Οι πρώτες 100 ημέρες της διοίκησης Ζέρβα

Η άσκηση κριτικής στη νέα διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης θα έμοιαζε, μάλλον, πρόωρη αυτή τη χρονική περίοδο. Εντούτοις, ο κ.Ζέρβας μου έδωσε το έναυσμα να κάνω ένα πρώτο σχολιασμό για τις πρώτες του εκατό (100) ημέρες, καθώς τέλη Αυγούστου δήλωσε με σιγουριά ότι στην πόλη θα παρατηρηθεί αισθητή βελτίωση ως προς την εικόνα της εντός των ημερών αυτών.

Του Γιάννη Αργυριάδη*

Στα πλαίσια του αγαπημένου προθήματος «ευ» της νέας διοίκησης, η οποία κάνει συνεχώς λόγο για την ευταξία και για την ευπρέπεια που πρέπει να επικρατεί στο Δήμο Θεσσαλονίκης, έχει προχωρήσει μέχρι σήμερα μόνο σε συμβολικά και επικοινωνιακά μέτρα κυρίως στους τομείς του κυκλοφοριακού και της καθαριότητας, δηλαδή στους τομείς που μια επικρατούσα ευταξία, θα άλλαζε, ως ένα βαθμό, την όψη της πόλης. Συνοδευόμενα (τα μέτρα) με ανεξήγητη βιασύνη και εντυπωσιασμό για να προλάβει ο νέος δήμαρχος να προβάλει την αποφασιστικότητα του.

Κυκλοφοριακό: Η πρώτη προβαλλόμενη δράση της νέας διοίκησης ήταν να απομακρύνει τα παρκαρισμένα, παρανόμως, αυτοκίνητα επί της οδού Δωδεκανήσου. Ένα μέτρο ορθό, αν κάποιος αναλογιστεί ότι είναι ο μοναδικός δρόμος με τέσσερις λωρίδες με φορά προς στην Κουντουριώτη/ Λεωφόρος Νίκης. Παρόλο αυτά, το μέτρο παραμένει ημιτελές, καθώς δεν δημιουργήθηκαν οι αντίστοιχες εσοχές για τους περιφερόμενους πράσινους κάδους απορριμμάτων, αριστερά του δρόμου (δίπλα στον ποδηλατόδρομο), καταλαμβάνοντας έτσι πρώην θέσεις παρκαρισμένων αυτοκινήτων στη λωρίδα. Με συνέπεια, η διέλευση, αριστερά του δρόμου, να γίνεται μετά εμποδίων. Η δεύτερη κατά σειρά προβαλλόμενη δράση, ήταν η προσπάθεια να τακτοποιηθούν τα αμέτρητα δίκυκλα στο κέντρο της πόλης. Η δημοτική αστυνομία προχώρησε σε πολλές κλήσεις στα σταθμευμένα δίκυκλα, πάνω στα πεζοδρόμια, ωστόσο οι θέσεις στάθμευσης του Δήμου (στο σύνολο 874) είναι δυσανάλογα λίγες με τα δίκυκλα που κινούνται στο κέντρο της πόλης. Όπως ήταν αναμενόμενο, η προσέγγιση αυτή κρίθηκε αναποτελεσματική καθώς δεν προβλέφθηκε η δημιουργία νέων θέσεων και ενός ολοκληρωμένου σχεδίου. Εν τέλει, η νέα διοίκηση συμβιβάστηκε με την πραγματικότητα, καταφεύγοντας στην αναγκαστική δημιουργία λίγων θέσεων επί της οδού Ερμού με Καρόλου Ντηλ για να κατευνάσει τις έντονες επικρίσεις και παράλληλα ελάττωσε τις σχετικές κλήσεις. Το ζήτημα του κυκλοφοριακού χρειάζεται τομές και ριζικές αλλαγές οι οποίες θα έχουν και τον ανάλογο αντίκτυπο αφού ολοκληρωθεί το μετρό ή όταν αυξηθεί κατά πολύ ο στόλος του ΟΑΣΘ. Προς το παρόν, η νέα διοίκηση μπορεί να προβεί μόνο σε μέτρα το οποία θα μετριάσουν το πρόβλημα. Η κατάσταση είναι πλέον στο απροχώρητο και γι αυτό η νέα διοίκηση πρέπει να προτεραιοποίησει το συμφέρον, για όσο χρονικό διάστημα απαιτηθεί, με κάθε κόστος και μέσο, των επισκεπτών και των μόνιμων κατοίκων του δήμου Θεσσαλονίκης. Το πρόβλημα του κυκλοφοριακού επιβάλλεται να διαμοιραστεί σε όλους τους πολίτες ισομερώς. Γι αυτό λοιπόν, όλοι πρέπει να υπεισέρθουν στην ίδια εξίσωση χωρίς προνόμια και δημόσιες σχέσεις. Ο λόγος γίνεται για τις πάρα πολλές θέσεις που δόθηκαν και συνεχίζονται να δίνονται σε δημόσιες υπηρεσίες, τράπεζες, ξενοδοχεία, προξενεία και ιερούς ναούς/εκκλησίες, ειδικά στο κέντρο. Θέσεις οι οποίες χρησιμοποιούνται παρά μόνος λίγες ώρες την εβδομάδα έως και καθόλου. Δεν είναι δυνατόν κάποιος να ψάχνει να παρκάρει μέχρι και μία ώρα ενώ οι θέσεις αυτές να παραμένουν άδειες είτε τις περισσότερες ώρες της ημέρας είτε ολόκληρες ημέρες. Άλλωστε, όλοι οι παραπάνω ιδιώτες, οργανισμοί και υπηρεσίες έχουν, αναμφίβολα, την οικονομική δυνατότητα να νοικιάσουν θέσεις σε ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης. Ο δήμος οφείλει να επανεξετάσει άμεσα τις άδειες στάθμευσης για τις άνω θέσεις. Μία κίνηση που θα συμβάλει στην αποσυμφόρηση, έστω και λίγο, του προβλήματος. 

Καθαριότητα: Τα προβλήματα στον τομέα της καθαριότητας παραμένουν ίδια και απαράλλακτα στην καθημερινότητα του πολίτη σε όλη την επικράτεια του δήμου. Μαυρισμένα, από τη βρωμιά, πεζοδρόμια, περιφερόμενοι και βρώμικοι κάδοι απορριμμάτων, σκουπίδια πετάμενα έξω από αυτούς. Για ακόμη μία φορά, η νέα διοίκηση θέλησε να κλέψει τις εντυπώσεις με τα μεμονωμένα πλυσίματα, με υδροφόρες, στη πλατεία Αριστοτέλους και στη Δημητρίου Γούναρη. Ωστόσο, έστω και αυτά τα πλυσίματα δεν έχουν ενταχθεί, μέχρι και σήμερα, ως ένα μέρος του προγράμματος για την καθαριότητα του Δήμου, διατηρώντας έτσι το σπασμωδικό χαρακτήρα της δράσης. Επίσης, πολίτης έχει ανάγκη να νοιώσει τη γειτονιά του καθαρή, καθώς αυτή είναι η κυρίως προέκταση του σπιτιού του, ερχόμενος καθημερινά σε άμεση επαφή με αυτήν και όχι με την πλατεία Αριστοτέλους και τη Δημητρίου Γούναρη. Ο κ.Ζέρβας δεσμεύτηκε από την πρώτη ημέρα της εκλογής του ότι θα αναλάβει προσωπικά ο ίδιος το θέμα της καθαριότητας, συμπεριλαμβανομένου και της ανακύκλωσης, προχωρώντας σε συμβολικές κινήσεις όπως η μήνυση κατά αγνώστων για τις κλοπές των ανακυκλώσιμων. Μια μήνυση που έχει προσδώσει, μέχρι και σήμερα, το απόλυτο μηδέν . Ούτε μάλιστα αποτέλεσε την απαρχή για μια περαιτέρω ερεύνα για το εν λόγω ζήτημα, το οποίο ταλανίζει την πόλη τουλάχιστον τα τελευταία πέντε χρόνια. Και η προηγούμενη και η νυν διοίκηση δεν έχουν προσπαθήσει να επιλύσουν το θέμα αυτό με συντονισμένες ενέργειες, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Αστυνομίας της Θεσσαλονίκης, ώστε να εντοπιστούν οι παράνομες μάντρες με τα ανακυκλώσιμα και να αποδοθούν ευθύνες πρωτίστως στους ιδιοκτήτες αυτών. Ο κ.Ζέρβας στοιχημάτισε λοιπόν, δημοσίως, με τον εαυτό του για τις πρώτες 100 ημέρες και έχασε το στοίχημα της αισθητής βελτίωσης του δήμου εντός των ημερών αυτών. Μέχρι και σήμερα ο νέος δήμαρχος κινείται σε προεκλογικούς ρυθμούς με συμβολικές δράσεις και κινήσεις. Προσπαθεί να κερδίσει χρόνο, πράγμα που αποδεικνύει ότι δεν ήταν τόσο έτοιμος όσο έδειχνε.

*Ο Γιάννης Αργυριάδης είναι δικηγόρος και πολιτικός επιστήμονας.