Περισσότερες οπτικοακουστικές παραγωγές από το εξωτερικό μέσω και του cash rebate

Περισσότερες οπτικοακουστικές παραγωγές από το εξωτερικό φιλοδοξεί να προσελκύσει στην Ελλάδα το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ), έχοντας ενεργοποιήσει ένα σημαντικό χρηματοοικονομικό κίνητρο, το λεγόμενο “cash rebate” (σ.σ. επιστροφή χρημάτων), που καλύπτει μέρος του κόστους παραγωγής για ταινίες ή τηλεοπτικές σειρές, που θα γυριστούν στη χώρα μας. Το σύστημα αυτό εφαρμόζεται ήδη σε χώρες όπως η Κροατία, όπου γυρίστηκε η συνέχεια της χολιγουντιανής ταινίας “Μama Mia”, αλλά και τμήματα της δημοφιλούς σειράς “Game of Thrones”.

Tα παραπάνω γνωστοποιεί με συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ, “Πρακτορείο 104,9 FM”, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΕΚΟΜΕ, Πάνος Κουάνης, σύμφωνα με τον οποίο το σημαντικό είναι να αναδειχτούν όλα τα μέρη της Ελλάδας, μέσω της προσέλκυσης παραγωγών στη χώρα, και όχι κάποια συγκεκριμένα τοπόσημα, που είναι ήδη διάσημα στο εξωτερικό. Κατά τον κ.Κουάνη, υπάρχει σημαντικό δεδηλωμένο ενδιαφέρον για γυρίσματα στην Ελλάδα, που ήδη έχει εκδηλωθεί το τελευταίο διάστημα από χώρες αλλά και εταιρείες, ενώ κάποιες παραγωγές αναμένεται να ξεκινήσουν μέσα στο καλοκαίρι του 2018.

Κύριος, δε, στόχος της εθνικής πολιτικής στον τομέα θα είναι και η διαχείριση σε τοπικό επίπεδο των σχεδιασμών. “Το πιο βασικό είναι ότι το πιο σημαντικό για τη χώρα εiναι να χτίσουμε υποδομές σε επίπεδο περιφερειών (…) όπως κάνουν και στην Ισπανία και την Ιταλία, να αρχίσουν να ανταγωνίζονται οι περιφέρειες για το ποια θα πάρει πρώτη μια παραγωγή” τόνισε ο προέδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΕΚΟΜΕ.

ΕΡ.Με ποιους τρόπους κ.Κουάνη έχει στόχο το ΕΚΟΜΕ να προσελκύσει οπτικοακουστικές παραγωγές;

Αυτό που εμείς κάναμε είναι πως βάλαμε σε λειτουργία ένα χρηματοοικονομικό εργαλείο, το οποίο υπάρχει εδώ και πάρα πολλά χρόνια στο εξωτερικό, ξεκίνησε από Αμερική, σιγά-σιγά επεκτάθηκε σε όλο τον κόσμο και υπάρχει εδώ και πάρα πολλά χρόνια σε πάρα πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό πρακτικά λέγεται “cash rebate” και αυτό που κάνει είναι (να αποτελεί) ένα κίνητρο, καθώς καλύπτει ένα μέρος μεγάλων δαπανών των ξένων παραγωγών, που έρχονται να γυρίσουν στην Ελλάδα. Άρα, πρακτικά αυτό που τους λέμε είναι “ελάτε να γυρίσετε στην Ελλάδα και εμείς θα σας καλύψουμε ένα μέρος του κόστους παραγωγής σας”. Είναι αυτό που κάνανε και οι Κροάτες και πήγε το δεύτερο “Mama mia” στην Κροατία, είναι αυτό που κάνουν οι Μαλτέζοι και οι Ιταλοί πολλά χρόνια τώρα, οι Γάλλοι, οι Πορτογάλοι, οι Ισπανοί. Σήμερα είναι πάρα πολλές ταινίες που πάνε στο Μαρόκο, που εφαρμόζει το ίδιο σύστημα και στην Τυνησία, ενώ, για παράδειγμα, το γνωστό “Game of Thrones” γυρίζεται σε πάρα πολλά μέρη της Ευρώπης και τη Μεσογείου, στην Ισλανδία, το Μαρόκο, την Κροατία, παντού.

ΕΡ.Πρόσφατα είχαμε την επίσκεψη στη χώρα μας και αντιπροσωπείας από μια τεράστια πια αγορά οπτικοακουστικών παραγωγών, την Κίνα…

Είχαμε μια ευτυχή συγκυρία, κάθε χρόνο μια μεγάλη αντιπροσωπεία σημαντικών παραγωγών από την Κίνα μεταβαίνει για επαγγελματικές επισκέψεις στο Λονδίνο και μιλάει εκεί με παραγωγούς όπου το Λονδίνο είναι το μεγάλο hub παραγωγής στην Ευρώπη, γιατί έχει μεγάλη σύνδεση με το Χόλιγουντ και καταφέραμε αυτούς τους ανθρώπους να τους φέρουμε εδώ για να κάνουμε μια παρουσίαση και να τους δείξουμε ακριβώς αυτό το εργαλείο, να τους δείξουμε ότι η Ελλάδα είναι αυτό που λέμε “film friendly” χώρα για τις κινεζικές εταιρίες. Ήταν πολύ μεγάλες εταιρείες, ήταν και η Alibaba και η αντίστοιχη Google της Κίνας, εκδηλώθηκε μεγάλο ενδιαφέρον και το πιο βασικό ήταν ότι μας έκαναν πολύ συγκεκριμένες ερωτήσεις, δηλαδή τι θα γίνει εάν θέλουν να κλείσει ένας δρόμος και τι θα κάνει η Τροχαία, τι θα γίνει εάν κάνουμε αυτό και τι θα κάνετε εσείς, πώς θα το αντιμετωπίσετε, το οποίο σημαίνει ότι έχουν projects στο μυαλό τους τα οποία τα συζητήσαμε. Θα γίνει μια επόμενη επίσκεψη, θα πάμε εμείς σύντομα στην Κίνα, για να συζητήσουμε περαιτέρω και νομίζω ότι υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από εκείνη την πλευρά του κόσμου.

ΕΡ.Με ποιες κύριες κινήσεις θα μπορέσει να “απογειωθεί” αυτή η βιομηχανία στη χώρα μας;

Το πιο βασικό είναι ότι το πιο σημαντικό για τη χώρα είναι να χτίσουμε υποδομές σε επίπεδο περιφερειών και αυτό είναι το πιο ωραίο, όπως κάνουν και στην Ισπανία και την Ιταλία, να αρχίσουν να ανταγωνίζονται οι περιφέρειες για το ποια θα πάρει πρώτη μία παραγωγή. Δηλαδή στην Ισπανία για παράδειγμα η κάθε περιφέρεια αναπτύσσει δικά της εργαλεία και μηχανισμούς για να προσελκύει τις παραγωγές για να ανταγωνίζονται μεταξύ τους. Δηλαδή έρχεται μια παραγωγή και λέει πού θα πάει, για παράδειγμα σε κάποια περιφέρεια της Μακεδονίας ή στην περιφέρεια της Ηπείρου, καθώς όλη η Ελλάδα έχει εκπληκτικά τοπία, έχει αρχαία, μεσαιωνικά κάστρα, βυζαντινές εκκλησίες, βουνά, θάλασσα, λίμνες , ποτάμια. Αυτό συνεπώς που είναι βασικό είναι να αναδείξουμε όλα τα μέρη της Ελλάδας και όχι κάποια τέσσερα- πέντε σημεία, για τα οποία μπορεί να μιλάνε όλοι, π.χ. Σαντορίνη, Μύκονος, Κρήτη.

ΕΡ. Σημαντικό ζήτημα σε μια τέτοια προσπάθεια είναι αυτό της γραφειοκρατείας. Τι σκοπεύετε να κάνετε για αυτό;

Είναι ένα κομμάτι που το ΕΚΟΜΕ το αφορά έμμεσα και όχι άμεσα, με την έννοια ότι οι αδειοδοτήσεις των χώρων αφορούν άλλους (φορείς και οργανισμούς). Επί παραδείγματι, όταν κάτι αφορά αρχαιολογικούς χώρους αφορά το Υπουργείο Πολιτισμού και αυτό είναι κάτι που το κοιτάει το υπουργείο Πολιτισμού, που γνωρίζω ότι θα κάνει μια αρκετά σημαντική παρέμβαση σύντομα. Από εκεί και πέρα, όλα τα υπόλοιπα θα τα κοιτάζουμε κατά περίπτωση με τους αρμόδιους φορείς. Όπου για παράδειγμα, κάτι αφορά δρόμους ή κάτι άλλο, αφορά την Τροχαία ή όταν αναζητηθεί κάποιο στρατόπεδο, έχει να κάνει με το υπουργείο Αμύνης κ.ο.κ. Οι Καναδοί έχουν καταφέρει να κάνουν όλη η χώρα ένα στούντιο, συντονίζοντας όλες οι συναρμόδιες αρχές. Αυτό θα κάνουμε και εμείς, αφού το έχουν καταφέρει οι άλλοι, θα το κάνουμε και εμείς.

ΕΡ. Είναι στόχος να λειτουργήσει ο ΕΚΟΜΕ ως ένα είδος one stop shop;

Η δουλειά μας είναι να προσελκύσουμε και να διευκολύνουμε, υπάρχει ένας οργανισμός που λέγεται Hellenic Film Commission, που έχει ως αντικείμενο εργασίας να επικοινωνήσει τα καλά της χώρας για να έρχονται οι παραγωγές. Ευχής έργο είναι να έρχονται “film offices” στις Περιφέρειες και στους μεγάλους δήμους, ώστε να διεκπεραιώσουν σε τοπικό επίπεδο τις μεγάλες παραγωγές. Αυτό το έχουν κάνει όλες οι μεγάλες χώρες θα το κάνουμε και εμείς. Εμείς όπου μπορούμε θα διευκολύνουμε.

ΕΡ. Έχει προκύψει κάτι καινούργιο από τις πρώτες επαφές σας;

Υπάρχει μια τηλεοπτική σειρά η οποία αναμένεται να ξεκινήσει γυρίσματα τον Ιούνιο, πρόκειται για μια γαλλογερμανική τηλεοπτική σειρά, υπάρχουν δύο με τρεις ελληνικές ταινίες υψηλού προϋπολογισμού, με τη μία μάλιστα να είναι συμπαραγωγή με την Αυστραλία, σε γενικές γραμμές υπάρχουν πάρα πολλά, ενώ το καλό είναι πως παρά το ότι το σύστημα υποδοχής των αιτήσεων λειτουργεί λίγο χρόνο, κινητοποιήθηκε ο μηχανισμός άμεσα. Ήταν ώριμα πρότζεκτ και περίμεναν να ξεκινήσουν.