Στην ΕΡΤ1 η παραδοσιακή Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία της Φιλαρμονικής της Βιέννης που φέτος θα διευθύνει ο Κρίστιαν Τίλεμαν

Παρά την πολυετή συνεργασία του με την Φιλαρμονική της Βιέννης, θα είναι η πρώτη φορά που ο 59χρονος Γερμανός αρχιμουσικός Κρίστιαν Τίλεμαν θα διευθύνει την ξακουστή αυτή ορχήστρα στην παγκόσμια γνωστή παραδοσιακή Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία της, την Πρώτη του νέου έτους, το μεσημέρι της ερχόμενης Τρίτης, την οποία αναμένεται να μεταδώσει απευθείας, όπως κάνει εδώ και δεκαετίες, η ΕΡΤ1, μαζί με πάνω από 90 τηλεοπτικά και πάνω από 300 ραδιοφωνικά δίκτυα ανά τον κόσμο.

Η επιλογή του προγράμματος της Συναυλίας -στη «χρυσοποίκιλτη αίθουσα» του Μεγάρου των Φίλων της Μουσικής στην αυστριακή πρωτεύουσα, το οποίο είχε δωρίσει ο μεγάλος Έλληνας μαικήνας των Τεχνών Νικόλαος Δούμπας- με την αγαπημένη του Φιλαρμονική της Βιέννης, επισφραγίστηκε από «μεγάλη αρμονία», τόνισε σε σημερινές δηλώσεις κατά την παρουσίαση του, ο θεωρούμενος ως πλέον ειδικός στην διεύθυνση των όπερων του Ρίχαρντ Βάγκνερ, Γερμανός αρχιμουσικός.

Από τα 17 έργα του προγράμματος (των μεγάλων μουσουργών Γιόχαν Στράους γιού, Καρλ Μίχαελ Τσίρερ, Γιόζεφ Στράους, Γιόζεφ Χελμεσμπέργκερ και Έντουαρντ Στράους), τα έξι πρόκειται να παρουσιαστούν για πρώτη φορά στο πλαίσιο Πρωτοχρονιάτικης Συναυλίας από την Φιλαρμονική της Βιέννης.

Σε αυτά περιλαμβάνεται και η πόλκα «Εξπρές» του «βασιλιά του βαλς», Γιόχαν Στράους του γιού, με την οποία και θα κλείσει το «κανονικό» πρόγραμμα της Συναυλίας, καθώς πάντα -μετά τα θυελλώδη χειροκροτήματα και τις επευφημίες του κοινού- έπονται και κάποια επιπλέον.

Ο ίδιος εκτιμά ιδιαίτερα «το βαλς και την κάπως πιο ελαφρά μουσική», ανέφερε ο Κρίστιαν Τίλεμαν, τονίζοντας πως είχε αρχίσει την σταδιοδρομία του με την οπερέτα, για να περάσει μετέπειτα στον Βάγκνερ, και πως, έχοντας την διεύθυνση της «Κρατικής Ορχήστρας της Δρέσδης» έχει παρουσιάσει πολλές φορές συνθέσεις από οπερέτες αλλά και μουσική κινηματογράφου.

Εξάλλου, το βαλς είναι «κομμένο και ραμμένο» στα μέτρα της Φιλαρμονικής της Βιέννης, «της οποίας τα μέλη το ζουν με κάθε ίνα του σώματός τους και η Βιέννη ως Μητρόπολη της Μουσικής έχει ως σήμερα ένα φαινόμενο «ήταν κάποτε», μία κάποια μελαγχολία και ευχάριστα ελάχιστη επιθετικότητα και σε αυτό ταιριάζει άριστα το βαλς», επισήμανε ο Γερμανός αρχιμουσικός.

Η Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία της Βιέννης, διευθύνθηκε από τους μεγαλύτερους αρχιμουσικούς όλων των ενδιάμεσων εποχών, σε όλη την πορεία της – από το 1892 που έγινε ουσιαστικά η καθιέρωσή της, αλλά επίσημα στη σημερινή της μορφή αναφέρεται από το 1946 και μετά.

Το «ρεκόρ» μετά το 1946, με 25 συνεχείς φορές να διευθύνει την Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία, κατέχει ο Βίλι Μποσκόφσκι, και ακολουθούν με δέκα φορές ο Λορίν Μααζέλ, με έξι φορές ο Κλέμενς

Κράους, και από πέντε ο Ζουμπίν Μετά και ο Ρικάρντο Μούτι.

Μπορεί η χρυσοποίκιλτη αίθουσα στο βιεννέζικο Μέγαρο Φίλων της Μουσικής, που την ημέρα της Συναυλίας διακοσμείται με 30.000 λουλούδια από τους Κήπους του Δήμου της Βιέννης, να προσφέρει θέση σε 1.744 καθήμενους και 300 όρθιους επισκέπτες, όμως τα περισσότερα των εισιτηρίων για την Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία -σε τιμές που φθάνουν μέχρι τα 940 ευρώ- διατίθενται σε χορηγούς, επίσημους κρατικούς προσκεκλημένους, τιμώμενους και ευεργέτες της ορχήστρας.

Για τα μόλις 700 εισιτήρια, που «απομένουν» προς πώληση στο υπόλοιπο κοινό, υποβάλλονται κάθε χρόνο πάνω από 60.000 αιτήσεις μέσα από την ιστοσελίδα της Φιλαρμονικής της Βιέννης -και αυτό μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα μεταξύ 2 Ιανουαρίου και 28 Φεβρουαρίου της προηγούμενης χρονιάς- ενώ οι «τυχεροί» για αυτά τα εισιτήρια κληρώνονται, ώστε, όπως τονίζεται, να δίνεται ίση ευκαιρία σε όλους τους ανά τον κόσμο μουσικούς φίλους της Πρωτοχρονιάτικης Συναυλίας της Βιέννης.

ΑΠΕ/ΜΠΕ