Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας με έκθεση και συναυλίες

Η γυναίκα στην τέχνη κρατά διαχρονικά διάφορους ρόλους: μπορεί να εμφανίζεται ως θέμα του εκάστοτε έργου –συχνά ως ερωτικό αντικείμενο–, μπορεί να λειτουργεί ως πηγή έμπνευσης, αλλά και να είναι η ίδια ερμηνεύτρια ή δημιουργός. Αυτή την πολυσχιδή γυναικεία παρουσία στην τέχνη διερευνά και αναδεικνύει ο θεματικός κύκλος του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης με γενικό τίτλο «Γυναικών έργα», που οργανώνεται τον Μάρτιο και ειδικότερα γύρω από την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας. Ο κύκλος περιλαμβάνει την ενδιαφέρουσα έκθεση «Kalliope», που παρουσιάζει σημαντικές γυναίκες της Αυστρίας των τελευταίων δύο αιώνων δίνοντας μια αντιπροσωπευτική εικόνα της γυναικείας συμβολής σε μια ευρωπαϊκή κοινωνία (6-30/3), αλλά και τρεις εξαιρετικές μουσικές εκδηλώσεις: την παρουσίαση των τραγουδιών του Μπετόβεν –με ερωτική θεματολογία– από τη μέτζο σοπράνο Λένια Ζαφειροπούλου και την πιανίστα Ζωή Ζενιώδη (6/3), το ρεσιτάλ πιάνου του Στέφανου Νάσου με σονάτες τριών μεγάλων συνθετών εμπνευσμένες από ισάριθμες γυναίκες τις οποίες ερωτεύτηκαν (7/3), και τη συναυλία των Ιωάννας Αθανασάκη (φλάουτο) και Μαριλένας Λιακοπούλου (πιάνο) με έργα Γαλλίδων συνθετριών (8/3).

Ακολουθούν οι εκδηλώσεις αναλυτικά: 

Έκθεση Kalliope

Αυστρία: Οι γυναίκες στην κοινωνία, τον πολιτισμό και την επιστήμη

6-30 Μαρτίου 2020

Πολύ συχνά οι γυναίκες της Αυστρίας στην επίσημη ιστορία της χώρας τους λησμονούνταν, αγνοούνταν ή περιθωριοποιούνταν. Για τον λόγο αυτό είναι πολύ σημαντική η απόπειρα αυτής της έκθεσης να «αφηγηθεί» όσα διαδραματίστηκαν τα τελευταία 200 χρόνια βάσει των βιογραφιών σημαντικών Αυστριακών γυναικών. Πρόκειται για προσωπικότητες οι οποίες επηρέασαν και εμπλούτισαν τη χώρα τους με ταλέντο, ισχυρή βούληση και αγωνιστικό φρόνημα και θάρρος. Η ζωή τους και το έργο τους αποτελούν τουλάχιστον το ήμισυ της πνευματικής ταυτότητας της Αυστρίας.

Μέσα από την έκθεση θα γνωρίσουμε τις προσωπικές ιστορίες γυναικών της αριστοκρατίας, της τέχνης, της υψηλής κοινωνίας και της κοσμικής ζωής, γυναικών-επιστημόνων, πολιτικών, καλλιτέχνιδων κ.ά., σε μια περίοδο από τις αρχές του 19ου αιώνα μέχρι και σήμερα. Ο κοινός παρονομαστής είναι η χειραφέτηση των γυναικών, με όλους τους θριάμβους και τα εμπόδια που συνάντησε. Από τη σφοδρή επιθυμία για ελευθερία στην περίοδο Biedermeier μέχρι τον 21ο αιώνα, η γυναικεία χειραφέτηση είχε σημαντικό αντίκτυπο σε πολλούς τομείς. Ωστόσο μέσα από την έκθεση καταδεικνύεται επίσης σαφώς πως η ισότητα των φύλων δεν έχει επιτευχθεί ακόμη και ότι πρέπει ακόμη να γίνουν πολλά.

INFO ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ

Διάρκεια: 6 – 30 Μαρτίου 2020

Ωράριο λειτουργίας: ΔΕ – ΣΑ 10.00 – 18.00

Εγκαίνια: 6 Μαρτίου 2020, ώρα 19.30

Ομιλήτρια Anna Gadzinski, επιμελήτρια έκθεσης

Χώρος: Μ2 – Φουαγιέ

Είσοδος ελεύθερη

Με την υποστήριξη της Πρεσβείας της Αυστρίας

Λένια Ζαφειροπούλου – Ζωή Ζενιώδη:

Στη μακρινή αγαπημένη

Τα τραγούδια του Ludwig van Beethoven

6 Μαρτίου 2020

Για τα 250 χρόνια από τη γέννηση του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν αλλά και για την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, η μέτζο σοπράνο Λένια Ζαφειροπούλου και η πιανίστα Ζωή Ζενιώδη παρουσιάζουν ερωτικά τραγούδια του μεγάλου κλασικού συνθέτη. Αριστοτεχνικά και δυναμικά, μελαγχολικά αλλά και παιγνιώδη, τα τραγούδια του Μπετόβεν ισορροπούν απαράμιλλα ανάμεσα στο φωτεινό και ανάλαφρο ερωτικό όραμα του ροκοκό, γεμάτο ακόμα από αρκαδικές, βουκολικές αποχρώσεις, και στα βαθιά και πιο υπαρξιστικά πάθη του νεογέννητου ρομαντισμού. Τα τραγούδια του Μπετόβεν απαιτούν δεξιοτεχνία, ακρίβεια, εκφραστική δύναμη και τόλμη από τους ερμηνευτές τους και σηματοδοτούν την αφετηρία για όλους τους μεταγενέστερους συνθέτες του έντεχνου τραγουδιού. 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Ludwig van Beethoven (1770-1827)

Θύμηση (Andenken), WoO 136

Το τραγουδάκι της γαλήνης (Das Liedchen von der Ruhe), έργο 52, αρ. 3

Λαχτάρα (Sehnsucht), έργο 83, αρ. 2

Λαχτάρα (Sehnsucht), WoO 146

Στην Ελπίδα (An die Hoffnung), έργο 94

Variations πάνω στο “Nel cor più non mi sento” του Giovanni Paisiello για πιάνο, WoO70

Μαγιάτικο τραγούδι (Mailied), έργο 52, αρ. 4

Με μια ζωγραφιστή κορδέλα (Mit einem gemalten Band), έργο 83, αρ. 3

Παραίτηση (Resignation), WoO 149

Το φιλί (Der Kuss), έργο 128

Από τον Φάουστ του Γκαίτε (Aus Goethes Faust), έργο 75, αρ. 3

Τραγούδι μακρινό (Lied aus der Ferne), WoO 137

Το τραγούδι του ορτυκιού (Der Wachtelschlag), WoO 129

Αντελαΐντε (Adelaide), έργο 46

Bagatelle σε λα ελάσσονα “Für Elise”, WoO59

Στη μακρινή αγαπημένη (An die ferne Geliebte), έργο 98

Στέφανος Νάσος:

Αφιερωμένο σε γυναίκες 

7 Μαρτίου 2020

Το πρόγραμμα του ρεσιτάλ του Στέφανου Νάσου περιλαμβάνει τρεις σονάτες για πιάνο του Μότσαρτ, του Μπετόβεν και του Μπραμς, αφιερωμένες αντίστοιχα σε τρεις γυναίκες, τις οποίες οι τρεις κορυφαίοι συνθέτες αγάπησαν κάποια στιγμή της ζωής τους. Πρόκειται για την Therese von Trattner, μαθήτρια του Μότσαρτ και μούσα του για τη σονάτα Κ. 457 και τη φαντασία Κ. 475 (αμφότερες σε ντο ελάσσονα), για την ουγγρικής καταγωγής κόμισσα Therese von Brunsvick, που υπήρξε μαθήτρια του Μπετόβεν και σύμφωνα με κάποιους ερευνητές η αθάνατη αγαπημένη του, και για την κόμισσα Ida von Hohenthal, το γένος von Seherr-Thoss, που φιλοξένησε για ένα σύντομο διάστημα τον Μπραμς στον οικογενειακό πύργο του κόμη von Hohenthal και η σχέση τους κατέληξε σε σφοδρό έρωτα – τουλάχιστον από τη μία πλευρά.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), Σονάτα για πιάνο αρ. 14 σε ντο ελάσσονα, KV 457

Ludwig van Beethoven (1770-1827), Σονάτα για πιάνο αρ. 24 σε φα δίεση μείζονα, έργο 78

Johannes Brahms (1833-1897), Σονάτα για πιάνο αρ. 3 σε φα ελάσσονα, έργο 5 

Ιωάννα Αθανασάκη – Μαριλένα Λιακοπούλου:

Femmes Françaises 

8 Μαρτίου 2020

Η Ιωάννα Αθανασάκη στο φλάουτο και η Μαριλένα Λιακοπούλου στο πιάνο παρουσιάζουν ένα αφιέρωμα στη γυναίκα συνθέτρια, μέσα από έργα επιλεγμένα από το γαλλικό ρεπερτόριο του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα, γραμμένα αποκλειστικά από συνθέτριες, όρος που καθιερώθηκε επίσημα από τη Γαλλική Ακαδημία το 1904.

Όπως και σε άλλες τέχνες –λογοτεχνία, ζωγραφική– έτσι και στη μουσική οι κατηγοριοποιήσεις και οι κοινωνικές ανισότητες κρατούν τις γυναίκες καλλιτέχνιδες στο περιθώριο. Σε μια ανδροκρατούμενη εποχή, ωστόσο, κατάφεραν να γίνουν αποδεκτές, να αποσπάσουν σημαντικές διακρίσεις (1er prix de Rome για τη L. Boulanger το 1913) και να καταξιωθούν παγκοσμίως.

Ένας μικρός φόρος τιμής στις γυναίκες που το έργο τους εξακολουθεί να μην είναι πολύ γνωστό στον μουσικό κόσμο και αξίζουν μια σημαντική θέση στην ιστορία της γαλλικής μουσικής.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Cécile Chaminade (1857-1944), Sérénade aux étoiles, έργο 142

Claude Arrieu (1903-1990), Sonatine

Lili Boulanger (1893-1918), Nocturne

Cécile Chaminade (1857-1944), Concertino, έργο 107

Mélanie Bonis (1858-1937), Sonate

Germaine Tailleferre (1892-1983),    Forlane

Pastorale

INFO ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ

Έναρξη: 21.00

Χώρος: Μ2 – Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης

Τιμές εισιτηρίων: 10€, 5€ (μειωμένο)