Με αφορμή τους εορτασμούς της Παγκόσμιας Hμέρας για τη Γυναίκα (8 Μαρτίου – Διεθνής Ημέρα των δικαιωμάτων των γυναικών), η Φιλόπτωχος Αδελφότης Ανδρών Θεσσαλονίκης (Φ.Α.Α.Θ.) διοργανώνει έκθεση για τις «Ελληνίδες των αρχών του 20ού αιώνα», στην οποία θα παρουσιαστούν εκθέματα από το αρχείο του Γεωργίου Κωνσταντινίδη, ενός καταξιωμένου μουσικού, ενεργού δικηγόρου, συλλέκτη και γενικού γραμματέας της Φ.Α.Α.Θ.
Τη Δευτέρα 13 Μαρτίου, ημέρα των εγκαινίων, στις 8 το βράδυ, στην Αίθουσα Τέχνης της Φ.Α.Α.Θ., θα μιλήσουν για την έκθεση η ομότιμη καθηγήτρια Νομικής Σχολής του ΑΠΘ Θεοφανώ Παπαζήση και η ιστορική μουσικολόγος και επιμελήτρια της έκθεσης Ειρήνη Μοσχόβου.
Όπως αναφέρεται την ανακοίνωση της Φ.Α.Α.Θ., «η ελληνική γυναικεία φύση έχει παρουσιαστεί πολλές φορές και ποικιλοτρόπως. Αν και έχει αποτελέσει αντικείμενο μελέτης στην ελληνική και όχι μόνο βιβλιογραφία, δεν έχει παρουσιαστεί ωστόσο ως αντικείμενο μονογραφικής έκθεσης. Το κενό αυτό γίνεται πιο έντονο, αν αναλογιστεί κανείς ότι έχουμε πια στη διάθεσή μας πλούσια και ανεξερεύνητα ιδιωτικά αρχεία και συλλογές οικογενειών της χώρας που διαθέτουν ανεκτίμητα, κατάλληλα προς έκθεση, ιστορικά τεκμήρια. Ως μοναδική πηγή ορίζεται το αρχείο Κωνσταντινίδη, ένα εκ των σημαντικότερων της χώρας μας. Στις αρχές του 20ού αιώνα, κυριαρχεί η συζήτηση για τη χειραφέτηση των γυναικών. Τα περιοδικά παρουσιάζουν εκτενή αρθρογραφία και αφιερώματα με γυναίκες και άντρες να εκθέτουν τη γνώμη τους επί του θέματος. Η γυναίκα αρχίζει να αποζητά την ισότητα και η εποχή είναι αδύνατο να της το αρνηθεί».
Αναφορικά, ειδικότερα, με την έκθεση, σημειώνεται ότι «πρόκειται για μία έκθεση για την Ελληνίδα που σκοπεύει να αναδείξει γνωστές φυσιογνωμίες της πρώτης εικοσαετίας του 1900, όπως αυτές παρουσιάζονται σε φωτογραφίες και στον περιοδικό Τύπο της εποχής, που σήμερα η κοινή συλλογική μνήμη του μέσου Έλληνα έχει λησμονήσει. Στην έκθεση τίθενται ερωτήματα όπως: Ποιος ήταν ο ρόλος της Ελληνίδας στον πόλεμο; Ποιες ήταν αυτές που κατάφεραν να διαπρέψουν με τα επιτεύγματά τους; Ποιες θεωρούνταν οι ωραιότερες των υπάρξεων την εποχή εκείνη; Ποιες ήταν οι Ελληνίδες που με την τέχνη τους συνέβαλλαν στη διαμόρφωση της νεοελληνικής τέχνης; Ποιες υπήρξαν οι φυσιογνωμίες της διασποράς οι οποίες διέμεναν στις κοινότητες της Αιγύπτου, της Αμερικής; Αυτά και πολλά άλλα θα απαντηθούν μέσω εικόνων και κειμένων που θα μεταφέρουν τον επισκέπτη σε μία εποχή χίλια ιδεολογικά μίλια μακριά».