«Στόχος το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης να καταστεί Φάρος Πολιτισμού παγκοσμίως»

Αναλυτικός απολογισμός, θετικός ισολογισμός από τον πρόεδρο του Δ.Σ , αμήχανος αλλά φιλόδοξος προγραμματισμός , κατηγορίες για “άρρυθμες και αντικρουόμενες διοικητικές πρακτικές” και “τυφλό ρεβανσισμό” από τον τέως καλλιτεχνικό διευθυντή, ανταπαντήσεις με ανακοινώσεις του Δ.Σ και εν μέσω …πυρών, μια νέα καλλιτεχνική διευθύντρια για το πολύπαθο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, η πρώτη που καταλαμβάνει τη θέση της επικεφαλής πολιτιστικού οργανισμού εποπτευόμενου από το ΥΠΠΟ μετά από διαγωνισμό.

Βρίσκομαι σ αυτή τη θέση μετά από μια καθαρή διαδικασία. Έχω εξάλλου κερδίσει πολλούς διαγωνισμούς στα 43 χρόνια της ζωής μου. Είναι η δουλειά μου αυτή και την κάνω πολύ καλά. Αν αφιέρωνα χρόνο για να…πικραίνομαι από τυχόν σχόλια, δεν θα είχα φτάσει ως εδώ… Όχι δεν ενοχλήθηκα, ούτε πικράθηκα. Δεν μου συμβαίνουν συχνά αυτά τα συναισθήματα. Εκτιμώ τον κ. Λαζαρίδη ως καλλιτέχνη. Τα υπόλοιπα δεν με αφορούν…Η απάντηση σε όλα αυτά είναι το βιογραφικό μου. Είμαστε εδώ γιατί όλοι μας -τόσο οι πολιτικοί όσο και οι μουσικοί- κάνουμε τη δουλειά μας και είμαστε εδώ για να γινόμαστε καλύτεροι. Προσωπικά είμαι μουσικός, δεν μπορώ να γίνω πολιτικός” έλεγε η πιανίστα και μαέστρος κα Ζωή Ζενιώδη απαντώντας σε ερώτηση που προκάλεσε η τοποθέτηση του προκατόχου της κ. Γιώργου Εμμανουήλ-Λαζαρίδη αλλά και η έντυπη ανακοίνωση -απάντηση των μελών του Δ.Σ του ΟΜΜΘ που διανεμήθηκε με την έναρξη της συνέντευξης -παρουσίασης της νέας καλλιτεχνικής διευθύντριας.

“Στόχος μου είναι η Θεσσαλονίκη και το Μέγαρο Μουσικής να καταστούν Φάρος Πολιτισμού παγκοσμίως. Η κλασσική μουσική δεν είναι κάτι παλιό και παρωχημένο . Οι οργανισμοί όπως και οι ανθρώπινες σχέσεις, πάνε καλά όταν κάτι τους αφορά . Κι εμένα και την πόλη, η μουσική μας αφορά” έλεγε μεταξύ άλλων η κ. Ζενιώδη όρθια στην πρώτη της επαφή με το “κοινό” μετά την ανάληψη των καθηκόντων της, καθώς όπως η ίδια διευκρίνισε, “δεν είμαι άνθρωπος της καρέκλας”.

“Η μπαγκέτα του Μεγάρου περνάει πλέον στα δικά της χέρια έπειτα από μια άψογη διαγωνιστική διαδικασία. Το Μέγαρο μάλιστα, όπως τόνισε ο ίδιος, είναι ο πρώτος πολιτιστικός οργανισμός στην Ελλάδα που αποκτά καλλιτεχνικό διευθυντή μέσα από μια τέτοια διαδικασία και όχι με διορισμό από τον υπουργό, όπως γινόταν μέχρι τώρα” επεσήμανε νωρίτερα μετά το τέλος της μακροσκελούς τοποθέτησης του -απολογισμού της θητείας τριάμισι ετών- του δ.σ του ΟΜΜΘ ο πρόεδρος του Νικήτας Μυλόπουλος.

Η κ. Ζενιώδη, διεθνώς καταξιωμένη διευθύντρια ορχήστρας και πιανίστα, σκιαγράφησε το όραμά της και τα σχέδιά της για την τριετή θητεία της ως καλλιτεχνικής διευθύντριας του ΜΜΘ. Σύμφωνα με τις δηλώσεις της , δεν πτοείται από το χαμηλό προϋπολογισμό, επειδή, όπως λέει χαρακτηριστικά, “το πρωταρχικό που χρειάζεται για να γίνει κάτι δεν είναι τα χρήματα, αλλά η διάθεση, η ενέργεια, η σκληρή δουλειά”. Ειδικά για το καλλιτεχνικό πρόγραμμα του 2020 και τον εορτασμό των 20 χρόνων του Μεγάρου, στόχος της είναι “να δημιουργηθεί μια γέφυρα ανάμεσα στη Θεσσαλονίκη και τον κόσμο, αλλά και μια γέφυρα στον χρόνο, που μέσα από τη μουσική και από άλλες τέχνες θα μας πάει ένα ταξίδι στο 1620, το 1720, το 1820 , το 1920 και μέχρι τις μέρες μας”.

Στην ίδια τοποθέτηση η κ. Ζενιώδη έδωσε έμφαση στα εκπαιδευτικά προγράμματα (“ο μόνος τρόπος για να φτιάξουμε πολιτισμό” όπως είπε) και στο κοινωνικό έργο του Μεγάρου που θα απευθύνεται σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες (“θα τους δώσουμε μουσική γιατί απλά η μουσική κάνει καλό”) καθώς , “αυτό που κάνει ένας καλλιτεχνικός διευθυντής είναι να παρατηρεί τον χώρο, να κατανοεί τις συνθήκες, τις δυνατότητες και τους περιορισμούς, ενώ καθήκον του είναι να εμπνέει, να οραματίζεται, αλλά και να υλοποιεί τα πλάνα του”.

Σε ερώτηση δε που της έγινε για το ύψος του μισθού της, η κ. Ζενιώδη είπε πως “δεν γνωρίζω ακόμα τον μισθό μου. Και όταν πας κάπου χωρίς να γνωρίζεις τον μισθό που θα πάρεις, είναι φανερό ότι εκεί δεν σε έχει φέρει το χρήμα…”.

Στη μακροσκελή τοποθέτηση του νωρίτερα ο (σε δεύτερη θητεία -που ανανεώθηκε τον περασμένο Ιανουάριο) πρόεδρος του δ.σ. του ΟΜΜΘ, Νικήτας Μυλόπουλος αναφέρθηκε στα σοβαρά προβλήματα που συνάντησε το δ.σ όταν ανέλαβε (το 2016) που αφορούσαν στις υποδομές και τον εξοπλισμό, την υποστελέχωση, την έλλειψη σαφούς νομικού πλαισίου και κανονισμού λειτουργίας ή νομοθετικής προσαρμογής στις απαιτήσεις της εποχής. Επιπλέον, τόνισε, είχε αποδυναμωθεί ο εκπαιδευτικός και καλλιτεχνικός ρόλος του Μεγάρου, ενώ αντιθέτως είχε ενισχυθεί ο ρόλος του ως “ξενοδόχου” εκδηλώσεων τρίτων.

“Σήμερα, ξεκίνησε πρόγραμμα συντήρησης και αποκατάστασης των υποδομών, ενώ αναμένεται και η ένταξη σε χρηματοδοτικό πρωτόκολλο, ύψους 3 εκατ. ευρώ, της αρχιτεκτονικής αναμόρφωσης και ενεργειακής αναβάθμισης των κτιρίων, συμπεριλαμβάνοντας και τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου. Οι παραγωγές του Μεγάρου αυξήθηκαν κατά 30%-35%, ενώ πενταπλασιάστηκε ο προϋπολογισμός του καλλιτεχνικού προγραμματισμού.

Εγκαινιάστηκαν και ενισχύθηκαν οι συνεργασίες και οι συμπράξεις με όλους τους σχετικούς φορείς, συμβάλλοντας στην εξωστρέφεια του Οργανισμού. Ενισχύθηκαν ο κοινωνικός χαρακτήρας του Μεγάρου, οι πολυεπίπεδες δράσεις, τα εκπαιδευτικά προγράμματα, αλλά και τα συνέδρια που αναλαμβάνει τονώνοντας τα οικονομικά του. Αποκαταστάθηκε μια πιο ορθολογική λειτουργία της διοίκησης και των οικονομικών, οι τρεις διευθυντικές θέσεις καλύπτονται πλέον με δημόσιες προκηρύξεις συγκεκριμένων απαιτήσεων και προσόντων, ενώ το Μέγαρο εντάχθηκε στην κινητικότητα και ενισχύθηκε έτσι με προσωπικό” τόνισε ο κ. Μυλόπουλος, υπογραμμίζοντας πως “το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης έχει μπει πλέον σε μία νέα εποχή διαφάνειας, εκσυγχρονισμού και εξωστρέφειας και μετατρέπεται σε έναν σύγχρονο πολιτιστικό θεσμό, ανοιχτό στην κοινωνία, με ενεργό ρόλο στην τρέχουσα καλλιτεχνική παραγωγή και στη δημιουργική εκπαίδευση”.

ΑΠΕ-ΜΠΕ