Στην κατασκευή αποκτηνωμένων καταναλωτών συμβάλλουν οι «Μαύρες Παρασκευές» που κάνουν την εμφάνιση τους το τελευταίο διάστημα και στην Ελλάδα ενώ παράλληλα «μαυρίζουν» ακόμη πιο πολύ τη ζωή των εργαζομένων στα καταστήματα δηλώνει το Σωματείο Υπαλλήλων Βιβλίου Χάρτου Θεσσαλονίκης.
Αναφέρεται στη διαφημιστική καμπάνια της αλυσίδας πολυκαταστημάτων public ότι στις 25/11 φέρνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα τη «black Friday». Πρόκειται για έναν προερχόμενο εξ Αμερικής θεσμό με «μοναδικές προσφορές για λίγες ώρες». «Οι καταναλωτές, που μπορεί να περιμένουν και ώρες έξω από τα μαγαζιά για να προλάβουν τις προσφορές, καταλήγουν να ποδοπατιούνται και να πλακώνονται κυριολεκτικά μεταξύ τους. Και βέβαια η μανία τους παίρνει σβάρνα και τους εργαζόμενους, που πέρα από τον υψηλό και εντατικοποιημένο φόρτο εργασίας που τους επιβάλλεται στο πλαίσιο της ‘black Friday’, έχουν να εξυπηρετήσουν-αντιμετωπίσουν τους λυσσασμένους καταναλωτές. Αλλά ουσιαστικά και τις σωματικές επιθέσεις τους στο πέρασμα τους από τους διαδρόμους στην αναζήτηση των προσφορών. Μάλιστα, το 2008 ένας 34χρονος εργάτης της Wal-Mart έχασε τη ζωή του, όταν ποδοπατήθηκε κυριολεκτικά από 200 περίπου καταναλωτές», αναφέρει το σωματείο, προσθέτοντας ότι «αυτό το κρούσμα εργοδοτικής καφρίλας δεν αποτελεί μια εξαίρεση. Είναι μια πτυχή -και μάλιστα κάπως ‘μαύρη’- της συνολικής επίθεσης των εργοδοτών και του καπιταλιστικού συστήματος απέναντι στα εργατικά μας συμφέροντα και δικαιώματα, τη ζωή και την αξιοπρέπειά μας. Έρχεται να συμπληρώσει την όλη δυσχερή κατάσταση που βιώνουμε, με τους μισθούς-ψίχουλα ή και τη μη καταβολή δεδουλευμένων, τις απολύσεις και την ανεργία, την εργασιακή επισφάλεια, τις ατομικές συμβάσεις, την εντατικοποίηση, τις απλήρωτες υπερωρίες, τη δουλειά τις Κυριακές, την ορθοστασία».
Απευθυνόμενο στους συναδέλφους του, το Σωματείο τους προτρέπει «να μην κάνουν τίποτε παραπάνω από τις συμβατικές τους υποχρεώσεις και με κάθε τρόπο να γίνει σαφές ότι εμείς οι εργαζόμενοι αρνούμαστε να γίνουμε τα θύματα ή οι θηριοδαμαστές στην καταναλωτική αρένα που στήνουν τα αδίστακτα αφεντικά», ενώ καλεί την εργοδοσία των public να δώσει ένα τέλος σε αυτά τα κρούσματα, καθώς θα είναι υπεύθυνη για όποια προβλήματα προκύψουν. Τέλος, απευθυνόμενοι προς τους καταναλωτές τους ζητάνε να αντιληφθούν και τη δική τους ευθύνη για τις χαοτικές-επικίνδυνες καταστάσεις που διαμορφώνονται τόσο στις «black Fridays», όσο και σε άλλες στιγμές κοσμοπλημμύρας μέσα στα μαγαζιά.
Στη συνέχεια, ακολουθεί χαρακτηριστικό βίντεο με καταναλωτές σε παράκρουση σε αμερικάνικη “Black Friday”