Βόλτα στο Πήλιο με τον θρυλικό «Μουτζούρη»

Ομορφο σαν παιδικό παιχνίδι και βγαλμένο από μια άλλη εποχή, το τρενάκι του Πηλίου εξακολουθεί τις διαδρομές του στο μαγευτικό Πήλιο, παρότι έχει γιορτάσει προ πολλού τα εκατοστά του γενέθλια. Ο «Μουτζούρης», που διακρίνεται στο βάθος στους πίνακες του Τζόρτζο Ντε Κίρικο, προσφέρει έναν πρωτότυπο και μοναδικό τρόπο για να θαυμάσετε το βουνό των Κενταύρων από κοντά. Ο μεγάλος ζωγράφος γεννήθηκε και πέρασε τα πρώτα χρόνια της ζωής του στο Βόλο και, καθώς ο πατέρας του, Εβαρίστο, ήταν από τους υπευθύνους για την κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής, ήταν αναπόφευκτο να εντυπωθούν στο μυαλό του οι εικόνες του ατμοκίνητου τρένου.

Οι εργασίες άρχισαν το 1892 και το 1895 έγινε το πρώτο δρομολόγιο από το Βόλο στα Ανω Λεχώνια, ενώ ολοκληρώθηκαν το 1903, οπότε το τρενάκι, που κινείται σε μια γραμμή πλάτους μόλις 60 εκατοστών λόγω της ιδιαιτερότητας του εδάφους, έφτασε στις Μηλιές. Μέχρι την ολοκληρωτική επικράτηση του αυτοκινήτου ο ρόλος του ήταν ιδιαίτερα σημαντικός, όμως τελικά παραγκωνίστηκε και το 1971 σταμάτησε να λειτουργεί. Ωστόσο, 25 χρόνια μετά, το σφύριγμά του ακούστηκε και πάλι, με την αναπαλαίωση των σταθμών και τον εκσυγχρονισμό του.

Η διαδρομή είναι συνολικού μήκους 15 χλμ. και διαρκεί μιάμιση ώρα, μαζί με τη στάση 15 λεπτών στο γραφικό σταθμό της Ανω Γατζέας. Οι εικόνες που εναλλάσσονται είναι εντυπωσιακές, τόσο αυτές από την παραλιακή ζώνη του Παγασητικού όσο και εκείνες από την ανάβαση στις Μηλιές, με το τοπίο να γίνεται ορεινό, με πυκνή βλάστηση. Το τρένο περνά από σήραγγες και γέφυρες (λίθινες και μια μεταλλική), από τις οποίες η πιο επιβλητική είναι η πεντάτοξη στη θέση Καλόρεμα, ύψους 23 μέτρων. Σε κάποια σημεία της διαδρομής χρειάζεται θάρρος για να κοιτάξετε κάτω, καθώς ο «Μουτζούρης» στρίβει πάνω στη στενή γραμμή. Στη μεταλλική γέφυρα που βρίσκεται στο ρέμα του Ταξιάρχη και της έχει δοθεί το όνομα του σχεδιαστή της, «Ντε Κίρικο», το τρένο κινείται σε καμπύλη γραμμή πάνω στην ευθεία κατασκευή, ενώ η γέφυρα του Βρυχώνα είναι η πρώτη που κατασκευάστηκε στην Ελλάδα από μπετόν, το 1917. Στο τέλος της διαδρομής, στις Μηλιές, ξεκινά το καλντερίμι που οδηγεί στο κέντρο του χωριού, στο οποίο μπορείτε να περιηγηθείτε για περίπου τρεισήμισι ώρες, μέχρι να πάρετε το δρόμο της επιστροφής.

Τα δρομολόγια αρχίζουν τον Απρίλιο και τελειώνουν τον Οκτώβριο, αν όμως δεν προλαβαίνετε να πάτε, μπορείτε να δείτε από κοντά το θρυλικό «Μουτζούρη», στη Θεσσαλονίκη, καθώς η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει φέρει στη ΔΕΘ τη μηχανή του, μήκους 7,5 μέτρων, βάρους 23 τόνων και ύψους 3,5 μέτρων.