Gini coefficient: Μια εικαστική απεικόνιση της ανισότητας στην κατανομή του πλούτου

Στο Γενί Τζαμί (Παλαιό Αρχαιολογικό Μουσείο) παρουσιάζει από σήμερα τα έργα της (και έως τις 19 Νοεμβρίου), στο πλαίσιο των 51ων Δημητρίων, η εικαστικός Λυδία Δαμπασίνα. Η έκθεσή της τιτλοφορείται «Gini coefficient»: μια στατιστική μέτρηση του εισοδήματος και της κατανομής του πλούτου. Ο συντελεστής Gini είναι ένας αριθμός μεταξύ 0 και 1, όπου το 0 σημαίνει την τέλεια ισότητα και 1 σημαίνει την τέλεια ανισότητα.

Η Λυδία Δαμπασίνα τα τελευταία εννιά χρόνια στη δουλειά της επικεντρώνεται στην παγκόσμια οικονομική και ηθική κρίση και στις ανισότητες που αναπτύσσονται γεωμετρικά καθώς και στην ενδόμυχη αλληλογραφία της.  Τα νέα  έργα, που παρουσιάζει στο Γενί Τζαμί, συνθέτουν όλα μαζί μια ενιαία εγκατάσταση. Το έργο της, «Ο ομφαλός», στο κέντρο του οθωμανικού μνημείου, είναι ο πυρήνας της εγκατάστασης. Εκφράζει μια ζοφερή και κυνική διαπίστωση. Το βαλσαμωμένο κεφάλι ενός μεγαλόσωμου ελαφιού, πάνω από το οποίο κρέμεται ένα φύλλο χαρτιού με την φράση: «Τα 62 πλουσιότερα άτομα κατέχουν τον ίδιο πλούτο με το ήμισυ της ανθρωπότητας – ήτοι 3,5 δισεκατομμύρια άτομα».

Η ενότητα από ζυγαριές αναπτύσσεται στον χώρο δημιουργώντας έναν λαβύρινθο.  Η Δαμπασίνα έρχεται να «ζυγίσει» τις προσωπικές της εμπειρίες και αλήθειες, τις μνήμες και τις καταβολές της, να αναφερθεί στη σύγχρονη συνθήκη σε μια εποχή παντοδυναμίας των αριθμών, των μετρήσεων, των μεγεθών, των στατιστικών πινάκων και αναλύσεων. Οι φωτογραφίες της τοποθετημένες  εκατέρωθεν της εισόδου στον κεντρικό χώρο του τζαμιού, απεικονίζουν εκδοχές του ίδιου χώρου, ο οποίος ήταν προορισμένος για τις γυναίκες, σε σαφή διαχωρισμό από τους άντρες που καταλάμβαναν ολόκληρο το κεντρικό τμήμα. Σε άμεση συνάρτηση και διάλογο με τις φωτογραφίες, αναπτύσσεται η εγκατάσταση από πόρτες με  μαύρα τζάμια, σε παράταξη εν είδει αδιαπέραστου τείχους. Λειτουργούν ως «χαρτογραφήσεις» των ορίων μεταξύ γυναικείας και ανδρικής κατάστασης και ως επισήμανση στο εκρηκτικά διογκούμενο προσφυγικό ζήτημα.

Το στοιχείο που χαρακτηρίζει τα έργα της έκθεσης, είναι αυτό της δυαδικότητας: «ιδρυτικής», πρωτογενούς και θεμελιώδους κοσμοθεωρητικής έννοιας, που εμπεριέχει την αντίθεση, τη συνύπαρξη, την ισορροπία. Με αδιαπραγμάτευτη άποψη και καίριο προβληματισμό, αποφεύγοντας στο έργο της την περιγραφή και την αφήγηση, και, παράλληλα, κρατώντας μια ηθική στάση, η Λυδία Δαμπασίνα απεικάζει τη ζωτική της σχέση με τον κόσμο, εντοπίζει ανολοκλήρωτες προσπάθειες σε προσωπικό και συλλογικό επίπεδο, σε μια πραγματικότητα όπου: «Τα 62 πλουσιότερα άτομα κατέχουν τον ίδιο πλούτο με το ήμισυ της ανθρωπότητας – ήτοι 3,5 δισεκατομμύρια άτομα».

Σήμερα το βράδυ στις 8 μ.μ. στα εγκαίνια της έκθεσης, την επιμέλεια της οποίας υπογράφει ο ιστορικός τέχνης και επιμελητής του ΚΜΣΤ, Γιάννης Μπόλης, ο Joachim Latarjet, μουσικός πολλαπλών οργάνων (τρομπόνι, κιθάρα, μπάσο), θα παίξει ορισμένες  από τις συνθέσεις του για να συνοδεύσει ή να έρθει σε διάλογο με τα έργα της Λυδίας Δαμπασίνα.

Ωράριο λειτουργίας: Τρίτη έως Παρασκευή 10:00-18:00, Σάββατο: 11:00-15:00 και Κυριακή, Δευτέρα: κλειστά
Συνδιοργάνωση με Δ/νση Βιβλιοθηκών & Μουσείων, Τμήμα Δημοτικής Πινακοθήκης.
Είσοδος ελεύθερη

Δημοφιλή άρθρα

Λαμπάκι λαδιού: Γιατί ανάβει και πώς να το διορθώσετε;

Δείτε γιατί ανάβει το λαμπάκι λαδιού στο αυτοκίνητό σας και βρείτε όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζεται για να το διορθώσετε!

Οδηγός Πόλης: Εναλλακτικοί χώροι για παιδικά πάρτυ στη Θεσσαλονίκη

Αν αναζητάτε εναλλακτικούς χώρους για παιδικά πάρτυ στη Θεσσαλονίκη, διαβάστε τον οδηγό μας & κάντε τα πιο αξέχαστα πάρτυ γενεθλίων ή γιορτής!

Λεκάνη τουαλέτας: 5 Παράγοντες για τη σωστή επιλογή!

Δείτε πώς να επιλέξτε την ιδανική λεκάνη τουαλέτας για τον χώρο και τις ανάγκες σας!

5 + 1 Κοντινές Αποδράσεις από τη Θεσσαλονίκη

Έχεις ανάγκη ένα city break; Βρες 5 + 1 μοναδικές προτάσεις μια ανάσα από τη Θεσσαλονίκη!

10 + 1 Χριστουγεννιάτικα Δώρα για Άντρες: Τι δώρο να του πάρω;

Αναζητάς χριστουγεννιάτικα δώρα για άντρες, αλλά δυσκολεύεσαι να αποφασίσεις τι τελικά θα πάρεις; Tο αντρικό δώρο είναι μια κατηγορία από μόνο του, καθώς συνήθως...