Πρόσβαση στην ανώτερη εκπαίδευση διεκδικούν οι πρόσφυγες

Την αγωνία για το αν θα καταφέρουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Ελλάδα, ώστε να ενσωματωθούν στην ελληνική κοινωνία, να κοινωνικοποιηθούν, να εργαστούν ως ισότιμα μέλη της εκφράζουν πρόσφυγες που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τη χώρα τους, τα σπίτια τους, τις οικογένειές τους, αλλά και ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της ζωής τους, τις σπουδές τους.

Της Κωνσταντίνας Χαϊνά

«Νιώθω άσχημα γιατί θέλω να συνεχίσω τις σπουδές μου και δεν μπορώ», λέει στο dailythess.gr ο Moses, ο οποίος στην πατρίδα του έχει σπουδάσει Νομική, αλλά πλέον δεν μπορεί να συνεχίσει και να εξελίξει τις σπουδές του στην Ελλάδα. Εκφράζει το παράπονό του για το ότι στην Ελλάδα δεν δίνεται καν το δικαίωμα ένταξης στις ανώτατες σπουδές, αλλά και για το ότι «οι πρόσφυγες θεωρούμαστε, όπως λέει, αγράμματοι» και ζητά από τις ελληνικές αρχές «να βοηθήσουν και εμάς που θέλουμε να σπουδάσουμε».

«Δεν θέλω να είμαι ευθύνη κανενός, αντιθέτως θέλω να είμαι ανεξάρτητος»

Ο Moses κάνει λόγο για τα πρώτα του βήματα στη Θεσσαλονίκη και τις επανειλημμένες προσπάθειες να συνεχίσει τις σπουδές του: «Όταν τελικά ήρθα στη Θεσσαλονίκη, είχα ακόμα όρεξη να συνεχίσω τις σπουδές μου γιατί δεν θέλω να είμαι ευθύνη κανενός, αντιθέτως θέλω να είμαι ανεξάρτητος. Κάθε φορά που λαμβάνω το μηνιαίο επίδομα, ρωτάω τον εαυτό μου: “Πότε θα αρχίσω εγώ να επηρεάζω τις ζωές των άλλων, αντί απλά να δέχομαι βοήθεια;” Αυτό μου προκαλεί θλίψη. Όμως, δεν τα παράτησα και συνέχισα να προσπαθώ να κάνω αυτό που πρέπει. Το πρώτο πράγμα που έκανα ήταν να γραφτώ σε μία οργάνωση που βοηθάει πρόσφυγες. Με βοήθησαν πολύ, μου έδωσαν σπίτι και με βοήθησαν να ξεκινήσω τις σπουδές μου στο Perrotis College ως ευεργετούμενος και έχω πρόσβαση στην σχολή για 1 χρόνο. Μέσα από κάποια πρόσωπα, μου δόθηκε η δυνατότητα να παρακολουθήσω κάποια μαθήματα που αφορούν τη Νομική, όπως επίσης τελείωσα επιτυχώς και έλαβα πιστοποιητικό».

«Θέλουμε και εμείς να προσφέρουμε, να πληρώνουμε φόρους»

«Απευθύνομαι στις ελληνικές αρχές -ήδη έχουν κάνει πολλά για εμάς και το κατανοώ- όμως πραγματικά τους ζητώ να βοηθήσουν και εμάς που θέλουμε να σπουδάσουμε. Θέλουμε να ενσωματωθούμε στην ελληνική κοινωνία, να κοινωνικοποιηθούμε με τους Έλληνες, αντί να δεχόμαστε χρήματα από τις οργανώσεις. Θέλουμε και εμείς να βοηθήσουμε, να πληρώνουμε φόρους ή οτιδήποτε ως αντάλλαγμα. Σκοπός μου είναι να βοηθήσω στην ανάπτυξη την Ελλάδας όσο μπορώ».

«Δεν είμαστε αγράμματοι»

«Οι περισσότεροι Έλληνες νομίζουν πως είμαστε αγράμματοι, ότι δεν ξέρουμε τίποτα. Επίσης, αναφέρουν πως δεν τηρούμε τις προδιαγραφές και δεν μας δέχονται επειδή είμαστε πρόσφυγες, γεγονός που με θλίβει απίστευτα», αναφέρει στο dailythess.gr o Moses, απευθύνοντας έκκληση προς την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις οργανώσεις να βοηθήσουν αυτόν, και άλλους πρόσφυγες, με τις σπουδές τους και την ένταξή τους στην ελληνική κοινωνία.

«Ζητώ από την Ευρωπαϊκή Ένωση, τις ΜΚΟ και άλλες οργανώσεις να μας βοηθήσουν για τις σπουδές μας γιατί προσωπικά δεν έχω τα 3.700 ευρώ που μου ζητάνε. Όπως επίσης και την ενσωμάτωσή μας στην ελληνική κοινωνία. Υπάρχουν σπουδαία άτομα γύρω μου, που ξεκίνησαν έρανο, και αυτή την στιγμή έχω πληρώσει την εγγραφή και έχω το ένα τέταρτο του συνολικού ποσού. Τα χρήματα που έχω ήδη πληρώσει μου επιτρέπουν να παρακολουθώ μαθήματα μέχρι τον Οκτώβριο, έπειτα πρέπει να πληρώσω το μισό των χρημάτων, οπότε ζητάω βοήθεια από όλους, τόσο για εμένα αλλά και για άλλους πρόσφυγες».

«Στο κομμάτι της ενσωμάτωσης προσφύγων φοιτητών στην Ελλάδα, είμαστε πίσω»

«Στο κομμάτι της ενσωμάτωσης προσφύγων φοιτητών στην Ελλάδα, είμαστε πίσω», λέει από την πλευρά του στο dailythess.gr ο επιστημονικά υπεύθυνος και συντονιστής του προγράμματος Supporting University Community pathways for Refugees-migrants, που ασχολείται με την ενσωμάτωση προσφύγων στην ανώτερη εκπαίδευση, αν. Καθηγητής του Τμήματος Βιολογίας του ΑΠΘ, Αλέξανδρος Τριανταφυλλίδης, ο οποίος δίνει το προφίλ των ανθρώπων αυτών: «Μπορεί να είναι καθηγητές στο Πανεπιστήμιο ή οτιδήποτε άλλο, οι οποίοι έχουν φύγει από τη χώρα τους και ψάχνουν να βρουν κάποιον καινούργιο χώρο να ζήσουν και να δουλέψουν. Αυτό είναι κάτι, η ενσωμάτωσή τους δηλαδή στην ανώτερη εκπαίδευση, που δεν έχει γίνει στην ελληνική επικράτεια, καθώς στην Ελλάδα δεν υπάρχουν δίκτυα ενσωμάτωσης ερευνητών υπό διωγμό».

Ο ίδιος αναφέρει και το ότι στη χώρα μας το υπουργείο Παιδείας είναι αυτό που έχει την ευθύνη και καθορίζει τους εισακτέους που μπορούν να φοιτήσουν στην Ελλάδα και όχι η πρυτανεία του κάθε πανεπιστημίου.

«Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν δίκτυα ενσωμάτωσης ερευνητών υπό διωγμό»

«Αυτό που θεωρώ σημαντικό να αναφερθεί και να συζητηθεί είναι το λεγόμενο “Forming a Scholars at Risk Greece Section” το οποίο γίνεται σε συνεργασία με το Scholars at Risk Network όπου έχει να κάνει με υποστήριξη ακαδημαϊκών υπό διωγμό. Αυτοί μπορεί να είναι καθηγητές στο Πανεπιστήμιο ή οτιδήποτε, οι οποίοι έχουν φύγει και ψάχνουν να βρουν κάποιον καινούριο χώρο να ζήσουν και να δουλέψουν. Αυτό είναι κάτι που δεν έχει γίνει στην ελληνική επικράτεια. Υπάρχουν προγράμματα που υπερασπίζονται και έχουν ενσωματώσει 2-3 επιστήμονες στο Πανεπιστήμιο. Ας πούμε στο ΠΑΜΑΚ υπάρχει ένα τέτοιο πρόγραμμα, όπου βρίσκεται μία συνάδελφος από Τουρκία. Το συγκεκριμένο δίκτυο είναι παγκόσμιο και προσπαθεί να ενσωματώσει και να βοηθήσει ερευνητές υπό διωγμό από όλο τον κόσμο και σε όλα τα Πανεπιστήμια του κόσμου. Τον Απρίλιο έκανε το παγκόσμιο συνέδριο στο Βερολίνο, εκεί πέρα ξεκάθαρα οι χώρες οι οποίες είναι πιο μπροστά όσον αφορά την υποστήριξη τέτοιων καταστάσεων, είναι η Γερμανία και η Γαλλία, με πολλές υποτροφίες από τις κυβερνήσεις, ενώ στην Ελλάδα δεν υπάρχει τίποτα», συμπλήρωσε ο Αλέξανδρος Τριανταφυλλίδης.

Το ΑΠΘ είναι μέλος του S.U.C.RE

Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης είναι το πρώτο Πανεπιστήμιο της Ελλάδας που είναι μέλος του S.U.C.RE. και προσπαθεί από την μεριά του, μέσω του προγράμματος, να ενημερώσει και να κινητοποιήσει τα υπόλοιπα Πανεπιστήμια, για θέματα σχετικά με την ενσωμάτωση των προσφύγων στην ελληνική κοινωνία.

«Το επόμενο βήμα είναι να μην είμαστε μόνο εμείς από την Ελλάδα, για αυτό και καλέσαμε όλα τα Πανεπιστήμια για να συζητήσουμε πώς μπορούν να γίνουν μέλη, ώστε να αρχίσουμε να οργανωνόμαστε και να κάνουμε κάτι παραπάνω όλοι μαζί. Το αποτέλεσμα που θέλουμε είναι να ενσωματωθούν κάποιοι ερευνητές στα Πανεπιστήμια και να βρούμε και χρηματοδότηση. Πέρα από αυτό, το δίκτυο κάνει συνολικά κάτι τέτοιο, όσον αφορά την υποστήριξη των δικαιωμάτων ανθρώπων υπό διωγμό. Κάποιοι ερευνητές και ακαδημαϊκοί πολλές φορές έχουν αναγκαστεί να φύγουν από την χώρα τους γιατί τολμήσανε να μιλήσουνε εναντίον των καθεστώτων τα οποία είναι απολυταρχικά», σύμφωνα με τον κ. Τριανταφυλλίδη.

«Δεν υπάρχει αυτονομία των πανεπιστημίων στην Ελλάδα»

Το υπουργείο Παιδείας έχει την ευθύνη και καθορίζει τους εισακτέους που μπορούν να φοιτήσουν στην Ελλάδα. «Σε άλλα πανεπιστήμια στην Ευρώπη έχουν την αυτονομία και η κάθε πρυτανεία έχει το δικαίωμα να φέρει ένα ποσοστό φοιτητών. Έχουμε παράξει όλες τις διαδικασίες που χρειάζεται να ξέρουν τα Πανεπιστήμια στην Ελλάδα κυρίως, γιατί δεν είχαμε πότε τέτοιες δομές ενσωμάτωσης προσφύγων ή μεταναστών, όπως επίσης για εμάς όλα εξαρτώνται από το υπουργείο Παιδείας» τόνισε ο κ. Τριανταφυλλίδης.

Ημερίδα για την «Ενσωμάτωση Προσφύγων στην Ανώτερη Εκπαίδευση»

Στο μεταξύ την Πέμπτη 4 Οκτωβρίου σε ημερίδα στο ΑΠΘ με θέμα «Ενσωμάτωση Προσφύγων στην Ανώτερη Εκπαίδευση και στην Ευρώπη: Προκλήσεις και Καλές Πρακτικές» παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα και το εκπαιδευτικό υλικό του S.U.C.RE. Με τη συμμετοχή ακαδημαϊκών, εκπροσώπων ΜΚΟ, εργαζομένων σε τομείς που σχετίζονται με προσφυγικά θέματα, εκπροσώπων της Πολιτείας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και προσφύγων φοιτητών και ακαδημαϊκών και με έναυσμα τα αποτελέσματα του S.U.C.RE., συζητήθηκε η προώθηση αποτελεσματικών τρόπων για την ενσωμάτωση προσφύγων/μεταναστών στην Ανώτερη Εκπαίδευση και στην κοινωνία.

Το Πρόγραμμα S.U.C.RE.-Supporting University Community pathways for REfugees-migrants είναι μια διετής Στρατηγική Σύμπραξη (Strategic Partnership) στη Βασική Δράση 2 (ΚΑ2) της Ανώτατης Εκπαίδευσης και χρηματοδοτείται από την Εθνική Μονάδα (ΙΚΥ) μέσω της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με συντονιστή το ΑΠΘ και εταίρους το Πανεπιστήμιο της Κολωνίας (Universität zu Köln), το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ (Vrije Universeteit Amsterdam) και το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες (Greek Council for Refugees).

Δημοφιλή άρθρα

Λαμπάκι λαδιού: Γιατί ανάβει και πώς να το διορθώσετε;

Δείτε γιατί ανάβει το λαμπάκι λαδιού στο αυτοκίνητό σας και βρείτε όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζεται για να το διορθώσετε!

Οδηγός Πόλης: Εναλλακτικοί χώροι για παιδικά πάρτυ στη Θεσσαλονίκη

Αν αναζητάτε εναλλακτικούς χώρους για παιδικά πάρτυ στη Θεσσαλονίκη, διαβάστε τον οδηγό μας & κάντε τα πιο αξέχαστα πάρτυ γενεθλίων ή γιορτής!

Λεκάνη τουαλέτας: 5 Παράγοντες για τη σωστή επιλογή!

Δείτε πώς να επιλέξτε την ιδανική λεκάνη τουαλέτας για τον χώρο και τις ανάγκες σας!

5 + 1 Κοντινές Αποδράσεις από τη Θεσσαλονίκη

Έχεις ανάγκη ένα city break; Βρες 5 + 1 μοναδικές προτάσεις μια ανάσα από τη Θεσσαλονίκη!

10 + 1 Χριστουγεννιάτικα Δώρα για Άντρες: Τι δώρο να του πάρω;

Αναζητάς χριστουγεννιάτικα δώρα για άντρες, αλλά δυσκολεύεσαι να αποφασίσεις τι τελικά θα πάρεις; Tο αντρικό δώρο είναι μια κατηγορία από μόνο του, καθώς συνήθως...