη, διαβάστε τον οδηγό μας & κάντε τα πιο αξέχαστα πάρτυ γενεθλίων ή γιορτής!

Λεκάνη τουαλέτας: 5 Παράγοντες για τη σωστή επιλογή!

Δείτε πώς να επιλέξτε την ιδανική λεκάνη τουαλέτας για τον χώρο και τις ανάγκες σας!

5 + 1 Κοντινές Αποδράσεις από τη Θεσσαλονίκη

Έχεις ανάγκη ένα city break; Βρες 5 + 1 μοναδικές προτάσεις μια ανάσα από τη Θεσσαλονίκη!

10 + 1 Χριστουγεννιάτικα Δώρα για Άντρες: Τι δώρο να του πάρω;

Αναζητάς χριστουγεννιάτικα δώρα για άντρες, αλλά δυσκολεύεσαι να αποφασίσεις τι τελικά θα πάρεις; Tο αντρικό δώρο είναι μια κατηγορία από μόνο του, καθώς συνήθως...