Να αποσυρθεί η εγκύκλιος για τις δημιουργικές εργασίες στο λύκειο ζητούν καθηγητές

Να αποσύρει την εγκύκλιο για τις δημιουργικές εργασίες στο λύκειο και να ξεκινήσει διάλογο μαζί της ζητά από το υπουργείο Παιδείας η ΟΛΜΕ αλλά και μια σειρά πρωτοβάθμια σωματεία καθηγητών και παρατάξεις.

Όπως αναφέρει η Ομοσπονδία καθηγητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με πρόσφατη εγκύκλιο του (220473/Δ2/23-12-2016) το Υπουργείο Παιδείας απέστειλε οδηγίες στα Λύκεια για την εκπόνηση Δημιουργικών Εργασιών για το σχολικό έτος 2016 – 2017 με βάση το Π.Δ. 46/2016 που αφορά την αξιολόγηση των μαθητών. Στις οδηγίες αυτές περιγράφονται ο σκοπός, η μορφή και τα θέματα που αφορούν τις Δημιουργικές Εργασίες, καθώς και η οργάνωση, η προετοιμασία τους και η αξιολόγηση τους. «Οι δημιουργικές εργασίες ως μέσο καλλιέργειας της δημιουργικότητας, της αυτενέργειας και της κριτικής σκέψης των μαθητών, αποτελούν παλιό αίτημα του κλάδου. Κανείς δεν ισχυρίζεται ότι δεν πρέπει να υπάρχουν εργασίες μέσα στο σχολείο. Ούτε μπορεί κανείς να διαφωνήσει με την αξία και το ρόλο που πρέπει να έχουν. Όμως η καλλιέργεια πνεύματος ομαδικής συνεργασίας, η παιδαγωγική συνεργασία των διδασκόντων των διαφόρων ειδικοτήτων δε επιτυγχάνονται με μία ξεχωριστή δράση, και μάλιστα με τη μορφή της ‘διήμερης φιέστας’», αναφέρει η ΟΛΜΕ, προτείνοντας ότι πρέπει να προάγεται από όλα τα μαθήματα και το συνολικό πρόγραμμα, τη λειτουργία και τους σκοπούς του σχολείου. «Οι συνοδευτικές εργασίες είναι ένα παιδαγωγικό εργαλείο για την αφομοίωση και την εμπέδωση της γνώσης που δεν μπορεί να αποσπαστεί από την συνολική παιδαγωγική διαδικασία, πρέπει να αξιοποιείται από τους εκπαιδευτικούς στα πλαίσια του κάθε μαθήματος. Μέσα από τις εργασίες και τις ομαδικές δραστηριότητες να συνδέεται η θεωρία με την πράξη και επιβεβαιώνεται η θεωρία μέσα από την πρακτική δραστηριότητα. Η προχειρότητα όμως με την οποία φαίνεται να σχεδιάστηκε η εφαρμογή τους από το Υπουργείο, η γραφειοκρατική διαδικασία και οι ασάφειες με τις οποίες ζητείται να υλοποιηθούν, η χρονική συγκυρία (μέση του σχολικού έτους) που επιλέχτηκε, όπως και το ότι δεν έχει προηγηθεί κανενός είδους επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, ότι στα περισσότερα σχολεία δεν υπάρχουν βιβλιοθήκες και τα σχολικά εργαστήρια βρίσκονται υπό κατάρρευση, οδηγούν στη βεβαιότητα ότι οι δημιουργικές αυτές εργασίες με τον τρόπο που επιχειρείται να επιβληθούν (μέσα σε δύο ημέρες), και να ενταχθούν στον ατομικό φάκελο του μαθητή,-μόνο με θετική αξιολόγηση-όχι μόνο δε θα λειτουργήσουν σε όφελος των μαθητών, αλλά θα διαταράξουν την ομαλή λειτουργία των Λυκείων, επιβαρύνοντας ταυτόχρονα τις συνθήκες εργασίες των εκπαιδευτικών».

Από την πλευρά της η Γ’ ΕΛΜΕ-Θεσσαλονίκης, σημειώνει ότι «είναι κοροϊδία το Υπουργείο να κηρύσσει στους μαθητές τη δημιουργικότητα, όταν στα πλαίσια της εφαρμογής των μνημονίων  και του δημοσιονομικού κόφτη, οι βιβλιοθήκες, τα εποπτικά μέσα, τα εργαστήρια και οι υλικοτεχνικές υποδομές  θεωρούνται πολυτέλεια και περικόπτονται διαρκώς, ενώ οι μαθητές ανά τάξη αυξάνουν. Οι Σύλλογοι Διδασκόντων επωμίζονται νέα γραφειοκρατικά και διοικητικά βάρη στην ήδη πολύ επιβαρυμένη καθημερινότητά τους».

Σύμφωνα με την ΕΛΜΕ, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας γνωρίζεικαλά πως  οι οδηγίες είναι ανεφάρμοστες και δεν έχουν κανένα παιδαγωγικό όφελος για τους μαθητές και το σχολείο, έχει όμως συγκεκριμένες επιδιώξεις, τις οποίες παρουσιάζει στη συνέχεια:

-Με την εισαγωγή των λεγόμενων δημιουργικών εργασιών, προετοιμάζει την κατάργηση των δήθεν πρότζεκτ, εξοικονομώντας 2 ώρες στην Α’ και 1 ώρα στη Β’ Λυκείου. Έτσι θα δημιουργήσει εκ νέου πλεονάσματα καθηγητών για να καλύψει τα κενά της νέας σχολικής χρονιάς, περιφέροντάς τους σε πολλά σχολεία.

-Μεθοδικά, προλειαίνει το έδαφος για να περάσει στη συνείδηση και την καθημερινή πρακτική των σχολείων πλευρές της αντιδραστικής μεταρρύθμισης που ετοιμάζει για ένα αριστοκρατικό λύκειο για λίγους, στο πλαίσιο και των υποδείξεων του ΟΟΣΑ και της ΕΕ. Ας μην ξεχνάμε πως οι βαθμοί στη δημιουργική εργασία και οι εξετάσεις με Τράπεζα Θεμάτων περιγραφόταν στο διαβόητο πόρισμα Λιάκου ως μέρος της αξιολόγησης των μαθητών για να πάρουν το «Εθνικό Απολυτήριο» ή το πιστοποιητικό σπουδών. Προετοιμάζεται μέσω των ΔΕ η αποδοχή των διπλωματικών εργασιών.

-Εκτός από το ότι οι μαθητικές εργασίες καταχωρούνται – με ποσοτικά δεδομένα στις φόρμες που περιέχονται στις οδηγίες – θα συμπεριλαμβάνονται και στον ατομικό φάκελο του μαθητή. Αυτό σημαίνει πως θα υπάρχει και αρνητική αξιολόγηση της Δ.Ε.

-Αυτή η παρωδία δημιουργικής εργασίας αποτελεί στην ουσία αύξηση του διδακτικού ωραρίου και απλήρωτη εργασία  των εκπαιδευτικών, αφού όλη η προετοιμασία της θα γίνεται εκτός του διδακτικού ωραρίου.

-Μέσα και από τις Δ.Ε διαμορφώνεται μηχανισμός κατηγοριοποίησης μαθητών και σχολείων που θα συνδέεται με την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και της σχολικής μονάδας.

-Όλες αυτές οι διαδικασίες (μετρήσιμα μαθησιακά αποτελέσματα, παρουσιάσεις εργασιών, φάκελοι μαθητών, συγκριτικά στοιχεία μαθητών κλπ) αποτελούσαν δείκτες  «αποτίμησης» του έργου των εκπαιδευτικών και των σχολείων στην αυτοαξιολόγηση.