Την αντίδραση της εκπαιδευτικής κοινότητας προκάλεσε το έγγραφο του δήμου Νεάπολης-Συκεών προς τους συλλόγους διδασκόντων των σχολείων με το οποίο τους ζητά να εγκρίνουν την τοποθέτηση καμερών στα σχολεία της αρμοδιότητας του λόγω των αυξημένων κρουσμάτων δολιοφθοράς σε διάφορα δημοτικά κτίρια. Το θέμα συζητιέται αυτές τις ημέρες στα σχολεία και όπως είναι φυσικό έχει δημιουργήσει εντάσεις. Ήδη το διοικητικό συμβούλιο της Γ΄ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης με ανακοίνωση του εξέφρασε την έντονη αντίθεσή του στην τοποθέτηση συστημάτων παρακολούθησης (κάμερες κλπ) στα σχολεία. “Πέρα από το γεγονός ότι παρόμοιοι μηχανισμοί εξουδετερώνονται εύκολα από το οργανωμένο έγκλημα η λειτουργία της κάμερας είναι μέτρο αυταρχισμού από τη φύση του. Λειτουργεί ανασταλτικά και κατασταλτικά στην ελευθερία κινήσεων και στην ελευθερία λόγου και της κριτικής, που αποτελούν την ουσία της εκπαίδευσης και της παιδαγωγικής ελευθερίας. Υπονομεύει τη δημοκρατική λειτουργία του σχολείου και μπορεί να αποτελέσει μέσο ποινικοποίησης της συλλογικής δράσης της ελεύθερης διακίνησης ιδεών αλλά και της υπονόμευσης δημοκρατικών εργασιακών και ατομικών δικαιωμάτων και συνδικαλιστικών ελευθεριών”, αναφέρει η ΕΛΜΕ-Θ.
Σημειώνει, μάλιστα, ότι δεν είναι τυχαίο που η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα τονίζει: «Η ύπαρξη και μόνο καμερών σε σχολεία και άλλους χώρους όπου δραστηριοποιούνται ανήλικοι (όπως παιδικοί σταθμοί, οικοτροφεία, φροντιστήρια κλπ.) χρήζει ιδιαίτερης προσοχής, αφού δεν είναι εύκολο να αξιολογηθούν οι συνέπειες που μια τέτοια επεξεργασία μπορεί να έχει για την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας των ανηλίκων. Συγκεκριμένα, υπάρχει ο κίνδυνος να περιορισθεί η ανάπτυξη της έννοιας της ελευθερίας τους, εάν πιστέψουν από μικρή ηλικία ότι είναι φυσιολογικό να παρακολουθούνται μέσω καμερών (βλ. και Γνωμοδότηση 2/2009 της Ομάδας)».
“Με την ηλεκτρονική παρακολούθηση εθίζονται οι μαθητές να δέχονται παθητικά τον έλεγχο της φυσικής παρουσίας και δράσης τους, σαν να είναι ύποπτοι, γεγονός που επιδρά αρνητικά στη διαμόρφωση της προσωπικότητας και προσβάλλει βάναυσα την προσωπική τους αξιοπρέπεια αλλά και την παιδαγωγική λειτουργία του σχολείου” τονίζει, καλώντας τους συλλόγους διδασκόντων να μην αποδεχθούν την εγκατάσταση συστημάτων παρακολούθησης.