Στην τωρινή φάση πριν από τις ευρωεκλογές της 26ης Μαΐου το σύνολο των δημοσκοπήσεων προβλέπει νίκη της Νέας Δημοκρατίας και το ερώτημα που τίθεται από όλους τους δημοσιογράφους στους εκπροσώπους των κομμάτων αφορά το μέγεθος της διαφοράς του ποσοστού της από αυτό του δεύτερου ΣΥΡΙΖΑ.
Τη νίκη προεξοφλούν και οι εκπρόσωποι της Ν.Δ με πρώτο τον αρχηγό της μολονότι η πρωτοφανής οξύτητα και ειδικά το θεματολόγιο των ομιλιών του Κ Μητσοτάκη στη συζήτηση της πρότασης δυσπιστίας προς την κυβέρνηση στις 8 και 10/5 υποδηλώνει ανασφάλεια και ότι οι εσωτερικές αναλύσεις της προσδοκώμενης συμπεριφοράς του εκλογικού σώματος δεν είναι τόσο θετικές.
Τα μόνα πραγματικά δεδομένα που διαθέτουμε είναι τα αποτελέσματα των δύο τελευταίων εκλογικών αναμετρήσεων και του μεταξύ αυτών δημοψηφίσματος.
Όπως γράφει σήμερα στην Εφημερίδα των Συντακτών ο Κώστα Ζάμπας «οι δημοσκοπήσεις δεν καταλήγουν σε πρόβλεψη αποτελέσματος όπως άλλωστε δηλώνουν οι ίδιες οι εταιρείες αλλά ούτε φωτογραφία της στιγμής κατά τη γνωστή κοινοτοπία».
Η πρόσφατη εμπειρία όχι μόνο η ελληνική αποδεικνύει αυτό που έλεγαν οι ίδιοι οι δημοσκόποι την επομένη των εκλογών του 2015. Εχουν πρόβλημα μεθόδου. Οποιοσδήποτε γνωρίζει όχι ανώτερα μαθηματικά αλλά απλώς αριθμητική αντιλαμβάνεται ότι τα εντυπωσιακά έγχρωμα γραφήματα δεν έχουν καμιά ποσοτική αξία.
Παρέχουν απλώς χονδρικές ενδείξεις τάσεων δηλαδή εν περιλήψει: Μέγιστη συσπείρωση του 28% του Σεπτεμβρίου του 15 της Ν.Δ προβληματισμό σε μέρος του 35,5% των τότε ψηφοφόρων του ΣΥΡΙΖΑ αρκετοί εκ των οποίων κλείνουν το τηλέφωνο στα ηχογραφημένα ερωτηματολόγια των εταιρειών. Τίποτα άλλο. Αρα το κεντρικό πολιτικό ερώτημα πόσο μεγάλη θα είναι η διαφορά Ν.Δ ΣΥΡΙΖΑ βασίζεται σε αυθαίρετα συμπεράσματα.
Αυτοεκπληρουμενη προφητεία
Η περίφημη παράσταση νίκης δεν είναι τίποτα άλλο παρά η προβολή των αποτελεσμάτων των προηγούμενων δημοσκοπήσεων που οι ερωτώμενοι είδαν βιαστικά μεταξύ διαδοχικών ζάπινγκ στις τηλεοπτικές οθόνες ή στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων που κρέμονται στα περίπτερα ιδίως όταν δίνουν διψήφιες διαφορές για μήνες πριν από τις εκλογές. Είναι μια αυτοεκπληρούμενη προφητεία. Οι εταιρείες ερευνών κάνουν αυτό που μπορούν. Το ζήτημα είναι πώς χρησιμοποιούνται τα αποτελέσματά τους στις πρώτες ειδήσεις των τηλεοπτικών σταθμών και τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων που τις αγοράζουν και πώς τις χρησιμοποιεί η κομματική προπαγάνδα.
Μπορεί τις ευρωεκλογές να κερδίσει ο ΣΥΡΙΖΑ ή η Ν.Δ η διαφορά να είναι μικρή ή μεγάλη όμως οι εκλογείς δεν επηρεάζονται από επικοινωνιακά κόλπα .
Τα κύρια κριτήριά τους θα είναι πολιτικά και να μη χαμογελούν καθόλου όσοι υποτιμούν ακόμα και τις απλούστερες σκέψεις που κάνει κάθε πολίτης καθώς πηγαίνει στην κάλπη.